Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kind gaat op kamers


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

21-02-2009 om 16:44

Nou kijk

Ik ben een enorme voorstander van zelfstandig zijn. Of beter: van op jezelf zijn. Uiteindelijk is er toch maar één persoon waar je je hele leven mee doormoet: me, myself and I. Alle grote dingen in het leven doe je alleen.
Ik vind jouw aanname dat jongelui de deur uitgaan om te gaan samenwonen met een geliefde wel wat eenzijdig. Wat als die geliefde er nou niet komt?
Als iemand ongelukkig is op kamers op zijn 19e of 20e, wat is er dan aan de hand? Is het dan niet de moeite om dát eens te onderzoeken en te bekijken of je daar wat aan kunt veranderen? Zoals in dit draadje, dat het kind paniekaanvallen krijgt als ze aan haar kamer denkt - dat lijkt me niet gezond. Kijk, dat je eens een keer niet wilt, dat je baalt, geen zin hebt of je zielig en eenzaam voelt: dat hoort er wel een beetje bij. Ook dát moet je leren, op jezelf zijn, op jezelf vertrouwen, het zélf leuk maken. Niemand is 24/7 gelukkig en blij, zelfs ik niet. Maar ik denk dat je moeten leren omgaan met dat soort gevoelens - dat je dat met jezelf uit moet knobbelen.

Tirza

Tonny

Tonny:Ik kan me goed voorstellen dat je als ouders een 'uiterste leeftijd' bedenkt waarop iemand al dan niet met partner zelfstandig gaat wonen.

dat vind ik een vreemde uitspraak,bedoel je hiermee dat je met kind afspreekt; je mag hier tot je 20e wonen en dan ga je het zelf regelen?
dat is hier zeker niet zo,mijn kinderen mogen zelf bepalen wanneer ze het huis verlaten,of ze nou 18 zijn of 23 ,dat is aan hen.Wanneer zij er aan toe zijn.
ik hoop trouwens dat ze wel eerst op zichzelf gaan wonen,en niet gelijk samen met iemand,want anders stappen ze van het ene veilige nest in het andere,en ik vind het belangrijk dat ze zich zelf alleen kunnen redden.

tonny

tonny

21-02-2009 om 22:30

Geen geliefde

Natuurlijk ga ik er niet van uit dat iedereen op gegeven moment een geliefde tegenkomt en dán de deur uit gaat om samen met die persoon wat op te bouwen. Ik zeg alleen maar dat dit vaak de praktijk is.

Van de vrienden/vriendinnen van mijn kinderen gingen de meesten pas elders wonen als ze een partner vonden (wat dus betekent dat het merendeel ruim na de 20 nog thuis woont... Studeren doen/deden ze in de nabijgelegen stad, ze hadden naar hun idee geen noodzakelijke reden om op kamers te gaan. Oh ja, de enigen die wél op kamers gingen deden dat in het huis dat hun ouders voor hen kochten.)

Ik snap de door Tirza geroemde zelfstandigheid, maar merk meteen op dat dit vanuit Zeeland of een veraf gelegen platteland veel meer voor de hand ligt dan wanneer je in/vlakbij een stad woont waar je je opleiding volgt. Op jezelf wonen is duurder dan thuis blijven (en zeker met de vele soepele ouders van nu)

Tonny

tonny

tonny

21-02-2009 om 22:31

18, 23...

oke. Maar 26? 28?

Trek je nergens een grens?

Tonny

Mijn grens

de grens trek ik wanneer de situatie niet leuk meer is,wanneer de kinderen weigeren zich aan de huisregels te houden,wanneer ze geen kostgeld willen betalen als ze dat wel kunnen,wanneer ze niet meer met het gezin mee -eten ,wanneer ze niet meer meehelpen in het huishouden,en wanneer ze mij gaan behandelen als *hotel mama*.
en of ze dan 17 of 28 zijn,maakt me niet uit ,als het zover komt is het klaar,dan mogen ze het zelf gaan doen.

mem

mem

21-02-2009 om 23:36

Wanneer

laat je ze kostgeld gaan betalen? en hoeveel dan?

Kostgeld?

als ze werken (dus niet meer naar school gaan)gaan ze kostgeld betalen,en hoeveel ,dat hangt een beetje af van wat ze verdienen .onze instelling is; als je financieel voor jezelf kan zorgen moet je dat ook doen,of je nu thuis woont of elders.het is niet de bedoeling dat wij (als ouders)onze kinderen financieel gaan onderhouden als ze dit zelf goed kunnen,wij moeten tenslotte ook hard werken voor ons geld.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2009 om 03:06

Het huis uit voor de liefde

In onze omgeving is het heel wisselend of kinderen het huis verlaten voor 'de liefde' of voor om zelf op kamers te gaan. Vanuit huis gelijk samenwonen zal vast in veel gevallen prima verlopen, maar toch denk ik dat het niet verkeerd is om alleen te beginnen. Even een paar wilde haren kwijtraken, voelen hoe het is om voor jezelf te moeten zorgen, e.d..
Het maakt mij eigenlijk niet uit hoe oud ze moeten zijn om uit huis te kunnen gaan. Zolang het gezellig is kan het lang aan. Als het helpt om een studie af te kunnen maken zonder torenhoge kosten vind ik dat ook prima. Ik wacht het maar gewoon af.

Tirza G.

Tirza G.

22-02-2009 om 13:09

Vanuit zeeland

Ik kan het niet laten natuurlijk he Kinderen van het platteland zijn blijkbaar zelfstandiger én bikkels. Als ze al niet dagelijks uren moesten fietsen over woeste polderwegen, dan moeten ze in elk geval jong de deur uit om zich verder te ontwikkelen
Zeeland vergrijst, even zonder dollen. Het is moeilijk om jonge mensen hier te houden; er zijn een aantal ROC's, één HBO en één UC, maar de afstanden zijn dermate, dat het voor óns (op dit eiland) niet uitmaakt of je naar die prachtige Zeeuwse instellingen gaat of naar de richting Rotterdam-Delft-Leiden. En als je dan natuurlijk het aanbod in die steden ziet en vergelijkt met het aanbod in het Zeeuwse, tja, dan is er "daar" duidelijk meer keus.

Tirza

reina

reina

22-02-2009 om 13:36

Geliefde?

Ik ken eigenlijk maar heel weinig jongeren die het huis uitgingen op het moment dat er een geliefde is. de meesten gaan op kamers of in een eigen huis(je) wonen als ze gaan studeren, werken etc.

j@comijn

j@comijn

22-02-2009 om 18:53 Topicstarter

Wel of niet op kamers

Onze dochter was er blijkbaar nog lang niet aan toe. Zij verwijt ons nu dat wij haar min of meer onder druk hebben gezet om toch op kamers te gaan. Ik ben me daar iig niet van bewust geweest dat ik haar onder druk heb gezet. Ze wil niet op kamers en heeft het eigenlijk gedaan omdat wij dat van haar verwachten.

Hoe lang ze hier mag blijven wonen dat vindt ik heel moelijk. Ik vind dat ze altijd welkom moeten zijn bij ons maar ik lever veel privacy in met onze jong-volwassen kinders.
En ik merk dat ik dat heel vervelend vind. Ik moet soms met een vriedin afspreken in een cafe om eens rustig bij te praten.

Ik merk dat ik er dus heel dubbel in ben

tonny

tonny

22-02-2009 om 22:21

Privacy en jongvolwassen kinderen

is soms/vaak een lastige combinatie, ik herken je dubbele gevoelens helemaal Jacomijn.
Ik ging ook vaak met vriendinnen wandelen/fietsen/elders op de koffie om rustig en privé te kunnen praten.

Sterkte met je dochter, veel geduld en wijsheid bij het vinden van een evenwicht tussen welkom thuis zijn en uitvliegen.

tonny

tonny

tonny

22-02-2009 om 22:27

Zo is dat tirza

Kinderen van het platteland zijn veel zelfstandiger, althans, alle randvoorwaarden zijn aanwezig zoals je al schetst

(En dat Zeeland vergrijst (en helaas niet alleen Zeeland...) is een zorgelijke ontwikkeling. Hoe moet dat later met Tirza's oude dag? Zijn er genoeg economisch levensvatbare kernen die in stand blijven op de lange termijn? Maar goed, we raken o.t.)

tonny

Noor

Noor

22-02-2009 om 23:13

J@comijn

Wel apart dat er zo'n misverstand is ontstaan. Gelukkig is het snel duidelijk geworden en kun je opruimen en verdergaan. Ik vind wel dat ook jong-volwassenen rekening hebben te houden met mijn behoefte aan rust en privacy. Dat is soms best lastig maar ik probeer altijd heel duidelijk mijn grenzen aan te geven. Is het protest van de andere kant erg heftig dan praten we erover en zoeken een weg die voor beiden acceptabel is. (Ik ben nogal dominant en dat zijn mijn kinderen ook dus volop discussie hier.)

Teipi

Teipi

23-02-2009 om 13:56

Samenwonen/op kamers

Ik ben van huis uit gelijk gaan samenwonen, had anderhalf jaar later een kind en 2 maanden daarna was ik een alleenstaande moeder.
Ik heb toen een paar maanden bij mijn moeder gewoond, ik kon nergens anders heen. Toen mijn kindje een half jaar was kreeg ik een nieuwe relatie maar ik heb toen heel bewust gewacht met opnieuw gaan samenwonen.
Ik heb eerst een paar jaar op mezelf gewoond, met dochter natuurlijk. Achteraf gezien had ik dat moeten doen voor ik ging samenwonen. Dan had ik mezelf leren kennen, geweten wat er komt kijken bij een huishouden en dan was ik heel anders uit mijn eerste relatie gekomen.

Net 18

Mijn dochter was net 18 toen ze ineens vertrok..(zie discussie hieronder)
Wij waren met de kerst n paar dagen weg, zij zou meegaan maar liet het ineens afweten. later begrepen wij waarom. Zij had haar plan al klaar liggen..
Wij hadden al wat problemen met haar gehad..wss was ze daar zat van, en dan ontvlucht je de boel, dat is de kortste klap.

Ze is erg jong, maar ik weet dat ze het wss wel redt. Alleen..ik weet niets van haar, ze laat niets van zich horen, ze ontwijkt mij..ze werkte 2mnd niet..haar spaarrekening is nu leeg geplunderd voor haar vaste lasten..

Van mij hoeft ze niet meer terug te komen. Klinkt hard, maar dat is ook zelf bescherming.
Het is mijn kind, maar ook je kind kan je kapot maken..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.