Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Een jaar stoppen met studie

Mijn dochter studeert nu 6 jaar en heeft door depressies veel vertraging opgelopen. Ze is weer in behandeling, maar deze is net opgestart. Nu de inschrijving voor het nieuwe jaar er weer aankomt heeft ze veel last van paniek. Ze wil nu een jaar stoppen (en parttime gaan werken om toch een ritme te hebben) en dan volgend jaar naar ze hoopt weer ertegenaan te kunnen. Ze meent dat ze geen actie hoeft te nemen richting DUO, gewoon niet in schrijven voor het komende studiejaar en volgend jaar weer wel. Ik vraag me af of dat zo is, van DUO wordt ik niet veel wijzer.

Oh ze heeft trouwens geen beurs en haar OV kaart is al opgezegd (was max 6 jaar). We weten dat ze dit een schuld wordt als ze geen diploma gaat halen. 


PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

29-08-2023 om 15:23

hoe lang blijven de cijfers gelden van de vakken die ze al wel gehaald heeft?

 Ze zit natuurlijk met de diplomatermijn https://duo.nl/particulier/studievertraging/verlenging-van-de-diplomatermijn.jsp  Als je tussendoor gaat werken is verlenging krijgen lastig.

Sandra1964

Sandra1964

29-08-2023 om 15:53 Topicstarter

Bedankt, als ik dat zo lees dat heeft ze gelijk. Ze moet haar derde jaar nog, en heeft dan nog 3 jaar voor haar diplomatermijn afloopt. 

Sandra1964

Sandra1964

29-08-2023 om 15:53 Topicstarter

Wandelvrouwtje schreef op 29-08-2023 om 15:23:

hoe lang blijven de cijfers gelden van de vakken die ze al wel gehaald heeft?

Volgens mij blijven die gewoon geldig. Heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht.

laat haar in gesprek gaan met de decaan van de opleiding! Deze weet welke gevolgen deze keuze kan hebben betreft de cijfers en financiering. De decaan kan bijvoorbeeld ook (helpen) regelen dat de termijn van 10 jaar verlengd wordt bij duo of dat je dochter langer recht houd op studiefinanciering. 

Heeft ze een zorg coördinator of studiebegeleider vanuit de opleiding? Vindt ze de studie wel echt leuk? Of voelt het vooral als “ik moet het afmaken want anders (… vul in vreeslijke consequenties…)”?

Sandra1964

Sandra1964

29-08-2023 om 17:33 Topicstarter

Rainbow91 schreef op 29-08-2023 om 16:28:

laat haar in gesprek gaan met de decaan van de opleiding! Deze weet welke gevolgen deze keuze kan hebben betreft de cijfers en financiering. De decaan kan bijvoorbeeld ook (helpen) regelen dat de termijn van 10 jaar verlengd wordt bij duo of dat je dochter langer recht houd op studiefinanciering.

Dat durft ze niet, maar wil ze wel doen wordt dan na 1 september.

Sandra1964

Sandra1964

29-08-2023 om 17:36 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 29-08-2023 om 16:35:

Heeft ze een zorg coördinator of studiebegeleider vanuit de opleiding? Vindt ze de studie wel echt leuk? Of voelt het vooral als “ik moet het afmaken want anders (… vul in vreeslijke consequenties…)”?

Nee niks van dat alles, ze vindt de studie erg leuk, hoeft nog maar een jaar (o.a. de scriptie is een enorme hobbel). Ze heeft een studiebegeleider, daar wil ze ook wel een keer mee gaan praten. Ik vraag mij vooral af of het erg is als dat na 1 september is, de datum dat je ingeschreven moet zijn. Maar komt vast goed als ze een "bewijs" van de psychiater heeft... 🤞

Sandra1964 schreef op 29-08-2023 om 17:33:

[..]

Dat durft ze niet, maar wil ze wel doen wordt dan na 1 september.

Laat haar vooral praten met haar studiebegeleider. Die weet als het goed is wat kan en waar ze rekening mee moet houden. Praten over de decaan over financiering kan ook als ze over een jaar weer gestart is. 

En na 1 september pas met haar studiebegeleider praten zou voor mij geen probleem zijn. Dus laat haar vooral mailen voor een afspraak!

Sandra1964 schreef op 29-08-2023 om 15:53:

[..]

Volgens mij blijven die gewoon geldig. Heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht.

In veel opleidingen vervallen ze na een x aantal jaar. 

Sandra1964

Sandra1964

29-08-2023 om 18:08 Topicstarter

Decembermamma schreef op 29-08-2023 om 18:07:

[..]

In veel opleidingen vervallen ze na een x aantal jaar.

Dan is dat zeker ook een goed punt om te bespreken, bedankt Wandelvrouwtje en Decembermama!

Decembermamma schreef op 29-08-2023 om 18:07:

[..]

In veel opleidingen vervallen ze na een x aantal jaar.

Dat kan ze ook nazoeken in de OER. Daar staat het vaak in.

En behalve een gesprek bij de studieadviseur nu, zodra ze weer gaat beginnen, ook in gesprek met de studentenpsycholoog. En kijk of er ook studie-coaches zijn verbonden aan haar universiteit.

Laat haar ook even wat gegevens downloaden, als ze die nog niet heeft. Bepaalde mailadressen, wat documenten, misschien haar cijferlijst. Ze kan straks namelijk nergens meer bijkomen, als ze niet meer ingeschreven staat. Niet dat het dan weg is, maar wellicht handig om bij de hand te hebben.

Auwereel schreef op 29-08-2023 om 20:16:

En behalve een gesprek bij de studieadviseur nu, zodra ze weer gaat beginnen, ook in gesprek met de studentenpsycholoog. En kijk of er ook studie-coaches zijn verbonden aan haar universiteit.

Waarom? Ze gaat toch al via een andere route een traject in?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.