Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Maria

Maria

17-02-2020 om 18:33

Help, mijn vader zet me op straat!

Hoi,
ik hoop dat er hier iemand wat advies voor ons heeft.

Mijn vriend is sinds een half jaar bij mij op kamers komen inwonen. Hier kan hij geen domicilie neerzetten. Zijn officieel adres is in Groningen. Mijn domicilie (officieel) adres is in Vlaanderen.

De vader van mijn vriend heeft een adresonderzoek laten opstarten.
Vandaag kreeg mijn vriend te horen dat hij nog 5 weken heeft om een postadres te regelen. Ik vermoed dat, als dit niet lukt, mijn vriend officieel als dakloos wordt beschouwd en uitgeschreven is uit de gemeente waarin hij nu officieel verblijft. (Bij zijn vader dus.)

De reden waarom zijn vader dit doet is omdat hij naar Finland wilt verhuizen met zijn nieuwe vrouw en 2 nieuwe stiefzonen. Mijn vriend, Elroy, heeft een adres in Nederland nodig. Komende donderdag heeft hij zijn eerste sporttest voor de politieopleiding. Deze opleiding mag je alleen doen als je een adres hebt in Nederland. Inschrijven op mijn officieel adres of op het adres van mijn studentenkamer is niet mogelijk. Zijn moeder woont in Duitsland, dus dat kan ook al niet. Zijn vader weet dit. Hij weet ook dat we binnen het jaar nog geen huis kunnen kopen. We werken allebei en doen ons best om zoveel mogelijk te sparen. Maar dit gaat moeizaam. We hebben ons geld eerst moeten uitgeven aan basismateriaal zoals: borden, vorken, messen, een bed, ... etc.

Ik wordt hier gewoon zo kwaad van. Mijn rechtvaardigheid's gevoel speelt op.
Elroy heeft jaren lang zijn vader geholpen financieel aangezien die bij de schuldsanering zit.
Elroy betaalde elke maand 300 à 350 euro gedurende 3 à 4jaar. Dat telt snel op. (En de schuldsanering is hiervan niet op de hoogte. Zijn vader leent ook geld van vrienden, de schuldsanering weet dit ook niet.) Elroy heeft studieschuld opgebouwd om zijn vader te ondersteunen. De belofte die eraan gekoppeld werd luidde zo: "Je erft het huis, je betaald op deze manier gewoon het huis af samen met mij. Je helpt me met de basiskosten. Zie het als een investering."

Die belofte is verdwenen als sneeuw voor de zon sinds zijn nieuwe vrouw in beeld kwam.
Het is niet de eerste keer dat zijn vader hem uit huis gooit.
Bij iedere nieuwe vriendin dat langs kwam dreigde zijn vader hem uit huis te zetten. 1 keer heeft hij het effectief gedaan. Elroy had toen nog geen diploma en moest gaan werken om een dak boven het hoofd hebben. Nadat het uit was met z'n vaders vriendin mocht Elroy terug in huis en kon hij weer studeren.

De man is niet aanspreekbaar. Na zijn vader drie jaar te kennen heb ik opgemerkt dat hij aan narcisme lijd. Beknopt: een narcist is altijd het slachtoffer, verdraaid feiten naar eigen belang, als je niet mee gaat in zijn verhaal laat hij je vallen en wordt je als onbelangrijk beschouwd. Alles wat hij verteld zal hij gebruiken om zichzelf op te hemelen. bv bij Elroy's vader: Hij spreekt altijd negatief over Elroy om zichzelf op te hemelen. De eerste keer dat ik bij hun op bezoek kwam sprak hij enkel slecht over Elroy. Hij doet dit ook bij zijn vrienden en bij kennissen. Soms zelfs wild vreemden.

Zijn vader heeft contact met ons verbroken nadat hij via zijn vrouw vertelde dat ze naar Finland verhuizen. Wij hebben toen onze versie van het verhaal verteld tegen haar. Haar laatste bericht naar ons was: "Ik mag niet meer met jullie praten want ik moet luisteren naar mijn man."

Ik weet echt niet wat we kunnen doen. Hij maakt het leven van Elroy zo veel moeilijker.
Elroy heeft eindelijk een positieve sfeer om te ontwikkelen en is helemaal open gebloeid sinds hij niet meer bij zijn vader woont. Hij heeft gevonden wat hij wilt doen en gaat ervoor. Maar doordat zijn vader hem laat uitschrijven is de toekomst van Elroy onzeker. Zonder adres heb je geen zorgverzekering, kun je niet werken...

Ik weet niet goed wat we kunnen doen. We hebben een postadres nodig maar hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb het gevoel dat we geen been hebben om op te staan. Maar ik vind het allemaal zo onrechtvaardig en zou willen dat het rechtgezet kon worden. Misschien dat iemand hier wat advies voor ons heeft. Mijn vriend verdiend dit niet.. dit deukt zijn zelfvertrouwen helemaal in.

Om meer te weten over narcisme en wat het precies is:

Als ouder:


https://www.youtube.com/watch?v=Ze6YB1gCDYQ

In een relatie:


https://www.youtube.com/watch?v=lvW4-gxr0Fo

Uitzoeken

Zoek uit wat nu nodig is voor de politieopleiding aan uittreksels en regel dat voor de inschrijving opgeheven is. Als dat nog mogelijk is. Meestal duurt het een tijdje voor er echt uitgeschreven wordt.
Dan kun je nog regelen dat post op het adres van zijn vader doorgestuurd wordt met een verhuisbericht.

https://www.postnl.nl/ontvangen/post-doorsturen/verhuisservice/?trc=k-adw_f-p_p-gl_u-txt_s-pos_t-pro_r-regulier_a-verhuisservice_v-sitelink&gclid=EAIaIQobChMIgJ-vqZXZ5wIVCud3Ch0mlg5kEAAYASABEgJcWPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Regel het voor een jaar. Doorsturen naar jou adres in Belgie kan mogelijk iets meer kosten.

En geen idee hoe je vriend dat wil gaan doen met de politieopleiding. Dan zal hij mogelijk een kamer moeten zoeken. Dat is nu wel de goede tijd. Er zijn in deze tijd altijd studenten die terug naar huis gaan omdat ze stoppen met de studie.

Narcisme blabla. Los liever de praktische problemen op en zoek een kamer. Met verhuisservice heb je even uitstel.

Nou

Op de politieacademie krijg je al een salaris. Daar kan je vriend een kamer van huren in de regio waar hij is aangenomen (als hij wordt aangenomen). Je vriend hoeft dus alleen de periode tot de start van de opleiding te overbruggen. Dat kan met een goedkope kamer en een bijbaantje.

'Elroy betaalde elke maand 300 à 350 euro gedurende 3 à 4jaar. '

Als zijn vader eenmaal in Finland zit, hoeft hij dat niet meer te betalen. Daar kan hij dan de kamer van huren.

Maria

Maria

17-02-2020 om 20:21

Wat lang...

Mijn excuus voor het lange bericht trouwens... Ik moest het ook gewoon even van me afschrijven.

Biebel

Biebel

18-02-2020 om 10:09

Wil je een adres of een kamer?

Elroy kan toch per nú op zoek naar een kamer. Dat geld voor die vader hoeft hij niet meer te betalen, waardoor hij een kamer kan huren. Zolang hij nog niet weet of en waar hij bij de politie is aangenomen, is de eerste de beste studentenkamer in de stad waar hij nu woont een oplossing. Voordeel: wellicht is de eerste lichting eerstejaarsstudenten in Groningen alweer afgezwaaid, waardoor er weer wat beschikbaar komt. Dan: langs de kringloop om goedkoop te kopen wat je echt nodig hebt, en je hebt het grootste probleem opgelost.

Dan kan Elroy blijven werken, solliciteren bij de politie en wonen. Mocht die kamer nou niet binnen 3 weken lukken, dan kan hij altijd deze link gebruiken om een postadres te maken: zie deze link; http://www.openhof.org/aanbod/postadres/ Daarmee kan Elroy een postadres maken zodat in elk geval zijn post netjes aankomt en je het probleem van het onderzoek opgelost hebt.

En een belangrijke les: Stop met dromen over mooie uitzet, filosoferen over narcisme van de vader of denken dat het eerlijk is dat je het huis erft. Dat is leuk voor als je niet kunt slapen - maar de werkelijkheid is dat hij weinig geld heeft en bijna dakloos is. Dat betekent dat zijn prioriteit moet liggen bij zoeken van een kamer, ook al is dat niet meteen perfect.

Anoniem

Anoniem

21-02-2020 om 15:47

Ik vind

Ik vind dat je het probleem wel erg gemakkelijk bij de vader van je vriend legt. In je eerste volledige alinea schrijf je al dat je vriend sinds een half jaar bij jou op kamers zit. Hij woont dus niet bij zijn vader en zijn vader zet hem er ook niet uit. Zeker als hij ook nog eens in de schuldsanering zit of zat, heeft hij volgens mij niet veel keus dan dat huis te verkopen. Bovendien lees ik ook niet dat je vriend van plan was om op korte termijn terug naar zijn vader te verhuizen. Moet zijn vader dat huis dan maar leeg laten staan, omdat jouw vriend ergens ingeschreven moet staan? Of moet een eventuele koper er begrip voor hebben dat er nog een extra persoon bij hen ingeschreven blijft staan?

Wel ben ik het met je eens dat het niet netjes is van de vader als deze ooit beloofd had dat het huis ooit van je vriend zou worden. Ik vind het wel overbodig dat je eventueel narcisme aan dit topic koppelt. Volgens mij voegt dat niets toe en het oogt daardoor juist alsof jij je vriend extra in de slachtofferrol wilt plaatsen.

Bij een adres onderzoek kijkt de gemeente of iemand inderdaad feitelijk niet meer op een adres woont. Als je vriend nog wel op dat adres woont, is er geen probleem en zal hij niet uitgeschreven worden. Als je vriend er niet meer woont, wordt hij inderdaad uitgeschreven en komt hij te boek te staan als ‘adres onbekend, mogelijk naar het buitenland vertrokken’. Ik kan me voorstellen dat dat bij die opleiding een probleem is. Ik heb mijn ex ooit om andere redenen via een adresonderzoek uitgeschreven. Later heeft hij zich hier in de gemeente geregistreerd als dakloos en van de gemeente een postadres (in zijn geval adres van het stadhuis) gekregen. Als je vriend zoiets heeft is er ook geen probleem met die opleiding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.