Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doen jullie dat? met uitwonende kinderen?

Ik heb met de 2 studenten afgesproken dat ze in geval van een Lockdown moeten nadenken waar ze die willen gaan doorbrengen. Middelste heeft sowieso besloten dat hij dan hier komt, oudste ( met vriendin, samenwonend) denkt nog na. Maar ze zijn in zo’n
geval natuurlijk welkom.

Sinds de strengere maatregelen van een week terug zijn ze nog niet thuis geweest. Ze gedragen zich in hun studiestad zeer verantwoordelijk. Zijn ook allebei geen feestbeesten.

Middelste heeft t goed naar de zin met zijn huisgenoten. Oudste, samenwonend met vriendin (ze wonen met z’n 2 en in een huis, verder niemand) appte zonet of t goed was dat ze morgen even langs zouden wippen. Hapje eten.
Ze wonen 15 km verderop. Ik kan ze even halen. Ik heb ja gezegd. Maar is dat verstandig? Valt dit ook in de categorie vermijdbaar contact? Doen we nog een knuffel ? Zetten we de stoelen aan tafel wat verder uit elkaar? Niemand hoest of is snotterig. Zij niet, wij nieT.

Pfff. Ik merk dat ik er wat paranoia van wordt.

Hoe doen jullie dat?


Dochter

Is in haar studentenkamer,ze heeft een eigen unit.Vaak is ze samen met dr vriend die ze gelukkig een paar maanden voor dit heeft leren kennen. Dus nog vers en pril en samen elkaar leren kennen. Ze werkt veel in t verzorgingstehuis wat normaal haar bij baan is. Ze blijft dus daar met een lockdown. We facetimen dan.
Man was gisteren even op en neer gereden met de hond... ze wel miste😉 hebben ze samen even de hond daar uitgelaten en in haar kamer wat gedronken. 1.5 meter afstand lukte net. Geen contact gemaakt,puur voor de zekerheid en allebei hun handen meteen erna schoongemaakt.
Knuffelen doen we nu niet,uit voorzorg.

Daar blijven

Tot haar eigen verbazing vindt dochter het ook na ruim een week zonder buitenshuize activiteiten nog steeds gezellig met haar huisgenoten, die blijft lekker daar. Zal ze ook wel blijven doen als er een totale lockdown komt. Ik vind het prima, want andere dochter uit het buitenland is nu wel hier en we hebben geen kamer meer over. Die twee in één bed, of eentje op een opklapbed in de kledingkamer lijkt me niet zo'n succes.

skik

IngridT

IngridT

22-03-2020 om 21:15 Topicstarter

Maar skik...

Dat snap ik. Zo sta ik er ook in. Maar is t ok als ze een keer langs komt? En dan weer terug naar haar kamer? Als we geen lockdown krijgen kan deze situatie nog best lang aanhouden. En hoe doe je dat dan? Wat wel? Wat niet? Weekend thuis en dan weer naar studiestad? Is dat ok? Even langs voor koffie, thee of etentje? Is dat ok? Alleen buiten wandelen op 11/2 meter?

Niet verstandig

Het kan maar het is niet verstandig.
Buiten zou nog kunnen maar ik zou binnen toch menen dat je sneller last hebt dat, als er sprake is van een besmetting, dat je daar via de lucht mee besmet kunt raken.
Ik denk dat het beter is om nu zo goed mogelijk je te houden aan totale sociale isolatie.

Bennikki

Bennikki

22-03-2020 om 21:37

Hond

Das wel een idee, met dochter de hond gaan uitlaten in haar studiestad.
Ze laat weinig van zich horen en ik mis haar best wel. We hebben besproken dat ze daar blijft; mocht er een lockdowm komen komt ze thuis. Maar er worden geen bezoekjes afgelegd. Ik denk dat ik haar minstens 2 maanden niet meer ga zien. Snif.

Liever niet

Hier is zoon al een week thuis vanuit zijn studiestad twee uur hiervandaan. Ik was er blij mee, kind lekker om me heen, we kookten samen, gingen wandelen, allebei weinig meer te doen. Maar toen ineens was het: ik ga dit weekend terug naar studiestad en studentenhuis want ik heb werk ( werkt voor lyceo, examentraining). Nou, ik stond niet te juichen. Stel studenten , zijn huisgenoten,
was nog in Frankrijk wezen skiën, sommigen hoestten bij thuiskomst. Zou hij daar weer tussen gaan zitten en misschien wel het virus mee terugnemen. Lekker dan.
Uiteindelijk ging het niet door, er was maar 1 kandidaat en die had afgebeld. Ppff. Kind bleef thuis en ging ook niet naar vrienden. Eind goed, al goed voorlopig.

IngridT

IngridT

22-03-2020 om 22:41 Topicstarter

Knoop doorgehakt

We doen t niet.

Als de situatie zoals nu nog heel lang doorgaat gaan we heus wel bedenken hoe en of we elkaar af en toe gaan zien, maar zo terloops even, voor de gezelligheid voelt toch niet helemaaL ok.

Zoon snapte het. Maar al is hij heel verstandig in zijn Corona- gedrag, dit overviel hem toch een klein beetje. Had ie niet bedacht ( hij was hier vorige week ook nog even, toen wegens iets wat echt even geregeld moest worden, en dat vond ik geen enkel probleem eigenlijk. Maar dit was puur voor de gezelligheid. En dat voelt echt anders. Niet noodzakelijk, en daardoor onverantwoordelijker? Maar jemig, ik vond het echt niet leuk om tegen een kind te moeten zeggen dat hij eigenlijk even niet welkom is in het ouderlijk huis.

Ingrid

Lou

Lou

22-03-2020 om 22:41

Logerende vriend

Wij hebben de vriend van dochter hier te logeren. Hij is hier heel vaak, is er nu ook al een week, maar hij woont zelf in een andere stand en wil nu wel weer naar huis. Dochter wil met hem mee. Net als voorheen: samen heen en weer. Maar hij heeft veel huisgenoten en wil vrienden zien (buiten weliswaar). Ik vind het helemaal niks.

In de loop van vandaag zijn die twee van mening veranderd. Vanochted was het nog: ik snap je mama, maar ik denk dat het wel kan hoor. En nu is het: je hebt gelijk, dat was een dom idee, we doen het niet.

Dus nu gaat hij alleen naar zijn eigen huis en dochter blijft hier bij ons. Ze zien elkaar misschien wel maanden niet. Maar ik ben er "blij" mee.

Heen en weer

Als iedereen in het studentenhuis gezond blijft en wij ook mag dochter wat mij betreft best hier komen en dan weer terug gaan, maar voorlopig lijkt het er op dat ze daar gewoon blijft. Ze is sowieso niet zo bezoekerig. Misschien dat ik daar een keer heen ga om een wandelingetje te gaan maken.

skik

Hanny61

Hanny61

23-03-2020 om 13:19

Lockdown

Als het zover komt, zou ik mijn kinderen het liefst bij me hebben. Maar ik behoor tot een risicogroep en heb mijn jongste gezegd dat hij voorlopig niet kan komen. Hij heeft, toen het nog mocht, in de horeca gewerkt. Ik wil geen risico lopen, maar ik vond het ook heel naar om hem de toegang tot zijn ouderlijk huis te ontzeggen.
Hij snapt het wel en we bellen elke dag even.
Oudste is druk met zijn scriptie en komt de deur niet uit. Ook hem zie ik dus niet.
Gek, he? Nu ik ze niet kan zien, mis ik ze heel erg. Terwijl ik ze anders ook een tijdje niet zie.

zebra

zebra

23-03-2020 om 14:14

het is lastig

want hier ook ongeveer zo'n situatie, onze zoon was een paar weken geleden zo'n 5 dagen bij ons toen zijn stage stopte (Brabant), hij is begin vorige week naar zijn vriendin gegaan, tussenstop in stagestad (daar een nacht in appartement met nog 2 anderen). Nu zou hij weer nacht overblijven in appartement en verder reizen naar ons. Hoe fijn we het ook vinden om hem thuis te hebben, we hebben hem toch het advies gegeven om voorlopig niet heen en weer te reizen maar bij zijn vriendin te blijven (die woont nog thuis), extra kosten wat betreft eten worden uiteraard vergoed. Normaal gezien komt hij om het weekend hierheen, nu kan het langer duren, erg lastig.

Lou

Lou

23-03-2020 om 15:47

Andere opties

Hier waren de opties vergelijkbaar: dochter kon met vriend mee en dan daar voor onbepaalde tijd blijven. Of hij kon hier blijven en dan weet ik hoe lang niet naar zijn eigen huis. Hij woont ook bij zijn ouders, net als onze dochter. Wij vonden alle opties goed, maar hoopten wel dat ze zouden kiezen voor deze: ieder in eigen huis, dus dochter hier en vriend bij zijn eigen ouders. Dat voelt kennelijk toch voor iedereen het minst erg. Maar lastig is het nog steeds. Ze zijn 18 en straalverliefd en hebben geen idee wanneer ze elkaar weer kunnen zien. Hij is zojuist weggegaan.

thuis

aangezien haar appartementje in Parijs erg klein is en de lock down daar erg streng, is dochter net voordat deze inging snel naar Nederland gekomen.
Alle lessen en tentamens zijn nu toch online.
(ze had eind februari al 1.5 week opgesloten gezeten in haar hok ivm knokkelkoorts en toen kwamen de muren behoorlijk op haar af. Dus dit was een makkelijke beslissing voor haar)
Wel weer even wennen met een erg zelfstandige jong volwassene in huis (ze is al 6 jaar amper thuis geweest) maar tot nu toe houden we het goed vol.
Kans op besmetting is hier zeker aanwezig ivm vader die in de zorg werkt, maar tot nu toe gelukkig nog geen tekenen.

Paasei

Paasei

23-03-2020 om 16:21

Lastig

Ik vind t ook moeilijk.. je eigen kind toegang tot het huis ontzeggen. Oudste woont samen met vriendin in eigen huis dus die zien we gewoon even alleen online. Maar jongste woont op kamers in studentenstad in Brabant.. en is erg laconiek ingesteld. Gelukkig, in dit geval, is zijn vriendin bijna panisch. Dan middelen ze elkaar hopelijk een beetje uit. Hij is bij haar in haar studentenstad momenteel. Maar wat als hij binnenkort wel naar huis wilt komen..? Botweg nee zeggen..?

Daarnaast reageer ik direct met 'als je ziek wordt halen we je naar huis'. Moet er toch niet aan denken dat hij met koorts e.d. op zijn studentenkamer zou liggen. Maar toen keek mijn man bedenkelijk..'dan steekt hij ons aan'. Pff ik hoop maar gewoon dat alles goed blijft gaan...

Anke

Anke

23-03-2020 om 16:26

Paasei

Een ziek kind naar huis halen is een logische spontane reactie, maar in dit geval echt heel onverstandig. Laat zijn vriendin voor hem zorgen in dat geval, elke dag even bellen of facetimen om te kijken hoe het gaat en of er meer medische hulp nodig is.

Zorg vooral dat het virus niet bij jullie komt, het is voor mensen van onze leeftijd veel gevaarlijker dan voor studenten.

bicyclette

bicyclette

23-03-2020 om 17:04

bij ons

Studerende zoon is al 1,5 week geleden naar ons huis gekomen en blijft voorlopig ook. Hij vindt het hier gelukkig heel gezellig, zeker nu andere kind vervroegd vanuit buitenland is teruggekomen.

Hij heeft wel al een paar dagen wat vage klachten en heeft daarom zelfs afgesproken zijn vriendin (met vader in risicogroep) niet te zien. Ben blij dat ze het zo serieus nemen.

mirreke

mirreke

23-03-2020 om 17:08

Ik word gewoon langzaam gek

dochter doet een uitwisseling in Argentinië en het is vooralsnog volslagen onduidelijk of en hoe ze terug kan komen. Nu is er wel vanuit NL een terughaalactie begonnen, maar dat is, staat er, niet voor semi-permanent verblijf. Valt daar een uitwisselstudent onder?
Het is allemaal heel lastig, want je kunt maar moeilijk mensen te pakken krijgen.

bicyclette

bicyclette

23-03-2020 om 17:17

Pfoe Mirreke!

Dat zal stressvol zijn Mirreke!
Onze jongste is vorige week uit Zuid-Amerika teruggekomen. Complex en heel spannend vanwege de reisrestricties. Zelfs tijdens de reis ontstonden nog nieuwe problemen. Opgelucht dat het uiteindelijk nog gelukt is. Andere uitwisselingsleerlingen hadden minder geluk en kunnen niet meer weg: het land gaat vanavond in lockdown en het luchtruim op slot.

Heeft ze een goede plek om zo nodig nog een paar maanden te blijven?

bicyclette

bicyclette

23-03-2020 om 17:21

aanvulling

En om antwoord op jouw vraag te geven: ik denk dat uitwisselingsstudenten wel onder de regeling vallen om teruggehaald te worden. De Nederlanders die in februari uit Wuhan werden opgehaald waren ook deels studenten.

Paasei

Paasei

23-03-2020 om 20:27

Speciale website

@ Mirreke; zag net op Facebook dat er een speciale website is om mensen terug te halen;
https://bijzonderebijstandbuitenland.nl/
Samenwerkingsverband tussen KLM, verzekeraars en ministerie. Hoop dat jouw dochter er iets aan heeft.

Ondertussen jongste zoon aan de lijn gehad. Zit nu bij vriendin in haar studentenstudio. 'Maar weet niet of ik dat zo lang vol houd'. Tja en wat dan? Terug naar eigen studentenkamer? Naar ouderlijk huis? Het is nergens leuk, onder de gegeven omstandigheden. Heb hem maar mee gegeven na te denken over waar hij wilt zijn als hij ziek wordt..

Blij

Ik ben echt blij dat dochter uit Londen een paar dagen geleden thuis is gekomen want in Engeland gaat de boel ook aardig op slot. Een vriendin van haar kan niet naar huis en zit nu moederziel alleen op de zo goed als lege campus, zo zielig.

skik

Tamar

Tamar

24-03-2020 om 10:20

Skik

Dan moet je dochter maar veel met haar skypen! Dat helpt wel volgens mij.

Tamar

Dat doen ze inderdaad. En ze mag alle achtergelaten etenswaren opeten

skik

Hier

Dochter mag gewoon thuiskomen en ook weer gaan. Zij valt dan alleen wel onder de bezoekers, dus er wordt even niet geknuffeld. Je mag gewoon bezoek hebben, mits de anderhalve meter kan worden gehandhaafd. Dat kan hier makkelijk. Opa en oma zien we toch al niet meer, en verder valt er niemand in een risicogroep. Ik ga zeker niet strenger zijn dan moet. Als de maatregelen nog verder opgeschaald worden en vrij reizen niet meer mag, dan kan ze kiezen: hier komen of daar blijven. Scheelt wel dat dochter met maar één huisgenootje woont dat eigenlijk bijna altijd op haar kamer zit. Verder heeft ze geen baantje en heeft ze met haar vriendinnen, studiegenoten en de uni contact via social media. Ze heeft een rijbewijs en omdat we toch allemaal thuis werken is één auto meer dan genoeg. Ze heeft dus mijn auto mee, dus openbaar vervoer kan ze ook vermijden.

zebra

zebra

25-03-2020 om 16:39

bij eigen vervoer

is het inderdaad wel een stuk makkelijker om heen en weer te gaan dan met het ov. Hier hebben de huisgenoten van zoon ook hun stageopdrachten voor "thuis" en dat betekent toch dat ze dan met 3 aan een kleine eettafel moeten werken dus geen afstand kunnen houden.

Wendelmoed

Wendelmoed

26-03-2020 om 18:32

Videobellen

Wij hebben gisteren maar even gevideobeld met onze dependance (dochter en schoonzoon) in het Zuiden. Was wel gezellig om elkaar over en weer even te zien, maar veel heb je elkaar na een tijdje niet te vertellen (want bij niemand gebeurt er zoveel, iedereen zit binnen) en ik miste mijn dochter daarna nog erger. Gelukkig zakte dat uiteindelijk wel weer.
Ik ben er wel een beetje klaar mee maar omdat we hier zieken hebben (gehad) kunnen ze gewoon niet komen en wij niet daarheen.

Wendelmoed

Wendelmoed

11-04-2020 om 21:24

Lastige afweging

Als mijn dochter naar huis wil komen dan kan ze met het OV, maar dat geeft besmettingsgevaar en bovendien wordt het daar drukker van in de trein.
Ik kan haar ook ophalen maar blijkbaar kun je daar een boete voor krijgen als je geen 1,5 meter van elkaar zit (hoe doen die agenten dat eigenlijk zelf?).
Ik denk dat ik de auto maar opmeet en kijk hoe ver de achterste bank van de voorstoel af is. Of ik hang er een plastic scherm tussen.
Wat een gedoe.
Ondertussen lees ik dat een verzorgingstehuis, waar familie niet op bezoek mag komen, jongeren vraagt om die ouderen gezelschap te houden. Ik snap er niet zoveel meer van.

Angela67

Angela67

11-04-2020 om 21:36

wacht effe wendelmoed

als jij aangehouden wordt in de auto met je dochter ernaast, dan zijn jullie toch gewoon huisgenoten? Ik heb nergens gelezen dat ik niet mijn thuiswonende zoon in een auto mag zitten . . .
gr Angela

Angela67

Angela67

11-04-2020 om 21:38

ik ga ervanuit dat je haar ophaalt met de auto omdat ze daarna bij jullie in huis komt. Of bedoelde je dat niet? Want als het erom gaat dat jullie elkaar willen zien dan kun jij naar een park bij haar in de buurt rijden, zij met de fiets erheen en dan samen kletsen en wandelen. Op anderhalve meter afstand.
gr Angela

Paasei

Paasei

11-04-2020 om 22:34

Moeilijk

Zoon heeft ee hele tijd met vriendin in haar studio gezeten maar uiteindelijk werd die ruimte natuurlijk toch te klein. Ze hadden beiden even letterlijk en figuurlijk ruimte nodig. Tja en wat dan..? Overlegt met zoon en aangegeven dat hij dan maar beter naar zijn eigen studentenhuis kan gaan ipv naar ons. Hij is daar gelukkig ook niet alleen. Maar hoe logisch ook, het voelt wel weer heel onlogisch dat je je eigen kind niet naar huis kunt halen.

Gedoe en stomme dillema's. Inderdaad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.