Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
tonny

tonny

24-08-2009 om 11:54

Geen zin in introductiekamp...

Dochter moet morgen naar introductiekamp (nou ja, 'moet', het is niet 100% verplicht, maar ze wil zich niet als buitenbeentje opstellen) en heeft hélemaal geen zin.

Gaan anderen wel met veel lol richting kamphuis?

Tonny


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

29-08-2009 om 11:15

Verplichtingen

Er is altijd een groepje dat zo makkelijk contacten maakt, dat ze die introductie niet nodig hebben om meteen aansluiting te vinden. En er is ook altijd een groepje dat wat langer tijd nodig heeft en dus ook mét zo'n introductie nog niet vrienden heeft gemaakt.

De rest zit daar zo'n beetje tussenin. De introductieprogramma's zijn ervoor bedoeld om én die groep de gelegenheid te geven alvast wat kennissen te maken, én om alle studenten de gelegenheid te geven vast een beetje te zien wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Komt de helft niet opdagen bij zo'n introductie, dan kun je het net zo goed afschaffen. De school betaalt eraan mee omdat het nuttig geacht wordt te zijn, niet als het een hobby'tje van een paar enkelingen is.
Om de kans zo groot mogelijk te maken dat iedereen komt wordt het verplicht genoemd. En wil je echt niet, dan staat er heus geen sanctie op dat je niet komt. Maar de studiehouding "er staan geen sancties op dus hoef je niet te komen" is niet een houding die erg te prefereren is op een hbo of universiteit. Soms zijn dingen gewoon nuttig of leerzaam zonder dat er studiepunten tegenover staan.
Dus bij twijfel moet je naar zoiets gewoon gaan, ook al zie je niet direct de grote winst voor jezelf. Al is het maar omdat anderen dan jóu ook leren kennen. En als je echt niet wilt, dan ga je niet.

Tirza G.

Tirza G.

29-08-2009 om 11:52

Rooster

Dochterlief kreeg haar rooster voor het eerste trimester. Best wel ongunstig op de vrijdag; 's ochtends college en van 16-18 uur. De begeleiders op de intro-week (ouderejaars) zeiden meteen: dat klinkt nú heel laat en vervelend (nu je nog met VO-school-roosters in je hoofd zit), maar echt, als je hier eenmaal zit, wil je dat college niet missen, dat is zó boeiend!
Ik werd er helemaal blij van

Tirza

tonny

tonny

29-08-2009 om 12:00

Tja

Dochter is weer terug.

Van de eerstejaars was 1/3 mee geweest (de rest dus niet!). De eerste dag was erg vervelend met stomme opdrachten in de stad (aan voorbijgangers vragen of je slagroom van een bepaald lichaamsdeel zou mogen likken, geblinddoekt elkaar vla voeren, met de groep zo snel mogelijk door een rietje een kan sangria leeg drinken) en veel wachten. Tegen de avond vertrok de bus richting kamp en dat kamp zelf was wel goed georganiseerd. Dit gebeurde door ouderejaars studenten, een echte vriendengroep, volgens dochter. Dat kwam wel positief over - al waren ze soms erg dronken in de late uurtjes.

Dochter had zich tijdens het kamp steeds unhappy gevoeld 'Ik ben nu eenmaal saai, niet iemand om gezellig mee op kamp te gaan, ik ben geen feestbeest, meer een eenling'. Het nut van het kamp, mwah, waarschijnlijk zitten haar klasgenoten bij die 2/3 die niet mee was.

Het kampprogrammaboekje stond vol met liederen over drank en dubbelzinnigheid, leukig gelinkt met de medische wereld, en drank was en bleef een belangrijk item, ofwel om over op te scheppen, ofwel om je aan te bezatten.

Ze heeft nog steeds geen rooster, dat was nog niet klaar.

Oh ja, er waren zeker tien mensen voortijdig afgetaaid, opgehaald door de ouders! Vind het dapper dat dochter het heeft volgehouden, ook al voelde ze zich knap nutteloos. Misschien had ze dinsdag beter van het kamp kunnen afzien, 'maar ja ik had mijn koffer al ingeleverd, terugvragen was ook weer zo'n gedoe.'

Nu maar hopen dat er bij die 2/3 een paar mensen zitten met wie ze het wel ziet zitten. Gisteren aan tafel verlangde ze terug naar haar oude school...

tonny

Tirza G.

Tirza G.

29-08-2009 om 15:59

Ach ach ach

Wat sneu, dat is nou toch verdorie helemaal niet leuk. En wat knúppelig allemaal, dat er nog niet eens een rooster is, pffffffff. Zoon van vriendin gaat ook naar een HBO-opleiding en die had keurig in mei zijn boekenlijst al en half augustus zijn rooster. Het kán dus wel.
Moeilijk is dat he, dan zijn ze zo groot en je kunt er zo weinig aan helpen. Kusje er op werkt niet meer

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2009 om 16:22

Rooster en introductie

Mijn oudste is spontaan weer aan haar opleiding begonnen afgelopen week. Dit was de introductieweek. Hoewel mijn dochter wel iets erg leuks heeft gedaan is haar mening toch dat die introductieweek haar gestolen had mogen worden. Hup lesgeven, dat kennismaken en het begrip voor hoe een lesboek opgebouwd is komt vanzelf wel.
Het eerste rooster wat ze gekregen had was behoorlijk ongunstig, een paar dagen tot half 6. Amper 2 dagen later is dat hele rooster alweer omgegooid, nu met betere tijden, het zal vast niet het laatste rooster zijn.

Maylise

Maylise

29-08-2009 om 17:06

Rooster

Mijn zoon klaagde ook over zijn rooster maar ik vind het reuze meevallen. Hij heeft maar iets van 17 uur gespreid over de hele week en inderdaad 1x tot 17:30 en 1x om 8:30 's ochtends beginnen. Bij mij moet ie niet komen klagen. Toen ik studeerde had ik elke dag vanaf 08:00 college tot minimaal 17:00. Soms zelfs tot 19:00. En dan ook nog de zaterdag van 08:00 tot 12:00. Ik vind dus al dat hij het bijzonder luxe heeft.

Mijn dochter heeft wel veel meer uren maar zij doet ook vrij intensieve studie (geneeskunde).

Maylise

Maylise

Maylise

29-08-2009 om 17:09

Tonny

Mijn oudste dochter had dus ook die ervaring met kamp. Veel gezuip, smerig eten en stomme spelletjes Al heeft zij ook wel lol gehad maar het was wel duidelijk dat ze het niet nog een keer had gedaan.
Ze heeft op het introductie kamp nauwelijks blijvende contacten opgedaan, alleen kende ze nu wat meer studie genoten van gezicht waaronder wat ouderejaars. Dat vond ze wel waardevol. Vrienden heeft ze pas in de loop van het eerste jaar echt opgedaan en daar is een leuk hecht clubje uit ontstaan met wie ze een hele leuke tijd heeft gehad en met wie ze ook nu ze inmiddels allemaal andere dingen doen (werken, verder studeren, niks) en in allemaal andere landen zitten nog steeds veel contact heeft.
Het kan dus echt allemaal nog goed komen!

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.