Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Astrid

Astrid

11-02-2014 om 17:08

lening afsluiten voor studie?

Onze dochter gaat in sept. studeren aan universiteit. Is het aan te raden een lening af te sluiten? Ze mag geloof ik wel 20 jaar er over doen om af te lossen en als wij dan de helft aflossen lijkt me dat een goede deal. Nu wil mijn man geen lening afsluiten en alles zelf betalen. Ik vind het geen goed idee, zo leert ze ook niet met geld om gaan. Hebben jullie ervaring hiermee? Ze gaat ook in de andere stad wonen tzt.

Hanne.

Hanne.

11-02-2014 om 17:17

tussenvorm

Misschien kan je een tussenvorm kiezen. Zij leent bij jullie

Als jullie het geld hebben zou het zonde zijn als zij het elders gaat lenen tegen een rente die hoger is dan jullie ontvangen

Kan je tzt altijd nog besluiten of je haar de lening (deels) kwijtscheldt.

Brianna F

Brianna F

12-02-2014 om 09:05

Waarom?

Waarom zou een student moeten gaan lenen om zo met geld te leren omgaan? Ik vind lenen iets wat je doet als je echt geen geld hebt. Als je het zo kunt betalen is het toch idioot om te gaan lenen?

Dalarna

Dalarna

12-02-2014 om 10:27

goeie brianna

Ik snap dat ook niet maar misschien wil Astrid even uitleggen wat ze nu precies bedoelt. Een lening is het laatste wat ik mijn kinderen aanraad als het gaat om 'leren met geld om te gaan'. Als het moet dan moet het maar zomaar een lening aangaan terwijl je niet eens weet of je die nodig hebt vind ik dus een slecht begin van het financieel zelf op eigen benen staan.

Nogmaals: als de lening nodig is is die nodig maar niet omdat je kind met geld moet leren omgaan of bedoel je soms dat dat betekent dat je kind niet op jouw mag leunen financieel? In dat geval houd je geheim dat je haar gaan helpen met aflossen zolang ze nog studeert.

niet laten lenen als het niet strikt noodzakelijk is

want met een lening op haar naam staat ze wel meteen op achterstand als ze bv een huis wil kopen na haar studie. Tuurlijk, ze heeft tijd zat om die lening af te lossen, maar een lening is een lening en daar heb je bij het opstarten wellicht last van. Ik weet niet wat daar leerzaam aan is.
Wij zitten liever zelf een paar jaar krap.

andersom

Een lening is er juist voor mensen die NIET met geld kunnen omgaan

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-02-2014 om 21:17

de vraag anders gesteld

Je krijgt maar weinig reacties, en dan ook nog wat kritische. Volgens mij komt dat door de vraagstelling. Het onderwerp dat je ter sprake brengt, komt hier geregeld langs, afgelopen week nog uitgebreid (met heel veel reacties). De vraag is dan 'hoeveel geld kost een studerend kind, betalen jullie alles of moet jullie kind ook zelf bijdragen? Dat zelf bijdragen betekent in de praktijk: werken en vaak lenen.
Volgens mij is dat eigenlijk ook jouw vraag, toch?

Astrid

Astrid

13-02-2014 om 22:42

Ik bedoel...

Ik denk dat je van een studiebeurs van 260 euro per maand toch niet rond kunt komen? Of zie ik dat verkeerd. Kamerhuur, studiegeld, levensonderhoud. Wij zouden dus wel moeten bijdragen hierin. Om me heen heb ik vriendinnen, familie met allemaal studerende kinderen en ze raden mij allemaal aan om een lening af te sluiten. Bovendien kun je het tegen lage rente aflossen. Tja, ik weet het ook niet. Het komt er dus op neer dat ik denk dat een 18jarige dit toch nooit allemaal zelf kan betalen? Kunnen jullie dat dan allemaal zelf betalen, ook als je meerdere kinderen hebt die studeren?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-02-2014 om 22:56

Astrid

Onlangs is hier nog het nodige over geschreven en bediscussieerd, misschien heb je er wat aan: http://www.ouders.nl/forum/werk-recht-en-geld/wat-kost-een-studie-kind-eigenlijk-spaargeld

Ik ben stiekem wel wat verbaasd hoor, over jouw vraag. Ik bedoel, om mij heen merk ik toch vooral dat ouder al vele jaren van te voren nadenken over de financiering van de studie van hun kinderen, spaarplannen opstarten etc. Ook hier op het forum, dat zie je ook terug in de discussie waar ik je link van gaf.

Ik denk dat veel ouders naar mogelijkheid bijdragen aan de studie van hun kinderen, maar dat de meeste kinderen echt zelf ook een deel moeten betalen. Dus werken en/of lenen. Dat lenen doet de student zelf, bij DUO, en dus niet jij als ouder (ik meen uit jouw tekst op te maken dat jij een lening zou willen afsluiten).

manu

manu

13-02-2014 om 22:57

wij

Nee, dat gaat waarschijnlijk niet lukken. Wij betalen het hele collegegeld voor onze student en zelf heeft ze een zaterdagbaan die samen met studiefinanciering genoeg is voor alle dingen naast het collegegeld.

Brianna F

Brianna F

14-02-2014 om 10:07

Astrid

Niet iedereen kan alles zelf ophoesten voor hun studerende kinderen, maar de vraag was, moet ik gaan lenen? terwijl ik begreep dat dat niet noodzakelijk was. Dan is lenen onverstandig. Het blijft een schuld, die later ook wordt meegeteld bij bijv. de koop van een huis. je zult maar met 2 studieschulden zitten en daardoor geen hypotheek kunnen krijgen, terwijl die schuld niet nodig was geweest.

Arawen

Arawen

15-02-2014 om 20:23

Verschil tussen uit en thuiswonende studiebeurs

De studiebeurs voor thuiswonende studenten is geen vetpot. Ouders zullen in dat geval moeten bijspringen. Ofwel, je kind blijven onderhouden. Bij een uitwonende beurs kijkt de DUO groep naar de inkomens van de ouders. Beide ouders. Ongeacht of die nog bij elkaar wonen of niet. Zijn ze (een van) beide draagkrachtig genoeg bevonden, dan komt de DUO groep met een stuk beurs dat student 'gratis' krijgt (ofwel, wordt kwijt gescholden als het diploma wordt gehaald), aangevuld met een deel dat de ouder(s) zou moeten betalen. Nu is dat ouder-deel niet verplicht. Als ouders dat niet kunnen/willen betalen, dan komt het kind dus geld tekort. En dan komt een niet-gratis lening, die dus later afbetaald moet worden, in beeld. Of werken naast de studie natuurlijk, maar dat is niet voor alle studenten c.q. voor alle studies weggelegd.

Andere visie

Ik ben ook altijd tegen lenen geweest, ook voor de studie: zo min mogelijk. Maar gaandeweg ben ik ook andere visies tegengekomen.

De eerste, een gessprek ind e trein, dat hard genoeg gevoerd werd om gehoord te worden door omstanders zoals ik. Meisje besprak met vriendin het voorstel van haar ouders, dat het meisje zou gaan lenen, dat ouders met die lening hun persoonlijke krediet zouden afbetalen (met veel hogere rente) en dat ouders dan later de studiefinanciering terug zouden betalen voor het meisje (lagere rente). Het emisje was er niet enthousiast over en dat kan ik me voorstellen: als ouders nu al meer schulden maken dan ze kunnend ragen, hoe weet je dan of ze later wel die studieschuld zullen terugbetalen? Maar wat betreft de redenering klopt het wel: studieschuld heeft een lagere rente en betere terugbetaalvoorwaarden dan een doorlopend krediet of een persoonlijke lening.

Andere visie: een vriend van mijn zoon leende maximaal en zette dat op zijn spaarrekening. Zo zou hij later genoeg geld hebben om een huis te kopen, of om het bedrag ineens terug te betalen. Ook daar zit wat in, als je de discipline hebt om van het geld af te blijven. De rente en leningsvoorwaarden van studiefinanciering zijn gunstiger dan van een hypotheek, dus als je ineens een groot bedrag op tafel kunt leggen kan je dat in de loop van de tijd veel geld schelen.

Nog een andere visie: zoon heeft minimaal geleend, maar moet nu twee jaar lang zijn studie afmaken zonder recht op studiefinanciering. Het recht om te lenen stopt namelijk na zeven jaar. Achteraf, zegt hij, had hij beter maximaal kunnen lenen en dat geld apart kunnen zetten, om daarvan nu zijn studie te betalen. Ook daar zit wat in. Als je de discipline hebt om van het geld af te blijven. Als je na die zeven jaar een diploma hebt kun je de lening alsnog in een keer terugstorten. Wel moet je dan extra rente betalen, ik weet neit hoe hoog dat bedrag is. Maar het zou uit te rekenen zijn en je kunt er een zakelijke beslissing over nemen.

Alles staat of valt wel met de discipline die kinderen hebben. Aan de andere kant, sommige studenten krijgen het toch voor elkaar om op wintersport of andere vakanties te gaan, wereldreizen te maken etc. Dat heb ik mijn kinderen altijd onthouden.

Een paar andere insteken om over na te denken. De kern is: studiefinanciering is een relatief goedkoop krediet met gunstige terugbetalingsvoorwaarden. En je hoeft het niet voor de studie te gebruiken.

Tsjor

Brianna F

Brianna F

17-02-2014 om 17:23

Tsjor

Sorry hoor, maar dat vind ik een totale verkeerde insteek. de studiefinanciering gebruiken voor alles behalve studeren alleen maar omdat dat zo lekkere lage rente heeft. Dan loop je je doel voorbij. Studiefinanciering is bedoeld om te studeren. Als iedereen met verkeerde bedoelingen leent, wordt de studiebeurs dadelijk onbetaalbaar en wordt studeren weer voor de rijken.

Brianna

Het is niet mijn idee, maar het gebeurt. Het is in elk geval een andere insteek. Wellicht wordt de studiefinanciering duurder, maar de persoonlijke lening wordt afgelost (voorbeeld 1), de hypotheek wordt lager (voorbeeld 2) en je kunt in elk geval je studie afronden (voorbeeld 3).

Tsjor

Plopje

Plopje

19-02-2014 om 11:21

Lening

Wij zijn van plan om de kosten als de kinderen groot zijn te gaan delen. Daarnaast hopen we er dan op dat er nog studiefinanciering is, zodat de kinderen sowieso eerste vier jaar wat ruimte hebben. Als ze dan toch langer over een studie doen, is het na vier jaar eigen verantwoordelijkheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.