Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Na-dine

Na-dine

02-05-2019 om 10:21

Feestje en buren :(


mej griffel

Ik woon schijnbaar in een bijzondere buurt. Ja er is wel eens een feestje. En ja daarbij is ook geluid te horen. Maar dat is hooguit paar keer per jaar. Ik weet niet waar jij woont dat het risico aanwezig is dat al je buren een keer per jaar een feestje geven. Maar in theorie zul je ongetwijfeld gelijk hebben., Dus laten we vooral niet soepel zijn.

Flavia

Flavia

02-05-2019 om 15:34

Politie, bekeuring

Die komen alleen bij ernstige overlast. Denk dan aan heel harde muziek op het geluidsniveau van een stevige rockband. Niet voor gewoon praten en lachen van een verjaardagsfeestje.

Altijd leuk de reacties van mensen met kleine kinderen. Die worden ook groot en dan moet het meestal in eens wel kunnen die feestjes regelmatig met nog meer herrie dan waar zij zich een aantal jaar eerder zo tegen verzetten.

Mej. Griffel

Mej. Griffel

02-05-2019 om 15:45

Alkes

Mijn buren houden het volume gelukkig laag. Want dat kan best: een feestje zonder geluidsoverlast. Ook voor pubers.
Wij hebben geen kleine kinderen meer, maar mijn huisgenoot kan absoluut niet tegen slaaptekort. Niet iedereen is meer 20 en kan tegen nachten doorraggen. Ook niet in het weekend.
Wat lachen en praten moet kunnen, vooral als je de ramen dichthoudt.

Enkele keer

Toch heb ik minder last van een enkele keer aangekondigd tuinfeest dat na 12 uur verder binnenshuis plaatsvindt, dan een buurman die paar keer per week in de tuin een sigaar rookt zodat je zelf noodgedwongen uit je tuinstoel moet gaan en naar binnen kan verkassen, met de ramen en deuren dicht terwijl het buiten zo heerlijk vertoeven was.
Of die keren dat je niet in de gaten had dat de ramen in de slaapkamers nog open stonden.
Gelukkig zijn die sigarenburen verhuisd.

Als feestende mensen duidelijk laten zien rekening te houden met hun buren, kan je m.i. meer van ze hebben. Dan maakt het niet uit of het tot 1 uur of tot 2 uur duurt.
Je hebt nachtbrakers en nachtbrakers. Aan je zoon tot welke categorie hij het feest laat verlopen; rekeninghouders met of losgeslagen...
In dat laatste geval is het aan TS om in te grijpen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-05-2019 om 17:41

Een keer wat minder slaap door een feestje in de buurt

vind ik echt geen probleem. Terwijl ik mijn slaap ook echt wel nodig heb. Maar dat vind ik horen bij een sociale buur zijn: dat je een ander wat gunt ook als het voor mij wat minder uitpakt.

Ik hoor het, slaap er dan vaak idd niet van in maar kan ook blij zijn dat anderen het gezellig hebben. En vaker dan een paar keer per jaar gebeurt het niet.

Blij dat de hele buurt er zo in staat.

Kleine kinderen

Het kan best lastig zijn maar moet wel een keer kunnen. Wij konden hier het geluid wat ontlopen door voor een nachtje in de woonkamer te kamperen. Mits tijdig gemeld hadden we ook nog wel kunnen gaan logeren, zelfs in de buurt.
Maar je hebt best kans dat buren eerst even moeten wennen en een schrikreactie laten zien, maar even later toch best tot een goede oplossing en acceptatie weten te komen.

Dees

Dees

02-05-2019 om 19:05

Een keertje moet kunnen maar dan wel tot een uur of 12 maximaal. Daarna moet de muziek zacht je kunt ouders van kleine kinderen niet opschepen met doodvermoeide kinderen en terwijl ze zelf ook kapot zijn.

Of je kunt natuurlijk voorstellen dat de kinderen de volgende ochtend zodra ze wakker worden gezellig bij jullie komen spelen zodat de ouders kunnen uitslapen.

Jackie

Jackie

02-05-2019 om 20:00

Precies Flanagan

"Als feestende mensen duidelijk laten zien rekening te houden met hun buren, kan je m.i. meer van ze hebben."

Inderdaad, als je je er niet aan ergert heb je er minder last van. Buren die onaangekondigd de muziek keihard aanzetten kan ik me vreselijk aan ergeren en dan slaap ik dus echt niet, maar dan komt dat vooral door irritatie.

Rixt

Rixt

02-05-2019 om 20:24

Kleine kinderen

Met kleine kinderen vond ik het al geen probleem, die van ons sliepen gewoon door alles heen en als ze al een keer langer wakker waren, dan de volgende dag maar rustig aan. Hier in de buurt twee of drie feestjes per jaar, de buurpubers komen het altijd netjes melden en het duurt meestal tot een uur of één. De andere buren melden het niet, maar daar is het meestal eerder afgelopen. Zolang ik me er niet druk om maak val ik zo in slaap, ga ik me er aan ergeren dan lig ik de halve nacht wakker. Een feestje tot 2 uur moet een keer kunnen, maar als het nieuwe buren zijn dan weten ze niet of het eenmalig is of dat er, door hun toestemming, regelmatig een feestje wordt gegeven.

maan.

maan.

02-05-2019 om 22:20

Liever een enkel feestje dan structureel sigarettenrook..

Overbuurjongen kwam netjes langs om te zeggen dat zijn vrienden dat weekend op zijn verjaardag kwamen. Nou, we hebben amper wat gehoord. Vpnd het prettig dat hij het netjes was komen vertellen trouwens.

Nieuwe onderburen ergens beneden zijn kettingrokers. En ik heb astmaklacjten. Heb afgelopen zomer weinig op balkon kunnen zitten. Nee dan liever eenmalig een buurjongen die een feestje geeft.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-05-2019 om 23:12

Herrie

Nou, bij mij was er wel degelijk een buur die zonder aankondiging om 11 uur doodleuk een keiharde saxofonist in de tuin had staan en dat 'feestje' begon al om een uur of drie. En toen ik er om elf uur wat van zei werd ik verrot gescholden, wat niet wegnam dat de muziek uitging.

Dus er is wel degelijk verschil tussen 'feestjes'. Praten en lachen is een ding, maar helaas vinden sommigen dat ze 'een keer per jaar' recht hebben om de hele straat op stelten te zetten. En nee, Flavia, mijn kinderen mogen geen muziekoverlast geven, nu niet en nooit niet. Dan huur ik nl. een feestruimte, dat kan iedereen bij mij in de straat ook heus wel betalen.

En als je nou perse harde muziek aan wilt, hou dan gewoon je deuren dicht. Hoe moeilijk is dat? Is het dam geen feestje met de deuren dicht?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2019 om 08:55

Na een nachtje slapen

vind ik eigenlijk dat de nieuwe buurvrouw meteen heeft laten zien hoe ze is/zijn. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zou ik haast willen zeggen. Overleggen of ze het goed vinden? Idioot! Je zoon is ontzettend beleefd geweest, dat had ze ook positief kunnen waarderen. Misschien denkt ze 'ik moet dat meteen de kop indrukken, straks komen de andere kinderen ook met een feest'. Mijn ervaring is dat dat niet zo hoeft te gaan. Mijn oudste dochter heeft een enorme groep van scouting uitgenodigd bij ons thuis, de jongste wilde dat soort feesten helemaal niet.

Maar goed, ik speculeer nu vooral over hoe ze gedacht zal hebben, maar het zet mijn stekels toch wel overeind.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2019 om 09:01

Ad Hombre

Een saxofonist? Ja, dat geluid hoor je ongetwijfeld overal doorheen. Het zegt mij ook dat je kennelijk in een wijk woont waar de wat beter gesitueerde mens kan wonen en dat hiermee (weer eens) aangetoond is dat asociaal en onverdraagzaam gedrag in alle lagen van de bevolking voorkomt. Het zijn net mensen .

Een keer per jaar?

Hebben jullie allemaal maar 1 set buren dan? Als hier iedereen 1 keer per jaar een feestje geeft tot 2 uur 's nachts, hebben we minstens 30 keer per jaar feest. En dan ga ik er vanuit dat elk gezin maar 1 feestje per jaar geeft, ook de gezinnen met meerdere kinderen.

knurf

Uiteraard heb ik veel meer buren. Maar ervaring leert dat 90% van die buren nooit een feestje geeft. In theorie zou je die overlast kunnen hebben die jij beschrijft maar in praktijk gebeurt het echt hooguit paar keer per jaar. En dan heb ik het niet om feestjes die om 3 uur beginnen waar s avonds nog live muziek in de tuin is. Ik denk ook niet dat dat soort feestje is dat TS voor ogen heeft.
Ik word wat narrig van argument "ouders met jonge kinderen hebben daar echt veel last van". Mijn kinderen zijn ook jong geweest, maar die sliepen zelfs op oudejaarsavond door het vuurwerk heen. De ergernis over geluidsoverlast lag vooral bij ons. Aan die ouders met jonge kinderen geef ik vast mee, dat jullie kinderen ook ouder worden en dat je zult merken dat de welwillendheid tegenover pubers/jongvolwassenen echt een heel stuk minder is dan tegen jullie schatjes.

Idioot?

Het is toch niet zo vreemd dat mensen niet direct positief reageren als ze als stel gewend zijn mededelingen eerst met elkaar te bespreken. Misschien iets vanuit cultuur of vanuit minder geslaagd ervaringen nadat ze zich eerder wel positief hadden opgesteld; geval ezel en dezelfde steen...
Ze kennen elkaar nog niet goed genoeg om te weten wat ze in de kuip hebben. Wie weet, zijn die nieuwe buren wel hele fijne buren, die even de kat uit de boom kijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2019 om 09:46

Flanagan

Ben jij zo onzelfstandig dat je eerst met je man moet overleggen over zo'n vraag?

Serieuze vraag?

Flavia

Flavia

03-05-2019 om 10:43

Niet vragen

Dit wordt bij ons ook niet gevraagd maar doormiddel van een briefje in het portiek meegedeeld.
Ik woon in een complex met veel studenten en zelfs dan is het misschien 2* per jaar dat er echt ruig gefeest wordt. Meestal is het om een uur of 1 wel stil, dat soort feestjes is er misschien ook een keer of 4 per jaar.
Net als Alkes al schrijft je weet dat niet alle buren zulke feesten geven. Theorie is leuk maar de praktijk is anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2019 om 10:58

Flanagan

Ja, eigenlijk wel. Ga jij over zo'n onderwerp pauze vragen omdat je wilt overleggen? Stel dat onze buurkinderen op een dag een feest geven en dat wordt mij verteld, dan zou het werkelijk niet in mij opkomen om te zeggen dat ik dat even met man moet bespreken. Ik zeg meteen dat het prima is en veel plezier. Waarschijnlijk ben ik juist ook degene van ons tweeën die op een gegeven moment last krijgt van het lawaai en het moet 'uitzitten', maar dat is dan maar zo. Mijn verstand is weleens flexibeler dan mijn gevoel. Je moet er met elkaar toch iets van maken in een straat of wijk. Mijn ervaring is dat dit soort feesten maar heel af en toe plaatsvinden, dus dat valt te overzien.

#47

Kaaskopje, ik had in #47 al uitgelegd waarom ik kan begrijpen dat de nieuwe buurvrouw anders reageert. Kwestie van begrip voor hebben voor iemands overwegingen, niet wetende welke ervaringen zij mogelijk hebben opgedaan.
Hun ervaringen kunnen heel veel verschillende met die van jou. Dus kan je er m.i. niet over oordelen.

Je hebt geluk dat je man er geen last van heeft en zijn ongenoegen niet op jou gaat afreageren nadat jij enthousiast instemde. Het is niet in iedere relatie zo. Er zijn genoeg mensen die in ploegendienst werken. Als je er zelf geen moeite mee hebt om de lawaai uit te zitten omdat je bv de volgende dag niet naar je werk hoeft, betekent dit niet dat een ander er ook geen moeite mee heeft. Ik vind dat inleven in een ander.
Dat heeft niets met onzelfstandigheid te maken. Het verbaast mij ook dat je de term onzelfstandigheid erbij haalt.

Erica

Erica

03-05-2019 om 11:50

Maar

het is toch geen kwestie van instemmen? De buurjongen laat weten dat hij een feestje geeft. Dan zeg je: "Fijn/bedankt dat je het even laat weten. Veel plezier."

Jasmijn

Jasmijn

03-05-2019 om 11:58

inderdaad Erica

Ik denk niet dat het zou werken als de buurvrouw een dag later aanbelt, en zegt; nou ik heb het even met mijn man besproken en we vinden het geen goed idee, dus doe maar geen feestje
Ik ben hier omringd door buren, woon in een druk buurtje, maar misschien maar 2x per jaar eens een feestje in de tuin. Het is trouwens in Nederland vaak te koud voor buitenfeestjes. (gelukkig voor de omwonenden)
En ondanks dat ik baal van de herrie zou ik nooit zeggen dat het niet mag. Behalve als er echt wekelijks feestjes zouden worden gegeven, maar dat is hier niet.

Alkes

Fijn dat jouw kinderen overal doorheen sliep. Mijn dochter sliep niet door vuurwerk heen. Of door burenruzies. Of door juichende voetbalfanaten. Of door het buurjongetje dat om 11 uur 's avonds ging jumpstylen. Of door de wekelijke barbecue elke zomer, met rose-gier van dronken buurvrouwen.
Feestjes zijn prima, herrie na 23 uur is dat niet. Daarom hebben bijna alle gemeenten een vetbod hierop staan in de APV.

Erica

Erica

03-05-2019 om 13:07

Waar

staat dat in de model-APV van de VNG of de APV van een gemeente? Volgens mij is er in de APV meestal niets geregeld op dit punt. Alleen voor bedrijven. En een vangnetbepaling, maar die bevat juist geen tijdstip.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2019 om 13:17

Flanagan

Je weet niet hoe onze relatie is. Dat is een van de weinige zaken waar ik op OO amper iets over zeg.

Ik zeg niet dat mijn man er géén last van heeft. Hij heeft over het algemeen meer last van buurtlawaai dan ik en is daar ook intoleranter over. Het zal vast een vervelende eigenschap van mij zijn, maar ik ga daar tegenin, omdat ik hem vaak onredelijk vindt. Als ik merk dat mensen zijn vergeten dat ze zelf ook jong geweest zijn, kan ik daar slecht tegen en dat laat ik merken, dus ook als mijn man dat doet.

Ik overleg wel over financiële zaken, zelfs als het om een tientje gaat. Dat is er zo ingeslopen bij ons, omdat ook een tientje veel geld kan zijn. Maar als ik uit angst voor de woede van mijn man geen afspraken met buren zou durven maken, zou ik in de voorgaande jaren zelf ook iets niet goed gedaan hebben. Ik weet, heel goed, dat een situatie door omstandigheden kan veranderen, waardoor het karakter van iemand vrij plotseling verandert naar iemand die sneller boos is en (gelukkig geen eigen ervaring) zelfs agressief kan worden. Dan weet je waar het aan ligt, maar ook dán hoef je dat niet te accepteren.

Ik leef me altijd heel erg in iemand anders in. Sommigen vinden af en toe dat ik dat teveel doe. Ik kan er dus best inkomen dat iemand vervelende ervaringen heeft in eerdere situaties, maar dan nóg vind ik dat geen reden om in een nieuwe omgeving die oude ervaring naar nieuwe buren door te trekken. De toon zou voor mij gezet zijn met zo'n reactie.

Flavia

Flavia

03-05-2019 om 14:42

Apv

Ik heb de APV van mijn gemeenteverkiezingen even vijgepakt:
Het gaat om inrichtingen: dat is een gezin niet.
Het gaat om geluidsoverlast door toestellen, dat is praten en lachen ook niet.
En de tijd die genoemd wordt is tussen 10:00 en 1:00

Conclusie in mijn gemeente mag je tot 1 uur een feestje geven en daarna heb je niet veel te vrezen als je geen luide muziek hebt.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2019 om 15:24

Overlast

In het algemeen vind ik dat personen niet heel anders zijn dan instellingen. Iemand die tot 11 uur buiten staat te zagen en hameren, zou ik graag achter zijn eigen schutting willen hameren ). En iemand die op zondagochtend voor 10 uur al begint te klussen irriteert me ook. Er zijn naar mijn gevoel ook regels die niet per se zwart op wit staan maar onder de ongeschreven regels van 'welvoegelijkheid' vallen. Je wéét toch dat mensen in het weekend wat langer uit willen slapen? Je wéét toch dat het na 10 wel wat erg veel herrie veroorzaakt als je daar in je eentje nog op een stuk hout staat te hengsten? Waar zit je verstand als je dat toch doet? (zo denk ik als ik geïrriteerd raak ) Maar als ik wéét van een buurman dat het echt noodzakelijk is dat hij nog even doorgaat, omdat het echt af moet zijn de volgende ochtend, dan zou ik daar meer begrip voor hebben.

Nou

Den Haag heeft een meldpunt en een interventieteam voor geluidsoverlast door buren. En in de wet staat een maximum van 40 dB(A) na 23 uur.
https://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/20744-geluidsoverlast-door-buren-wat-mag-en-wat-kan.html

Erica

Erica

03-05-2019 om 16:25

Welke wet?

Dat staat er niet. De 40 dB(A) is het langtijdgemiddelde geluidsniveau op de gevel van de dichtstbijzijnde woning, 60 dB(A)) is het piekgeluid op diezelfde gevel, maar waarschijnlijk geldt dit alleen voor inrichtingen (want zijn dit de normen uit het Activiteitenbesluit milieubeheer dat alleen voor inrichtingen geldt).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.