erde
30-11-2009 om 14:46
Gemiddelde duur unief?
Wat is de gemiddelde duur dat studenten op hun kamer studeren wanneer ze op de unief zitten ?
(ik weet dat dit geen vraag is om aan NL-ers te stellen , eigenlijk ken ik de reacties wel als: 'dat verschilt van student tot student, als ie het kent, dan kent ie het... edm) Maar toch vraag ik het mij af,
ik krijg nl nogal eens de vraag van mensen of hij hard leert, of hij veel doet ervoor, of hij zich fel inzet,
maar ik weet dus daarop dan ook geen antwoord, hij leert bvb nooit na 22u, ook niet in examentijd, hij prutst en prult veel op z'n kamer
dus...hoe kan ik nu vergelijken met een doorsnee student; of hij veel, weinig of gemiddelde inspanning doet, als ik niet weet wat een gemiddeld student voor inspanning geeft ...? euhm

rodebeuk
30-11-2009 om 15:23
Aan de hand van resultaten
Kun je vergelijken. Haalt iedereen alles en je zoon niets? Dan wordt het eens tijd om te kijken wat er gaande is.
Verder is het een kwestie van leerstijl, andere individule factoren en niet te vergeten - van het vak! Ik heb een exacte en een alfa-studie gedaan, en echt intellectueel werk kan ik niet meer dan zes uur per dag doen. Dan werk ik heel geconcentreerd. Aan het einde van die zes uur (met pauzes) ws ik helemaal op. Maar als je opdrachten had met werkstukjes en knippen en plakken en grafiekjes maken dan kon ik eindeloos doorgaan.
Dusseh..heel veel factoren waar het van af hangt!

Yta Chalne
01-12-2009 om 11:51
Tja
Ik heb geschiedenis (WO) gedaan, dat kostte me toen ongeveer (buiten de zes contacturen per week) een uur of tien studeren per semester. Dat was inclusief schrijfwerk. Om de tijd te vullen ben ik er PABO bij gaan doen, en dat was (buiten de zes contacturen per dág) toch wel een uur tien per week aan werk. Schrijven, knutselen, tekenen, lesvoorbereiding.
Je kunt er dus echt niet veel van zeggen. Of je nou Nederlander bent of niet

Tirza G.
01-12-2009 om 15:24
Uren college
Is vrij normaal toch Lara, 15 uur per week? Ik dacht dat het gemiddelde aantal contacturen ergens tussen de 12-16 lag.
Mijn dochter zit in het eerste jaar en werkt zich de pl**ris, althans, voor haar gevoel. Ze is niet gewend om zich in te moeten spannen en dan is een uurtje typen al gauw veel
Heeft de uni geen studielast-indicatie ofzoiets? Voor de richting die mijn dochter doet, staat een studiebelasting van 56 uur in de week. En aangezien ze 16 contacturen heeft, weet je dan dus precies hoeveel je thuis nog moet doen Overigens is ze zometeen wel van half dec tot begin febr vrij. Tja, zo kom ik ook wel aan veel uren per week
Tirza

Tirza G.
01-12-2009 om 18:34
Aha lara10
Hier heeft dochter 16 contacturen en dat is het dan. Ik hoor dat van anderen (TU/D, HR, UR, UniM) ook, dat soort getallen.
Van Fontys hoor je inderdaad vaker dat het er slecht geregeld is, zonde is dat hoor, verdorie.
Tirza

Brianna F
02-12-2009 om 11:16
Hier
Dochter studeert Engels, heeft 15 contacturen. Moet daarvoor 20 uur reizen.
Leren gemiddeld 20-30 uur per week, maar in tentamentijd worden dat hele dagen.

tonny
02-12-2009 om 20:50
Waarom vragen mensen dat aan jou?
En wat voor mensen zijn het? De grootouders van de student? Ouders van vrienden? Je zus?
Laten ze het hem zelf vragen, dan kan hij op z'n gemak uitleggen hoe hij z'n studie aanpakt. In z'n algemeenheid is er niet veel zinnigs over te zeggen. De een moet veel meer moeite doen dan de ander, het scheelt erg of vakken je liggen, of je vlot leest, je makkelijk kunt concentreren.
tonny

erde
03-12-2009 om 13:01
Wiskunde
Neen, in het secundair onderwijs had hij het heel gemakkelijk met wiskunde en wetenschappen, maar moeilijker met talen, talen vroeg duidelijk meer van hem. Nu doet hij dus de bachelor wiskunde in Belgie en gaat dan waarschijnlijk zijn master doen aan de TU Eindhoven.
Het is ook wel opvallend wat een verschil in inspanning het voor hem was om wiskunde te doen tov frans
Hoe hij het nu aan de unief gaat doen weet ik dus ook nog niet, hij moet nog aan z'n eerste examens starten, het is dus nog afwachten ...