Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Ella67

Ella67

24-05-2018 om 23:17

Kamerhuur Wageningen


Oei tieneke

Das minder, hopelijk alles goed? Ik heb gevraagd of hij nog meer weet.

plotseling zelfvertrouwe

Hier is jongste in de race voor een kamer in Leiden. Stuurt mails naar kamers van kamernet maar hij is nu pas voor de derde keer uitgenodigd om te komen hospiteren. Zijn mails zijn nogal droog van toon vrees ik, aan de andere kant past hij ook niet echt in zo'n studentenfeesthuis, dus heeft het weinig zin om zich anders voor te doen dan hij is. Nou heeft hij wel reistijdvoorrang en hij staat ook al sinds zijn zestiende ingeschreven bij Room, voorheen Duwo. Vorige week reageerde hij daar op een kamer en bleek van 152 reacties op plaats 1 te staan. Huh? Dat was bijna schrikken. Hij kreeg vandaag een aanbod om te komen kijken. Niet hospiteren dus maar gewoon ja of nee zeggen. Hoe heerlijk is dit? Tegelijkertijd mocht hij ook nog ergens hospiteren. Gaat ie wel doen, straks kan hij kiezen, nog beter. Zo kan het van poe moeilijk zeg ineens leuk worden.

Ella67

Ella67

02-07-2018 om 21:52

Gelukt!

Gisteravond gaan kijken met dochter bij neef van Lilian en kamer was helemaal goed en alles is geregeld. Dochter is helemaal blij dat ze tot eind van het jaar onder de pannen is en van daaruit verder kan kijken.

Zo bijzonder dat ze via OO een kamer heeft. Dat had ik met het starten van dit draadje (om te vragen om tips) echt niet verwacht! Nogmaals bedankt, Lilian!

Ella 67

Ella 67

02-07-2018 om 21:58

Tips

Voor iedereen die nog in Wageningen zoekt nog een paar tips.

Ik ben nu met de tips van hier en via via tot het volgende rijtje gekomen om aan een kamer te komen:

Facebook / studentplaza / Kamer in Wageningen (veelal hospiteren volgens mij)
Socius (bouwt kantoren om tot studentenkamers)
Room.nl (leuke kamers op de campus)
Anti kraak (kan je maar een paar dagen achter elkaar weg, dus wel beperkend)
LinkedIn (evt. via ouders)
Vd Brink onroerend goed (mooi maar wel wat duurder maar incl huurtoeslag ca EUR 400)

Verder had ik een kort berichtje per whatsapp aan alle bekenden (familie, vrienden, buren) rondgestuurd met daarin een mailadres (je kunt ook een telnr doen) met verzoek het verder te verspreiden via whatsapp, Facebook etc. Daar kwamen al snel wat reacties op en zelfs een mogelijke kamer (onderhuur). Ook kan het helpen tegen collega's te zeggen. Je weet nooit wie toevallig familie of kennissen meer in de buurt van Wageningen heeft.

Misschien kunnen mensen ook nog een ingang vinden via oudleerlingen van de middelbare school die in Wageningen zijn gaan studeren.

Heel veel succes allemaal.

Graag gedaan!

Fijn om zo te kunnen helpen. Ik moest gisteren wel lachen, broer was jarig dus we waren even daar. Neef heeft examen dus was op zn kamer aan t leren. Ik zei dat jullie op dat moment gingen kijken naar de kamer van zijn zoon. Ojaa? Neef had niks gezegd.
Zit ze lekker luxe de komende tijd,zal nog wennen worden naderhand in een gewone kamer zonder keukentje,haha.

Wilg

Wilg

02-07-2018 om 23:11

Dure stad

Je zou ook kunnen overwegen om particulier te gaan huren met een andere student. Mijn nichtje heeft een oproep geplaatst en is gaan huren met een onbekend meisje. Ouders stonden garant, dat werd wel geëist. Hadden dus een duur appartement maar gedeeld door 2 was dat nog net te doen.

Ella67

Ella67

07-07-2018 om 14:43

Lilian

"Zit ze lekker luxe de komende tijd,zal nog wennen worden naderhand in een gewone kamer zonder keukentje,haha."

Ja, inderdaad, maar dochter zei blij "Dan heb ik er in elk geval een tijdje van genoten op zo'n kamer met eigen faciliteiten."

Ella67

Ella67

07-07-2018 om 16:18

Tieneke

Vervelend de situatie met je vader.

Ik heb begrepen dat het erg verstandig is om - als het mogelijk is voor je dochter - echt nu al op zoek te gaan naar een kamer, evt. in onderhuur. Dan zit ze er maar en kan ze van daaruit verder zoeken. Vaak makkelijker. Juist ook nu doen, omdat het vlak voor de introductie/begin studiejaar onwijs moeilijk is dan nog iets te vinden.

Ik heb door zelf appjes rond te sturen misschien 2 kamers (potentieel). Omdat je dochter zover moet reizen heeft ze misschien interesse.

Als ze interesse heeft, vraag Forumbeheer dan of ze een mail van jou aan mij doorsturen aan mij.
Dan kan ik je laten weten wat het is. Ook als ik mogelijk nog iets anders hoor.

Paasei

Paasei

08-07-2018 om 11:58

Eindhoven en Wageningen gezocht

Zoon en zijn vriendin zoeken allebei. Zoon in Eindhoven, vriendin in Wageningen. Beiden nu druk met mailen (op Facebook / kamernet advertenties) maar er komt vaak niet eens antwoord.. de concurrentie is groot! Zelfs als een van de twee mag komen hospiteren komen er 10 voor 1 kamer..

Dus.. als hier iemand nog ideeen heeft, of iets/iemand weet, hoor ik het graag.. het zijn twee 18-jarigen, vers van de VWO, en heel netjes/sociaal/gezellig etc. Reistijd voor beiden vanaf onze woonplaats per OV zo'n 2 uur.

Help..?

Sas

Sas

08-07-2018 om 12:07

in Eindhoven telt de reistijd wel mee bij de woningbouwverenigin

die voor studenten dan. Vestide
Staat je zoon daar ingeschreven?
En tips voor iedereen die een jaar later gaat studeren, schrijf je ruim van tevoren in. Je betaalt een klein bedrag en je hebt zo een jaar extra inschrijftijd. Desnoods schrijf je in meer plaatsen in, als je nog niet weet waar je gaat studeren.
Die tip kregen wij in januari van laatste jaar VO, hadden we graag eerder gehad.

Triva

Triva

08-07-2018 om 12:08

Sas

Ja en als iedereen dat gaat doen heeft niemand er wat aan. Ik begrijp ook niet waarom er niet overal iets is als voorrang op basis van afstand. Voorrang op basis van vroeg aanmelden vind ik niet eerlijk.

Ella67

Ella67

08-07-2018 om 12:14

Wageningen

Daar gaat het wel op afstand.

Dus als je vroeg ingeschreven hebt (neem aan dat die vriendin dat gedaan heeft, Paasei) en je woont hemelsbreed meer dan 130 km van Wageningen, dan heb je voorrang bij Idealis.

Sas

Sas

08-07-2018 om 12:25

reistijd OV is eerlijker dan kilometers

Tenslotte reizen de meeste studenten met het OV. En uiteindelijk is het de reistijd die bepaalt of een afstand haalbaar is.

Bij elke woningbouwvereniging is de inschrijftijd van belang. Dat heeft niets te maken met voorrang krijgen.
Er zijn genoeg jongeren die zich met 18 jaar al inschrijven, terwijl ze pas rond hun 23e naar een huurwoning gaan. Waarom zou een student dat niet mogen?

Inschrijven voor een studentenkamer kan meestal vanaf 16 jaar. Iedereen heeft dezelfde kansen (m.u.v. van de afstand/reistijd, dat geeft extra punten).

Paasei

Paasei

08-07-2018 om 12:30

Reistijd

Ja vriendin staat overal ingeschreven. Afstand naar Wageningen is hemelsbreed nog geen 100 km. Uurtje met de auto. Maar voor een student met het OV is de reistijd meer dan 2 uur.

Eindhoven is verder en zoon staat allang ingeschreven bij Vestide. Al sinds de eerste kijkdag, in de 5 vwo. Dus al ruim 1,5 jaar nu. Met afstandbonus. Maar bij elke woning waar hij op reageert staat bij op nr 25 of (veel) hoger..

Punt is eigenlijk dat ze beiden te laat zijn begonnen met zoeken. Want huren per mei of zo vonden ze 'zonde van het geld'. Tja..

Sas

Sas

08-07-2018 om 12:36

Ik geloof dat het in EHV vanaf nr 15 kan gaan lukken

Dat is wat ik me hiervan herinner. Dat was vorig jaar.

dochter staat

in Nijmegen bij SSHN al 3 jaar ingeschreven,(zou daar eerst andere studie gaan doen dus vroeg ingeschreven en is toen toch naar andere uni gegaan) maar dat helpt niet. Eerst degene die verder weg wonen, pas later mag zij reageren, nu gelukkig via andere weg kamer gevonden.
Neef heeft inderdaad ook met auto uur reistijd naar Wageningen maar met OV dik 2 uur omdat er eerst naar Utrecht gereisd moet worden en dan weer terug naar Wageningen..

Hanne

Hanne

09-07-2018 om 12:55

Lange reistijd

Mijn dochter had voor ze haar kamer kreeg ook een erg lange reistijd, deels ook door onmogelijke tijden van het OV.

Ze heeft dat opgelost door voor een auto te kopen voor 1000 euro. Die heeft ze daarna zonder verlies doorverkocht. Ze reed daarmee tot een station waarmee haar school een goede verbinding had en de rest deed ze met de trein.

Eindhoven

Eindhoven

10-07-2018 om 22:39

Vestide

Om een idee te geven....
Kind met een inschrijftijd van 24 maand waarvan 12 maand reisbonus heeft op dit moment een plek boven de 200.
Ouder kind zat ,met pakweg zelfde inschrijftijd, bij de eerste 15 van de 175 reacties en heeft een kamer van vestide gekregen...., maar wel geaccepteerd in mei voor het schooljaar beginnend in september en niet in de drukste periode.

Tieneke

Tieneke

12-07-2018 om 11:39

even snel

Ik ben niet online geweest de laatste tijd, vader is weer thuis maar met veel zorg. Dat was een hoop geregel. Nu maar ns kijken hoe het zich allemaal ontwikkelt, kijken of het zo door kan gaan.
Mooi Ella en Lilian dat het via neef is geregeld.
Dochter heeft in de tussentijd via een collega van man (en daar weer de buurman van etc) een kamer voor een jaar gevonden maar wel tussentijds opzegbaar. Het is niet in een studentenhuis. Dochter gaat daar later dit jaar wel weer naar op zoek. Ze is het voor dit moment helemaal beu om niets te horen op een reactie, te horen dat er heel erg veel reacties zijn (ook in Ede) en dochter is het ook beu, dat als er gevraagd wordt om extra informatie en zij stuurt die, dat ze vervolgens helemaal niets meer hoort. In een overspannen markt kan dat. Ze focust zich nu op vakantie en studie.
En voor de rest, ja ik hoor veel horrorverhalen dit jaar over het vinden van een kamer in Nijmegen, Utrecht, Leiden. Succes allemaal met de kamerjacht.

Ella67

Ella67

12-07-2018 om 11:48

Paasei

Als je zoon nog zoekt in Eindhoven, is het misschien handig een apart draadje Kamer Eindhoven te starten. Mensen die daar iets van weten kijken misschien niet in dit draadje over Wageningen.

Ella67

Ella67

12-07-2018 om 11:50

Tieneke

Fijn dat je dochter een kamer heeft. Dat scheelt een hoop reistijd. Als ze eenmaal daar zit wordt het ook makkelijker iets anders te vinden. Zeker richting einde studiejaar (mei 2019) moeten er via Idealis meer kamers beschikbaar zijn.

Tieneke

Tieneke

21-08-2018 om 11:17

kwam dit tegen

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/19/na-het-tentenkamp-is-de-student-al-blij-met-een-logeerplek-a1613525
Ook als je googlet op volkskrant en wageningen kom je een artikel tegen over de achtergronden van het kamertekort in met name Wageningen. Als je een abonnement op de vk hebt, is deze gratis. Anders een account aanmaken en dan krijg je 7 artikelen gratis. Ik heb daarom de link er niet bijgezet.
En dochter vindt de introductie erg leuk, we horen weini van haar, dat is positief. Ook uit haar clubje zijn er mensen die geen kamer hebben en die op die camping staan.

Tieneke

Tieneke

11-11-2018 om 11:48

Ella67

En hoe is het nu met je zoon? Hoe bevalt de studie?
Dochter is helemaal op haar plek. Ze vindt de studie leuk en de medestudenten. Het eerste blok heeft ze helemaal gehaald. Over 2 weken gaat ze weg bij de hospita en verhuist ze naar een van de sterflats. Ze heeft er helemaal zin in.

Jutta

Jutta, mijn dochter gaat volgend jaar in Leiden studeren en daarom ben ik nieuwsgierig : hoe oud was je zoon tien hij op plek 1 van duwo stond voor een studio (hoe lang sinds hij ingeschreven)? En voor welke gebouw was dat?
Dochter staat sinds september ingeschreven en ik ben bang dat dat voor volgend jaar tekort is, ook met eerste jaars reistijd voorrang?

Triva

Triva

19-12-2018 om 23:06

Nijmegen

Zoon had via kamernet met een dag of 10 inschrijving een kamer in nijmegen.

Leiden

Hoi Gruffalo,
Zoon stond ingeschreven met 16.4 jaar en hij had begin juli een kamer met reistijdvoorrang. Hij was toen 18.7 dus heeft toch wel twee jaar ingeschreven gestaan. Hij wist al vroeg dat hij naar Leiden wilde, is ook in klas 5 al gaan proefstuderen. Hij stond ingeschreven bij kamernet, dacht ik.
Hij heeft het waanzinnig naar zijn zin daar
Succes. Het zou best kunnen dat het ook met een jaar ingeschreven staan lukt voor september.

Triva

Triva

21-12-2018 om 16:03

Jutta

Weet je zeker dat het kamernet was want die werkt helemaal niet met reistijdvoorrang

duwo

duwo werkt inderdaad met reistijdvoorrang maar veel hospiteer-kamers van duwo worden op kamernet geplaatst. Duwo en kamernet zijn de belangrijkste sites om een kamer te kunnen krijgen heb ik begrepen.

De kamers waar je een rangnummer krijgt zijn meestal de zelfstandige studio's. en omdat het met reistijdvoorrang is neem ik aan dat het om een kamer in die zwarte flat gaat? dat lijken me mooie studio's, ook fijn dicht bij de universiteit en het centrum.

Ruim 2 jaar inschrijftijd is erg lang, maar dat is het voordeel als je al ruim van te voren weet waar je naar toe wil. Dochter weet dat pas sinds september maar heeft zich toen ook meteen ingeschreven. Ik vind het lastig om in te schatten of 1 jaar inschrijftijd voldoende is, hoeveel studenten zouden al langer weten dat ze in Leiden willen studeren maar wel ver weg wonen en dus de voorrang krijgen? het is afwachten...

Ik verwacht dat het voor mijn dochter lastig wordt om een kamer via hospiteren te krijgen, ze vindt het moeilijk om in een onbekende groep zich goed te presenteren. maar ik zou het zo leuk voor haar vinden om in ene gezellig studentenhuis te komen, waar ze samen eten en waar je altijd wel even bij iemand bij kunt kletsen, en niet een studio waar ze alles voor zichzelf heeft maar geen mensen om zich heen. dat lijkt me een stuk eenzamer, vooral omdat ze in de stad nog helemaal niemand kent. hoe is dat bij jullie gegaan Jutta?

Duwo

Je hebt gelijk, het was Duwo waar hij stond ingeschreven en de tijd is korter geweest, zo'n anderhalf jaar. Zoon woont in het gezelligste studentenhuis van Leiden en omstreken zegt ie zelf. Niet in een studio maar in een heel oude hoge flat. Niet duur maar ook niet luxe of ruim. Doet van alles met huisgenoten, 3 oktober vieren, sint, huisavond ect. Alleen de huisontgroening vond ik vreselijk. Dan voeren ze je zo dronken dat je meerdere malen kotsend boven de wc hangt. Dat is dus weer het nadeel van al die gezelligheid. Een beetje normaal met drank omgaan is er vaak niet bij. Ik waarschuw mijn kind wekelijks maar if het helpt?

Groepjes

Zoon heeft trouwens niet alleen huisgenoten maar nog twee andere vriendengroepen opgedaan in Leiden. Dat gaat daar echt supersnel hoor. Wel meedoen aan de introductie anders wordt thet lastiger. Studentenvereniging hoeft niet perse , iets vergelijkbaars kan ook bijv. Sport of muziekclub. Er is zoveel! Dat laten ze ook allemaal zien in de intro.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.