Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
sumiya

sumiya

11-06-2009 om 16:38

Kosten nederland universiteitsstudente

Hoi allemaal,
Ik denk dat dit wel de juiste rubriek is voor mijn vraag(en).
Wij wonen in Spanje, al lang maar, zoals ik hier boven al vermeld heb, wil mijn dochter (maar daarna ook 2 zoons) het liefst of in UK of in NL gaat studeren aan universiteit. Nu zou ik graag inzicht krijgen waar ik rekening mee moet houden als het Nederland wordt, dus hier mijn vragen, in de hoop de jullie er wat van kunnen beantwoorden:
- Hoe werkt de inschrijving? wanneer en hoe?
- Ik begrijp dat mijn kinderen als nederlanders, al wonen ze in Spanje, ook recht hebben op studiefinanciering. Hoeveel krijgen ze dan als (natuurlijk) uitwonenden?
- Wat kost een studentenkamer ongeveer?
- En als laatste, ik lees veel over zorgverzekering, moet ze dat dan ook nemen of weet iemand of haar spaanse zorgverzekering (publieke) ook voldoet?

Enfin, we willen deze zomer een beetje in kaart brengen wat voor kosten het met zich meebrengt en een vergelijking maken met de UK, waar ze alleen een uitstel van haar studiekosten krijgt totdat ze een salaris heeft, maar het duizelt me een beetje van de termen in de nederlandse studiewereld aangezien ik daar absoluut niet familiair mee ben.

Alvast bedankt!
Sumiya

Kosten

Voor alle info over studiefinanciering moet je zijn bij www.ib-groep.nl
Via klantenservice en "vraag en antwoord" kun je handig zoeken. Als beide ouders in het buitenland wonen ?? ik zie geen antwoord. Misschien je vraag per mail stellen aan de ib-groep.
De hoogte van de studiefinanciering vind je ook op die site.
Aanmelden moet via studielink (https://app.studielink.nl/vchfos/welcome.jsp) maar ik denk dat je dan een digid nodig hebt en voor een digid heb je weer een sofinummer nodig. Hebben je kinderen dat?
Een kamer kost? erg afhankelijk van de stad waar je gaat studeren. Kosten al gauw 300 euro per maand en in sommige steden meer.
Zorgverzekering: geen idee
Kortom: een leuke mail naar de ib-groep met al je vragen.

Buitenland en zo

Wat een geregel heh? Ik reageer ook nog even op je andere posting morgen.

Toen ik studeerde (ben in 2007 afgestudeerd) kon je van het IB hetzelfde geld krijgen om in het buitenland te studeren als je voor Nederland kon krijgen. Ik kreeg dus gewoon de voor buitenshuis wonende studenten (prestatie)beurs en kreeg een vergoeding voor mijn OV jaarkaart die ik niet gebruikte terwijl ik aan een Engelse universiteit geneeskunde studeerde. Een van mijn vriendinnen kreeg het zelfs voor elkaar om nog iets meer te krijgen dan dat omdat zij kon aantonen dat haar studiekeuze niet in Nederland gegeven werd maar hoe dat zat weet ik niet precies.

Ik heb tijdens mijn studie ook een aanvraag gedaan bij de Student Loan Company voor een Engelse lening maar die kreeg ik toendertijd niet omdat ik niet Brits was (niet vanwege de IB toelage). Ik zou dus vantevoren heel goed uitzoeken of jullie daar wel voor in aanmerking komen. Het Engelse collegegeld is ook omhoog gegaan van ongeveer £1000 naar ongeveer £3000 per jaar, wat het tegenwoordig in Ned is weet ik niet. Daarnaast is een gewone bachelor's opleiding niet heel veel waard meer op het moment op de arbeidsmarkt dus ik zou ook de kosten voor aansluitend een masters opleiding erbij rekenenen. Ik heb gekeken of het IB daar ook in bij kon dragen maar ik kreeg dat niet uitgeplozen en volgens mijn schoonzusje betalen ze in Nederland daar geen beurs meer voor.

Hoop dat dat een beetje helpt,

Mariel

PS Er zijn ook wat Europese beursen beschikbaar. Is ingewikkeld maar schijnen weinig aangevraagd te worden. Laat je kinderen eens googelen?!

neteret mut

neteret mut

12-06-2009 om 10:21

Waarom naar nl

voor de familie of voor de taal? Denk ieg ook even aan Belgie. Wij zijn nederlanders maar wonen en werken in B, onze oudste zit hier ook op de universiteit. Voor ons veeeel goedkoper dan dat hij in NL zou gaan. Wij krijgen hier wel studietoelage ( gift)maar wonen hier dan ook, dus hoe dat voor jullie zou uitpakken weet ik niet. Inschrijf en collegegeld is max 500 euro, of geld het bedrag zoals het zou zijn in land van herkomst? Kamerhuur is vergelijkbaar met NL, behalve als het je lukt in een studentenhome te komen voor vooral eerstejaars dan is het lager. Inschrijvingen kunnen nog tot begin september dacht ik, verschilt een beetje per uni. Voor medicijnen is er een centraal toelatingsexamen. Onze zoon zit gewoon op onze ziektekostenverzekering maar ook al zou hij een eigen moeten hebben dan zitten daar de kosten niet in ( 65 euro per gezin per jaar)

sumiya

sumiya

15-06-2009 om 16:04

Allemaal bedankt!

Sorry voor de late reactie, ik had het even héél druk, net nieuwe puppy in huis en géén tijd voor de computer, buiten werk dan!

Ik zal inderdaad de IB Groep eens aanschrijven, kijken of die mij wat dingen duidelijker kunnen maken.

Neteret Mut: In Belgie heeft mijn dochter nog geen studie kunnen vinden die binnen haar interesse past (International Relations en dan liefst in het engels), wél in Nederland, al is eerste keus nog steeds UK maar dat moet binnen financiele plaatje passen.

Als het tóch nederland wordt zal ik nog wel eens met vragen komen.

Sumiya

Myself

Myself

05-04-2014 om 15:30

Nu?

Moet je ongeveer 2000 euro vrijmaken (zonder kamerkosten) of is het voor buitenlanders nu eerder 8000 euro? Is dat per schooljaar?

info

Mijn zoon ontving als uitwonend student 266 euro per maand Stufie. .Maar volgens mijn is dat ook afhankelijk van je inkomen
Let op, je bent verplicht om in NL een zorgverzekering af te sluiten
Dat wisten wij ook niet en dachten ach hij is in Frankrijk nog verzekerd dan dat mag dus niet.(we kregen een boete ) Het kost ongeveer 110 euro maar je kan zorgtoeslag aanvragen en dan blijft er ongeveer nog 40 euro over (van die 110) die je dan echt moet betalen

Universiteit kost per jaar ongeveer 1700 exclusief boeken en dergelijke

Als je kinderen in Spanje hun diploma gehaald hebben moeten ze een taaltoets afleggen om op de universiteit toegelaten te worden. Ik meen NT2 heet die toets.
Inschrijven gebeurt bij https://app.studielink.nl/front-office/, normaliter moet je daar een digiD voor hebben maar het kan ook zonder, dan moet je kijken bij "ik woon buiten Nederland.

Dakar

Sawo

Sawo

06-04-2014 om 14:11

info

Let op dit jaar inschrijven voor 1 mei in ieder geval voor VWO studenten. Dit is vanwege de verplichte matching: past de opleiding bij je.

Studiefinanciering zullen je kinderen gewoon krijgen als je boven de 18 jaar zijn. Ze krijgen 266 euro pm en een 70 euro voor zorgtoeslag voor zorgverzekering als ze hier een zorgverzekering afsluiten. Dit dekt de meeste zorgverzekering net niet,. Maar waarom zou je ze in Spanje verzekerd willen laten?

Meer studiefinanciering is afhankelijk van inkomen van je ouders en kan je nog meer krijgen . Meer lenen kan altijd.
Kamers zijn meestal tussen 250 en 350 euro euro in goedkopere studentensteden. en 300 tot 450 euro in duurdere.
Veel studenten werken nog naast hun studie ook afhankelijk van zwaarte studie. Mijn dochter studeert in Nijmegen en doet honneursprogramma maar heeft echt nog genoeg tijd om te werken. Mijn zoon gaat naar de TU dan is dat wat moeilijker.

Veel studenten werken in winkels of horeca. Maar misschien wil ze wel bijles spaans gaan geven.

Wij betalen boeken, collegegeld, en voeding. Zij betaalt kamer en leuke dingen.

Let op studiefinanciering regels zijn in onderhandeling en kunnen elk moment veranderen. De studiefinaciering van de master wordt waarschijnlijk al afgeschaft. Dus als het niet nodig is geen tussenjaar maar gewoon beginnen.

groet

Saar

Zorgverzekering Belgie?

Moet je als Nederlandse student in Belgie een Belgische zorgverzekering afsluiten als je Nederlandse ouders een Amerikaanse zorgverzekering (met werelddekking) hebben?

Dat geklooi met de Nederlandse zorgverzekeringen was voor ons dit jaar al reden om zoonlief niet naar Nederlandse middelbare school te doen. Hij is wereldwijd verzekerd via werkgever van vader, maar Nederlandse zorgauthoriteit erkent die verzekering niet.

neteret mut

neteret mut

07-04-2014 om 16:57

zal eens rondneuzen

op de site van bv de universiteit van Leuven, die heeft een speciale afdeling informatie voor Nederlanders. Een eigen ziektekostenverzekering is niet duur, 80 euro voor een jaar en dan evt als extra een hospitalisatieverzekering van een euro of 5 (misschien 10 ) per maand.

neteret mut

neteret mut

07-04-2014 om 17:22

kijk eens op

www.studyinflanders.be (dacht dat het zo heet). Zoeken op studeren in Belgie als Nederlander kan je ook verder helpen. Als ik het zo lees zou je je eigen verzekering kunnen houden en zou die genoeg moeten zijn.

Ah dank

Ik denk dat we ons maar meer op Belgie moeten gaan richten!

neteret mut

neteret mut

08-04-2014 om 14:10

dirksmama

ik hoop hiermee je geholpen te hebben, als er anders nog iets opkomt zie ik wel ergens een berichtje verschijnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.