Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
lieverdje

lieverdje

09-04-2020 om 14:49

Kamer Amsterdam (zuid-oost?)

Hallo,
Mijn dochter gaat waarschijnlijk vanaf september in Amsterdam studeren. We kennen er niemand, ook niet in de omgeving. Via-via gaat lastig worden.
Ze zit nu al naar kamers te kijken, en het valt haar op dat er veel kamers zijn in Amsterdam zuid-oost. Met name via Duwo lijkt dat een optie te zijn voor een studio (oa spinosacampus). Dat is de Bijlmer, en ik vraag me af hoe veilig dat is voor een meisje van 18? Als ik op internet zoek word ik daar niet echt blij van. Maar hoe is het wonen daar echt, heeft iemand ervaring?

Ja, jammer

https://www.trouw.nl/nieuws/ernstige-incidenten-op-amsterdamse-campussen-studenten-worden-ingezet-als-pioniers~be5bbc79/

Het is een probleem van meerdere studentencampussen. Misschien zelfs ook in andere studentensteden. Het is niet per se een probleem van Amsterdam Zuidoost.

Misschien is het handiger om een 'normale' kamer te zoeken? En inderdaad, bij voorkeur niet in een gebied dat nog in 'ontwikkeling' is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2020 om 16:25

Socius

Volgens mij heeft Socius ook projecten rondom Amsterdam. Staat ze daar al ingeschreven?
Regelmatig inloggen om te kijken of er plaats is in de wachtlijst loont.

lieverdje

lieverdje

10-04-2020 om 10:05

Amsterdam

Uiteraard wil ze liefst in een 'gewoon' studentenhuis in een leuke buurt. dat zal ze zeker gaan proberen. Maar er is een groot tekort aan kamers, en het lijkt lastig om er van buiten af tussen te komen. Ik zal socius doorgeven, ik weet niet of ze die al kent.

Voor nu ben ik op zoek naar verhalen over het wonen in Amsterdam zuid-oost. Is dat veilig voor een meisje van 18? Hoe is het daar 's avonds?

Van buiten of van binnen

'Gevaar' is altijd anders als je van buiten kijkt of als je van binnenuit kijkt. Als het een studentenwoning is, dan neem ik aan dat er meer studenten wonen en dat die niet allemaal lastig gevallen worden 's avonds op straat, of dat ze daar praktische oplossingen voor hebben (niet alleen gaan, zoals indertijd in Utrecht op de campus).
Het is al een wonder als je een kamer in Amsterdam vind, ook voor mensen die er al lang wonen. Van daaruit kun je altijd verder kijken, je hebt dan meer insiders-informatie, andere studenten die vertrekken en een kamer achter laten, dat weet je alleen als je tussen die studenten zit.

Tsjor

Diemen?

Heeft ook grote studentencomplexen

Triva

Triva

10-04-2020 om 23:05

Tja

Vragen of het veilig is voor een meisje van 18? Is dat anders dan voor een vrouw van 22? 28? Anne Faber dacht vast ook dat ze veilig was op een fietstochtje rond Soest.

Serieus: hoe kunnen wij ooit antwoord geven op de vraag of het daar veilig is voor een meisje van 18?

ilsepilse

ilsepilse

07-05-2020 om 23:36

gevaar ?

Mijn nichtje uit Belgie kwam ook studeren in Amsterdam en had een studentenhuisje gevonden... in de Bijlmer , ondertussen 10jr geleden denk ik. Verder heb ik niet gezegd wat voor reputatie de Bijlmer had... (heb er zelf ook 2jr gewoond 25jr geleden nu is het heel veel verbeterd) .... maar ze heeft het erg naar haar zin gehad, er zitten alleen maar studenten in de flats.

M

M

22-07-2020 om 21:26

Toezicht

Het voordeel van een wijk als de Bijlmer is dat er veel toezicht is. Ik woon zelf in Delft waar wij overlast ervaren van personen die weten dat ze niet in de Schilderswijk hoeven te zijn...

ElenaH

ElenaH

23-07-2020 om 06:43

'personen die weten dat ze niet in de Schilderswijk hoeven te zijn...'

Huh?

Julie

Julie

23-07-2020 om 16:13

Kamernet

Mijn dochter gaat in september beginnen met een hbo-studie in Amsterdam (wij wonen zelf in Brabant), en de afgelopen weken hebben we een kamer gezocht via Kamernet.
Een paar kamers (in het echt) bekeken in Amsterdam, in de buurt van haar school, maar die waren behoorlijk duur en/of hadden andere problemen (groezelige flat, groezelige buurt, te weinig privacy, samenwonen met werkende personen ipv studenten).
Nu heeft ze een kamer gevonden in een heel gezellig huis vol studenten in een dorpje vlakbij Amsterdam. Vlakbij een treinstation en de trein doet er 20 minuten over naar het station waar ze moet zijn.
Huur is ook maar 340 per maand, dus ze is er superblij mee
Ze had ook nog een optie voor een soortgelijk huis in Haarlem, dus ze kon zelfs kiezen.
Ik vind Kamernet goed werken, we hebben er eerder ook een kamer mee gevonden in Maastricht en 1 in Nijmegen. Even voor 1 maand een abbo nemen van 34 euro en je hebt vrij snel een kamer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.