Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
MerelR

MerelR

09-11-2015 om 20:17

Kosten stages op het HBO geld?

Onlangs had ik een discussie met een goede vriendin. Onze kinderen zitten onder meer in het eerste jaar van het HBO en gaan pas in de derde en vierde stage lopen. Ik dacht eigenlijk dat daar een stagevergoeding tegenover stond maar volgens mijn vriendin kosten stages juist geld. Ik had dat nog nooit gehoord, kan iemand mij vertellen hoe dat zit?

bloemetje

bloemetje

09-11-2015 om 20:23

hangt van stagebedrijf af

Hangt van het stagebedrijf af. Sommige betalen een vergoeding (hoogte kan sterk verschillen), maar sommige niet.

Het verschilt

Het verschilt
Beurzen dekken vaak maar een deel van de kosten, net als stagevergoedingen.
Het hangt ook van de stage af. Sommigen zijn, ook internationaal, maar een of meerdere weken, en sommigen een half jaar of langer.

Je kunt op school vaak wel informatie vinden en anders op zoek naar Erasmusbeurzen, of beurzen van andere internationale instellingen en universiteiten.

En soms krijg je ook gewoon je stagevergoeding.

https://www.accare.nl/professionals/opleidingen/stages

bieb63

bieb63

09-11-2015 om 21:37

ik weet niet precies wat je vriendin bedoelt?

Een stagevergoeding is (helaas) niet altijd aan de orde, maar vaak ook wel. Maar daarmee kost het natuurlijk niet ineens geld. Reizen naar het bedrijf met je studenten OV kost natuurlijk ook niets.
Iets anders is een stage in het buitenland. Los van een evt. stagevergoeding, zijn er natuurlijk wel kosten: reis er naar toe (en terug), verblijf, levensonderhoud.
Maar gewoon in NL? Ik zou even niet weten waarom dat iets zou kosten.

Dees

Dees

09-11-2015 om 21:39

Heel verschillend

Het hangt van de opleiding af wat normaal is daarnaast maken veel bedrijven ook nog andere keuzes ala wat normaal is. Ik heb weleens vaker gehoord dat studenten moesten betalen voor stages maar er zijn ook bedrijven waar studenten tijdens hun stage een leuke vergoeding ontvangen.

MerelR

MerelR

10-11-2015 om 08:27

Geld

Mijn vriendin had het inderdaad over stages in Nederland die geld zou kosten. Ik had dat dus nog nooit gehoord. Zal eens vragen bij wat voor soort opleidingen dat dus hoort.

Collegegeld

Niet alle stages leveren een vergoeding op. Tijdens het stage lopen moet je wel collegegeld betalen om de stage voor je studie mee te laten tellen.
Ja, stage lopen kost geld ( collegegeld) en levert vaak (maar niet altijd) een stagevergoeding op.

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2015 om 16:00

precies

Net als Miriam zegt. Je collegegeld betaal je gewoon,ook als je een heel schooljaar stage loopt. En soms zit het mee en ontvsng je een vergoeding.

MerelR

MerelR

11-11-2015 om 08:54

Vergoeding voor het stagebedrijf.

Dat het HBO geld kost ondanks dat men een groot deel van het jaar stage loopt snap ik. En dat er vaak geen vergoeding voor de stagiair tegenover staat snap ik ook. Maar mijn vriendin beweerde dat je als ouders ook nog eens een bedrag per maand aan het stagebedrijf moest dokken, en dat had ik nog nooit eerder gehoord.

Dat zou kunnen

Dat is niet verboden.
Ik ben wel benieuwd welke sector dat is.

Vreemd

Nooit eerder gehoord.

Stagevergoeding is meestal cao bepaald

Hier staat iets

http://www.iso.nl/website/wp-content/uploads/2014/03/Zwartboek-extra-kosten-naast-collegegeld.pdf
Op pagina 14 iets over een vergoeding voor stages.

Melding:
Afgelopen maand kregen de derdejaars Communicatiestudenten een mail over zogenoemde 'extra studiekosten'. We moesten een bedrag tussen de 45 en 65 euro betalen voor onze aankomende minor, afhankelijk van de minor, voor studiematerialen. Daarnaast moesten we 15 euro aftikken voor de stage die we de afgelopen maanden hebben gelopen; waarom we hiervoor moeten betalen is mij een raadsel. Daarnaast hadden we een zogenoemde projectweek met een aantal gastcolleges, waarvoor we ook 10 euro moeten betalen. Waarom kan niemand ons precies vertellen.
Aan het begin van het schooljaar is ons nooit iets over 'bijkomende studiekosten' verteld, maar men verwacht wel dat we na één mailtje allemaal direct in de rij gaan staan om te betalen.
Beoordeling:
De instelling mag studenten niet verplichten om te betalen voor het deelnemen aan gastcolleges. Daarnaast zouden er geen extra kosten verbonden mogen worden aan het lopen van een stage. Het kopen van studiematerialen mag niet verplicht worden.
====

Ik weet niet goed waar precies staat dat aan stages geen kosten verbonden mogen zijn.

ilsepilse

ilsepilse

12-11-2015 om 16:31

2 zoons

zoon op mbo kreeg bij zijn 2 stages iets van 300 euro per maand vergoeding
zoon op hbo kreeg bij zijn eerste stage een gewoon loon en bij tweede state ook iets van 300 eu per maand.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.