Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Kleinduimpje
07-06-2025 om 15:29
ja, ze irriteert zich als ik weer zeg, je moet zeggen dat hij zijn domme kop moet houden enz... Dan zegt ze; ik heb al zo vaak iets gezegd, ,jij denkt dat ik niks zeg.
Ja, van dat piemeltje vind ik een goeie, maar dat zal ze niet doen.
Het heeft er ook alles mee te maken hoe je over komt, en daar is ze niet krachtig genoeg voor, veel te lief.

Herfstappeltaart
07-06-2025 om 15:31
Kleinduimpje schreef op 07-06-2025 om 15:29:
ja, ze irriteert zich als ik weer zeg, je moet zeggen dat hij zijn domme kop moet houden enz... Dan zegt ze; ik heb al zo vaak iets gezegd, ,jij denkt dat ik niks zeg.
Ja, van dat piemeltje vind ik een goeie, maar dat zal ze niet doen.
Het heeft er ook alles mee te maken hoe je over komt, en daar is ze niet krachtig genoeg voor, veel te lief.
Misschien is dat juist het probleem. Lastig. Maar hoe ging dat toen ze jonger was? Zeg zo'n jaar of veertien/vijftien? Dat zijn toch best kwetsbare jaren.

Kleinduimpje
07-06-2025 om 15:35
Ze is altijd veel te lief, ,iedereen te vriend willen hebben. Maar ze zegt ook, waarom moet ik veranderen en een grote mond hebben, ik ben niet zo! Ik ben niet zo om heel.kwaad over te komen. Ja, dat vind ik dus ook. Nu moet zijn veranderen omdat een ander zo lelijk doet. Maar daar loopt ze vaker tegenaan ja.

Herfstappeltaart
07-06-2025 om 15:53
Kleinduimpje schreef op 07-06-2025 om 15:35:
Ze is altijd veel te lief, ,iedereen te vriend willen hebben. Maar ze zegt ook, waarom moet ik veranderen en een grote mond hebben, ik ben niet zo! Ik ben niet zo om heel.kwaad over te komen. Ja, dat vind ik dus ook. Nu moet zijn veranderen omdat een ander zo lelijk doet. Maar daar loopt ze vaker tegenaan ja.
Maar als ze deze situatie wil veranderen moet ze misschien toch een keer van zich afbijten. Niet leuk, maar misschien toch nodig.

IMI-x2
07-06-2025 om 15:55
Als dat haar houding is (en die is helemaal prima), dan is de consequentie dat ze die jongen niet meer moet toelaten in haar leven. En dat betekent misschien dan ook die groep achter zich laten. Vrienden die zo met elkaar omgaan en elkaar niet in bescherming nemen, die hoef ik ook niet.

Kleinduimpje
07-06-2025 om 16:00
Herfstappeltaart schreef op 07-06-2025 om 15:53:
[..]
Maar als ze deze situatie wil veranderen moet ze misschien toch een keer van zich afbijten. Niet leuk, maar misschien toch nodig.
Maar hoe moet ze nog meer van haar afbijten, ze heeft al verschillende dingen gezegd en dat wordt niet serieus genomen.

mana_sutiyuq
07-06-2025 om 16:00
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.
Ze wil het anders dat betekend dat ze in deze situatie toch op de een of andere manier uit haar comfortzone moet stappen.
Of 1 op 1 met hem er over spreken, of ten overstaan van de groep of de groep verlaten.

Kleinduimpje
07-06-2025 om 16:01
IMI-x2 schreef op 07-06-2025 om 15:55:
[..]
Als dat haar houding is (en die is helemaal prima), dan is de consequentie dat ze die jongen niet meer moet toelaten in haar leven. En dat betekent misschien dan ook die groep achter zich laten. Vrienden die zo met elkaar omgaan en elkaar niet in bescherming nemen, die hoef ik ook niet.
Klopt, geen van de andere is ooit voor haar opgekomen, ze hebben eerder mee zitten lachen of ook opmerkingen gemaakt, maar ook haar beste vriendin heeft weleens meegelachen. En wat is er nou humor aan om een half jaar lang dezelfde grap te maken dat ze dom is.

Kleinduimpje
07-06-2025 om 16:02
mana_sutiyuq schreef op 07-06-2025 om 16:00:
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.
Ze wil het anders dat betekend dat ze in deze situatie toch op de een of andere manier uit haar comfortzone moet stappen.
Of 1 op 1 met hem er over spreken, of ten overstaan van de groep of de groep verlaten.
Ja, klopt. Van de andere kant is het wel de omgekeerde wereld he!

mana_sutiyuq
07-06-2025 om 16:04
Kleinduimpje schreef op 07-06-2025 om 16:02:
[..]
Ja, klopt. Van de andere kant is het wel de omgekeerde wereld he!
Want?
Ja, het is kinderachtig en lullig van de groep maar ook haar keuze hoe ze er mee omgaat.

Meesje
07-06-2025 om 16:05
Mss past het dan meer bij haar om vriendelijk en netjes te reageren? "waarom zeg je dat (ik dom ben)?" of gewoonweg "deze opmerking vind ik niet grappig/prettig/chill (vul in wat haar woorden zouden zijn). Dan hoeft ze niet grof te worden, kan ze bij zichzelf blijven, maar laat ze ook niet zomaar over zich heen lopen. En dat dan dus gewoon iedere keer doen als hij zoiets zegt. Zo is zij wijzer en waardiger dan wanneer ze terug gaat katten. Zeker als dat niet haar stijl is komt dat wrs alleen maar onhandig over. Gewoonweg zeggen hoe het is en hoe het voelt kan veel krachtiger overkomen dan mee gaan in dat kinderachtig gedrag.

Meesje
07-06-2025 om 16:09
Of hetgeen hij benoemt gewoon aannemen en overnemen. "okee, je vindt me dom" "ja, dat zei je net/gisteren/laatst ook al" "jahaaa, ik weet het, zjiezus" "ik weet nu wel dat je me dom vindt, dat hoef je niet steeds te zeggen" "oh, nog een keer, pfffff"
Ik zou juist niet vanalles proberen, maar één tactiek kiezen en volhouden. Als je dit of de vriendelijke "waarom zeg je dat? ik vind het niet leuk" benadering blijft volhouden gaat de lol er snel af. Én komt hij over als de domme.

Kleinduimpje
07-06-2025 om 16:09
nu moet zijn zich in allerlei vervelende situaties manoeuvreren terwijl jongen gewoon normaal moet doen.
Meesje, dat heeft ze allemaal al gedaan, maara het boeit hem niks

Kleinduimpje
07-06-2025 om 16:10
Meesje schreef op 07-06-2025 om 16:09:
Of hetgeen hij benoemt gewoon aannemen en overnemen. "okee, je vindt me dom" "ja, dat zei je net/gisteren/laatst ook al" "jahaaa, ik weet het, zjiezus" "ik weet nu wel dat je me dom vindt, dat hoef je niet steeds te zeggen" "oh, nog een keer, pfffff"
Ik zou juist niet vanalles proberen, maar één tactiek kiezen en volhouden. Als je dit of de vriendelijke "waarom zeg je dat? ik vind het niet leuk" benadering blijft volhouden gaat de lol er snel af. Én komt hij over als de domme.
Ja, die eerste vind ik wel een goeie ja!

Herfstappeltaart
07-06-2025 om 16:16
Kleinduimpje schreef op 07-06-2025 om 16:00:
[..]
Maar hoe moet ze nog meer van haar afbijten, ze heeft al verschillende dingen gezegd en dat wordt niet serieus genomen.
Tja....dan toch maar andere vrienden zoeken.