Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kinderen (jong volwassenen) komen weer terug thuis wonen


Ter verduidelijking: in een willekeurige seniorencomplex is een deel van de woningen vrije sector, rest is sociale huur.

MidasWolf schreef op 07-04-2022 om 19:07:

[..]

De door diverse oorzaken omstaande problemen in de huizenmarkt maken dit nog niet (nieuwe)normaal, de omstandigheden zijn helaas wel bijna zo op dit moment.

Ik zou het niet wenselijk vinden om naar een maatschappij toe te gaan waarin je semi verplicht moet samen wonen met huisgenoten omdat er weinig tot geen andere keuze is. De problematiek in de huizenmarkt vind ik verre van normaal.

Zet dan in de (grote) steden woontoren neer zodat iedereen zijn eigen plekje kan behouden ook al is het niet heel groot.

Samenwonen met een door jouw gekozen partner kan soms al spanningen binnen de relatie geven op bepaalde momenten laat staan als je met vrienden of zelfs kennissen/vreemden in een huis zou leven.


Veel jonge werkende kunnen gewoon niet anders. Op een betaalbaar appartementje moet je jaren wachten, midden huur is er bijna niet meer en veel mensen kunnen in hun eentje niet een minimale huur van 1000 euro neerleggen.

In mijn stadje worden momenteel nieuwe appartementen aangeboden 2 kamers ca. 50m2 voor 1100 euro. Ik denk dat de woontoren die jij in gedachte hebt onbetaalbaar is voor veel singles met een normaal salaris.

Ik zie ook het woon " probleem" van ouderen maar zolang je een fatsoenlijk misschien te groot dak voor een redelijke prijs boven je hoofd hebt vind ik het probleem van jongeren op de woningmarkt vele malen groter. 

Pejeka1 schreef op 07-04-2022 om 20:33:

[..]

Ik merkte het onlangs heel duidelijk in een gesprekje dat ik had met een kennis. Ze is rond de 80 jaar, haar man is een jaar of 6 geleden overleden. Ze woont in een ruime eengezinswoning (sociale huur), en wilde best, zeker toen haar man overleden was, verhuizen naar een appartement. Maar dat was nergens te vinden. Ja, in een seniorencomplex voor 1100 euro per maand. Maar met haar AOW en minimale pensioentje is dat geen optie. Dus blijft ze maar wonen in haar huis dat nu 650 euro per maand kost. Het is niet dat ze niet WIL, want ze vindt zelf ook dat het fijn zou zijn als een jong gezin van die woning zou kunnen genieten. Maar ze kan gewoon geen kant op.

Of je komt in aanmerking voor sociale huur of je verdient teveel en moet duur huren. Het inkomen wat jij schetst klopt dus niet. Veel verhuurders hebben tegenwoordig een regeling voor ouderen die een te groot huis huren. Vraag daar naar. Stond ze wel ingeschreven? 

Tuinfluiter schreef op 07-04-2022 om 23:03:

[..]


Ik zie ook het woon " probleem" van ouderen maar zolang je een fatsoenlijk misschien te groot dak voor een redelijke prijs boven je hoofd hebt vind ik het probleem van jongeren op de woningmarkt vele malen groter.

De ouderen houden een te groot huis bezet, daar kan het gezin in wat nu nog in een 2kamerflat woont en daar de jonge starter.

Mijn ene jongvolwassene wil best samenwonen met iemand in een huis maar dat is ook lastig. Je hebt geen relatie. Als het lukt om iets (sociaal) te huren of kopen: wie heeft er recht op het huis als je wel een relatie krijgt? 
Sowieso een huis kopen met drie is wettelijk niet te doen.

redbulletje schreef op 07-04-2022 om 09:34:

[..]

Voor die hoeveelheid kinderen heb je zelf ooit bewust gekozen, best lullig dat de nog thuiswonenden zich op de schopstoel voelen zitten omdat je er na zoveel jaar wel klaar mee bent.

🤣🤣🤣 

Je trekt weer compleet een scheve conclusie 👍🏻. 

Apiejapie schreef op 07-04-2022 om 09:49:

[..]

Dat zegt ze toch niet? Ik begrijp wel dat als kinderen eenmaal op zichzelf wonen, je dan je plicht gedaan hebt om dagelijks voor ze te zorgen. En tuurlijk help je je kinderen in nood. Maar dat is iets anders dan 'lekker makkelijk thuis weer intrekken' ipv zelf een oplossing zoeken. Of om bijvoorbeeld extra lang thuis te wonen om te kunnen sparen. Woningnood is gigantisch en als je daardoor niks kunt vinden dan is het mooi als je thuis kunt blijven/gaan wonen. Dat is meer een noodsituatie. Maar dan ook genoegen nemen als starter met een appartementje, lijkt me heel normaal.

Wij hebben het er natuurlijk wel ook met de kinderen over (de oudste twee van 22 en 20 zijn de deur al uit). Dat je in principe op een kamer begint. Daar kan je goed oefenen met zelfstandig wonen zonder dat je meteen verantwoordelijk bent voor een heel huis. Daar kan je nog een beetje de beest uithangen en lekker laat (vroeg 😬) thuiskomen. Studeren en lang leve de vrijheid. Van daaruit kan je doorgroeien naar een kleine flat enz. Nu hebben ze aan mijn dochter (20) geen goed voorbeeld wat dat betreft, die heeft met haar vriend (ook 20)  een huis gekocht. Maar de andere kinderen snappen dat prima. Nu wonen wij in een studentenstad dus ze zien ook dat het hier vaak zo gaat. Ook bij oudere broers en zussen van vrienden. 
Zelf had ik wel vrienden vroeger die met 18 de deur uit moesten omdat ze ouders in de bijstand hadden. Dat is geloof ik nu wel veranderd. 

Pejeka1 schreef op 07-04-2022 om 20:33:

[..]

Ik merkte het onlangs heel duidelijk in een gesprekje dat ik had met een kennis. Ze is rond de 80 jaar, haar man is een jaar of 6 geleden overleden. Ze woont in een ruime eengezinswoning (sociale huur), en wilde best, zeker toen haar man overleden was, verhuizen naar een appartement. Maar dat was nergens te vinden. Ja, in een seniorencomplex voor 1100 euro per maand. Maar met haar AOW en minimale pensioentje is dat geen optie. Dus blijft ze maar wonen in haar huis dat nu 650 euro per maand kost. Het is niet dat ze niet WIL, want ze vindt zelf ook dat het fijn zou zijn als een jong gezin van die woning zou kunnen genieten. Maar ze kan gewoon geen kant op.

Dat is ook waar mijn schoonmoeder mee zit. Ze woont in het huis dat nu eigenlijk van de drie kinderen is. Zij heeft enkel vruchtgebruik. Maar ze houdt het niet schoon en lichamelijk aftakelend. Ze zou wel in een sociale huurappartement kunnen maar dat is belachelijk duur. Zelfs met huurtoeslag. 

Zussie schreef op 07-04-2022 om 22:17:

[..]

Dat klopt niet helemaal, want er zijn ook seniorenwoningen met sociale huur. Net zoals andere woningen is daar ook een deel speciaal bestemd voor sociale huur. De woningbouwvereniging stimuleert ouderen ook te verhuizen, daar zijn speciale regelingen voor en hoe ouder de senior is, hoe hoger op de voorrangslijst. Nog beter zelfs, als de sociale seniorenwoning iets duurder is dan de huidige woning, wordt de huur aangepast en dus nooit hoger dan de senior betaalde voor gezinswoning dat achter gelaten wordt.

Maar dan moet je wel van sociale huur naar sociale huur gaan. En er is dus een enorme groep ouderen met een koopwoning die dat dus niet kunnen. En het huis van mijn sm heeft nu heel veel onderhoud nodig en het is niet haar huis maar van de kinderen. 

Aiden schreef op 08-04-2022 om 08:07:

[..]

De ouderen houden een te groot huis bezet, daar kan het gezin in wat nu nog in een 2kamerflat woont en daar de jonge starter.

Ben ik hellemaal met je eens maar dan moet die trein wel gaan rollen. Wij willen graag een kleiner huis kopen maar ook met een afbetaald groot huis is dat moeilijk het aan bod is gewoon erg klein en er zijn heel weinig levensloop bestendige woningen. Momenteel blijven we in ieder geval nog zitten zodat als dat nodig is wij ons jongste kind weer onderdak kunnen geven.

SuzyQFive schreef op 08-04-2022 om 08:38:

[..]

Maar dan moet je wel van sociale huur naar sociale huur gaan. En er is dus een enorme groep ouderen met een koopwoning die dat dus niet kunnen. En het huis van mijn sm heeft nu heel veel onderhoud nodig en het is niet haar huis maar van de kinderen.

Ik ken wel enkele ouderen 75+ die hun afbetaald huis verkocht hebben en nu in een senioren appartement wonen en de vrije sector huur van de opbrengst betalen. Maar dat hun je natuurlijk niet op te jonge leeftijd al doen en deze huizen liggen ook niet voor het oprapen.

Aiden schreef op 08-04-2022 om 08:07:

[..]

De ouderen houden een te groot huis bezet, daar kan het gezin in wat nu nog in een 2kamerflat woont en daar de jonge starter.

Maar waar blijft de oudere dan als die niet in de 2-kamerflat mag wonen omdat die naar de jonge starter gaat? Dat kan alleen als de oudere ergens heen gaat waar de jonge starter niet in kan, anders is er nog steeds een huis te weinig.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

08-04-2022 om 09:55

De oudere gaat dood

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

08-04-2022 om 09:55

Of in aanleun woningen

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

08-04-2022 om 09:55

Of verpleeghuizen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.