Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
bieb63

bieb63

25-04-2015 om 17:51

kind nog schoolgaand: welke kosten voor wie


Moni

Moni

12-05-2015 om 20:36

Lijkt me heel reëel

Haar voordeel is dat ze niet hoeft te lenen. Dat is een prachtig voordeel.
Al het leuks komt voor haar rekening.
Ik zou tussendoor geen extra's geven voor vakantie, festival, etc. Dat stimuleert om te gaan werken.
En werkervaring is goed voor de toekomst.

Barvaux

Barvaux

12-05-2015 om 20:46

rekenhulp berekenen aanvullende beurs hbo

Ik heb deze rekenhulp gebruikt en dan geven ze ook een bedrag voor 2016/2017 en laat dat nu precies het bedrag zijn wat ik berekend had dat zoon zelf per maand zou moeten verdienen voor zijn hobby, kleding en 'de leuk'!

Ik hoop dat het zo blijft want ik ben gaan rekenen met de gegevens van 2014 want die van 2013 waren wel wat hoger. In 2015, dit jaar dus, ga ik waarschijnlijk weer wat minder verdienen dus het valt mij alles mee. We zitten maar net onder die grens waar je nog een aanvulling kan krijgen en ik dacht aan een paar tientjes maar het was zeven keer zoveel.

betalen voor student

Wij betalen eigenlijk best veel voor oudste van 18. Hij heeft net, na heel veel lessen, zijn rijbewijs gehaald. Een flinke kostenpost was dat, hij had het nooit zelf kunnen betalen. Hij woont op kamers en dat betalen wij ook, net als het collegegeld. Hij krijgt studiefinanciering en hij wordt gesponsord door de oma's. Daarvan probeert hij rond te komen door zuinig te zijn en dat lukt redelijk. De zorgverzekering die hij heeft wordt gedekt door de toeslag. Tandarts gaat ie bij de uni regelen, das goedkoop.
Zijn studie is zeer intensief, hij kan er nauwelijks iets naast doen, en hij is ook best moe in het weekend. Voor de zomer ben ik al jaren bezig om hem aan het werk te krijgen, maar hij heeft nooit een baan gehad. Hij baalt er zelf ook van en is heel onzeker bij het solliciteren. Hij zal echter echt moeten gaan bijdragen en dat beseft hij zeker. Ik hoop zo dat hij deze zomer wel aan een vakantiebaan komt. Op de een of andere manier zien werkgevers niet zoveel in hem. Hij is niet erg handig en sociaal niet zo sterk. Gelukkig gaat zijn studie heel goed en wordt ie later vast een goed chemicus.
.

Hier hetzelfde

Wij betalen voor onze achttienjarige het collegegeld en de boeken en ze krijgt kost en inwoning. Ze krijgt geen zak- of kleedgeld meer. Ze betaalt zelf haar zorgverzekering, telefoonabonnement, haar sportcontributie en haar rijlessen. Ze ontvangt studiefinanciering, zorgtoeslag en het salaris van haar baantje van twee avonden in de week bij een restaurant. Dus ik vind jouw plan inderdaad reëel.

skik

Barvaux

Barvaux

13-05-2015 om 08:25

jutta

Laat hem ook inschrijven bij elk uitzendbureau in de buurt.

moeders

moeders

13-05-2015 om 10:45

bieb

Ik geloof niet dat ik het hier voorbij zie komen, maar weet je dat je geen college geld betaald tot 18 jaar en dan is de pijl datum ook nog 1 augustus.
Dus als jouw dochter van oktober is,is ze volgend jaar op 1 augustus geen 18 en betaald dus geen college geld voor dat jaar .
Scheelt toch een slordige 1200 euro per jaar.
Dit is alleen voor het mbo zo niet voor het hbo.
Dat je dochter geen reiskosten heeft is wel heel fijn,mijn dochter gaat komend schooljaar met trein en bus en dat gaat ongeveer 140 euro per maand kosten,slik.

bieb63

bieb63

13-05-2015 om 12:09

moeders

Is dat echt zo?? Dat je op het mbo geen schoolgeld betaalt tot je 18e?? Dat wist ik echt niet! Ik vond het altijd al zo raar dat je tussen het wal en schip valt als je als 16, 17 jarige naar het MBO gaat (wat een normale leeftijd is om op het mbo te starten). Maar dat zou dan wel heel fijn zijn, ik was al aan het sparen....
Wbt OV kosten. Ja, dat is wel een dobber, want ze krijgen geen OV studentenkaart. En velen, zeker als je achteraf woont, zullen een stuk moeten reizen. Dus ben blij met onze fietsafstand

moeders

moeders

13-05-2015 om 12:54

zie hier

Ik heb de tekst even gekopieerd voor je van de site van duo,

Zelf betalen of iemand machtigen
Een opleiding kost geld. Vanaf je 18e betaal je zelf mee. Voor een mbo-opleiding moet je lesgeld betalen. Je betaalt alleen lesgeld voor voltijdopleidingen.

Moet ik lesgeld betalen?
Het schooljaar begint officieel op 1 augustus. Wie óp 1 augustus 18 jaar of ouder is, moet voor dat schooljaar lesgeld betalen. Voor 2014-2015 is het lesgeld € 1.118,-. Je krijgt hierover bericht. Daarna kun je het lesgeld in één keer overmaken.

In termijnen kan ook

Dit gaat over niveau 4 opleidingen. Je betaald natuurlijk wel de ouderbijdrage,excursies en boeken of laptop,maar het scheelt toch veel!
Ik hoop dat die ov kaart er sneller doorheen gaat komen voor mbo ers dan ze nu denken,zou hier veel schelen.

Barvaux

Barvaux

13-05-2015 om 15:47

Klopt

https://duo.nl/particulieren/ouder/uw-bijdrage/lesgeld-betalen.asp

Dat is zo omdat je kind nog geen startkwalificatie hebt Bieb en nog geen 18 is dus gewoon naar school moet.

Marjoleine64

Marjoleine64

24-05-2015 om 11:22

Mooi draadje!

Ik heb hier al weer het nodige aan informatie gezien wat ik komend jaar goed kan gebruiken. Zoon wordt in oktober 18, en zit dan in 6VWO. Dus hij moet tegemoetkoming scholieren aanvragen (is echt helemaal nieuw voor mij), en zorgtoeslag. Daar kan hij dan zijn zorgverzekering van betalen, en dat is ook gelijk zakgeld etc. Lijkt mij, moet dit nog wel even met man bespreken natuurlijk, die is soms veel makkelijker en soms juist op onverklaarbare punten moeilijker dan ik. Maar dat is iets wat hier niet thuishoort.
Zoon (en jongste ook) heeft nog geen baantje, ze hebben er ook niet echt veel tijd voor met lange schooldagen (2 uur fietsen) en veel muziek. In de vakantie wil hij wel graag een paar weken flink werken om geld te verdienen, maar hij heeft nog niets. Verder heeft hij ook weinig nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.