Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Stenna

Stenna

05-07-2016 om 00:05

hospiteren lukt niet: tips?


Triva

Triva

15-07-2016 om 10:42

precies

Hij heeft zijn methode nu een poos geprobeerd dus tijd voor iets anders. Als hij van tevoren iets willen zeggen doe dat dan via een mail en zorg dat die mail positief klinkt, niet te donker en vol problemen. Kijk er dus even samen naar.

nicolette

nicolette

15-07-2016 om 11:18

begrijpelijk

Stenna, goed dat jullie er samen zo over nadenken. Heel veel succes. Misschien ligt het ook niet alleen aan jouw zoon, hoor. Ik hoor van dochter soms ook rare dingen over afdelingen.
Dochter heeft inmiddels ook 6 afwijzingen achter de rug en ze begrijpt in alle gevallen waarom dat zo was. De eerste keer wist ze helemaal niet wat het hospiteren inhield en deed alles fout. Hospiteren is een soort leerproces. Ze heeft nu bijvoorbeeld door dat ze met iedereen van het huis moet praten. Bij 2 afdelingen voelde ze zichzelf niet thuis, eentje zocht een uitgaanstype, dat is ze niet, eentje zocht een jongen (waarom nodigen ze haar dan uit?) en eentje vond geen van de kandidaten geschikt maar dit was al de 3e ronde die ze deden, een beetje kritisch? Ze krijgt wel overal te horen dat ze haar gezellig vinden. Ze gaat door, dapper, en heeft het gevoel dat ze er dichtbij zit.

Stenna

Stenna

16-07-2016 om 19:56

ook

Heb inmiddels Triva's tip ook opgevolgd en hier een oproepdraadje geplaatst. Met de stad erin.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2016 om 16:09

Stenna

Ik heb advies gevraagd aan een vriendin van mijn dochter, die al een flinke tijd in Utrecht woont en studeert. Als je even oneerbiedig zegt dat jouw zoon niet 'gangbaar' is door zijn pdd-nos en het daarom misschien begrijpelijk is dat hij moeite heeft met hospiteren... gooi dat maar over de balk. De vriendin is wel 'gangbaar', geen pdd-nos, vlotte meid, 15 hospiteer-rondes voor ze een kamer had. Zo gaat het vaak vertelde ze. Je zoon hoeft zeker niet bij de pakken neer te gaan zitten aldus haar.

Ik ga nu even niet spitten welke tips je al gehad hebt, maar ze noemde SSH, Studentenhuisvesting. Er schijnt wel een wachttijd te zijn, maar ze hebben zowel kamers als zelfstandige studio's.

De vriendin wenst je zoon heel veel succes en zegt niet de moed te verliezen. Hij moet het zich niet al te persoonlijk aantrekken.

Stenna

Stenna

24-07-2016 om 20:15

Dank Kaaskopje

Voor je bemoedigende reactie. Het hospiteren ging over SSH kamers, hij staat wel boven aan de wachtlijst maar dan moet je nog hospiteren voor meeste kamers op flats en in studentenhuizen.
Maar goed te horen van je vriendin's dochter, dat het ook lang duurde, misschien dan toch niet zo speciaal. Hoewel andere studenten (zijn huidige huisgenoten) ook zeggen dat 10 to 15 keer normaal is. Hij is inmiddels echter over de 20. SSH heeft hij gecontacteerd, maar die vinden het nog te vroeg hem te plaatsen (afgezien van of hij dat dan echt wil). Hij is nu op vakantie, over twee weken weer verder proberen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2016 om 01:18

Succes

Ja ik was er al bang voor dat hij al bij SSH zat. Ik vond het in ieder geval (hoe krom ook) een goed teken dat de vriendin van mijn dochter ook flink moeite heeft moeten doen. Je zoon koopt daar weinig voor, maar het scheelt misschien voor zijn zelfvertrouwen.

Nicolette

Nicolette

04-08-2016 om 19:21

pfff

Hoe is het nu, Stenna? Heeft je zoon nieuwe energie gekregen van de vakantie?
Dochter had even een pauze ingelast ivm vakantie, werk en geen puf. Ze was weer begonnen en een paar hospiaties waren afgezegd door de afdelingen of pas op het laatste moment gemeld, zodat ze niet kon komen ivm reistijd. Ze had de 2e hospitatie gedaan (eerste vond ze de afdeling niet leuk, ze was het niet geworden maar dat vond ze niet raar en erg) en het is gelukt. Ze moet nog wel het contract tekenen, dus ik ben voorzichtig totdat dat gedaan is. Maar het lijkt toch nog goed te komen voor de introductie. Pff. Pak van haar hart en wi ook blij. Hospiteren is niet goed voor een mens (en ouders).
Ik hoop dat voor jouw zoon het ook zo uitpakt: nieuwe energie en elan na de vakantie. Dochter zei iig dat ze meerdere hospitaties op een avond niet fijn vond want dan zat je steeds op je horloge te kijken, moest je bij de ene weg waar het wel leuk was, kwam je te laat voor de volgende, moest je je weer opnieuw opladen, was de afdeling al klaar, als je binnenkwam. Ze heeft gekozen er maar 1 te doen per avond.

Pug

Pug

04-08-2016 om 19:53

Stenna

Ik weet even niet meer precies hoe het zat, maar in mijn tijd was ik ingeschreven voor alleen het IBB bij de SSH. Is dat nu nog of heeft je zoon al meerdere complexen gehad bij het hospiteren? Ik ben uiteindelijk in de IBB hoogbouw terechtgekomen. Vaak ben ik niet bij de laagbouw geweest, maar daar zat je met 15 en bij ons maar met 8. Met 8 lijkt me echt veel fijner, zowel om te wonen als om te hospiteren.

Anno

Anno

10-08-2016 om 11:10

Hoe is het Stenna?

Heeft je zoon nog woonruimte gevonden?

nicolette

nicolette

13-08-2016 om 08:12

kwam dit tegen

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4356516/2016/08/12/Stressen-om-een-studentenkamer.dhtml
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/huis-hypotheek/26400918/__Student_op_kamers_slechtste_af_in_Amsterdam__.html
Van dochter hoor ik ook dat het allemaal nog niet zo vlot gaat voor haar klasgenoten en dat een aantal nu kamers heeft een eind van de studiestad af of bij een hospita/gezin/stel. Ook omdat ze te ver wonen.
Stenna, hoe gaat het nu met je zoon?

Stenna

Stenna

15-08-2016 om 21:41

nog steeds niet gelukt

Excuses, ik was ook zelf even op vakantie. Zoon is inmiddels terug en heeft er weer een serie hospitaties op zitten. Zonder succes nog altijd. Hij zit nu tegen de 30 aan, dus toch wel wat meer dan we om ons heen horen en wat hier genoemd wordt. De beschrijving in het Trouw artikel herkent hij niet zo, zo gaat het bij SSH kamers niet echt. Is meer in corporale huizen denk ik.
Hij is niet alleen voor ibb ingeschreven, mag op alle kamers van SSH reageren (want al lang ingeschreven). Hij komt dus ook wel op andere complexen en in huizen. Wel woont hij momenteel nog in zijn tijdelijke kamer op IBB laagbouw (15 inderdaad), maar daar moet hij nu uit. Het zou mijn idee ook niet zijn, maar hem bevalt het daar goed.

nicolette

nicolette

17-08-2016 om 09:35

Ach, Stenna

Dat vind ik oprecht naar voor je zoon en natuurlijk ook voor jou.
Begrijp ik nou goed dat hijzelf het liefst op IBB zit maar ook bij bijvoorbeeld bij de panden in de stad mag hospiteren? Misschien een idee om zich te concentreren op panden met een lange inschrijftijd want daar zitten ook wat oudere mensen met, hopelijk, meer wijsheid die meer door allerlei zaken heenprikken? Ik weet niet of het zo werkt? En goed van tevoren kijkt wat voor een soort huis het is, feest of rustig?
En dochter herkende het artikel ook niet maar had wel van iemand gehoord dat ie zoiets had gehad. Wel herkende ze het andere artikel, de prijzen van huizen?

Stenna

Stenna

20-08-2016 om 09:23

humor bewaart

Ja, Nicolette, hij wil graag op IBB (daar woont hij nu ook tijdelijk) maar mag ook elders hospiteren en doet dat ook. Ook andere studentencomplexen zoals van Liefland. Alleen de flats op de UIthof wil hij liever niet. Kamers in huizen in de stad komen meestal niet van de SSH, die hoort hij dan viavia, of via FB.

In middels hebben we hem net terug naar huis verhuisd. Tijdelijk huur liep af en nog niets gevonden. Hij is niet blij maar blijft wel zijn gewone "we maken er het beste van" lieve en vrolijke ik.

Zijn humor is hij ook niet kwijt, leuke "post-puberale" uitspraak: Op een feestje vroeg iemand aan hem: Jij hebt toch bij ons gehospiteerd en bent het niet geworden? Toen zoon bevestigde vroeg de jongen: No hurt feelings? Waarop zoon antwoordde: dat moet ik aan jou vragen, jullie zijn de beste huisgenoot ooit misgelopen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-08-2016 om 10:43

Hij komt er wel hoor, Stenna

Waarschijnlijk heeft ie nog gelijk ook

Stenna

Stenna

31-08-2016 om 00:10

nog maar weer een update, ssh-grrr

Hij heeft u contact opgenomen met de SSH want het lukt nog steeds niet (dik over de 30 keer gehospiteerd nu). Situatie en zijn probleem uitgelegd en gevraagd om hun hulp of voorstel voor oplossing. Wat krijgt hij terug? Een email met de vraag of hij een lijst kan sturen met de emailadressen van alle 33 huizen waar hij geweest is, zodat ze die kunnen navragne of hij daar echt geweest is?! Ze geloven het niet ofzo?
Ik neig ernaar zelf als ouder maar eens de telefoon te pakken (voor een twintigjarige!). Doen of niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2016 om 08:43

Ja doen

maar wel in overleg met je zoon.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-08-2016 om 08:45

Ja doen

Dit is echt te gek voor woorden....

mirreke

mirreke

31-08-2016 om 08:51

Zeker doen!

Niet normaal zeg!

Nicolette

Nicolette

31-08-2016 om 08:55

Huh?

Zijn ze echt van plan 33 huizen te bellen of te mailen? Dit werkt even op mijn lachspieren, al is het eigenlijk heel triest.
Stenna, ik zou de telefoon pakken, ook al is je zoon geen klein kind meer!

Pug

Pug

31-08-2016 om 09:37

belachelijk!

Net alsof huis nummer 1, wat alweer een tijdje geleden was, de lijst(en) heeft bewaard waar alle studenten op stonden waaruit ze konden kiezen!

Wij konden destijds 'naar beneden' gaan om de nieuwste lijst van kamerzoekers te halen en die belden we dan. Als we voorzien waren gooiden we uiteraard de lijst weg! Want wat hadden we aan de gegevens van de anderen?!

Nicolette

Nicolette

31-08-2016 om 13:54

eigenlijk

zit ik mij al de hele tijd plaatsvervangend te ergeren. Voor een knul of wie dan ook niet niks om uberhaupt mee te maken dat hij 33 keer wordt afgewezen. Dan dappper maar ook kwetsbaar, schrijft hij een bericht, krijgt hij zo'n reactie. Alsof hij het weer een keer mee moet maken. Ik vind namelijk je zoon een hele stoere man dat hij zo'n berichtje schrijft. Respect.
Die huizen zullen ook raar opkijken als SSH zou bellen/mailen met de vraag of je zoon er geweest is. Dat is niet een probleem oplossen maar juist een creeren. Ze zullen dit toch wel vaker aan de hand hebben?

vlinder72

vlinder72

31-08-2016 om 14:02

bellen

Ik zou ook zelf bellen. Het houdt een keer op. Alle huizen afbellen om te vragen of zoon echt geweest en misschien wel vragen waarom ze hem niet genomen hebben, kunnen ze echt niet maken.

Ik zou bellen en vragen wat het alternatief is. kunnen ze jullie zoon ergens plaatsen?

Jaina

Jaina

31-08-2016 om 14:21

Vreemd

Ik heb het hier al eerder geschreven maar ik blijf het een rotsysteem vinden. Iemand die erg verlegen is of sociaal wat onhandiger overkomt er hierdoor niet tussen. En dat snap ik ook wel. Als ik samen met mijn huisgenoten 10 mensen zie en daarvan 1 moet uitkiezen dan kiezen we waarschijnlijk ook voor iemand die heel aardig overkwam of die heel grappig was of er op een andere manier positief uitsprong. Zoveel tijd heb je tenslotte niet om elke kandidaat te leren kennen. En sommige mensen komen juist in dat soort groepssituaties niet goed uit de verf, die maken zouteloze grapjes uit de zenuwen of zijn heel stil en trekken zich terug waardoor ze niet opvallen of iets dergelijks. Terwijl als je die mensen beter leert kennen of in een andere situatie ziet ze heel leuk en aardig blijken te zijn. In dit soort groepssituaties hebben vooral sociaal handige mensen natuurlijk gewoon heel veel voordeel. Ook voor mensen die wat apart zijn, er apart uitzien (andere kledingstijl) of andere minder traditionele studententypes is het lastiger.

Ik zou van een huisvesting verwachten dat ze een eerlijk systeem hanteren waarbij ze gewoon mensen plaatsen die aan de beurt zijn voor een kamer.

Anoniem

Anoniem

31-08-2016 om 14:21

Vervelend maar

Vervelend dat je zoon die reactie kreeg en ik begrijp ook echt wel dat dat het laatste is waar jullie op zitten te wachten, maar toch... Ik begrijp de andere kant ook wel. Stel dat ze meteen in actie komen op een dergelijke reactie, dan zal bij hen ook het hek van de dam zijn. Anderen horen dat en gaan ook dergelijke berichten sturen. waardoor uiteindelijk weer anderen die dit probleem echt hebben (zoals jouw zoon) de dupe gaan worden.

Ik verwacht ook echt niet dat ze die 33 adressen allemaal willen na bellen of mailen. Ik schat in dat ze iets van houvast willen hebben dat je zoon echt al zoveel moeite heeft gedaan, zonder dat het resultaat opleverde. Een telefoontje van jou als ouder zou ook als je het op die manier bekijkt zeker wat op kunnen leveren. Ook jij zou ze immers de bevestiging kunnen geven dat je zoon inderdaad al zoveel moeite heeft gedaan. Bovendien zou jij uit kunnen leggen hoe hij er mee zit en hoe confronterend het moeten maken van die lijst is.

Positieve aan je verhaal vind ik verder dat ik dus wel het idee krijg dat ze hem willen helpen, anders hadden ze dit niet aan hem gevraagd.

Hoop dat jullie snel verder zijn, bel gewoon zo snel mogelijk, wie weet hebben ze al wel iets achter de hand.

Jaina

Jaina

31-08-2016 om 14:23

En bellen

Ik ben er niet zo'n voorstander van om voor 20 jarigen van alles te gaan zitten regelen maar aan de andere kant als het zou helpen dan zou ik ook wel bellen. 33x is natuurlijk enorm veel. Ik weet niet of ze je te woord willen staan (privacy en zo) maar wie weet maakt het indruk of komt er een oplossing naar voren. Mits je zoon het zelf zou willen dat je belt zou ik dus inderdaad eens proberen of het wat uitmaakt. Wie weet nemen ze jou serieuzer.

Anno

Anno

31-08-2016 om 15:30

Stenna

Mag het ook een gewone eigen kamer zijn, een halve etage? Wat mag of kan hij uitgeven?

Mijn jongste heeft een etage gehuurd met een vriendin, gaat nu binnen een maand weer over naar een andere woning met kleine slaapkamer, eigen kleine badkamer. Heb het al eerder genoemd maar is dat niets voor hem?

Stenna

Stenna

31-08-2016 om 18:15

ik snap het ook wel een beetje, maar toch

Dank voor de reacties. Ik zie hun punt ook wle een beetje, Anoniem. Maar zoon heeft natuurlijk ook niet meer al die email adressen bewaard van afgelopen maanden. En die huizen waarschijnljk ook niet van alle kandidaten. Dus ik ga wel bellen denk toch. Gewoon even bevestigen dat wat hij zegt klopt, niet op hoge poten ofzo. Zoon vindt het prima als ik dat doe. Zijn recentste diagnosebrief heb ik ook wel bij de hand, desnoods (in eerste jaar van zijn studie nog laten updaten door de jeugdpsychiater).

Ano, voor hem is het beste om met meer mensen in een huis te wonen. Wio hij zelf ook het liefst, wat gezelligheid en studentenleven. Op een etage of flatje alleen wordt vereenzaamd hij. Maar dank voor het aanbod!

Stumass?

https://www.stumass.nl/woningen/utrecht-ambulant-met-woonruimte/

Was de STUMASS al voorbij gekomen?

Stenna

Stenna

31-08-2016 om 23:45

Ha!

Dank je AnneJ. Die was hier in de discussie nog niet voorbij gekomen, maar zoon had die wel al zelf ontdekt, paar weken geleden. Hij heeft er ook daadwerkelijk contact mee opgenomen (helemaal zelf). In Utrecht moet je er echter een pgb voor hebben, dat gaan we dan nu eerst maar aanvragen (daar heeft hij dan wel weer even hulp bij nodig).

Gerber

Gerber

01-09-2016 om 11:18

Stichting HOC Ruimzicht

Deze stichting biedt kamers aan in onder meer Utrecht. Het is een stichting van christelijke origine, maar de studenten die een kamer huren zijn zeer gevarieerd van vaag gelovig tot wat steviger. Ik heb in mijn studententijd daar een kamer van gehuurd, en heb een werkelijk geweldige tijd gehad. Je kunt je eigen gang gaan, maar doet ook dingen samen, zoals samen eten, vrijwilligerswerk etc. Kijk anders maar eens op hun website! Succes ermee!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.