Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-09-2020 om 16:55

Kinderen in het buitenland

Vanmorgen heb ik mijn dochter naar Schiphol gebracht, die voor minimaal een jaar naar Schotland gaat. Ik had haar eigenlijk willen vergezellen, maar omdat ze daar twee weken in quarantaine moet was dat praktisch niet haalbaar.
Zijn er nog meer ouders met (studerende) kinderen in het buitenland. Hoe ga je daar praktisch mee om, kun je elkaar bezoeken e.d.? Ik wil erheen zodra dat kan, maar anders hopen we dat ze met Kerst hier is. En dan hoeft ze van mij geen 1,5 meter afstand te houden, want ze is mijn bubbel

Bosbes

Bosbes

28-09-2020 om 22:21

oh Phryne

Geen tips, maar wel veel sterkte!!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-09-2020 om 23:25

Bosbes

Dankjewel! Het valt me best wel zwaar. Dat had ik niet echt verwacht maar het is natuurlijk ook een rottijd nu. En dan weer zo’n deprimerende persconferentie...
Dochter houdt zich kranig, maar het valt natuurlijk niet mee, huisarrest in een vreemd huis. Gelukkig is er al een huisgenoot, dan zit ze niet helemaal alleen.

Yes

Mijn dochter is drie weken geleden weer naar Londen vertrokken waar ze studeert. Zij moest twee weken in quarantaine, mocht niet in de gemeenschappelijke keuken van haar studentenhuis komen en geen boodschappen doen. Volgens de website van de Britse overheid moesten quarantainees dat maar aan familie en vrienden vragen. En die hebben de internationale studenten daar niet, de Britse studenten mochten nog niet komen zolang de internationale nog in quarantaine waren. Ze hebben het opgelost door boodschappen te laten bezorgen en vanzelfsprekend toch in de gemeenschappelijke keuken te koken en eten. Je kan moeilijk je boodschappen bewaren in je kamer van 8 m2 zonder koelkast.

Geen idee wanneer ik haar weer zie. Je kunt er inderdaad niet zo makkelijk even heen omdat je twee weken in quarantaine moet.Ik zou er eind maart heen gaan maar toen ging daar ook alles op slot dus is dochter terug naar huis gekomen. Dit is haar tweede jaar maar ik ben er nog nooit geweest om haar daar te bezoeken en dat zie ik voorlopig helaas ook nog niet gebeuren. Ik hoop wel dat ze rond kerst kan komen, dan heeft ze een maand lesvrij. We gaan het zien!

skik

belle mara

belle mara

29-09-2020 om 15:22

Londen

Mijn dochter zit in Londen als au-pair. Ik weet van vorig jaar dat ik tegen de kerst waarschijnlijk een flinke dip ga krijgen. Vorig jaar was ze thuis met de kerst. Ik ga er niet vanuit dat dat dit jaar mogelijk is. En ik denk ook niet dat ik naar haar toe kan wippen. Het is moeilijk. Andere dochter woont op een afstand van twee uur met het openbaar vervoer. Ook niet iets wat je snel doet in deze tijd. Haar mis ik minstens zo erg als de dochter in Londen. Gelukkig woont mijn oudste dochter hier maar tien minuten vandaan.
Het is een moeilijke tijd.

Petra

Petra

29-09-2020 om 17:21

Phryne

Je hebt het blijkbaar nog niet begrepen.
Als jouw dochter na drie maanden thuis komt, behoort ze niet to je bubbel en moet je dus eigenlijk afstand houden. Tot jullie zeker weten dat jullie beiden niet besmet zijn met covid-19.

belle mara

belle mara

29-09-2020 om 17:47

Afstand houden

Afstand houden als je elkaar voor het eerst in maanden ziet is onmogelijk.
Dochter kwam eind maand terug uit Londen. Mijn broer heeft haar van Schiphol gehaald. Toen ze hier voor de deur stond hebben we geknuffeld. We konden niet anders. Daarna hebben we wel een periode afstand tot elkaar gehouden. Maar die ene knuffel die was nodig.

belle mara

belle mara

29-09-2020 om 17:47

Maand is maart 2020

Zie titel

Jaina

Jaina

29-09-2020 om 18:09

Petra

Het lijkt me dat Phryne dat ook wel weet maar dat ze bewust dat risico neemt. Dat lijkt me geen enkel probleem als ze daarnaast er voor zorgt dat ze wel afstand houdt van andere mensen buiten het huishouden om. Het is ook wel heel lastig en klinisch om na je kind (of geliefde of moeder of vader) maanden niet gezien te hebben afstand te houden. Het risico is uiteindelijk niet zo groot en zolang je zelf vervolgens niet fijn met kwetsbare opa gaat knuffelen is het ook niet zo problematisch.

Knuffelmuur?

Nog handiger is het als je een knuffelmuur weet te vinden. Of een knuffelscherm. Die zijn inmiddels in een aantal tehuizen aangelegd zodat familie kan knuffelen zonder infectierisico.

Quarantaine lijkt me ook gewenst want als je zo'n reis in het ov bent geweest heb je zeker risico gelopen. En zeker is zeker.

Dit zijn wel de momenten dat het virus doorgegeven wordt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-09-2020 om 18:21

Skik

Ja, het is echt te hopen dat ze met Kerst terug kunnen. Ik heb begrepen dat alle Engelse en Schotse universiteiten volledig digitaal onderwijs kunnen aanbieden, dus dan zouden ze een quarantaineperiode moeten kunnen overbruggen. Mijn dochter heeft een Engelse huisgenote die wel de deur uit mag, dus in geval van nood kan ze iets halen. De boodschappen hadden we inderdaad laten bezorgen, maar ze maakt (natuurlijk) wel gebruik van de gezamenlijke keuken. Momenteel wonen ze er met zijn tweeën. De rest komt van nog verder weg, en heeft te maken met visa.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-09-2020 om 18:27

Belle mara

Dat valt niet mee. Ik hoop echt dat deze ellende niet al te lang duurt. Ik wil zo snel mogelijk een keer op bezoek, en niet wachten tot de voorjaars- of meivakantie.
Dat je je eigen kind knuffelt vind ik alleen maar logisch, maar ook afstand houden in huis is niet vanzelfsprekend.

Phryne Fisher

Ik snap dat het niet mee valt. Zou ik ook zo voelen. Maar wel tof voor je dochter dat ze dit geregeld heeft.

Phryne

Je dochter heeft geluk, bij mijn dochter mochten de Britse studenten pas komen nadat de quarantaineperiode van de internationale studenten erop zat. Daarom moesten de internationale studenten ineens 1,5 week eerder komen dan gepland.

Ze zat de eerste paar dagen ook zonder haar spullen, haar eerstejaarskamer was leeggehaald (ze was vertrokken met het idee dat het voor een paar weken zou zijn). Die spullen waren opgeslagen maar de uni wist niet waar. Dus een paar dagen zonder dekbed, handdoeken e.d. Wat was ze blij dat ze die dozen uiteindelijk bezorgd kreeg zeg!

skik

Het went echt

Dochter is eigenlijk al sinds haar 17e in het buitenland. Ze begon met een uitwisselingsjaar in Brazilie (en dat jaar hebben we haar dus ook echt al die tijd niet gezien) en heeft vervolgens in oa Singapore en Parijs gestudeerd.
Inmiddels woont en werkt ze in Brussel.
In deze 6 jaar hebben we elkaar natuurlijk wel af en toe gezien en we houden on line veel contact. Nu met de corona opleving is het weer even wat lastiger en zullen we de bezoeken uitstellen.
We zijn er inmiddels aan gewend dat ze niet in de buurt is (al is Brussel zelfs vanuit Groningen al een stuk beter te doen). Regelmatig even een berichtje of bellen, en we wachten rustig af tot de 2e golf weer wat onder controle is.
Wat ik vooral belangrijk vind, is dat zij de kans krijgt om geweldige dingen te doen, te leren wat ze thuis niet had kunnen doen, een wereldburger te worden zoals ze altijd al wilde. Ik geloof dat ik dat uiteindelijk belangrijker vind dan haar regelmatig in huis te hebben, Het gaat goed met haar. we zien haar groeien en dat we dat nu dan even op afstand zien is lastig maar het leren los laten is uiteindelijk de moeite waard. Ondanks de afstand en de onmogelijkheid van bezoeken nu, blijft de band onveranderd goed.
Dus mijn tip is, blijf vooral adem halen, zoek afleiding en geniet van een kind dat de vleugels durft uit te slaan

Wendelmoed

Wendelmoed

02-10-2020 om 18:42

Hopelijk went het...

Mijn dochter is nu twee jaar uit huis en ik ben nog altijd van streek als ze hier is geweest en weer teruggaat. En ze woont 100 km verderop, geen land of werelddeel.
Maar corona helpt nu ook binnenlands niet mee, elkaar zien is toch meer beladen (kan het wel, is er niemand uit de omgeving positief, hoest of snottert er iemand etc).

Ik heb altijd gestimuleerd dat ze vooral een studie in het buitenland moeten gaan doen als ze dat willen maar nu merk ik dat ik dat toch wel heel lastig zou vinden. Dus ik vind het heel knap dat jullie je kinderen laten gaan, al heb je daar sowieso weinig over te zeggen op die leeftijd natuurlijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-10-2020 om 23:32

Bijna op de helft

Dochter is nu bijna op de helft van haar quarantaineperiode. Ze slaat zich er kranig doorheen. Ik ben wel blij voor haar dat er al een huisgenoot is, dan ziet ze in ieder geval af en toe nog iemand. En Skypen bijna elke dag, dat zal ook wel minder worden.
Dit is de tweede keer dat ze lange tijd in het buitenland zit. Tijdens haar vorige studie is ze een half jaar naar Azië geweest. Toen heb ik haar halverwege de periode nog kunnen bezoeken. Dat was ver, de bedoeling was dus nu om regelmatig heen en weer te gaan, maar nu doen we maar net of we voor het klimaat zijn.

Buitenland ver weg of dichtbij

Ik keek wel eens met dochters naar de serie Grenzeloos verliefd. Lijkt me vreselijk als je kind verhuist naar een bergtop op twee dagen reizen van de hoofdstad van een zuid-amerikaans land, of Australië. Want daar ben je niet zomaar even. Ik heb met ze 'afgesproken' dat ze hoogstens naar Frankrijk of Engeland mochten verhuizen en voorlopig houden ze zich daar precies aan. Je hebt er helemaal niks over te zeggen natuurlijk en op een bergtop in the middle of nowhere in Peru wonen is ook fantastisch, maar ik heb m'n kinderen toch graag wel op een bereikbare plek. Dat je er (zonder corona) in een dag heen kan rijden of vliegen.

Vandaag ga ik oudste van Leiden naar Den Haag verhuizen, die komt weer dichterbij Twintig minuutjes met de metro!

skik

Tango

Tango

05-10-2020 om 19:55

Afstand in eigen huis

Heftig zeg, Phryne! Heel veel sterkte voor jullie.
En nog even over afstand nemen als ze weer terug is, volgens mij was het voor Phryne wel duidelijk dat dit eigenlijk moet, maar wie doet dit nu?
Dochter hier kwam een paar weken geleden terug naar huis na een stage van 3 maanden in Belgie. Op de verjaardag van haar broertje. Dan ga je toch niet zeggen, je moet 2 weken (of 10 dagen) in je kamer blijven??? Vanaf dat ze thuis is maakt ze weer deel uit van ons gezin, dus zo gedragen we ons ook. Inmiddels heeft ook geen van ons Corona gekregen dus heb er geen spijt van.
Overigens kwam dochter van een vakantiepark waar de regels heel streng waren en waar geen enkel Coronageval gemeld was. Dus dat maakte de beslissing ook wel een stuk makkelijker.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-11-2020 om 23:41

Kerst

Mijn dochter komt in de kerstvakantie naar huis. Ik was in de veronderstelling dat hier geen quarantaine nodig is, maar kennelijk is dat advies aangepast. Ik heb haar in elk geval aangeraden om via de testlocatie op Schiphol te gaan. En verder is het op eigen risico wie dan met haar wil afspreken. Ze is hier in ieder geval van harte welkom om naast mij op de bank te zitten.

Inge

Inge

14-11-2020 om 09:52

In de herfstvakantie was al bijna geen land meer geel (delen van Griekenland, onder meer). Daarna zei Rutte dat je tot half januari niet naar het buitenland moest reizen. Toen waren alle landen oranje of rood. En als je terugkomt uit een oranje land dan ga je in quarantaine.

Mijn dochter komt ook met Kerst naar huis

Niet dat ze overlegd heeft ofzo, ze deelt doodleuk mee dat ze een ticket heeft geboekt en bij ons in quarantaine gaat. Maar da's natuurlijk eigenlijk niet echt quarantaine, want dan moeten wij ook binnenblijven. Nou komt het wel zo uit dat ik vanwege een ingreep precies in dochter's quarantaine thuis moet herstellen, man werkt al sinds maart thuis, één kind komt überhaupt nooit de deur uit en één puber moet nog wel vier dagen naar school. Nou ja, het moet maar.

skik

Jaina

Jaina

23-11-2020 om 17:17

Denk het niet

Twee van mijn kinderen wonen in een ander land en mijn inschatting is dat ze met de kerst niet zullen komen. Mijn zoon komt sowieso meestal niet met de kerst omdat hij vaak moet werken maar meestal ga ik bij hem op bezoek. Dit jaar helaas niet. Mijn dochter moet soms ook werken met de kerstdagen dus voor haar is het ook lastig maar de afgelopen 2 jaar kon ze vrij krijgen. Dit jaar heeft ze besloten geen vrij te vragen omdat het toch minder leuk dan anders wordt en ze liever een ander jaar met de kerst vrij kan krijgen zodat ze naast ons bezoeken en saai thuis zitten ook nog iets kan ondernemen zoals skiën. Jammer maar wel begrijpelijk. Normaal gesproken zou ik dan ook een paar dagen naar haar toe gaan maar zij werkt in een ziekenhuis dus ze is daar ook wat zenuwachtig over. Zeker gezien zij waarschijnlijk door haar beroep redelijk vlug voor een vaccinatie in aanmerking komt is het natuurlijk veel verstandiger om gewoon niet te gaan aangezien een wat relaxter bezoek niet ver weg meer is.

Mijn dochter die aan de andere kant van het land woont komt wel hier om de kerst te vieren. Op dit moment mag reizen naar een andere regio niet (wij wonen in Frankrijk) maar in de praktijk kan het wel (en kan is groot dat het sowieso in december wel mag) dus zij wil wel komen. Ik hoop dat dit wel door zal gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.