Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Kleinduimpje schreef op 15-09-2025 om 06:58:

[..]

Maar ik heb besloten volgende keer dat ze het vraagt ze dit met dochter moet bespreken en niet met mij.

En dan zegt je dochter automatisch 'ja', want anders wordt ze niet meer aardig gevonden, en gebeurt weer hetzelfde.

Met ruzies tussen kind en vrienden bemoei je je doorgaans op die leeftijd niet. Maar als het in jouw huis gebeurt en mensen ook over jouw grenzen gaan, dan zeker wel.
Als er vroeger iemand kwam spelen en die deed iets wat jij niet goed vond in jouw huis, zei je er toch ook wat van? 
De 'vriendin' lijkt jullie tegen elkaar uit te spelen. Ze vraagt aan jou of ze mag blijven slapen en dan zeg jij ja en vervolgens ligt je dochter naast iemand die de hele avond naar heeft gedaan, haar heeft buitengesloten of genegeerd. Dat is voor haar ook niet fijn. Als ze met een ander uit wil, blijft ze maar bij die ander slapen.
Dat kun je gewoon zeggen; dat je geen gratis hotel bent, maar mensen welkom zijn onder bepaalde voorwaarden, daar is echt niks geks aan.

Valeria schreef op 15-09-2025 om 08:46:

[..]

En dan zegt je dochter automatisch 'ja', want anders wordt ze niet meer aardig gevonden, en gebeurt weer hetzelfde.

Prima dochter haar verantwoordelijkheid en leerproces. 

Bakblik schreef op 15-09-2025 om 08:20:

[..]

Daar blijf je op een bepaalde leeftijd uit ja. Mits het buiten jouw gezichtsveld plaats vindt. In het geval van Kleinduimpje ligt het toch net even anders. Ze vriendin van dochter vraagt aan Kleinduimpje om te mogen logeren. Het nare gedrag vindt plaats onder de ogen van Kleinduimpje. Dus wat Yette ook al zegt, Kleinduimpje kan hier best wat van zeggen. Kleinduimpje is degene die het nare gedrag als het ware faciliteert door toestemming te geven voor die logeerpartij.

Kleinduimpje een haar dochter worden beiden op een nare manier gebruikt door vrienden die een leuk weekend willen hebben en wellicht een logeeradres zoeken om gedoe met eigen ouders over het tijdstip van thuis komen te voorkomen.

Daar mag Kleinduimpje best paal en perk aan stellen.

Kleinduimpje kan zeggen,  je kan niet logeren.  Maar als ze haar aanspreekt op het niet nakomen van afspraken vind ik dat best raar.  

Kleinduimpje schreef op 15-09-2025 om 06:58:

[..]

Hier begon mijn verhaal ook mee dat dit dus niet kan, maar dochter wil dus niks zeggen, ik heb dit allemaal naar haar benoemd en dan is mijn vraag wat nu? De een zegt dat ik het moet zeggen tegen vriendin van het slapen en daarna moet ik de 2 dingen weer loskoppelen en moet dochter het zeggen. Dus ja, ik weet het dan ook niet meer.

Maar ik heb besloten volgende keer dat ze het vraagt ze dit met dochter moet bespreken en niet met mij.

De meesten zeggen hier het zelfde hoor. Iédereen zegt dat jij zelf de grens moet aangeven als ze wil komen slapen. Dus nee zeggen of naar dochter verwijzen. (in dit geval zou ik zeggen dat je de komende tijd even geen logees wil om zo de vragen en dilemma's bij dochter en jezelf weg te houden) En de meningen verschillen over of jij wat moet zeggen over wat je dochter en vriendin al dan niet afspreken. 

Je kunt volgende keer als ze wil blijven slapen gerust zeggen: "Je kunt blijven slapen als je samen met dochter op stap bent geweest, maar dat is iets tussen jou en dochter." En je kunt zeggen "Vorige keer was ik er ook vanuit gegaan dat je met dochter had afgesproken, maar toen ben je niet met haar geweest, dan vind ik het ook niet nodig dat je hier slaapt, ik vond dat vervelend". Maar ook dan hou je het bij jezelf. Jíj vond dat vervelend. (ja, je dochter ook, ik weet het, maar jij bent niet haar woordvoerder).

Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 22:01:

maar ik neem aan dat iedereen deze norm en waarde heeft: morgen ga ik met je naar de disco marietje. Dan is het maandag en laat ik niks meer aan marietje weten en ben ik met annie naar de disco. Iedereen weet toch dat dit niet normaal is.

Ja, wij delen deze norm en waarde. De meeste mensen hier. Maar daar koop je niks voor. Je kunt je daar over blijven verbazen, beklagen of opwinden. Maar dat verandert verder niks. Je kunt ook niet afdwingen dat de vrienden van dochter zich nu zo gaan gedragen. Wel kun je jouw grens aangeven. En dat is op een gegeven moment ook daden stellen in plaats van alleen maar benoemen wat je niet leuk vindt. Dus bijvoorbeeld niet meer laten slapen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe concreet de afspraken zijn die je dochter met die vriendin maakt. Eerder in dit draadje had ze ook afgesproken om op een middag iets te gaan doen. Voor zover jij schreef zonder tijdstip, zonder locatie en zonder wat dat iets dan zou zijn. Vervolgens bleek vriendin met anderen afgesproken te hebben.

Ik heb zelf een vriendin die nogal los omgaat met dit soort afspraken. Dan spreek ik af op zaterdagochtend en dan komt ze om 11.30 uur want ze was eerst nog lekker gaan wandelen. Zich van geen kwaad bewust, want 11.30 uur is ook de ochtend en dan hebben we nog de hele middag. Of we gaan samen uiteten en tijdens het eten vertelt ze dat ze wel om 21 uur in café x moet zijn want daar heeft ze afgesproken met andere vrienden. We hadden immers niks afgesproken over na het eten, dus ze dacht dat dat wel prima was. Terwijl ik liever rustig zou natafelen of samen nog iets zou willen gaan drinken oid. Ik heb verschillende keren aangegeven dat ik het vervelend vond en ze probeert er rekening mee te houden, maar op een of andere manier werkt het in haar hoofd anders. Dit is voor mij wel een dierbare vriendin op andere vlakken. Ik heb dus geleerd om heel concrete afspraken te maken. Niet zondagmiddag iets doen, maar zondag om 16 uur borrelen op terras de Gouden Haan én daarna samen iets eten. Ik had ook kunnen blijven klagen dat ze te laat komt/te snel weer weg gaat. Maar dan had ik zondag om 16 uur weer zitten wachten terwijl zij met anderen op het terras zit en om 17 uur bij mij komt aankakken.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-09-2025 om 16:27 Topicstarter

nee, ze heeft duidelijk gezegd, zaterdag gaan we samen uit, daar ben ik zelf bij geweest. 

Kleinduimpje schreef op 15-09-2025 om 16:27:

nee, ze heeft duidelijk gezegd, zaterdag gaan we samen uit, daar ben ik zelf bij geweest.

Ik zeg toch niet dat ze dat niet gezegd heeft? Ik zeg toch niet dat je dochter liegt oid? Ik vraag hoe concreet was de afspraak? Zie het voorbeeld van mijn vriendin. Zaterdag gaan we uit zou bij vriendin ook een redelijk vrijblijvende afspraak zijn. En vriendin is zaterdag ook samen met mensen uitgeweest, toch? 

Concreet is: zaterdag gaan we samen uit. Laten we om 23 uur afspreken bij café het drankorgeltje. Of: zaterdag gaan we samen uit, zullen we samen fietsen/lopen vanaf hier? Om 22.30 vertrekken? Dan wacht ik hier op je. Of: zaterdag gaan we samen uit. Okee, gezellig, hoe laat en waar spreken we af? Wie komt nog mee? Effe in de app gooien?

Dat is trouwens niet iets waar jij iets mee moet oid. Maar ik bedoelde mijn vorige bericht dat sommige mensen nu eenmaal anders zijn. Zoals mijn vriendin. En wellicht dat dat voor deze vriendin ook geldt. En dan is een opmerking over uitgaan zonder verdere afspreken over tijd, locatie en deelnemers voor zo iemand geen echte afspraak. Of dan denkt zo iemand; ik ben toch uit, je kunt toch komen?

Kleinduimpje schreef op 15-09-2025 om 16:27:

En alsnog laat jij zo iemand bij jou logeren. 

Meesje schreef op 15-09-2025 om 10:28:

Ik ben ook wel benieuwd hoe concreet de afspraken zijn die je dochter met die vriendin maakt. Eerder in dit draadje had ze ook afgesproken om op een middag iets te gaan doen. Voor zover jij schreef zonder tijdstip, zonder locatie en zonder wat dat iets dan zou zijn. Vervolgens bleek vriendin met anderen afgesproken te hebben.

Hier valt inderdaad wel winst te behalen door duidelijk met de vriendin af te spreken wanneer en waar. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-09-2025 om 18:16 Topicstarter

heb ik ook al tegen haar gezegd. Oke we gaan zaterdag dus samen uit, jij en ik naar disco in Amsterdam om 21.00 uur. En dan schrijf je het in je agenda dat je dat samen hebt afgesproken.

Kleinduimpje schreef op 15-09-2025 om 18:16:

heb ik ook al tegen haar gezegd. Oke we gaan zaterdag dus samen uit, jij en ik naar disco in Amsterdam om 21.00 uur. En dan schrijf je het in je agenda dat je dat samen hebt afgesproken.

Tegen wie heb je dat gezegd en wanneer?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

15-09-2025 om 20:30 Topicstarter

tegen dochter, meteen zaterdag in de nacht .

foutje

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.