Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Pubermoeder

Pubermoeder

11-02-2014 om 17:19

Hoe zit dat, met 18 ineens alles zelf betalen?

Ik lees altijd met belangstelling deze berichten. Mijn dochter wordt dit jaar 18. Ze doet dit jaar examen, gaat studeren en ze heeft een bijbaantje. maar je kan toch niet verwachten dat ze ineens alles zelf moet betalen? Als je 18 bent, ben je opeens geen kind meer lijkt het wel. Hoe gaat dat bij jullie eigenlijk. Wat betalen jullie wel en niet jullie voor een 18 jarige? Ik woonde vroeger nog thuis en ben op mijn 22 ste uit huis gegaan, had toen ook een baan, maar ik hoefde nooit iets te betalen thuis tot ik werk had.

Jaina

Jaina

11-02-2014 om 17:53

Verwachting

Wie verwacht dan dat ze opeens alles zelf gaat betalen? Dat bepalen de ouders toch zelf?
En met 18 lijkt het niet alleen alsof ze geen kind meer is maar is ze echt geen kind meer.
Hier betaal ik zolang ze op school zitten nog gewoon alles; of ze nu boven of onder de 18 zijn. Als ze gaan studeren of werken maken we een nieuwe berekening afhankelijk van hun inkomsten en hun onkosten. In principe betaal ik nog wel een groot deel.

Arawen

Arawen

11-02-2014 om 20:21

Beurs

Examen doen en gaan studeren, dat beteken studiebeurs. Dan is er nog verschil of ze thuis blijft wonen (dat betekent een heel geringe beurs) of op kamers gaat. De uitwonende beurs moet in principe genoeg zijn om van rond te kunnen komen. Let wel; de DUO groep berekend hierbij de bijdrage die de beide ouders kunnen doen (separaat van elkaar, ongeacht of ze nog wel of niet meer samen zijn). Die bijdrage is echter niet verplicht. Wil (een van de) ouders niet bijdragen, dan kan het kind er een af te lossen lening bij nemen (en bouwt dus studieschuld op).
Op kamers betekent verder (meestal) recht op huurtoeslag en zorgtoeslag. Dan hoef je als ouders weinig meer bij te dragen voor het regulier levensonderhoud dan die bijdrage. En verder wat je vrijwillig aan je kind geeft, natuurlijk..Hier een studerende 19-jarige die op kamers woont. Ik help hem financieel wel een handje, vrijwillig, maar hij kan zich in principe zelf redden.

amk

amk

11-02-2014 om 21:14

Volgens de wet ben je financieel verantwoordelijk voor je kind tot ze 21 zijn. Dus als ze het niet redden met stufie en bijbaan, of gewoon vanuit hun werk zul je bij moeten springen.

blac

blac

11-02-2014 om 21:29

meebetalen

Dochter van 18 woont ook op kamers sinds september. Krijgt een studiebeurs van 239, . Ze werkt 10 uur per week waarmee ze ongeveer 300 per maand verdient. Meer uren gaat echt niet lukken mbt studielast.. Dat betekent dat ze de kamer, studie ed niet alleen kan ophoesten. Beurs is net genoeg voor haar kamer.

Wij vroegen ons dat vorig jaar ook af hoe dat zou gaan. Alles eens op een rijtje gezet en daarna de afspraak gemaakt dat wij de studie betalen.

de overheid denkt er anders over

Vroeger toen jij 18 was bestond de plicht om je te verzekeren nog niet. Onze kinderen hebben dat wel. Ook met stufie en belastingzaken worden 18 jarigen persoonlijk en op naam benaderd (niet meer via moeder).
Wie zich niet verzekert krijgt een boete. Die boete gaat niet naar je moeder.
Wie 18 is is volwassen en zelf verantwoordelijk, vindt de overheid.
Daar zit een klein verzachtend randje aan want je ouders hebben verlengde onderhoudsplicht totdat kind 21 is. Ze worden geacht bij te dragen in levensonderhoud en studie. Dat hoeft natuurlijk niet voor alle 18 jarigen die zichzelf al kunnen onderhouden en dat zijn er best wat. Zij die al in een baan of werkend-leer project zitten bijvoorbeeld.
Zij en alle overige 18+ ers worden aangesproken alsof ze de eigen bonen volledig doppen.
In de praktijk gaat dat dan weer niet op voor die 18 + ers die nog bij moeder thuis wonen. Maar eh.... Daar zal niemand over klagen hoor

Jesse_1

Jesse_1

11-02-2014 om 23:42

Vroeguh

Toen ik ging studeren kreeg je studiefinanciering. De hoogte daarvan was er op gebaseerd dat je ook een bijlage van je ouders kreeg (en of je uit- of thuiswonend was). Als je ouders minder inkomen dan X hadden, kreeg je een aanvullende beurs + een rentedragende lening. (?)

Iig is het volgens mij van alle tijden dat je als ouders niet opeens met 18 jaar je handen van je kinderen (financieel) aftrekt. En het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je kind nodig heeft en hoeveel je kunt missen.

NB ik vroeger ben op mijn 18e op kamers gegaan en kreeg maandelijks een bedrag voor het levensonderhoud. Daarnaast betaalden mijn ouders het collegegeld en het studiemateriaal.

Brianna F

Brianna F

12-02-2014 om 09:03

Arawen

Zorgtoeslag krijgen alle studenten of ze nu op kamers zitten of niet. Huurtoeslag gaat alleen op als je een zelfstandige woning hebt en niet voor een kamer. De uitwonende studiebeurs dekt meestal de kamer huur net of net niet. Alle bijkomende kosten worden door ons ouders betaald. Wat er eventueel bijverdiend wordt is zakgeld voor hun.

blac

blac

12-02-2014 om 10:38

huurtoeslag

Wat huurtoeslag betreft,:dat is nog wel eens interessant om goed rond te kijken. Omdat mijn dochter via een woningcooperatie huurt en een eigen voordeur heeft (kamer in grote flat) krijgt zij wel huurtoeslag. Anders was de kamer bijna 100 euro duurder.

Alles zelf betalen?

Om nog heel even naar de beginvraag terug te keren:
(pubermoeder) "je kan toch niet verwachten dat ze ineens alles zelf moet betalen?"
Iedere ouder doet het natuurlijk op zijn eigen manier. Jij bent van thuis uit gewend dat er voor je gezorgd werd tot je werk had. Dat is natuurlijk prima als jij (en je dochter) je daarbij goed voelen.
Ikzelf "verwacht" inderdaad dat mijn dochter alles zelf betaalt, ook nu ze nog geen substantieel inkomen heeft (want student). Het hoort wat mij betreft bij het leren voor jezelf te zorgen en 18 vind ik daarvoor een prima leeftijd. Wij als ouders betalen het collegegeld en de boeken maar de rest moet zij in principe zelf ophoesten. Natuurlijk laten we haar niet helemaal los en kijken we voorlopig samen met haar naar haar inkomsten en uitgaven. Maar mijn insteek is denk ik wel anders dan die van Pubermoeder.

Sawo

Sawo

13-02-2014 om 12:07

Zelf verantwoordelijk

Hoi
Mijn dochter moet alles zelf betalen en ook regelen. Wij betalen haar een vast bedrag per jaar voor het collegegeld, boeken en eten. Haar dure kamer, uitgaan en vakanties moet ze zelf bekostigen als het lukt. Pas als je helemaal verantwoordelijk bent voor inkomsten en uitgaven kun je naar mijn idee leren met geld om te gaan.
Hierbij is het vooral belangrijk in gesprek te blijven en uit te leggen waarom je bepaalde besluiten neemt.
Volgend jaar gaat mijn zoon studeren met een studie idee meer tijd zal kosten. dan zullen we opnieuw in gesprek gaan want billijk is. Wij geven nu al aan dat we verwachten dat hij in de zomer alvast wat geld gaat verdienen. Dus wij proberen iedereen naar vermogen zelf te laten bijdragen ook vanuit ons eigen perspectief.
Succes
Saar

Arawen

Arawen

15-02-2014 om 20:36

Rentedragende lening

Brianna, zoon heeft een eigen woning binnen de studentenhuisvesting. Dat is via zijn school zo geregeld. Omdat hij al 18+ was. Dat zijn daar nl niet alle studenten. Die > 18 wonen delen huisvesting. Zoon heeft dus wel recht op huurtoeslag.
Hij betaald zijn huur en levensonderhoud van zijn lening + rentedragende lening. Dat laatste moest wel. Die 'wettelijke onderhoudsplicht tot 21 jaar' is nl moeilijk vol te houden als de andere ouder weigert zijn door de DUO groep bepaalde deel te voldoen. Ik betaal al meer dan de DUO groep van me verlangt.

Hier ook

Vanaf 18 zelf betalen, ook collegegeld. Kan met collegegeldkrediet. Studiebeurs + bijdrage ouders + eventueel aanvullende lening. Dat laatste zo min mogelijk, dat wordt opgevangen door een bijbaantje. ZElf ziektekostenverzekering, met de teruggave van de belastingdienst is dat een relatief klein bedrag, maar het noopt wel tot nadenken: hoe kom ik aan geld.

Tsjor

ilonka1970

ilonka1970

23-02-2014 om 19:15

Ligt ervanuit

Mn oudste is 18.hij zit in 2vwo.
Zolang ze naar school gaan, betalen wij alles. Ze krijgen ook nog gewoon zakgeld waar ze hun eigen dingetjes van kunnen doen.
Mochten ze naar de universiteit willen, dan zou het misschien wel wat anders gaan.

Als ze gaan werken (niet als bijbaantje) dan moeten ze wel kostgeld gaan betalen.

zelf

Hier ook vanaf 18 zelf alles betalen. Wij betalen alleen collegegeld en de boeken. Ow en een bijdrage van 40 euro. De rest is voor eigen rekening. En ze kan natuurlijk altijd hier komen en blijven wonen (nou altijd...) als ze op kamers wil zal ze dat zelf moeten ophoesten.
Of er moet écht geen studie dichterbij zijn en er is geen andere optie. Dan héél misschien.
Maar in principe kan t ook best dichterbij. En voor de fun verder weg dan niet van ons geld
(iets dat wij veel horen van anderen).
En ja als jongere hebben mijn broer en ik het ook zelf moeten ophoesten....en dat ging best.
Oudste werkt ook hard, zowel in bijbaantje als studie. Maar ik denk dat iets is dat erg leerzaam is. En als vangnet zijn we er natuurlijk altijd nog.
Ze regelt dus ook zelf de zorgtoeslag en betalingen en alles.
Beter nu dan over 5 jaar dit leren als het vangnet weg is.
groeten albana

Jip

Jip

04-03-2014 om 09:32

Hier

Wij betalen voor onze kinderen het collegegeld, de boeken, de zorgverzekering en autorijlessen niet te vergeten. Kinderen betalen zelf hun kamer van de stufi en wat ze met bijbaantjes verdienen gaat op aan levensonderhoud en leuke dingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.