Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Maar ik zou ook bij mezelf denken wat ik wil. Als jij wel wil dat ze bij je blijft slapen kan dat ook. Je hoeft niet te doen of willen wat Meesje van Via wil Maar dan ook bedenken wat je daarbij wil en verwacht en dat met haar bespreken. 

Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 11:33:

je zegt niet meer laten slapen, maar dan moet ik haar toch zeggen waarom ze hier niet meer zou mogen slapen, de reden is toch dat ze niet doet wat ze afspreekt met dochter.

Of je laat het bij dochter . 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-09-2025 om 11:55 Topicstarter

Ik verwacht dat mensen doen wat ze afspreken en als ze afspreken dochter niet de hele avond niet zien en haar negeren omdat ze andere stoerder zou vinden. Maar dit moet ik toch niet zeggen, dochter moet dit aangeven.

Maar die wil niks zeggen

De cru zit denk ik in dat jij je dochter niet kan behoeden voor teleurstelling.

Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 11:55:

Ik verwacht dat mensen doen wat ze afspreken en als ze afspreken dochter niet de hele avond niet zien en haar negeren omdat ze andere stoerder zou vinden. Maar dit moet ik toch niet zeggen, dochter moet dit aangeven.

Maar die wil niks zeggen

Prima haar manier 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-09-2025 om 11:58 Topicstarter

Roos57 schreef op 14-09-2025 om 11:57:

[..]

Prima haar manier

Ja, tot ze een burnout krijgt omdat ze iedereen altijd aan het pleasen is en met niemand ruzie wilt.

Dochter dropt het bij jou en jij voelt de verantwoordelijkheid om het op te lossen.

Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 11:58:

[..]

Ja, tot ze een burnout krijgt omdat ze iedereen altijd aan het pleasen is en met niemand ruzie wilt.

Ook prima

Leert ze van 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-09-2025 om 12:03 Topicstarter

nou, ook prima! Weet je hoe dat is?
Dat gun ik niemand, daarom wil ik dat ze het uitspreekt wat ze voelt.

Maar ja, heb het zelf ook gehad en nog steeds moeite met uitspreken van gevoelens, ook omdat ik altijd denk dat ik overdrijf en bang ben.

Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 11:58:

[..]

Ja, en dat is HAAR leermoment. Als ouder kun je adviseren maar leren moet ze ZELF doen.

Hier een kind wat geen nee zegt op het werk. Ik oefen . Vertel wat ik vind . Maar ja 
Kind vind het moeilijk.
Nu slaapt kind minder goed. Is moe . Grens is bereikt of misschien al wat overschreden.
Nu moet kind nee zeggen en doet kind het ook .
Leerproces kind . Verantwoordelijkheid ligt bij kind.
Ik kan wel wat roepen enzo maar uiteindelijk moet kind het zelf  doen.
En weet ik ook hoe het is .

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-09-2025 om 12:14 Topicstarter

ja klopt, je kunt je kind niet dwingen. Maar ik denk wel, doe nou eens wat ik zeg, en zeg tegen degene wat je vindt. Ze hebben nog niet in de gaten dat je hierdoor uitgeput kunt raken en dat als je iets zegt het op kan lossen. Nu gebeurt er weer niks en zal vriendin het volgende keer weer doen.
Maar ik hoop voor jullie dat je kind niet al te ver is gegaan en op tijd aan de bel heeft getrokken.

Maar je hebt misschien ook al heel veel gesprekken gevoerd met je kind?

Als dat meisje, en ik noem het bewust niet vriendin, aan JOU vraagt of ze mag blijven slapen en JIJ zegt ja, heeft ze op dat moment geen verplichting of afspraak met je dochter. Alleen met jou.

Als ze met je dochter afspreekt heeft ze een afspraak met je dochter, onderdeel van die afspraak kan slapen bij jullie zijn maar is GÉÉN afspraak met JOU. 

Moet jij voor jezelf bepalen of je haar bij jullie wil laten slapen als ze geen afspraak met je dochter heeft. Dan kun je als ze bij jou vraagt vragen: heb je een afspraak met dochter? Als ze ja zegt zeg je: dan moet je het met haar regelen, en als er geen afspraak is dan zeg je nee als je dat wil.

Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 12:14:

ja klopt, je kunt je kind niet dwingen. Maar ik denk wel, doe nou eens wat ik zeg, en zeg tegen degene wat je vindt. Ze hebben nog niet in de gaten dat je hierdoor uitgeput kunt raken en dat als je iets zegt het op kan lossen. Nu gebeurt er weer niks en zal vriendin het volgende keer weer doen.
Maar ik hoop voor jullie dat je kind niet al te ver is gegaan en op tijd aan de bel heeft getrokken.

Mijn kinderen zijn zeer selectief in hun vrienden, te vaak dronken en het is wel klaar dan ben je een kennis. Met hun afspreken en steeds afzeggen daar zeggen ze wat van en anders degradeer je tot kennis.

Daar hebben we het vanaf ze klein zijn over gehad, vanaf de kleuterklas.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-09-2025 om 12:22 Topicstarter

ze mag hier altijd slapen, ook als ze met vriendinnen afspreekt en dochter niet zou vragen. Maar NIET met dochter afspreken en vervolgens met een ander weggaan. 
Waarschijnlijk had ze "nee" gezegd of ze met dochter had afgesproken. Want zij zegt 100 dingen en weet niet meer wat ze zegt en doet en ze is heel beinvloedbaar als ze mensen ziet die stoer zijn, ziet ze dochter niet meer staan. Ze heeft het denk ik niet in de gaten dat dochter er verdriet van heeft en zich alleen gelaten voelt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.