Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Fallin

Fallin

15-07-2019 om 00:09

Hoeveel vakantiegeld geven aan 18 jarige?

Zoon blijft onverwachts thuis als wij 2 weken op vakantie zijn. Onze vakantiekosten worden daardoor een stuk lager. Nu wil ik zoon een bedrag geven om de weken ook een beetje leuk door te komen. Hoeveel zouden jullie geven? Hij rijdt auto, wil wat rond gaan toeren. Man en ik denken aan uitlopende bedragen.


Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2019 om 00:35

Wat kun je missen?

Als het om eten gaat, zou hij zich kunnen redden (als je heel royaal denkt) met 17,50 per dag. Dan zou hij zelfs elke dag eten kunnen bestellen en wat lekkers als een toetje of chips kunnen kopen. De vraag is natuurlijk of je moet stimuleren dat hij elke dag eten bestelt. Als hij kan koken, kan hij dat ook prima doen. Als je zuinig rekent is 5 euro per dag goed haalbaar. Wil je hem een luxer budget gunnen, dan kan een tientje per dag ook. Je zou hem de keus kunnen geven: of je geeft 17,50 uit aan eten en wat lekkers of minder en je tankt een keer een tank vol. Met 17,50 per dag zit je op 245 euro. Om eerlijk te zijn vind dit bedrag zelf érg hoog maar dit komt voort uit dat je min of meer aangeeft dat het bedrag wat je wilt geven deels compensatie is voor dat hij niet mee op vakantie gaat.

Fallin

Fallin

15-07-2019 om 06:17

Eten

Wat eten betreft had ik het anders bedacht: ik kook de aankomende weken iedere dag wat extra en gooi dat als kliekje in de vriezer. Dan heb ik zo voor 14 dagen eten liggen. Niet dst hij dat allemaal gaat gebruiken maar die keuze heeft hij dan in ieder geval. Maar ik heb een beetje moeite met het andere vakantievermaak. Zijn plannen om een beetje rond te gaan toeren kosten natuurlijk ook geld en ik zou het heel sneu vinden als hij geen leuke vakantie heeft omdat er niet genoeg geld is om het een en ander te ondernemen. Het is festivaltiijd in Nederland en die struint hij ook graag af. Man vindt dat zoon dat zelf op mag losen(wat betekent dat het geld zo op is) en ik neig naar de andere kant, dat wij anders ook voor een leuke vakantie zouden zorgen als hij met het gezin mee was gegaan dus waarom nu ook niet zorgen dat hij thuis een leuke vakantie heeft.

Kaaskopje: ik vind je genoemde bedrag zeker niet te hoog.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-07-2019 om 07:32

Ehm

Ik zou zorgen dat er boodschappen in huis zijn of hem daar geld voor geven. Voor de verdere lolletjes zal hij zelf toch wel geld hebben?
Ik ga ervan uit dat hij een baantje heeft en anders zoekt hij er een. Een 18-jarige kan zelf die verantwoordelijkheid wel nemen lijkt me.

Fallin

Fallin

15-07-2019 om 07:42

Vakantiegeld

Ja, baantje heeft hij maar geld daarvan gaat grotendeels op aan autoverzekering en benzine. Spaart een deel voor onderhoud en houdt dan nog iets over voor af en toe een festival en wat eten.

Ik vind de gedachte hij thuis en niet veel kunnen een beetje vervelend terwijl wij 2 weken lang van alles gaan doen. Vandaar mijn gedachte om hem vakantiegeld te geven.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-07-2019 om 07:58

Huh

Hij is 18. Dan ga je hem toch geen zakgeld meer geven?
Hij rijdt auto, dat kost geld. En dat betekent voor hem dan dat hij minder over heeft voor andere zaken.
Een zomerbaan voor doordeweeks en dan in het weekend uit is een vrij normale gang van zaken hoor.

Wat vindt hij er zelf eigenlijk van? Misschien vindt hij het al vakantie om het huis voor zichzelf te hebben

Angela67

Angela67

15-07-2019 om 08:05

praktisch rekenen

zet gewoon voor je zelf wat kosten op papier
twee keer naar een festival (als hij nog een kaartje kan krijgen) is xxxx
twee keer naar de bios is xxxxx
huishoudgeld is 10 euro per dag maximaal (of kijk bij nibud)
dat tel je op en dan heb je voor jezelf een bedrag.
Dat geef je hem en dan mag hij helemaal zelf besluiten wat ermee te doen. Maar dan heb je in ieder geval je eigen onderbouwing.
gr Angela

Mijntje

Mijntje

15-07-2019 om 08:06

ook

lekker zelf laten koken. Waarom twee weken vooruit koken? Juist de lol van het elke dag zelf beslissen wat te koken en wat te eten is heel gezond. Hij kan zo meteen een beetje oefenen in het zelfstandig worden. Het is toch wel de bedoeling dat hij ooit uitvliegt?

150,-

Wij gaan ook 2 weken weg en wij laten altijd 10,- per dag achter.
We laten wel wat gewone voorraad achter. Wat frisdrank, toiletpapier, vaatwastabletten, lekkers, de standaard houdbare dingen zeg maar. Verder beslist zoon zelf wat hij eet en haalt zelf de boodschappen.
Juist dat vindt hij leuk.

Pirata

Pirata

15-07-2019 om 09:01

Niet veel

Bij ons is het motto: wie mee gaat op de familievakantie krijgt alles betaald. Wie een ander plan heeft, betaalt zelf.
Ik zou dat gematigd streng toepassen. Tientje per dag, en de kasten goed gevuld achterlaten.

Tensy

Tensy

15-07-2019 om 09:18

Zeker

Zeker niet porties gaan koken voor in de vriezer. Zag dat 25 jaar geleden ook gebeuren bij mijn toenmalige vriend en was zo verbaasd! Dat dat nog bestond. En nu is dat nog iets wat blijkbaar normaal wordt bevonden? Laat hem lekker zelf voor zijn eten zorgen, daar leert hij van. Je hebt hem dat ondertussen toch al geleerd hoop ik? Al eet hij de hele week pizza en gebakken eieren. Daar leert hij ook van. Of je hem wat extra’s wil geven nu jullie vakantie goedkoper uitvalt staat daar los van.

Ely

Ely

15-07-2019 om 09:19

Goh

Wat doet hij verder? School/studie/werk? Is hij iemand die veel en hard werkt, zijn verantwoordelijkheden pakt of meer een meesurfer op jullie?
Eerlijk gezegd zit ik er heel anders in. Maar dat is gebaseerd op het beeld dat ik krijg uit je post, wellicht onterecht. En het beeld van een achttienjarige met een auto die zijn hand ophoudt bij zijn ouders krijg.
Als hij zijn eigen levensstijl niet kan betalen dan moet hij misschien (meer) gaan werken.
Dat van die vakantie denk ik altijd: tot hoe oud wil je dat dan gaan doen? Ergens hou je meestal toch op met dat soort dingen.
Dus wmb zit er een groter plaatje achter. Opvoeden doe jr nu niet meer maar wel zelf keuzes maken die congruent zijn met in welke richting je hem wilt hebben

vlinder72

vlinder72

15-07-2019 om 09:38

Kliekjes

Echt waar? En dat gaat hij dan ontdooien en opeten?

Mijn zoon zou dat dus nooit doen. Met 10 euro per dag zou hij heel tevreden zijn. Heeft hij meer nodig dan betaalt hij dat zelf wel

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2019 om 09:43

Waarom gaat hij niet mee?

Het antwoord zou voor mij meebepalen of ik vakantiegeld zou geven of niet. Als hij opeens geen zin had om mee te gaan, zou ik zuiniger over de brug komen dan als het om een onvoorziene noodzaak zou gaan. En als het veel meer zou kosten om hem mee te nemen, dan thuis een bijdrage in de kosten te geven, zou dat het bedrag ook mee kunnen bepalen, net als Fallin eigenlijk aangeeft. En als het Fallin en man eigenlijk ook wel goed uitkomt om lekker samen te kunnen gaan... dat is ook best wat waard .

hier...

...heb ik wel eens een zoon als huisoppas als ik een paar dagen weg ben. Hij krijgt van mij 5 euro per dag voor eten, drinken en dankjewel voor het verzorgen van de hond. Ik heb in huis nog genoeg eten (diepvries, koelkast, voorraadkast) waar hij van mag nemen.

Hij is daar altijd erg tevreden mee en komt er uitstekend mee rond.

Hij heeft overigens geen auto. Misschien maakt dat uit?

margaretha

margaretha

15-07-2019 om 10:39

net als pirata

voor de thuisblijvers een bedragje als aanvulling op wat er al in huis is en wat ze verder extra willen betalen ze zelf maar.

Fallin

Fallin

15-07-2019 om 10:49

Lief zijn voor elkaar

Zoon is een harde werker ja en is absoluut geen handophouder, ik vraag me af waar dat idee vandaan komt. Of ik schrijf heel slecht of er wordt graag iets gelezen wat er niet te lezen valt.
Zoon kookte altijd 1 dag in de week voor ons dus kan wel koken maar tegenwoordig komt het er niet meer zo van omdat school/werk veel tijd opslokt. Meer werken zit er ook niet in. Auto gekocht van eigen geld en verzekering(/onderhoud) is ook niet niks op jongeren leeftijd.

Die kliekjes wil ik doen om hem net wat anders binnen te laten krijgen dan alleen friet, pizza of shoarma, wat hij waarschijnlijk nog genoeg gaat eten. Hij gaat er niet dood van, ik weet het, maar toen ik zei dat ik dat ging doen vond hij dat wel prima dus ik verwacht dat hij dat echt wel gaat opeten. Ik schaar dit maar onder de noemer lief zijn voor elkaar

10/15/17.50 euro per dag lees ik het meeste dus ik denk dat ik eerder dichter bij bedrag van mijn man in de buurt kom dan hetgeen ik in mijn hoofd had.

En ja, ook heerlijk weer met ons tweeën op langere vakantie. 1e keer sinds heel lang. Wbt geld gaat dat veel schelen ja. Accommodatie wirdt goedkoper, uit eten minder kosten en actief programma wat best veel geld kost nu voor 2 ipv 3.

Lou

Lou

15-07-2019 om 11:14

Geheimzinnig

Waarom doe je zo geheimzinnig over de bedragen die jij en je man in je hoofd hadden, vraag ik me af. Ik ben er nu wel benieuwd naar

Overigens zou ik aan de onderkant zitten denk ik, tientje per dag. Als je alleen eten nodig hebt, is dat toch voldoende? Mijn dochter woont van 18 woont thuis dus ik zou het wel prettig vinden om haar eten ongeveer te vergoeden, dat doen we de rest van het jaar immers ook. Maar verder dus niet.

Fallin

Fallin

15-07-2019 om 11:40

Geheimzinnig?

Grappig Lou.
Niks geheimzinnig, was alleen niet belangrijk in mijn vraag. Ik wilde net weten hoe jullie erover dachten, van mezelf wist ik het al

Tine Winkel

Tine Winkel

15-07-2019 om 11:46

ik zou

uitgaan van ca. 7,50 tot 10 euro per dag voor eten/drinken etc - dat zou ik ook (minimaal) kwijt zijn als hij meeging op vakantie. Daarnaast, als je het financieel missen kunt, nog iets van 5 euro per dag als bijdrage om iets leuks te kunnen doen. Hoe hij het geld dan besteedt (zelf koken de ene dag, festival + uit eten andere dag) is aan hem.

Mijntje

Mijntje

15-07-2019 om 12:16

invullen

Natuurlijk vindt hij het prima als jij je uitslooft in de keuken voor hem. Zo'n jongen is liever lui dan moe Maar het gaat mij erom dat je zolangzamerhand best mag minder voor hem kan gaan invullen. Hij is tenslotte 18. Als hij alleen maar pizza wil eten prima. Hij kan een beetje oefenen in het zelfstandig worden. Als je alles voorkauwt niet

Karin

Karin

15-07-2019 om 12:28

Een fun-budget

Ik zou zorgen dat de koelkast en diepvries vol zit (niet te vol want iedere dag gezond koken zal het niet worden), misschien een portie pastasaus in de vriezer. Gewone basisboodschappen op orde: brood, melk, fruit, beleg, chips, fris. Extra boodschappen kun je ook naderhand afrekenen middels bonnetjes.

Daarnaast zou ik een soort van fun-budget meegeven. Voor een keertje pizza halen, etc.

Zo is thuisblijven geen straf maar je hoeft hem niet eindeloos te pamperen. Is mijn mening.

Ik vind 17,50 per dag qua eten wel fors. Zeker met een beetje normaal gevulde koelkast (lijkt me heerlijk dat je niet alle restjes hoeft weg te gooien...)

rutiel

rutiel

15-07-2019 om 12:59

Festival

Ik snap best dat je je zoon een beetje wil verwennen. Het klinkt alsof je eigen vakantie ook een stuk leuker gaat worden als je weet dat hij iets leuks gaat doen. Dus als je het kunt betalen, waarom niet?

Ik vind eerlijk gezegd de calvinistische zuinigheid hier een beetje verbazingwekkend. Waarom moet die jongen zonodig in de vakantie worden opgevoed en moet hij "leren" voor zichzelf te zorgen door te leven op een minimumbudget en geen door zijn moeder bereid eten op te warmen? Ik ga er eerlijk gezegd van uit dat Fallin en haar man hun zoon prima hebben opgevoed en dat dit niet nog last minute in deze vakantie hoeft te gebeuren.

Vakantie is iets leuks doen. Fallin wil haar zoon iets extra's geven. Hij wil blijkbaar graag naar festivals. Geen idee wat zoiets kost, maar wellicht kunnen jullie als ouders één van die uitstapjes sponsoren? Dus een bedrag achterlaten dat genoeg is voor een ticket en voor reiskosten plus eten-drinken ter plekke?

En daarnaast dus een gevulde koelkast achterlaten (inclusief een vrieskast vol kliekjes), ofwel voldoende geld om zelf voor zijn eten te zorgen. Dat lijkt me iets om in samenspraak met je zoon te doen.

Maar iets extra's lijkt mij geen probleem. Zeker niet als je zelf daardoor veel prettiger op vakantie gaat.

Pirata

Pirata

15-07-2019 om 13:13

Calvinistisch?

10,- per dag calvinistisch??? 😂

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2019 om 13:18

Mijntje

Dat vind ik dan weer zo'n opmerking... "Zo'n jongen is liever lui dan moe". Wat een áánname! Bovendien zegt Fallin dit er zeff over: Zoon is een harde werker ja en is absoluut geen handophouder, ik vraag me af waar dat idee vandaan komt.

Het is misschien maar wat je zelf gewend ben en wat je éigen verwachtingen zijn, die kun je niet als vanzelf op een ander plakken. Mijn uitgangspunt is nooit 'liever lui dan moe' geweest. Als er al weinig uit de handen kwam, dan was dat eerder door besluiteloosheid of iets dergelijks, maar niet uit luiheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2019 om 13:22

Haha, calvinistisch... zit wat in

10 euro per dag is heel redelijk, dat vind ik wel, maar ik bespeur ook 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' in de reacties . Hoe dan ook staat of valt alles bij wat Fallin en haar man kunnen missen. Ook al geeft ze hem 500 euro. Maar dat past misschien meer bij een bourgondiër.

Wiekie

Wiekie

15-07-2019 om 13:39

tja, wat kun je missen?

Ik heb zo het idee dat jullie op vakantie ook behoorlijk wat geld uitgeven. Als dat zo is zou ik op kinds budget ook niet beknibbelen. Mij zou de reden van niet meegaan wel veel uitmaken. Geen zin meer om mee te gaan, jammer dan. Andere verplichtingen vind ik al een heel andere reden. In het eerste geval ong E7,50 in het andere geval misschien wel 20 euro per dag.

Veer

Veer

15-07-2019 om 13:44

Dikke duit in het zakje

Ik lees niet dat Fallin (alleen) geld voor eten klaar wil leggen. Juist niet: ze wil het eten al voor hem voorbereiden, en geld geven om de vakantie thuis leuk door te komen.
Ook al omdat zij (veel) geld besparen nu de hardwerkende zoon niet met hen mee gaat.

Nou, ik kan het me permitteren om mijn nooit-om-geld-vragende-kinderen af en toe dik te verwennen en doe dat met liefde en plezier, omdat het kan!

Dus Fallin, als jij je zoon bijvoorbeeld 500 euro toe wilt/kunt stoppen, dan zou ik dat vooral doen! Superfijn, zomaar zoveel vakantie geld krijgen! Fijn om te kunnen geven én fijn om te krijgen!

Niet als het een verwend en lui joch is, dan niet natuurlijk.

Lou

Lou

15-07-2019 om 14:24

Fallin

"Ik wilde net weten hoe jullie erover dachten, van mezelf wist ik het al "
Dat begreep ik eigenlijk al wel hoor, dat jouw eigen mening voor jouzelf niet geheimzinnig was haha.

Maar het hangt er inderdaad maar net vanaf of je hem geld wil geven voor eten, óf eten wil geven voor elke dag, óf dat allebei zodat hij kan kiezen en afwisselen, óf ook nog voor uitjes en feestjes. Of je geeft hem wat je zelf bespaart ten opzichte van een vakantie met z'n drieën. Net waar je je zelf het prettigste bij voelt.

Astrid

Astrid

15-07-2019 om 14:46

Och och

Als voorbeeld en soortgelijke reacties:

"Zag dat 25 jaar geleden ook gebeuren bij mijn toenmalige vriend en was zo verbaasd! Dat dat nog bestond. En nu is dat nog iets wat blijkbaar normaal wordt bevonden? Laat hem lekker zelf voor zijn eten zorgen, daar leert hij van. Je hebt hem dat ondertussen toch al geleerd hoop ik? Al eet hij de hele week pizza en gebakken eieren. Daar leert hij ook van."

Ik vind dat zo bekrompen klinken (" dat dat nog bestond rn normaal gevonden wordt") al dacht je toen vast dat juist jij al verder was dan hij. Weet je wat er dan mist: inlevingsvermogen dat het elders anders gaat.
In een vakantie hoef je niet te leren. Waarom moet alles tot project gemaakt worden en strak en vooral sober en primitief? Zovele ouders hier die hoogopgeleid zijn en dat graag laten merken. Maar geld blijft blijkbaar een issue.

Mijn kinderen zijn een stuk ouder en ik heb gemerkt dat ze het vanzelf leren als ze klaar zijn en zelfstandig wonen. Ze hebben (terecht!) meegenoten van wat er hier binnen kwam en wisten heel goed dat dit bij hen eerst anders zou zijn.

Ik gun hem een fijne zorgeloze vakantie, waarin hij af en toe uit de bocht mag schieten. Waarin hij kan doen wat normaal niet kan en hij ook op financieel gebied het vertrouwen van zijn ouders krijgt.

jongvolwassen

De titel van de rubriek zegt het al.
Ik vind dat mijn kind vanaf 18 zelf de ruimte moet krijgen om te leren. Niet meer door de strakke aanwijzingen van mama maar door te leren in het leven. Ben het eens met de opmerking dat niet alles een (opvoedkundig) project meer hoeft te zijn.

Mbt het vakantiegeld; ik heb met kromme tenen geleerd om los te laten. Heb mijn spruit sinds hij niet meer met moeders mee wilde (zelfs een reis naar China heeft hij afgeslagen) 'zijn' aandeel gegeven van het vakantiegeld (en dat is per jaar wat ik beslis dat ik er aan uit wil geven) en liet hem zelf beslissen hoe hij het uit gaf. Dat koste me moeite want inderdaad, ik had het liefste dat het vakantiegeld ook naar vakantie ging maarja, je kunt niet alles in de hand blijven houden...

Inmiddels is de mijne 21, sinds vorige week in bezit van de diploma's die hij nodig heeft en sinds een maand al aan het werk in een vaste baan.
Ik heb hem nog wel een vakantie in Spanje cadeau gedaan, onder het mom van afstudeercadeau maar eigenlijk gewoon omdat het kan.

Waarom ook niet...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.