Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Studentmoeder

Studentmoeder

16-08-2020 om 16:13

Fietsenstalling Uithof (Univ Utrecht)

Vraagje: kan je een goede fiets veilig stallen bij de Universiteit Utrecht (De Uithof)?

Of moet je ook daar met een oud barrel komen aanzetten zodat hij niet gestolen wordt?

Utrecht

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4999926/diefstal-fiets-gestolen-politie-misdaad-oplossingspercentage

"De meeste fietsendiefstallen gebeurden in Amsterdam, daar waren er in 2018 ruim 8.800. Hou je rekening met het aantal inwoners van de gemeente, dan staat Utrecht bovenaan. Voor elke duizend inwoners waren daar 11,6 fietsendiefstallen."

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat in dit soort steden je fiets om de zoveel tijd gestolen wordt. En het moet wel een heel erg barrel zijn wil je er jaren aan ontkomen.

Wat je ook doet. Na een lang leven op de fiets in de stad is dat nou eenmaal de waarheid. Hoe ergerlijk ook.

Mijn fiets is gestolen uit de box. Toen had ik nog 3 verzekeringen. Een inboedelverzekering, een fietsverzekering en een verzekering via het slot. Die drie hebben onderling uitgemaakt wie de fiets mij ging vergoeden. Dat was tevens de duurste fiets die ik toen had vanwege woon-werkverkeer.
Een andere fiets is gestolen toen er een vrachtwagen langskwam en alle buiten, aan het hek van de instelling vastgemaakte fiets losknipte in inlaadde.

Daarop heb ik geinformeerd of het uit zou maken om mijn fiets in de personeelsstalling te zetten. Echter volgens ingewijden werden fietsen daar nog veel sneller gestolen want niemand die het ziet gebeuren als iedereen aan het werk is.

https://utrecht.nieuws.nl/stadsnieuws/67178/ook-bewaakte-fietsenstalling-fiets-goed-vastzetten/

Nog ettelijke keren is mijn fiets gestolen. Altijd stond de fiets vast of ging bewaakt waar dat mogelijk was. Grote ergernis. Een keer zelfs toen ik boodschappen ging doen met 2 kleintjes in een kinderzitje. Alles weg. Fiets stond bij een station vanwaar we naar een school voor dochter in de stad gingen. Paar uur later, fiets weg.

Zorg dat je een buffer hebt. Doe je best maar accepteer dat het gebeurt. Het is niet te voorkomen.

Zo heb ik nog wel een aantal verhalen over fietsendiefstal.

UU-er

UU-er

16-08-2020 om 18:43

nee

Ik werk op De Uithof (tegenwoordig heet het 'Utrecht Science Park'..) en parkeer mijn fiets al jaren meestal zomaar op een openbare stalling, erg dicht bij het gebouw. Eén slot, prima fiets (maar geen electrische fiets of zo), nooit gestolen. Wel heb ik zo' 16 jaar van de 20 mijn fiets in een afgesloten stalling gezet. De vier overige jaren dus niet.

Er zijn diverse werknemers-stallingen, waarvoor je een toegangspas nodig hebt. Ik hoor er geen gekke dingen over zoals AnneJ zegt. Maar helaas, een student heeft daar geen recht op. Soms als de student bij een onderzoeksgroep stage loopt (9 maanden), ergens richting het eind van de studie, kan de student wel een XS-pas krijgen en als hij de secretaresse dan vraagt voor een bepaalde stalling te laten activeren, dan heeft de student een paar maanden geluk.

Voor het overige eens met AnneJ: je kind kan beter gaan voor een goedkoop derdehands fietsje en dan 2 sloten gebruiken. Ondanks dat ik dus een goede ervaring heb kun je maar beter niet te gehecht raken aan je fiets.

Marinade

Marinade

16-08-2020 om 18:57

Waarom een goede fiets?

Doe een swapfiets: worden niet gestolen, reparaties inbegrepen en ze kunnen tegen een stootje. En dat hebben fietsen in Utrecht nodig, als je ziet hoe er fietsgeparkeerd wordt. En ook als je dochter alleen van stationsstalling naar De Uithof moet: waarom een goede fiets voor 20 minuten trappen? En mocht ze op kamers gaan, dan al helemaal niet (tenzij luxe met een eigen schuurtje.

Marinade

Marinade

16-08-2020 om 19:00

Oh ja

En het lampje van een swapfiets doet het altijd, dat is bij barrels alleen op het koopmoment

Ja, toeval

Zoon hier heeft nog de fiets die hij in groep 8 kreeg, vooruitlopend op de brugklas. Toen al een tweedehandsje.

Hij rijdt er inmiddels vanwege de Coronatijd dagelijks 1 tot 2 keer mee naar de stad. Voorheen af en toe. En het ding heeft ook wel eens, zonder slot notabene, 3 maanden bij een supermarkt in de buurt gestaan omdat hij meende dat hij hem, in een dronken bui, ergens anders had achtergelaten.

In 13 jaar niet gestolen dus. Ook ergerlijk. Hij niet en ik wel.

Je moet het lot niet tarten maar je kunt ook geluk hebben.

Lampjes

Zoon rijdt met goedkope (1 euro per setje) lampjes op batterij van de Action. Gewoon aan je stuur en achterkant hangen aan een elastiekje. Altijd reserve mee.

Die Swap fietsen is ook echt wel een goed idee, maar niet al te goedkoop. Dat zou ik even uitzoeken wat gunstig is. En die dingen zijn natuurlijk niet op maat dus het moet je maar meezitten. Zelf kan ik het niet meer omdat je soms een zadel of moet verstellen met je handen.

Marinade

Marinade

16-08-2020 om 19:19

Ik prijs nog steeds de dag

... dat de swapfiets in ons leven kwam. De kosten van alle fietsen samen (waaronder in het begin heel optimistisch een “betere” fiets) en de reparaties en vooral het gedoe: dat was het me wel waard. En kind ook, hij betaalt inmiddels met plezier zijn swapfiets.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.