Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Doenja

Doenja

10-03-2020 om 16:52

gestopt met studie

Afgelopen weekend kwam bij zoon het hoge woord eruit; hij wil stoppen met zijn studie. Hij is al 22, maar kan iemand me even wat tips geven over hoe en wat? Het studiebeurs gebeuren is zo verandert de laatste jaren, en ik of zoon willen niet achteraf met torenhoge kosten te maken krijgen.

Wie heeft er vaker met dit bijltje gehakt?

Doenja

Elizabeth

Elizabeth

10-03-2020 om 18:30

Zoon

Op de site van DUO staat alles. Maar... je zoon is 22. Kan hij niet zelf uitzoeken wat de consequenties zijn van stoppen met studeren?

Herkenbaar

Ik heb geen extra advies. Op de site van duo staat veel info.
Mijn kind is na een paar jaar gestopt met haar studie. Dat was absoluut geen makkelijke beslissing, sterker nog vlak voor maar ook zeker na de keuze kwam ze in een diepe dip.
Nu een paar jaar later zie ik dat het goed was dat ze haar eigen gevoel gevolgd heeft. En ziet ze weer een mooie toekomst voor zich. Met een beetje geluk met net op tijd een bachelor op zak.

Door deze moeilijke periode heb ik veel bewondering voor jongvolwassenen die toe kunnen geven dat ze niet goed gekozen hebben. Van een schop onder de kont worden ze niet gelukkiger en zeker ook niet productiever voor de maatschappij.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-03-2020 om 19:38

Hoe ver is hij?

Mijn dochter wilde ook switchen omdat ze het laatste jaar van haar bachelor niet zag zitten. We hebben verschillende opties bekeken en de financiële gevolgen afgewogen. Uiteindelijk heeft ze besloten toch door te zetten en de master weloverwogen te kiezen. Als ze in het eerste jaar had gezeten was ze waarschijnlijk wel gestopt. Gevolg is dat je dan het laatste jaar geen OV-kaart hebt, maar dat was te overzien.

Sofia

Sofia

25-06-2020 om 14:42

Studiebeurs

Als je zoon na 2015 is begonnen met studeren, en geen aanvullende beurs kreeg, hoeft hij alleen de kosten van zijn OV-kaart terug te betalen. (Zo'n 1200 euro per jaar)

De aanvullende beurs moet terugbetaald worden indien je zoon die wel kreeg en is tot ongeveer 350 euro per maand.

Oude en nieuwe stelsel

Er zijn nog studenten die in 2014 of eerder met hun (master)studie begonnen en onder het oude stelsel vielen. Daar moet je rekening mee houden.

Daarnaast mag je zoon binnen 10 jaar een diploma halen en kan dus later alsnog wat hij voor zijn studie als gift zou moeten krijgen kwijtgescholden worden. Weet je zoon dat?

Als hij in 2014 is begonnen met studeren (net oude stelsel) en komend jaar een nieuwe 4-jarige studie doet (of 3-jarige bachelor) en voor 2024 afstudeert hoeft hij de prestatiebeurs niet terug te betalen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.