Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoeveel sparen jullie voor de studie van de kinderen?

Ben benieuwd wat andere mensen nou uiteindelijk opzij leggen voor de studie van de kids. Ben ook benieuwd hoe ze dat bij elkaar sparen. Heb weinig vergelijking om me heen.


EmmaT schreef op 27-07-2021 om 17:55:

Er waren drie beloftes bij de invoering van het leenstelsel:

1. Geen rente
2. Geen BKR- registratie
3. Inversteringen in kwaliteit hoger onderwijs.

Niets daarvan

Er werd uitgegaan dat de gemiddelde studieschuld maar een paar duizend euro zou stijgen. Helaas is men vergeten dat de prijzen voor levensonderhoud van studenten na 2015 zijn geëxplodeerd. Zoals dat het tegenwoordig maar normaal is om in Amsterdam 600-800 euro per maand voor een bezemkast (klein kamertje) neer te leggen… Toen ik ging studeren kon je in andere studentensteden voor 200 euro een prima kamer huren maar daar is ook niks van over. 
Thuis inwonende studenten worden helaas ook met fikse prijsstijgingen geconfronteerd.

we sparen niet specifiek voor studie kind (Ze is nu 8). Spaargeld eerst ingezet voor aflossing huis, nu dus lage vaste lasten. Studiekosten kunnen we tzt van ons maandinkomen betalen. 

Ik werkte zelf naast mijn studie om extras te betalen (reizen, uitgaan, studeren in het buitenland). 

Wil dochter niet studeren of iets doen waarbij ze thuis wil blijven wonen, dan kan geld gebruikt worden voor iets anders dat bijdraagt aan den goede start in het volwassen leven (reizen, huis, bedrijf). We sparen op onze eigen naam en kind heeft eigen spaarrekening die met name door opa's en oma's gevuld wordt. 

Ik ben ooit een spaarrekening begonnen voor de studie van de oudste, maar die bleek meervoudig gehandicapt en van het geld is niks over omdat ik een van de gedupeerden van Spaarbeleg ben (Google maar even) die niks terug heeft gekregen. 

Sindsdien staat mijn spaargeld gewoon onder mijn eigen naam te wachten of de andere twee kinderen wel gaan studeren (verwacht van wel). Ik heb geen vast bedrag dat ik kan sparen, gewoon wat overblijft. En elk bedrijf dat gelieerd is aan Aegon krijgt nooit meer een cent van mij.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

27-07-2021 om 19:00

77sutoL schreef op 27-07-2021 om 18:50:

Ik ben ooit een spaarrekening begonnen voor de studie van de oudste, maar die bleek meervoudig gehandicapt en van het geld is niks over omdat ik een van de gedupeerden van Spaarbeleg ben (Google maar even) die niks terug heeft gekregen.

Sindsdien staat mijn spaargeld gewoon onder mijn eigen naam te wachten of de andere twee kinderen wel gaan studeren (verwacht van wel). Ik heb geen vast bedrag dat ik kan sparen, gewoon wat overblijft. En elk bedrijf dat gelieerd is aan Aegon krijgt nooit meer een cent van mij.

WT erg!! Alles weg? 

Ben zelf van vóór het leenstelsel. Maar stufie was bij mij ca 90 euro per maand. Ik was thuiswonend. Ouders betaalden collegegeld en kost en inwoning. Studieboeken, verzekering, kleding, sporten, hobby's, uitgaan enz betaalde ik zelf. Laatste jaar ook het collegegeld zelf. Woonkosten bij stages in buitenland of ver van huis betaalde ik ook. Ik had dan ook een bijbaan. Naast mijn studie die de laatste 3 jaar nagenoeg volledig uit stage (co-schappen) bestond. Geld voor verre vakanties, hobbycursussen of een duurdere sport dan studentensportvereniging had ik niet. Maar dat gold voor wel meer studenten. Als die 90 euro in de maand een lening was geweest was dat ook nog wel te overzien geweest. 

Ik schrik van de bedragen die nu genoemd worden en wat kennelijk normaal is om te krijgen van ouders of om te lenen. Ik snap dat huur van een kamer hoog kan zijn. Maar de bedragen die genoemd worden voor levensonderhoud en hobby's, pfoe. En dat ouders de zorgverzekering moeten betalen? Een tijdje karig leven hoorde vroegah ook bij het student zijn.

dan

dan

27-07-2021 om 19:19

Meesje schreef op 27-07-2021 om 19:01:

Ben zelf van vóór het leenstelsel. Maar stufie was bij mij ca 90 euro per maand. Ik was thuiswonend. Ouders betaalden collegegeld en kost en inwoning. Studieboeken, verzekering, kleding, sporten, hobby's, uitgaan enz betaalde ik zelf. Laatste jaar ook het collegegeld zelf. Woonkosten bij stages in buitenland of ver van huis betaalde ik ook. Ik had dan ook een bijbaan. Naast mijn studie die de laatste 3 jaar nagenoeg volledig uit stage (co-schappen) bestond. Geld voor verre vakanties, hobbycursussen of een duurdere sport dan studentensportvereniging had ik niet. Maar dat gold voor wel meer studenten. Als die 90 euro in de maand een lening was geweest was dat ook nog wel te overzien geweest.

Ik schrik van de bedragen die nu genoemd worden en wat kennelijk normaal is om te krijgen van ouders of om te lenen. Ik snap dat huur van een kamer hoog kan zijn. Maar de bedragen die genoemd worden voor levensonderhoud en hobby's, pfoe. En dat ouders de zorgverzekering moeten betalen? Een tijdje karig leven hoorde vroegah ook bij het student zijn.

Wij betalen oa de zorgverzekering van onze studerende zoon maar dat is onze keuze. Hij heeft nu meer aan ons geld dan wanneer we er niet meer zijn, vind ik. Maar uiteraard heeft ieder zijn eigen redenen om iets wel of juist niet te doen en dat is prima

Meesje schreef op 27-07-2021 om 19:01:

Ben zelf van vóór het leenstelsel. Maar stufie was bij mij ca 90 euro per maand. Ik was thuiswonend. Ouders betaalden collegegeld en kost en inwoning. Studieboeken, verzekering, kleding, sporten, hobby's, uitgaan enz betaalde ik zelf. Laatste jaar ook het collegegeld zelf. Woonkosten bij stages in buitenland of ver van huis betaalde ik ook. Ik had dan ook een bijbaan. Naast mijn studie die de laatste 3 jaar nagenoeg volledig uit stage (co-schappen) bestond. Geld voor verre vakanties, hobbycursussen of een duurdere sport dan studentensportvereniging had ik niet. Maar dat gold voor wel meer studenten. Als die 90 euro in de maand een lening was geweest was dat ook nog wel te overzien geweest.

Ik schrik van de bedragen die nu genoemd worden en wat kennelijk normaal is om te krijgen van ouders of om te lenen. Ik snap dat huur van een kamer hoog kan zijn. Maar de bedragen die genoemd worden voor levensonderhoud en hobby's, pfoe. En dat ouders de zorgverzekering moeten betalen? Een tijdje karig leven hoorde vroegah ook bij het student zijn.

Zorgtoeslag bestaat toch nog gewoon? Ouders die dat betalen…?

dan

dan

27-07-2021 om 19:45

ja hoor, er bestaat nog zorgtoeslag. Maar zoals al eerder gezegd hebben wij de keuze gemaakt om toch de zorgverzekering te betalen. Je zou het ook een toelage kunnen noemen. 

dan

dan

28-07-2021 om 11:41

ieder kiest er toch voor om te doen wat het beste uitkomt? Sommige ouders betalen nog veel meer en anderen kunnen dat niet of kiezen ervoor dat niet te doen. 

Nose schreef op 27-07-2021 om 19:00:

[..]

WT erg!! Alles weg?

Nee, ik heb een fooi kunnen redden. Aegon heeft het toen echt heel smerig gespeeld aan het begin van de crisis toen alles in waarde onderuit ging. In plaats van de gebruikelijke stand van zaken door te geven aan het begin van het jaar, stelden ze dit uit door te zeggen dat er eerst een consultant langs moest komen dat jaar. Tegen de tijd dat ik het eindelijk voor elkaar gedramd had om inzage te krijgen, maanden later, was een groot deel van het geld al weg en heb ik wat er restte nog kunnen weghalen. 

Het was voor mij veel geld, maar voor zulke concerns was het zo weinig dat ik niet eens in beeld kwam voor alle goedmaak-acties. Ik zou er niet eens aan begonnen zijn als een neef van me die in de financiële wereld zat niet had gezegd dat het een goede optie was. Die neef zei tenminste nog sorry, dat hij het verkeerd ingeschat had. 

Maar goed, ik bijt momenteel niet op een houtje en ik kan de andere twee kinderen waarschijnlijk goed financieel ondersteunen bij hun eventuele studie dus het is best goed gekomen.

Meesje schreef op 27-07-2021 om 19:01:

...

Ik schrik van de bedragen die nu genoemd worden en wat kennelijk normaal is om te krijgen van ouders of om te lenen. Ik snap dat huur van een kamer hoog kan zijn. Maar de bedragen die genoemd worden voor levensonderhoud en hobby's, pfoe. En dat ouders de zorgverzekering moeten betalen? Een tijdje karig leven hoorde vroegah ook bij het student zijn.

Ik kom zelf uit een familie waar je bij uitzondering iets kreeg. Dat was een graadmeter voor hoe onze ouders met ons omgingen. Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. 

Ik wou dit dus anders voor onze kinderen omdat het mij altijd het gevoel gaf van zoek het maar uit in die wereld, ons boeit het niet. Natuurlijk is het ook niet de bedoeling dat ze het idee krijgen dat alles voor ze betaald wordt en ze zelf nergens voor hoeven te werken.

Ik betaal hun opleiding en dingen als typcursus, rijbewijs, zorgverzekering en hun telefoon maar extraatjes als uitjes, hobby's, kleding, reisjes etc. zijn voor henzelf. 

dan

dan

28-07-2021 om 14:32

77sutoL schreef op 28-07-2021 om 12:54:

[..]

Ik kom zelf uit een familie waar je bij uitzondering iets kreeg. Dat was een graadmeter voor hoe onze ouders met ons omgingen. Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.

Ik wou dit dus anders voor onze kinderen omdat het mij altijd het gevoel gaf van zoek het maar uit in die wereld, ons boeit het niet. Natuurlijk is het ook niet de bedoeling dat ze het idee krijgen dat alles voor ze betaald wordt en ze zelf nergens voor hoeven te werken.

Ik betaal hun opleiding en dingen als typcursus, rijbewijs, zorgverzekering en hun telefoon maar extraatjes als uitjes, hobby's, kleding, reisjes etc. zijn voor henzelf.

Uitstapjes, abonnementen, kleding en hobby's  betalen we ook niet. Zelf willen we ook lekker kunnen leven uiteraard

'Het leenstelsel wordt anders meeberekend bij de hypotheek. Is ook alleen
maar logisch omdat de verplichte maandelijkse aflossingen véél lager
liggen.' In mijn tijd was dat geen probleem. Ik had ook een studieschuld, maar rentevrij en kwijtschelding na 15 jaar (oh nee. de minister van onderwijs had geld nodig, dus toen mochten we het eerder afkopen). Geen enkel probleem voor de eerste hypotheek.
Het is een grote fout geweest van PvdA, D66 en Groen Links om dit te steunen. Wat mij betreft mogen ze meedoen aan het grote -ik-zeg-sorry-spel. VVD is daarin al de winnaar.
Tsjor

'Ouders betaalden collegegeld en kost en inwoning.' Ik weet niet uit welke tijd jij bent, maar in mijn tijd was er een basisbeurs en een deel dat je kon leven. Je bleef bij je ouders in de zorgverzekering (dus dat kostte niets) en als je op kamers ging wonen konden je ouders dubbele kinderbijslag krijgen. Thuiswonend kregen ze enkelvoudige kinderbijslag.
Neemt niet weg dat ik toch nog geleend heb, uiteindelijk een schuld van bijna 20.000 gulden, maar de randvoorwaarden voor die studieschuld waren zodanig, dat je je geen zorgen hoefde te maken. Ik kon toch een hypotheek krijgen, rente was 0%, aflossing naar draagkracht en kwijtschelding na 15 jaar. Dat was te doen. In mijn omgeving werkten niet veel studenten tegen betaling, wel veel vrijwilligerswerk. Kan ook aan de studierichting liggen.

Tsjor

Ik spaar niks voor de studie, maar wil wel onze kosten laag krijgen zodat we dan geld kunnen besteden aan kind.

Ik spaar zoveel ik kan. Oudste begint net aan voortgezet onderwijs na de zomer, tegen de tijd dat ze gaat studeren zien we wel wat nodig is.

Mijn zussen en ik zijn destijds thuis blijven wonen, want goedkoper. Mijn broer moest met alle geweld op kamers, heeft nu nog een studieschuld (15 jaar verder) en kan geen huis kopen, en huurt nu (duur, want particulier en per se in de stad van zijn keuze). Dat is zijn bewuste keuze geweest. Op dit moment baalt hij enorm van het niet kunnen kopen van een huis, aan de  andere kant zit ie nu drie weken te feestenin Italië (geen koophuis, dus geld zat denkt ie). Hij heeft inmiddels wel een prima baan trouwens. Ik ga een weekje naar Brabant, mijn zus gaat maar liefst een heel weekend weg met haar kinderen, ergens in Nederland. 

SusannaT schreef op 28-07-2021 om 18:11:

Ik spaar zoveel ik kan. Oudste begint net aan voortgezet onderwijs na de zomer, tegen de tijd dat ze gaat studeren zien we wel wat nodig is.

Mijn zussen en ik zijn destijds thuis blijven wonen, want goedkoper. Mijn broer moest met alle geweld op kamers, heeft nu nog een studieschuld (15 jaar verder) en kan geen huis kopen, en huurt nu (duur, want particulier en per se in de stad van zijn keuze). Dat is zijn bewuste keuze geweest. Op dit moment baalt hij enorm van het niet kunnen kopen van een huis, aan de andere kant zit ie nu drie weken te feestenin Italië (geen koophuis, dus geld zat denkt ie). Hij heeft inmiddels wel een prima baan trouwens. Ik ga een weekje naar Brabant, mijn zus gaat maar liefst een heel weekend weg met haar kinderen, ergens in Nederland.

Dan heeft je broer het toch beter voor elkaar, in mijn ogen.

tsjor schreef op 28-07-2021 om 18:01:

'Ouders betaalden collegegeld en kost en inwoning.' Ik weet niet uit welke tijd jij bent, maar in mijn tijd was er een basisbeurs en een deel dat je kon leven. Je bleef bij je ouders in de zorgverzekering (dus dat kostte niets) en als je op kamers ging wonen konden je ouders dubbele kinderbijslag krijgen. Thuiswonend kregen ze enkelvoudige kinderbijslag.
Neemt niet weg dat ik toch nog geleend heb, uiteindelijk een schuld van bijna 20.000 gulden, maar de randvoorwaarden voor die studieschuld waren zodanig, dat je je geen zorgen hoefde te maken. Ik kon toch een hypotheek krijgen, rente was 0%, aflossing naar draagkracht en kwijtschelding na 15 jaar. Dat was te doen. In mijn omgeving werkten niet veel studenten tegen betaling, wel veel vrijwilligerswerk. Kan ook aan de studierichting liggen.

Tsjor

Ik ben van later datum dan jou (de euro was er al ). Ik studeerde van 2005-2011. Op mijn 18e was zorgverzekering niet meer bij mijn ouders. En bij mijn weten kregen ze ook geen kinderbijslag meer. Ik had inderdaad alleen een basisbeurs. Aanvullend lenen ipv werken is eerlijk gezegd nooit bij me opgekomen, maar was inderdaad achteraf een betere optie geweest. Ook toen waren de voorwaarden gunstig. Ik was opgevoed om nooit, nooit te lenen. Terugblikkend had dat de studententijd wel prettiger gemaakt.

Ouders hebben beiden niet gestudeerd en hadden geen zicht op stufie ed. Dat er zoiets als ouderbijdrage was bij stufie geloofden ze niet. Ze betaalden het collegegeld omdat ze dat belangrijk vonden. Dat ik geen kostgeld betaalde lieten ze me regelmatig weten. Zij zelf werkten vanaf hun 15e en betaalden thuis kost en inwoning. Dus ik begrijp hun perspectief ook wel. Zij hebben veel meer bijgedragen bij mij dan hun ouders bij hun. En zo zal ik bij mijn kinderen waarschijnlijk weer meer bijdragen.

MMcGonagall schreef op 28-07-2021 om 18:41:

[..]

Dan heeft je broer het toch beter voor elkaar, in mijn ogen.

Dat is te zeggen, ik heb óók een goede baan maar in tegenstelling tot hem een koophuis en twee kinderen. 

Maar het is maar net waar men zijn geld aan wil besteden. Ik vond huis/kinderen belangrijk, hij ziet dat huis en (in zijn ogen) dus ook kinderen op dit moment als niet mogelijk. Dus dan maar op vakantie en die andere dromen uitstellen. Hij loopt al tegen de veertig aan maar denk dat zijn huisje boompje beestje nog wel een keer gaat lukken.

tsjor schreef op 28-07-2021 om 18:01:

'Ouders betaalden collegegeld en kost en inwoning.' Ik weet niet uit welke tijd jij bent, maar in mijn tijd was er een basisbeurs en een deel dat je kon leven. Je bleef bij je ouders in de zorgverzekering (dus dat kostte niets) en als je op kamers ging wonen konden je ouders dubbele kinderbijslag krijgen. Thuiswonend kregen ze enkelvoudige kinderbijslag.
Neemt niet weg dat ik toch nog geleend heb, uiteindelijk een schuld van bijna 20.000 gulden, maar de randvoorwaarden voor die studieschuld waren zodanig, dat je je geen zorgen hoefde te maken. Ik kon toch een hypotheek krijgen, rente was 0%, aflossing naar draagkracht en kwijtschelding na 15 jaar. Dat was te doen. In mijn omgeving werkten niet veel studenten tegen betaling, wel veel vrijwilligerswerk. Kan ook aan de studierichting liggen.

Tsjor

Kwijtschelding is nu pas na minimaal 35 jaar. En zorgverzekering mogen ze hier thuis zelf betalen. Zij kunnen immers de toeslagen ervoor krijgen en ik niet

Mijn dochter is juist door het leenstelsel erop vooruit gegaan. Onder het oude stelsel zou ze teveel verdienen en geen gratis OV meer hebben. Nu wordt daar niet meer op gelet. Ze doet trouwens hbo-duaal en heeft al een behoorlijk maandinkomen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.