Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Dubbel collegegeld?

Dochter start dit schooljaar met een master na vorig schooljaar haar bachelor afgerond te hebben. Deze week stuurde ze me de machtiging voor het collegegeld en dat was volgens die link opeens ruim 4600. Daar schrok ik wel een beetje van, maar eerst dacht ik misschien dat het met de master te maken had. Als ik kijk op de site van de universiteit zou het collegegeld de helft moeten zijn.

Dochter nogal in paniek, maar ik heb gezegd dat zij er achteraan moet gaan. Ze is immers meerderjarig. Ik heb haar verwezen naar de administratie van de universiteit, maar dat loopt niet zo soepel. Ik heb het idee dat ze het collegegeld 2 keer rekenen. Bij de bachelor heeft ze niet op herinschrijven geklikt. En de andere master waar ze zich voor in had geschreven, is ze weer uitgeschreven. Iemand hier die weet hoe dit het best en gemakkelijkst kan worden opgelost?

Even bellen met de administratie en uitleggen?

Ik heb de machtiging voor collegegeld van Studielink. Daar schrijf je je ook in voor een studie. Ik denk dat je dochter Studielink moet bellen. 

betaald ze nu geen instellings collegegeld omdat ze al een studie heeft afgerond? Naar mijn weten betaal je meer College geld als je nieuwe studie buiten het gebied van zorg of onderwijs is.

Google even op wettelijk collegegeld en instellingscollegegeld daar staat het goed uitgelegd. 

Oeps dubbel

Moradora schreef op 30-08-2023 om 08:45:

betaald ze nu geen instellings collegegeld omdat ze al een studie heeft afgerond? Naar mijn weten betaal je meer College geld als je nieuwe studie buiten het gebied van zorg of onderwijs is.

Google even op wettelijk collegegeld en instellingscollegegeld daar staat het goed uitgelegd.

Toch niet voor je eerste master?

Daglichtlamp schreef op 30-08-2023 om 08:50:

[..]

Toch niet voor je eerste master?

Er staat na het afronden van een bachelor of master. Dochter heeft een bachelor afgerond dus vandaar mijn opmerking maar geen idee of het in geval van TO ook is. Maar dat kan wel het hoge bedrag verklaren. 

Meen dat dit voor de master als opvolging van de bachelor niet hoeft te gelden. Wellicht dat dit verkeerd is overgekomen bij DUO en doen ze alsof het een 2e studie is, waardoor je instellingscollegegeld moet betalen.

Bij Instellingscollegegeld mogen universiteiten en hogescholen het tarief zelf bepalen, wat inderdaad flink kan oplopen!

Anoniemst

Anoniemst

30-08-2023 om 09:53 Topicstarter

Bedankt voor het meedenken. Had ook eerst al gekeken of het niet het instellingscollegegeld was of dat er andere regels waren voor masters. Dat leek niet het geval. Gisteren kwam ze bij de universiteit zelf niet veel verder en studielink verwees naar de universiteit. De grens voor het collegegeld is 1 september en daardoor schoot ze nogal in de stress. 
Vandaag weer contact gehad en ze hadden haar uitschrijving voor de bachelor niet verwerkt… Moet nu goed gaan komen.

instellingstarief geldt alleen voor 2e bachelor of 2e master. Dus niet bij een eerste master. Uitzonderingen zijn er voor opleidingen in zorg en onderwijs.

Daarnaast kan er hoger tarief zijn voor beaalde opleidingen (bijv University college)  

Voor zover ik weet mag je zelfs gelijktijdig een 2e studie doen bij een andere instelling en maar 1x collegegeld te betalen. Je hoeft dan alleen een betalingsbewijs te overleggen bij de andere instelling. 

Dus dat dubbel tarief moet wel een foutje zijn. Het kan ook geen instellingscollegegeld zijn want dat is nog meer geld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.