Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kind heeft recht op aanvullende beurs

Door omstandigheden heb ik mijn kind alleen opgevoed en ben ik de enige wettelijke ouder. Kind is net 18 en aan de studie. Ik heb gespaard om studie kind te kunnen bekostigen. Ook gespaard toen ik weinig had.
Kind blijkt recht te hebben op aanvullende beurs. Dit verbaasde mij, ik verdien prima. Maar omdat ik als enige ouder sta geregistreerd, komt kind toch in aanmerking voor aanvullende beurs. Best flink bedrag ook.
Ik heb hier moeite mee. Mijn omgeving begrijpt dit niet.
Ik vroeg me af hoe er hier over gedacht wordt?


Simpel

Als je kind ervoor in aanmerking komt is volgens de regels je inkomen dus te laag. Volgens mij moet je trouwens altijd eerst maximaal lenen voor je uberhaupt iets krijgt (als het Hbo of WO is, Mbo weet ik niet) en dat zou ik dan weer niet doen.

Toch niet

Je kunt ook een aanvullende beurs krijgen zonder daarnaast te lenen zie ik nu. Het is wel een prestatiebeurs.

Lanza

Lanza

14-10-2019 om 21:58

Mooi toch?

Als je kind er recht op heeft, dan is dat zo. Het is niet aan jou om het te weigeren. Het geld dat je minder hoeft te besteden aan je kind zou je kunnen opsparen en als de studie dan langer duurt of je kind gaat op zichzelf wonen dan heb je nog een extraatje achter de hand om te schenken.

Triva

Triva

14-10-2019 om 22:03

Sparen

Gelukkig kijkt men hiervoor naar het inkomen en niet naar het spaargeld. Anders zou je een gat in de hand extra belonen

Toet

Toet

14-10-2019 om 22:15

Fijn

Mijn kind krijgt niets terwijl mijn verzamelinkomen toch maar rond de 58000 euro ligt. Mijn ex heeft ook nog een (laag) inkomen en dat wordt erbij geteld. Je hebt dus geluk, of eigenlijk je kind.

Haalbaar

https://weblog.wur.nl/studiekeuzekind/aanvullende-beurs-hoe-werkt-dat/

Ik kan geen grenzen vinden waarop de beoordeling wordt gemaakt. Maar in dit weblog staan wat voorbeelden.
Het is afhankelijk van inkomen en van hoeveel studerende kinderen er verder nog zijn.
Het maximale bedrag is zo'n 400,- euro.

"Het inkomen van de ouders is €30.000 en €5.000, dan krijgt de student €330,- per maand."

https://duo.nl/apps/rekenhulp-studiefinanciering/index.html#/nieuwe-stelsel/aanvullende-beurs
De grens ligt ongeveer net boven de 50.000 euro per jaar. Dan wordt de bijdrage 0. Op 50.000 euro per jaar is de bijdrage nog 30,- euro per maand.

Ik schat dus dat je bij een inkomen tot 30.000,- een maximale beurs krijgt en boven de 50.000,- euro niets meer in een glijdende schaal. Bij 1 studerend kind dan. En 1 ouder.

Tja, wat vind ik daarvan. Het laat in elk geval zien dat er voor de armste studenten nog een soort bijdrage is waardoor de studie haalbaar kan blijven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-10-2019 om 00:23

Wat ik daarvan vind

Wij zitten met 1 inkomen al boven die drempel van 50.000 euro en kinderen krijgen dus noppes nada aan beurs.
Het zij zo.

Aanvullende beurs

Het is een gift.

Dees

Dees

15-10-2019 om 06:09

Toet

Nou toet ..... Maar 58.000 euro? Dat is me toch een bak geld.

Triva

Triva

15-10-2019 om 09:12

Toet

Bedenk dat als je net onder de grens zat jouw kind 20€ krijgt per maand ( dat was het laagste wat mijn zoon kreeg). Jij zit ruim boven 20€ per maand meer dan de grens! Wat wil je nu liever?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-10-2019 om 09:59

Ja precies Triva

Ik zou graag zien dat er toch weer een soort van basisbeurs komt voor iedereen omdat ik de afhankelijkheid van ons voor een 20 plusser niet goed vind. Maar om daar nu salaris voor in te gaan leveren schiet ook niet op. Wij hebben het goed dus klagen is niet gepast in ons geval.

Prestatiebeurs

Het is een gift mits je binnen een bepaalde termijn afstudeert, net als het reisproduct. Wie niet binnen 10 jaar een studie afrondt moet alles terugbetalen.

Toet

Toet

15-10-2019 om 10:54

Grens

Ik heb per maand 5000 bruto en 3100 netto. Dat vind ik geen bakken geld om met 2 volwassenen en een grote puber van rond te komen. Het plaatje met twee ouders die beide 2500 bruto verdienen ziet er heel anders uit.

Welja

Welja

15-10-2019 om 11:02

Toet

Jouw inkomen is ruim boven modaal (36.000). Ter vergelijking: ik heb een bruto jaarinkomen van 21.000, en ben alleenstaand met 2 studerende kinderen.

Lou

Lou

15-10-2019 om 11:56

Ysieux

Wat bedoel je eigenlijk met "ik heb hier moeite mee". Vind je het een teken van armoede dat je zoon recht heeft op een aanvullende beurs? Of vind je dat hij er geen recht op heeft? Waar heb je precies moeite mee?

Hoe dan ook, zet die moeite maar weer uit je hoofd en laat je zoon gewoon lekker genieten van het extra geld dat hij krijgt. Hij heeft er recht op.

Triva

Triva

15-10-2019 om 17:06

je geeft geen antwoord Toet

Wil je liever veel minder verdienen zodat je net onder de grens komt en je kind 20 euro per maand krijgt? Serieus?

"Ik heb per maand 5000 bruto en 3100 netto. Dat vind ik geen bakken geld om met 2 volwassenen en een grote puber van rond te komen. Het plaatje met twee ouders die beide 2500 bruto verdienen ziet er heel anders uit."

Laat eens zien dan en is het netto dan ook samen 3100?

Toet

Toet

15-10-2019 om 17:25

Triva

Nee, natuurlijk niet.
Bij 2500 kwam er uit de bruto netto berekeningstool ruim 2000 netto. Het verschil is dus nog groter dan ik dacht.

Triva

Triva

15-10-2019 om 17:43

Toet

ik vind het maar raar, het gaat toch op basis van het inkomen van vader en moeder van de studerende en aan de hand van thuiswonende brusjes?

Maar nog steeds geef je geen antwoord op de vraag. Het inkomen van jouw exman wordt toch ook meegenomen?

Toet

Toet

15-10-2019 om 17:46

Triva

Je vroeg of ik liever minder zou verdienen. Nee dus. Welke vraag heb ik nog gemist.
Wat mijn ex verdient weet ik niet, om en nabij 10.000 per jaar vermoed ik.

Triva

Triva

15-10-2019 om 18:00

het gaat mij er om, toet,

dat het een glijdende schaal is, vlak onder de grens krijgt het studerende kind bijna niks meer per maand terwijl er natuurlijk maar heel weinig mensen zijn die een tientje per maand boven de grens zitten en dus eigenlijk benadeeld zijn. Je hebt het steeds over je eigen inkomen maar jouw kind heeft twee ouders en dat telt op.

Ysieux

Ysieux

15-10-2019 om 18:53 Topicstarter

Dank jullie wel

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik denk dat mijn moeite hebben hiermee over meerdere dingen gaat. Allereerst heeft mijn kind dit geld niet nodig, woont thuis en ik betaal studie en aanverwante kosten. Er zijn genoeg anderen die het harder nodig hebben. Daarbij vind ik het van belang dat kind met geld kan omgaan en zomaar bijna 400 euro gratis geld per maand is wel erg makkelijk. Ik heb afgesproken dat kind geld apart zet om te sparen, nu gaat kind dit wel doen, maar over een jaar denkt kind er misschien heel anders over.
Er zijn ook mensen in mijn omgeving die zeggen dat ik (een deel van) het gespaarde bedrag nu ook voor andere dingen kan gebruiken, maar dat voelt gek.

Toet

Toet

15-10-2019 om 19:13

Tja

Hij heeft er recht op en dan hoef jij daar verder niets van te vinden. Als hij alle studiekosten van jou krijgt zou hij er ruim van kunnen leven. Daar hebben anderen verder geen nadeel van.
Persoonlijk zou ik ook dat studiepotje anders gaan besteden. Alleen nog collegegeld en boeken betalen bijvoorbeeld, en verder niets.

Lanza

Lanza

15-10-2019 om 19:23

Het is

zijn geld, dus het is aan hem om keuzes te maken in hoe hij het geld wil besteden.

Studiepotje bewaren

Kan hij dat gebruiken bij de koop van zijn eerste huis...

Caesar

Caesar

15-10-2019 om 21:15

Toet

“terwijl mijn verzamelinkomen toch maar rond de 58000 euro ligt”

Dat is 60% meer dan een modaal gezinsinkomen. Ik zou er niet over klagen.

Dees

Dees

15-10-2019 om 21:17

Zelf studie betalen

Nou jij zou school betalen omdat je er vanuit ging dat hij geen cent zou krijgen. Nu kan hij mooi zelf zijn boeken en collegegeld betalen. Daar is het geld immers voor bedoeld.

Je hoeft het niet aan te nemen

Als je vindt dat jullie het niet nodig hebben hoef je het niet aan te vragen. Of je maakt het direct weer over naar iemand die het wel goed kan gebruiken voor zijn studerende kind.

Ik werd eens gebeld door de gemeente ofzo. Ik had recht op 300 euro vergoeding omdat ik een chronisch ziek kind had. Ik wist niet dat ik een chronisch ziek kind had, maar het bleek te zijn omdat mijn kind via en op school Ceasartherapie kreeg. Dat kostte mij niks, geen geld en geen tijd. Voelde niet goed om het aan te nemen, dus dat heb ik dan ook niet gedaan. Vond de mevrouw van de gemeente die mij vroeg om mijn bankrekeningnummer wel heel raar trouwens.

skik

Lente

Lente

15-10-2019 om 21:29

Precies

Laat kind eigen studie betalen. En eigen kleding, uitgaan, reizen, etcetera.
Daar is dat geld voor bedoeld.
En bewaar je gespaarde geld voor een ander doel. Dat doel kan nog steeds je kind zijn maar dan wel op een moment dat jij dat geschikt vindt.

Triva

Triva

15-10-2019 om 21:50

Inderdaad

Je hebt geluk, tenminste ik hoop dat er geen fout is gemaakt dus jij laat je geld staan want je geeft 400€ per maand minder. Je hoeft jezelf niet te benadelen omdat je geen geld in je hand hebt?

Mol

Mol

17-10-2019 om 10:35

Op basis van mijn inkomen zou dochter recht hebben op een aanvullende beurs, maar omdat het inkomen van haar vader erbij wordt opgeteld krijgt ze die niet. Alleen ex betaalt niks. Dochter heeft dat bij DUO aangegeven, maar toen kreeg ze te horen dat ze dan maar een rechtszaak tegen haar pa moet starten. Dat wil dochter niet en dus moet ze het doen met wat ze van mij krijgt en wat ze met haar bijbaantje verdient en de rest lenen. Ik snap de regels wel, maar het voelt toch wat oneerlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.