Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Kleinduimpje

Kleinduimpje

03-07-2026 om 10:43 Topicstarter

ga me bijna drukker maken om de reactie's hier als wat er nu daadwerkelijk gebeurd is. Ik ben gewoon heel gevoelig, dat kan toch?

De volgende keer dat ze met zoiets komt, lukt het je dan om niet op de inhoud in te gaan, maar zo luchtig mogelijk en met een glimlach te zeggen: "kijk lieverd, daarom ga je niet meer met die lui om. Dat was een goed besluit".

Zo geef je er een positieve draai aan. Je geeft je dochter een compliment om haar goede keuze. En dan gaan jullie weer verder met jullie dag. 5 minuten aandacht hieraan besteden is echt veel te lang.

Kleinduimpje schreef op 03-07-2026 om 10:43:

ga me bijna drukker maken om de reactie's hier als wat er nu daadwerkelijk gebeurd is. Ik ben gewoon heel gevoelig, dat kan toch?

O, dus het gaat je om jou en je gevoelens in plaats van de gevoelens van je dochter?

Mijn moeder dacht ook 'recht' te hebben op mijn gevoelens na mijn scheiding en had het er moeilijker mee dan ik. (Waar ze mij vervolgens mee lastig viel)

Kleinduimpje schreef op 03-07-2026 om 10:41:

, terwijl ik gewoon hier wat tips wil en samen met jullie wil kijken waarom ze dit juist bij dochter doen .

Het waarom is al aangegeven, en tips ook.

Waarom: ze blijft geraakt worden.
Tips: Stoppen met al die vrienden en feesten in hun omgeving.

Maar dan zeg jij: 'Ja maar het is niet eerlijk als zij weg moet blijven van een feest...'

Kleinduimpje schreef op 03-07-2026 om 09:15:

Nu is die jongen die ermee begonnen is weg uit die groep en probeerde pas zelfs iets met dochter te beginnen, ja daag!

Uhm, maar ze zag die jongen toch al een jaar niet meer? 
Eerst was het 1 jongen, toen waren het er meer, eerst zag ze ze nooit meer, nu probeerde er pas geleden eentje iets met haar te beginnen?
Dat kan toch helemaal niet als ze die figuren al een jaar niet meer ziet?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

03-07-2026 om 11:51 Topicstarter

het is nooit 1 jongen geweest en met dat jaar bedoel ik dat ze er niet mee omgaat. Ze ziet ze wel waar ze uitgaat of in dat dorp en toen zag ze die jongen. En ik raad haar niet om om daar weg te gaan, dat moet ze zelf weten en al haar vriendin zitten daar. En mijn gevoelens vertel ik haar niet, daarom ben ik hier en gewoon te bekijken met jullie waarom je dom genoemd kan worden en hoe je houding hier tegenover moet zijn. 

Beter dom en een leuk karakter dan slim en een kut karakter 

Of je haalt je schouders er over op 

je negeert

je zoekt andere vrienden 

je accepteert 

je zorgt dat je slimmer wordt . Leest eens een krant . Kijkt eens journaal. Volgt eens de politiek. Een actualiteiten programma. 

Kleinduimpje schreef op 03-07-2026 om 11:51:

het is nooit 1 jongen geweest en met dat jaar bedoel ik dat ze er niet mee omgaat. Ze ziet ze wel waar ze uitgaat of in dat dorp en toen zag ze die jongen. En ik raad haar niet om om daar weg te gaan, dat moet ze zelf weten en al haar vriendin zitten daar. En mijn gevoelens vertel ik haar niet, daarom ben ik hier en gewoon te bekijken met jullie waarom je dom genoemd kan worden en hoe je houding hier tegenover moet zijn.

1. Dat moet je haar wél aanraden als je er niks meer over wil horen.

2. En wat concludeer je?

Kleinduimpje schreef op 03-07-2026 om 11:51:

het is nooit 1 jongen geweest en met dat jaar bedoel ik dat ze er niet mee omgaat. Ze ziet ze wel waar ze uitgaat of in dat dorp en toen zag ze die jongen. En ik raad haar niet om om daar weg te gaan, dat moet ze zelf weten en al haar vriendin zitten daar. En mijn gevoelens vertel ik haar niet, daarom ben ik hier en gewoon te bekijken met jullie waarom je dom genoemd kan worden en hoe je houding hier tegenover moet zijn.

Je kunt dom genoemd worden om de zelfde reden als waarom je lelijk, duf, nerd, achterlijk, kutwijf enz genoemd kan worden. Soms zit er ergens een aanknopingspunt. Iemand kan goed leren en ze noemen hem nerd. Maar meestal is dat niet de echte 'reden'. De reden is dat ze  willen kwetsen en zelf stoer willen zijn, iemand weg willen jagen, zich superieur willen voelen enz. Het is pésten. Het heeft geen enkel nut om exact uit te vinden waarom ze haar pesten. Als het niet dom was zouden ze wek wat anders verzinnen. En wat wil je ermee als je weet waarom ze dat doen? Ga je je dochter dan tips geven hoe ze minder dom kan overkomen? 

En iemand waarmee je geen contact hebt kan je niet versieren. Dat ze die mensen van een afstandje ziet en tegenkomt op evenementen is iets heek anders dan een praatje met ze maken of bij ze gaan staan. Dat zij het idee heeft dat de pestkop haar probeert te versieren betekent dat ze wél nog contact met ze heeft. En dat verklaart ook waarom ze nog steeds met je dochter 'bezig zijn'. Ze zijn nog steeds in elkaars leven, ze hebben wel nog steeds contact. Natuurlijk ga je niet zeggen dat ze weg moet van een feestje. Maar als zij op zo'n feestje toch gaat kletsen met de pestkoppen of bij die groep gaat staan oid. Ja, dan is dat wel een beetje dom ja

Kleinduimpje

Kleinduimpje

03-07-2026 om 13:45 Topicstarter

ze gaat zeker niet bij die groep staan. 
Kan ik wel alles uit gaan leggen hoe het zit, dat werkt bijna niet.
Die eerste pestkop is al heel lang bij die groep weg. Dochter ging niet bij hem staan, hij bij dochter om te versieren, hij probeerde dat een paar keer en ze is ervan weggelopen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

03-07-2026 om 13:47 Topicstarter

Valeria schreef op 03-07-2026 om 12:03:

[..]

1. Dat moet je haar wél aanraden als je er niks meer over wil horen.

2. En wat concludeer je?

Ik hoor er niks meer over, alleen nu dit.

Ik heb jullie tips opgevolgd, dus daar echt wel wat aan gehad.

Het punt is, dat je niet zo zeer gevoelig reageert maar overgevoelig. Dat zeg ik niet om je pesten maar om je erop te wijzen dat dit een pijnpunt voor je is; iets wat jouw reactie ernstiger maakt. Je doet er goed aan hier actief iets aan te doen.
Als je dat doet dan kun je daarna je dochter beter helpen. Want je moet nog steeds leren los te laten.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

03-07-2026 om 17:25 Topicstarter

dat weet ik, maar ik weet niet wat. Hulp had ik al gezocht, dat werkt niet, ik ben gewoon zo. Daarbij geloof ik ook nog niet zozeer dat jullie dit allemaal niks van aan zouden trekken

Aangezien je mij onder de negeer hebt reageer ik niet meer .
Misschien tot over een jaar 

Kleinduimpje schreef op 03-07-2026 om 17:25:

dat weet ik, maar ik weet niet wat. Hulp had ik al gezocht, dat werkt niet, ik ben gewoon zo. Daarbij geloof ik ook nog niet zozeer dat jullie dit allemaal niks van aan zouden trekken

Het lijkt mij ontzettend vermoeiend als je zo gevoelig bent over wat anderen vinden/zeggen/denken etc. En natuurlijk krijgen kinderen daar in de loop van de jaren tijdens hun opvoeding/het opgroeien  best veel van mee. 

Het is gewoon best heel bepalend als je als moeder zo gevoelig bent voor dit soort zaken, want dan wordt het heel lastig je kind(eren) te adviseren tijdens bijv de puberteit. En prima om je eigen onzekerheid hier te ventileren, daar zijn fora oa heel erg geschikt voor, tenzij je dan ook hier zo in de ‘ja maar’ modus blijft hangen.

Je mag best aannemen dat de meeste mensen jou adviseren met de allerbeste bedoelingen, maar op een gegeven moment zijn alle beste bedoelingen en adviezen ook wel gegeven, lijkt mij.

Kleinduimpje schreef op 03-07-2026 om 17:25:

Sommigen zouden zich er niks van aantrekken, anderen zouden de dingen doen die ze jullie hebben aangeraden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.