Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

26-02-2010 om 22:03

Hotel mama :-s

Dag allemaal,
ik neem daan dat onderstaande heel herkenbaar zal zijn voor veel ouders met grote kinderen. Mijn dochter is 18, zit in de zesde klas en heeft net een paar maanden een (overigens zeer lieve) vriendje. Maar ik voel me net een hotel, en dat bevalt me eerlijk gezegd niet helemaal. Vooral nu dat het vakantie is, is ze de hele tijd op pad, en ik weet eigenlijk nooit wanneer ik haar verwachten kan. De vieze kleren worden overigens wel hier achtergelaten en de rommel op haar kamer ook, maar verder... haar taken zoals de hond 's middags uitlaten doet ze ook sporadisch, omdat ze "iets anders" moest doen. Sommige dingen wil ik wel loslaten (samen eten 's avonds is geen noodzaak, ze kan ook iets uit de koelkast pakken wanneer ze thuis komt,ook al is het altijd wat ik de volgende dag wou gebruiken..), maar ik voel me eigenlijk net een soort huiself, een soort Dobby. Niet dat ze niet lief is, als ze er is krijg ik wel een aai over mijn bol, maar veel verder gaat het eigelijk niet. Tja, gewoon tijd dat ze het huis uitgaat? Ben het eventjes zat op het ogenblik. HOe gaan andere ouders van grote kinderen ermee om :
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

26-02-2010 om 22:28

Zo gaat dat

Ze moet haar spullen natuurlijk wel opruimen en bijtijds zeggen wanneer ze er niet is. Maar verder, tja ze gaan hun eigen leven leiden, en dan sta je als moeder niet meer in het middelpunt. Leg je er bij neer en geniet van de momenten dat ze er wel is.

Jaymza

reina

reina

27-02-2010 om 10:20

Herkenbaar

Ja, 't hoort erbij, de klussen die afgesproken zijn moeten wel gedaan blijven worden, vind ik, maar verder gaan ze steeds meer hun eigen leven leiden. Wij hadden wel de afspraak dat er gebeld (of sms-je gestuurd) werd als ze heel laat of niet thuis zouden komen en ook werd op tijd doorgegeven of er wel of niet werd meegegeten. Het is wennen en een beetje afscheid-nemen. Mijn ervaring is dat de tijd die ze thuis doorbrengen als ze eenmaal de deur uit zijn weer meer voelt als 'vroeger', want dan komen ze echt voor jou.

Minet

Minet

27-02-2010 om 10:43

Ook herkenbaar, maar

er zijn hier wel degelijk afspraken.
Ik verwacht gewoon iedereen thuis voor het avondeten, en we spreken steeds af hoelaat dat voor een ieder uitkomt. Ook horen de normale dingen door te gaan, ook in tijden van verliefdheid, dus kamer schoonhouden, je was sorteren zodat het op de afgesproken dag gewassen kan worden. Daarnaast weten ze hier ook dat ze niet de kast halfleeg mogen eten met 10 vrienden. In hun vriendengroep is het dan ook heel normaal dat je iets meeneemt te eten/drinken, zodat de ouders van de gastheer/vrouw niet zonder komen te zitten
Daarnaast is het zo dat als ze thuiszijn, het zo is dat zonder tegenspraak gedaan wordt wat er van je gevraagd wordt, dit als een soort van tegenprestatie (en dat zijn geen grote dingen, maar gewone klusjes).

Maylise

Maylise

27-02-2010 om 16:42

Afspraken

Ik heb ook oudere kinderen die nog thuiswonen en deels hun eigen leven leiden. Wij hebben wel afspraken. Zo eten we elke avond ongeveer op hetzelfde tijdstip. Wie niet mee eet moet mij dat van te voren laten weten (via sms of door een briefje achter te laten). Verder verwacht ik dat ze hun eigen kamers netjes en schoonhouden. Dat doe ik niet meer voor ze. Daar heb ik ook geen tijd voor en ze kunnen dat ook best zelf. Daarnaast hebben ze ook wel taken in huis en ik verwacht ook dat ze die gewoon doen zonder te zeuren en zonder dat ik ze daar aan moet herinneren. Daarbij hou ik wel rekening met hun onregelmatig leven. Het zijn dus dingen die niet persé op een bepaalde dag of een bepaald tijdstip hoeven te worden uitgevoerd.
Verder vind ik het normaal om gewoon rekening te houden met huisgenoten dus wel laten weten hoe laat je ongeveer thuis bent en bij eventueel ergens anders slapen dit ook van te voren laten weten.

Ook over eten kan je natuurlijk afspraken maken. Mijn dochter die studeert heeft vaak vrienden over de vloer en meestal gaat ze zelf van te voren naar de supermarkt om dingen in te kopen. Verder mogen ze van mij pakken uit de koelkast wat ze willen; Het is hier zelden zo dat ik daarom misgrijp. Als dat wel zo zou zijn dan zouden we hier ook afspraken over maken.

Zolang ze thuis wonen wil ik dat mijn kinderen zich aan mijn regels houden. Natuurlijk zijn die regels voor kinderen die niet meer op school zitten of boven de 18 zijn wat relaxter dan die voor jongere kinderen maar alsnog zijn er gewoon regels waar ze zich gewoon aan moeten houden. Uiteindelijk is het wel mijn huis dus het is toch my way or the highway.

Maylise

Hotel met mamaregels

ja,hier is het ook net een hotel af en toe.
sommige kinderen zien we alleen tijdens het eten,of in het voorbijgaan,ik kom thuis,zij gaan net weg,of andersom.
maar.......hun vaste taken moeten ze wel doen,daar komen ze niet onderuit.
geen tijd voor de hond uitlaten? dan regel je op tijd dat iemand anders dat voor je doet.
Kom je niet thuis eten,dan verwacht ik een sms-je.
Als je niet mee-eet ,maar later zelf iets maakt,dan vraag je eerst of het eten wat je pakt niet voor morgen is bedoelt.
en wil je zelf koken buiten etentijd om? dan ga je naar de supermarkt en koop je je eigen eten.
Als hun kamer een bende is,zit ik daar niet mee,zij moeten er slapen,daar heb ik geen last van.
En ligt er geen was in de wasmand?jammer,dan wordt er niet gewassen.
Ze leven min of meer hun eigen leventje,maar ik verwacht wel dat ze allemaal rekening houden met elkaar en met het gezin.

Brianna F

Brianna F

05-03-2010 om 08:25

Sinilind

Jij had haar spullen tenminste nog in een vuilniszak gedaan, ik heb het gewoon los de tuin in gesmeten.
Inmiddels ben ik zo ver dat ik de deur van haar kamer dichtdoe en ze het helemaal zelf mag uitzoeken. Als zij in een zwijnenstal wil leven: prima, maar ik bemoei me er niet meer mee.

Pms

ellendig he die pms,hier soms vier tegelijk( 3 dochters en ik),nou ,dan botst het soms hevig.
Onze werkster hoeft de kinderkamers niet schoon te maken,dat mogen ze vanaf hun 12e lekker zelf doen.
en doen ze het niet? ook goed,ik hoef er niet te slapen.
ik kom er af en toe,dan duw ik de deur een klein stukje open en schuif wat schoon wasgoed naar binnen,om vervolgens de deur weer gauw dicht te trekken
ik heb het helemaal losgelaten en dat geeft rust!

reina

reina

06-03-2010 om 09:21

Net als sus-anne

Ook hier maakte onze hulp de 'puberkamers' niet schoon. Toen we iemand hadden die dat dan toch steeds deed , hebben we afgesproken dat ze alleen ging stofzuigen en dan nog alleen als de vloer opgeruimd was. Op die leeftijd kunnen ze de boel best zelf bijhouden, hoor.

Mover

Mover

07-03-2010 om 15:42

Geen kamer schoonmaken

als die niet is opgeruimd. Dat is hier de regel. Als dat dus 3 weken achtereen niet is opgeruimd, dan dus 3 weken geen stofzuiger/stofdoek erdoor. Ook goed. Loslaten. Kind slaapt er. Ik niet.
Was idem dito. 3 weken verzamelen? Prima. Als je kast leeg is, dan heb jij een probleem. Ik niet. Ik was vandaag dus klaar met de was, hoor ik kind de trap opsluipen naar de wasmachine. Ik er achteraan. Lesje wasmachine. "Een kind kan de was doen" zei ik nog. Kon kind wel om lachen. Ook uitgelegd dat 2 uur later alles schoon zou zijn, maar nog wel moest worden opgehangen. Zuch steun kreun. Heb samen met kind was opgehangen. Mag kind morgen alles er zelf afhalen en weer naar eigen kast/kamer brengen.
Ik heb meer te doen dan wassen op hun momenten....

Mover

Ik ben nog erger,ik ruim hun kamers niet op,maar ik maak ze ook niet schoon,ze kunnen zelf de stofzuiger bedienen( en hebben ze geen zin? dan maar niet).
vorige winter hadden we muizen,niet in de keukenkastjes maar op twee puberkamers.Dat komt er van als je etensresten laat liggen. nadat de eerste muis gesignaleerd was zijn ze allemaal aan het poetsen en ruimen gegaan,ze hebben dat drie maanden volgehouden,hun kamers waren nooit zo schoon als toen!
Nu is het weer een bende,maar etensresten ruimen ze allemaal gelijk op,de angst voor een muis zit er goed in.En zo leren ze steeds een stukje meer van het *huishoudelijk leven*

mirreke

mirreke

09-03-2010 om 10:39

Hier ook zo

De 'kamermethode' gaat net als bij jullie (heerlijk, geeft me zoveel rust), we zijn nu net bij de wasmachineles aanbeland
Oh, ik heb nog wel een regel: namelijk dat als er iemand komt logeren de kamer wel schoongemaakt moet zijn. Degene die het meest logeert is allergisch voor kattenharen, en zo'n ongestofzuigde kamer lijkt wel een kattenharenmagneet.
Maar verder heb ik het ook helemaal losgelaten. Scheelt een boel ergernis.

Geen probleem

dat is gemakkelijk voor de hulp,1 kamer minder schoon te maken,dus heeft ze extra tijd om bijv. je keukenkastjes lekker uit te soppen
en je dochter kan lekker zelf haar kamer schoonmaken.

Brianna F

Brianna F

10-03-2010 om 22:21

Hun kamer

is eigen verantwoordelijkheid. Gemakkelijk zo'n hulp, maar die zou ik echt niet op de kamers van de kinderen loslaten. Wat Sus-anne al zegt, dat ze in plaats daarvan maar iets extraas voor jou doet.

Sini

Ik weet dat het heel moeilijk is. Zelf heb ik ook 1 zo'n dochter gehad. Bergen zooi, vieze kleding en noem maar op zwierven door haar kamer. Zelf had ze er totaal geen last van!
Op een dag, en ja dat duurt een tijd voor dat je zover bent, besloot ik niet meer daar te komen. En heb dat ook tegen haar gezegd. Als de was niet in de mand zat werd het niet gewassen, en zo ging het met alles. Geen bed verchonen zelf? Dan slaap je maar in je vieze bed. Na weken ontplofte ze omdat ze geen strings meer had en geen schone shirtje. Pas toen beseft ze dat ze moest opruimen. Uit zichzelf heeft ze gepoetst, bed verschoond 3 volle wasmachines gedraaid en alles zag er weer blinkend uit
Ik dacht ze heeft het nu door! Maar nee, het beviel haar wel zo eens in de 3/4 maanden de zooi opruimen. Zonde van je tijd natuurlijk! Na een jaar had ze door dat het toch niet zo prettig was, er kwam een vriendje in het spel en ze ging over naar 1 keer per 2 weken toch opruimen

Je kunt je ergeren of de hele tijd ruzie er om maken of je kunt op een gegeven moment de deur dicht trekken. Ik moet zeggen dat het laatste wel een hoop rust bij mij en het hele gezin heeft gebracht.

Nu is ze 23, had haar vorige week aan de telefoon en ze vertelde dat ze een mega afwas stond te doen en zei tegen me; Wat denken ze wel die 2 andere medebewoners!!!! Ze laten alles staan!
Ik kon er alleen maar om lachen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-03-2010 om 11:59

Muizen sus-anne?

Ik ben wel eens bang dat van dat vieze gedoe kakkerlakken komen. Ik heb nog nooit kakkerlakken gehad en ik begrijp ook nooit goed hoe dat begint. Zo'n vieze kamer lijkt me een paradijs voor ze.
Ik heb hier ook een dochter die een kamer om van te huilen heeft. Ik heb het ook losgelaten maar het neemt echt ernstige vormen aan. Dit kan niet gezond zijn. Ze vindt het zelf prettig om in chaos te slapen zegt ze. Ja ja...

Prettig? haha

*Ze vindt het zelf prettig om in chaos te slapen zegt ze. Ja ja...*

Dat gaat er bij mij niet in,geen enkel kind hier vindt het prettig om in een puinzooi te slapen,maar ,ze hebben andere prioriteiten: geen zin/huiswerk/vriendinnen/msn-en/,er is in hun ogen altijd wel een goede reden om je kamer niet op te ruimen. Ach ja,het zij zo.

Maylise

Maylise

11-03-2010 om 17:12

Zelf opruimen en schoonhouden

Hier laat ik de kinderen zelf hun eigen kamer opruimen en vanaf een bepaalde leeftijd (12)ook zelf schoonhouden. Dus zelf stofzuigen, stof afnemen en bed verschonen. Op dit moment hebben we geen hulp in de huishouding maar toen we die nog wel hadden nam ze de kinderkamers van de oudere kinderen ook niet standaard mee.

Overigens wil ik niet dat ze de kamers laten vervuilen. Het mag best wel rommelig zijn maar niet chaotisch of vies. De regel is hier al jaren dat ze alleen hun zakgeld krijgen als hun kamer schoon en redelijk netjes is. Er mogen best wat papieren slordig op een bed liggen of zo maar het moet wel begaanbaar zijn.

Dat heeft diverse redenen. Ik wil geen ongedierte problemen. Ik stoor me er aan als ik weet dat een kamer van het huis vies/chaotisch is. Ook al kom ik niet in die kamer dan nog wil ik dat het opgeruimd is. Daarnaast hebben ook niet al mijn kinderen een eigen kamer en wordt er vaak met kamers geschoven als er familie komt logeren of uitwonende kinderen voor de vakantie thuiskomen dus ook al is het de vaste slaapkamer van een bepaald kind de kamer maakt nog altijd deel uit van het hele huis dus het moet gewoon begaanbaar zijn.

Maylise

Bastet

Bastet

11-03-2010 om 19:03

Sus-anne

Ik was als kind ook een ramp kwa kamer bijhouden,en het interesseerde me oprecht helemaal niks hoor,ik zat er echt niet mee.In een puinhoop slapen maakte mij niks uit.
Nu wel,en nu krijg ik een koekje van eigen deeg,ik heb dus drie sloddervossen....
Bastet

Bastet

Hier idem dito: mijn moeder roept regelmatig ( met nog net geen vals lachje),o,die kinderkamers zien er niet uit,dat was bij jou vroeger ook zo....................:als ik zie hoe netjes en schoon ik nu ben,maak ik me juist niet meer zo druk om die puberkamers,ik weet immers dat het uiteindelijk echt wel goed komt

Rembrand

Rembrand

11-03-2010 om 19:48

Waarom doet de hulp hun kamers niet?

Ik heb er even over nagedacht, maar ik heb een hulp omdat ik zelf een pesthekel heb aan poetsen.
Waarom zou ik van mijn kinderen verlangen dat ze hun kamer wel zelf poetsen en de hulp alleen de rest van het huis laten doen ?
Onze jongens moeten overigens de rommel opruimen ( vloer vrij en bureau zoveel mogelijk glad en bed afhalen of open slaan ) voor de hulp komt.
Op Zondag moeten ze zelf stofzuigen op hun kamer.
M.

Rembrand

ik heb geen hulp omdat ik een pesthekel aan poetsen heb,(al is het ook geen hobby van memaar omdat ik er te weinig tijd voor heb.Ik heb overwogen om een halve dag minder te gaan werken,en dan zelf het huishouden te gaan doen,maar ik vind mijn werk te leuk.
Als ik de hulp ook de puberkamers laat doen,wanneer leren ze dan om zelf hun woonruimte schoon te houden?
ik ga er niet van uit dat mijn kinderen zich zodra ze op zichzelf gaan een hulp kunnen veroorloven,dus vind ik het niet verkeerd om ze nu te leren wat het betekend om zelf schoon te maken.
en bovendien,ze hebben tijd genoeg ,dus waarom niet?

Tirza G.

Tirza G.

11-03-2010 om 22:08

Omdat mijn beste rembrand

Mijn kinderen die hulp ook niet betálen. Ik doe het nog gekker: Hulp slaat jouw kamer over als het een zwijnestal is. Als jij toch wilt dat Hulp jouw kamer doet, mag je mij een gedeelte van haar uurloon terugbetalen. Als jouw kamer dermate is opgeruimd dat Hulp er alleen een stofdoek en een -zuiger doorheen hoeft te slaan, dan kost het niks.
Drie keer raden wat ze doen
Ik heb een hulp voor míjn gemak. Niet voor dat van mijn kinderen.

Tirza (slavendrijver)

Tirza (ot)

jij bent nog erger dan ik .
fijn dat je weer op het forum bent,ik heb je een tijdje gemist.

Bastet

Bastet

12-03-2010 om 08:39

Rembrand

Ik werk bij gezinnen met pubers,en die pubers houden allemaal hun eigen kamer bij,althans,dat is de bedoeling.Alleen als de vloer helemaal leeg is,trek ik er even een stofzuiger door.Kijk,de uren zijn beperkt,en natuurlijk laat een ouder mij dan liever bij wijze van spreken de badkamer,ramen of keuken doen,dan de rotzooi van een puber opruimen.Tijd is geld.
Met een huis vol pubers en bijna-pubers besteed ik mijn tijd ook liever aan de gemeenschappelijke ruimtes en niet onbelangrijk,mijn eigen slaapkamer,dan aan de hopeloze ellende op de kamers vd kinderen.....Ik steek weleens een handje toe,als ze zichzelf ook actief opstellen.
Bastet

reina

reina

12-03-2010 om 09:34

Rembrand

Ik heb vooral hulp voor het werk dat ik zelf niet goed kan (vooral 'bukklussen'), de badkamer, toilet, vloeren etc, daarnaast doet ze wat andere klussen. Hoe meer troep het is hoe langer het duurt voor een kamer netjes en schoon is, dus troep op de slaapkamer betekende ook hier 'geen stofzuigbeurt'. Ik betaalde haar niet om de rotzooi van de kinderen op ter ruimen, zelf zorg ik ook voor een opgeruimd huis zodat ze tijd heeft voor het echte werk.

Rembrand

Rembrand

12-03-2010 om 14:53

Meisjes.

Wellicht toch wat miscommunicatie.
Als onze jongens hun kamer niet glad hebben doet de hulp hun kamer ook niet.
En nu onze hulp tijdelijk niet kan komen moeten ze hun kamer dus wel zelf poetsen.
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.