Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Neeltje

Neeltje

29-12-2015 om 16:33

Lening of niet?

Zo maar een vraag.
Dochter wil graag naar een particuliere school, erkend, na haar Havo diploma [ dan is ze trouwens nog 16].
Duur dus.
Zij kan hiervoor een lening krijgen. Ze heeft ongeveer 600 euro/maand nodig.
Na haar studie heeft ze dan een flinke schuld. Ze mag er 35 jaar over doen met terug betalen. Dat is iets van 70 euro/ maand terug betalen.

Mijn man is het hier eigenlijk niet mee eens. Wil liever dat ze naar een gewone HBO opleiding gaat, zonder schuld.

Ik vind dat ze iets moet gaan doen wat ze graag wilt, hoewel ik ook wel met die schuld zit die ze straks dan heeft. Is het veel voor een student 600 euro/maand lenen?
In aug word ze 17, dus het duurt nog een jaar voordat ze 18 is.
Wat zouden jullie adviseren?

En weet ook iemand waar we terecht kunnen voor financieel advies? Er komt best veel bij kijken. Ik las bv dat kind zelf zijn studie moet betalen, zodat hij nog belasting daar over terug kan krijgen. {Krijgen ouders blijkbaar niet}.


Marie

Marie

29-12-2015 om 16:49

HBO is ook niet gratis

Hoezo zou ze de HBO-opleiding zonder schuld kunnen doen? Die is ook niet gratis. Of kunnen/willen jullie dat betalen?
Als jullie dochter die particuliere opleiding heel graag wil, kunnen jullie wellicht het HBO-deel "sponsoren", zodat ze minder hoeft te lenen?
Zelf hebben wij niet zo'n moeite met de lening voor een studie. Wij zien het als investering in je toekomst (man heeft destijds ook moeten lenen).

guera

guera

29-12-2015 om 17:05

geen alternatief?

Is die particuliere school de enige die zo n opleiding geeft of zijn er opleidingen op een niet particuliere school die hetzelfde zijn?
Particulier is niet altijd beter.
Als ik je verhaal zo lees moet ze 600 e lenen per maand voor ALLEEN de opleiding. Waar leeft ze dan van of leggen jullie dat dan bij?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-12-2015 om 17:23

hangt er van af

Of ik zou instemmen met de opleiding, hangt af van het soort opleiding. Wat onderscheidt deze opleiding van reguliere opleidingen? Wat is het vooruitzicht op werk? Ik heb ooit ook een particuliere studie gedaan. In die tijd was het een 'unieke' opleiding. Een echt vergelijkbaar alternatief was er niet in het reguliere alternatief. Inmiddels is dat sterk veranderd, er is genoeg keuze (in die studierichting). Ik zou mijn kinderen dan ook zeker niet voor die opleiding (als ze dat zouden willen) laten kiezen.

Het is een erkende opleiding? Ze kan dus gewoon lenen bij DUO? Dan zijn de voorwaarden natuurlijk prima. En er zijn natuurlijk heel veel studenten die dit soort bedragen (en nog wel hoger) lenen. Want jouw dochter heeft dan veel geld nodig voor het collegegeld, andere studenten hebben dat geld nodig om op kamers te kunnen wonen.

Jamie

Jamie

29-12-2015 om 17:51

Wat kost het nu meer?

Hoeveel kost deze opleiding nu meer dan een gewone opleiding (1950 collegegeld plus boeken en andere spullen)?

Arendje

Arendje

29-12-2015 om 20:37

nou

'Is het veel voor een student 600 euro/maand lenen?'

Ja, als dat bedrag nog bovenop de 'normale' lening komt die veel studenten afsluiten en die dan studiefinanciering heet. Dan is er nog eens ruim 800 euro nodig (voor uitwonende studenten).

Jamie

Jamie

29-12-2015 om 20:39

Arendje

Je kunt lezen dat het over de studiefinancieringslening gaat want er staat dat ze die in 35 jaar kan terugbetalen.

Arendje

Arendje

29-12-2015 om 21:08

Jamie

'Je kunt lezen dat het over de studiefinancieringslening gaat want er staat dat ze die in 35 jaar kan terugbetalen.'

Maar TS heeft het over een dure particuliere opleiding, dan kan het toch niet alléén over de 'normale' lening gaan die ook voor de 'gewone' HBO geldt waar de vader wil dat ze heen gaat?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-12-2015 om 21:39

Arendje

Arende, er zijn veel (thuiswonende) studenten die helemaal niet gaan lenen. Omdat veel ouders die 2000 euro collegegeld wel kunnen opbrengen. En met een bijban kunnen veel studenten vervolgens zelf wel voldoende bijbetalen.

Neeltje

Neeltje

29-12-2015 om 22:48

lenen of niet.

Bedankt voor de reacties.
Wij willen inderdaad de "gewone " HBO zelf betalen.
Dus dat geld krijgt ze ook als ze naar die part. school gaat.
Ook kan ze thuis blijven wonen.
Die school waar ze heen wil kost 800 euro/maand. College geld krediet heet die lening dan. Hier zit wel veel bij in, boeken, [buitenlandse] excursies.
School geeft hoge baangarantie, hoger als HBO opleidingen. Maar dat kan ook een verkoop praatje zijn.
Ook een nadeel van die school is dat hij niet breed opleidt, dat is dan ook een verschil met reguliere opleidingen. Maar waar hij voor opleidt, is echt haar ding.

Het is dus echt heel veel geld maar als je kijkt hoe ze het terug kan betalen, valt het nog iets mee.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-12-2015 om 09:51

toerisme?

Gokje: wil ze TIO gaan doen? Toerisme was destijds ook 'echt mijn ding'. Ik wist het zeker. En veel van mijn studiegenoten kozen ook voor onze opleiding (geen TIO overigens, maar breder) omdat we '100% zeker in het toerisme wilden werken'. Na de eerste stage waren de meesten van ons definitief genezen. Gelukkig was onze opleiding wel breed, en kon je ook een andere afstudeerrichting kiezen. Dat deed ook vrijwel iedereen.

Weinig banen, relatief lage salarissen. Het zou mijn keuze niet zijn.

Maar goed, aan de andere kant: als je kind een andere studie kiest en op kamers moet, dan zal ze waarschijnlijk ook een flink bedrag moeten lenen.

Lynn

Lynn

30-12-2015 om 10:08

baangarantie?

"School geeft hoge baangarantie, hoger als HBO opleidingen. Maar dat kan ook een verkoop praatje zijn."

Ben blij dat je zelf al twijfelt of het misschien alleen een verkooppraatje is. Ik zou dat willen checken als dat meespeelt bij de beslissing om die opleiding met zo hoge studiekosten te doen.

Misschien doorvragen of ze dat kunnen onderbouwen met cijfers?

Is er geen contact te krijgen met afgestudeerden?
Via 1 afgestudeerde kan je vaak al een beter beeld krijgen hoe het met de andere afgestudeerden is vergaan.

En overigens: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Een specifieke opleiding hoeft geen nadeel te zijn. Alleen maar een brede opleiding is in mijn ogen ook niet altijd een voordeel.

En zeker als zo'n specifieke opleiding toch een goede basis biedt om evt. iets anders te gaan doen, kan het prima zijn. Maar als het heel specifiek is en je kunt niets anders ermee. Hmmm, dan zo'n grote investering doen?

En ze is jong, kan van gedachten veranderen.

Lynn

Lynn

30-12-2015 om 11:42

concreter

Ik kan mijn opmerking "Een specifieke opleiding hoeft geen nadeel te zijn. Alleen maar een brede opleiding is in mijn ogen ook niet altijd een voordeel." nog wel concreter maken.

Een algemene opleiding "algemene beleidswetenschappen"(mocht die bestaan), lijkt mij erg algemeen en breed. Niet gezegd dat je geen baan vindt, hangt ook van je persoonlijkheid af, maar lijkt me moeilijker worden om je met je studie te onderscheiden.

Een pilotenopleiding is heel specifiek (zal het niet zijn, vermoed ik, kan me er geen baangarantie bij voorstellen). Lijkt mij ook weer niet handig om giga in te investeren (al zal het wel moeten). Want volgens mij kan je daar minder in als je geen baan vindt. En ik weet dat in elk geval jaren geleden echt een probleem was.

Lees verder evt. de andere draadjes over de studiefinanciering/ lening in het algemeen bij Universitaire en HBO studies op OO, om je gedachten mede te bepalen. Het bedrag is meestal wel op te brengen om terug te betalen, maar de vraag is of dat bedrag voor deze studie zijn geld waard is en of je - dus - wat met die studie kunt.

Als je een specifieke technische studie volgt (bijv. vliegtuigbouw aan de TU Delft), is dat ook specifiek, maar kan je - volgens mij - ook als je niet die richting uitgaat, ook nog wel in een hoop andere technische beroepen terecht. Omdat je een goede technische basis hebt.

Renée

Renée

30-12-2015 om 12:24

Piloten

Vorig jaar met mijn zoon bij de pilotenopleiding gaan kijken. Absoluut zekere baangarantie zeiden ze! Absoluut gelogen want afgestudeerde piloten hebben geen werk en gigantische schulden.
Dus onderzoek goed wat ervan waar is.

Jamie

Jamie

30-12-2015 om 13:17

jemig Renee

Wat verschrikkelijk dat ze dat durven zeggen want het is inderdaad algemeen bekend dat ze 150.000 euro betalen voor die opleiding (ja het is een privé opleiding dus elke student is er eentje, zij moeten ook inkomsten hebben en het kan ze geen zak schelen of je er werk mee krijgt) en dan vervolgens het probleem hebt dat je vlieguren moet maken en geen baan hebt. Met andere woorden: nog meer betalen om die vlieguren te moeten maken.

Voor TS: ik zou heel heel goed opletten of dat wel klopt met dat werk want inderdaad, dat kan hun echt niets schelen als ze hun klant maar binnen halen die betaalt (jouw dochter)!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-12-2015 om 15:04

baangaranties bestaan niet

Baangaranties bestaan eigenlijk niet. Natuurlijk zijn er wel vakgebieden waar de kans op een (goede) baan erg groot zijn. Maar uiteindelijk zul je je zelf moeten waarmaken. Goed scoren op school is wat anders dan goed functioneren in een werkomgeving. Uiteindelijk komen de meeste mensen natuurlijk wel aan het werk, maar niet altijd in de richting waarvoor ze zijn opgeleid. Maar uiteindelijk moet je het zelf doen. En zie je in de praktijk dat (zeker na een aantal jaren werken) je opleiding niet meer zo relevant is. Het gaat uiteindelijk om je werkervaring, je ambities en je eigen vaardigheden.

Neeltje

Neeltje

30-12-2015 om 15:06

grafieken

Twijfels die jullie noemen heb ik ook.
Ze kan van gedachten veranderen, dat het tegenvalt of ze vindt het niet leuk meer.
Ik weet niet of ik hier namen mag noemen, anders vertel ik welke school het is.
Geen piloten opleiding, geen toerisme. Het is iets in de kleding branche.

De school laat grafieken zien waaruit blijkt dat er zo'n hoge baan garantie is. Ook is er minder uitval als op een HBO opleiding.
Eigenlijk doen ze het op alle punten beter als de gewone HBO opleidingen. Volgens de grafieken en hen zelf dus.

Al verschillende keren op open dagen geweest, gesproken met af gestudeerden, allemaal positief. { Die anderen als ze er zijn, hoor je waarschijnlijk ook niet]. Ze heeft ook een mee loop dag gehad.

Vader is er dus niet mee eens. We lopen hier al wel 1,5 jaar aan te denken, aan die school dus, dochter en ik. De ene keer meer dan de andere keer.
Nu hadden we het er weer over en het lijkt als we hierover praten dat er weer allerlei winkels failliet gaan.
Dus dan heeft mijn man weer een punt.

.

Marie

Marie

30-12-2015 om 16:55

Renée - welke pilotenopleiding?

Renée, nu ben ik wel benieuwd waar jullie zijn wezen kijken, omdat je het over "de pilotenopleiding" hebt. Er zijn meerdere, alhoewel steeds minder, omdat leerlingen geen financiering meer kunnen krijgen.
Ik weet wel een opleiding met eigen vliegbedrijf en dus meer kans op een baan.

Elfje65

Elfje65

30-12-2015 om 21:06

Tja grafieken

Dat klinkt heel leuk, maar zegt uiteindelijk niets. Iedereen kan een grafiek maken. Een baangarantie in de kledingbranche zou ik toch met een schep zout nemen.

Elfje65

Elfje65

30-12-2015 om 21:08

Nog wat

Het klinkt heel erg als "wij van wc-eend.......

Krullevaar

Krullevaar

30-12-2015 om 22:24

ijsvogeltje

Ik dacht ook gelijk aan TIO. En daarna direct: niet doen, ofwel alleen doen als je bij de reguliere opleidingen niet wordt aangenomen. Geldt ook voor InterCollege achtige opleidingen enzo.

Ik wilde ook altijd in het toerisme werken en nadat ik niet bij de NHTV terecht kon (want te jong, ze hanteerden min 17 jaar en ik kwam van de HAVO en jarig in september) heb ik een gewone HEAO opleiding gedaan en ben ik daarna alsnog in het toerisme (maar dan in de breedste zin des woords - meer beleidsmatig) terecht gekomen. Wij hebben elk jaar veel stagiaires en die van het TIO zijn niet de beste....

Overigens bij ons: veel kans op werk en best redelijke salarissen. Ik werk bij de semi overheid en die zien toerisme de laatste jaren eindelijk ook als een cash cow. Er wordt veel in geïnvesteerd.

Maar goed dit gaat om iets anders...

Ik kan me voorstellen dat in zo'n specifieke branche als de kledingbranche het wellicht wel loont, maar dat hangt echt van het type opleiding af. Ik zou vooral gaan kijken en doorvragen.

Stefan

Stefan

11-01-2016 om 10:32

Lening of niet 2

Als docent bij Tio geef ik regelmatig persoonlijke financiële voorlichting aan studenten in spe en hun ouders.

Onder het nieuwe stelsel van het studievoorschot kan een hbo-student die aan een particuliere school zoals Tio studeert, ruim € 1.689 per maand aan studiefinanciering krijgen. Voor studenten waarvan de ouders een relatief laag inkomen hebben, is € 271 hiervan een gift, mits de student binnen 10 jaar het hbo-diploma behaalt. Het grootste deel van de studiefinanciering is dus een lening, waarvoor een zeer laag rentepercentage geldt - momenteel 0,01%.

Deze lening wordt aan de overheid terugbetaald in 35 jaar. De aflossing start twee jaar na het afstuderen en bedraagt 4% van het inkomen boven het minimumloon. Dat betekent dat er bij een startsalaris van € 2.000 bruto per maand zo een € 20 per maand terugbetaald dient te worden. Naarmate het salaris toeneemt, stijgt de maandelijkse aflossing: € 50 per maand bij een modaal salaris( € 2.773 bruto per maand), € 161 per maand bij een twee keer modaal salaris (€ 5.546 per maand).

Conclusie is dat een particuliere hbo-studie onder het nieuwe stelsel van de studiefinanciering voor iedereen betaalbaar is. Bij Tio kunnen studente in spe en hun ouders altijd kosteloos en vrijblijvend terecht voor een gesprek over de financiering van de studie.

Stefan Durwael
Docent en financieel voorlichter Tio, University of Applied Sciences

Noet

Noet

11-01-2016 om 11:26

Stefan

vergeet er bij je voorlichting vooral niet bij te vermelden dat deze lening wel van invloed is op het afsluiten van een hypotheek! En zwaar van invloed ook, bij 2x modaal kan een studieschuld van € 3000 betekenen dat je uberhaubt GEEN hypotheek kunt krijgen.

Het hebben van een studielening is dus een beperking in je leven na de studie.

Ik vind je zin dat je studiefinanciering kunt KRIJGEN dan ook niet passen. Het is een LENING en geen gift.

En op dit moment is de rente toevallig erg laag. Het is ook wel 5 tot 6% geweest en dat zou zo maar weer kunnen gebeuren.

Jamie

Jamie

11-01-2016 om 12:10

Noet

Geen zin om het op te zoeken maar de regels voor het verkrijgen van een hypotheek worden wel soepeler gemaakt met de nieuwe studiefinancieringsregels.

Niki73

Niki73

13-01-2016 om 12:08

Echt Noet?

Is dat nieuw, Noet? Mijn studieschuld was veel hoger en ik heb zonder problemen een hypotheek gekregen. Dat was zo'n 10 jaar geleden.
Ik zou dat belachelijk vinden. Bij 2x modaal blijft er toch zat bestedingsruimte over, ook al moet je 160 euro per maand afbetalen aan je studieschuld?

Jamie

Jamie

13-01-2016 om 12:32

Noet

Noet

13-01-2016 om 13:41

ja Nikki en Jamie

Vorige maand gebeurd bij collega, toen de schuld afgelost was werd de hypotheek probleemloos verstrekt.

Jamie: eerst zien dan geloven. Banken zijn op dit moment roomser dan de paus bij het nemen van hypotheken. En mogen altijd strengere regels hanteren dan de wet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-01-2016 om 13:45

Soepeler en...

Volgens mij nog steeds niet gekoppeld, staat ook in het artikel.
Weet niet of verzwijgen verstandig is, maar dat kan dus blijkbaar wel.

Eigenlijk is er niks veranderd dus, ook in mijn tijd was het de bedoeling dat je je studiefinanciering meenam bij de berekening van de hoogte van het maximale hypotheekbedrag. Alleen toen deed werkelijk bijna niemand dat. Werd ook niet naar gevraagd. Nu ligt dat wel anders.

Lieske

Lieske

13-01-2016 om 17:14

Strenge bank

Even inhaken ... Wij wilden vorige maand bij de ABN een bedrag van € 5.000 lenen voor een andere auto.
Nee, werd gezegd. U heeft een BKR-notering. Wij geen flauw idee wat dat moest zijn en gegevens opgevraagd. Bleek van een afgeloste lening van bijna 5 jaar geleden te zijn. Terwijl we vorige maand ook nog een spaarhypotheek compleet hadden afgelost (ruim € 50.000). Verder nooit rood staan.
En toch niet kredietwaardig ....

Sanne

Sanne

13-01-2016 om 17:22

Studiefinanciering

Kán je verzwijgen, is niet verplicht namelijk.
Naar mijn mening schiet je dan in je eigen voet, want uiteindelijk moet je de maandlasten wel kunnen dragen.

Baan'garantie' is er nooit. Je kind kan afhaken, de markt kan veranderen. Je investeert in een kans, niet in een zekerheid. Je kunt de waarschijnlijkheid van de kans nog verder uitzoeken, maar zekerheid krijg je niet.

En dan gaat het om hoe je in het leven staat. Mijn houding is meestal toch proberen en dat heeft voor mij goed uitgepakt. Maar dat had ook anders kunnen zijn. Persoonlijk heb ik liever spijt van iets wat ik geprobeerd heb, dan van iets wat ik gelaten heb. Maar ook dat is heel persoonlijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-01-2016 om 17:35

Punt is Sanne

Dat die maandlast eigenlijk helemaal niet zo hoog is. Het gaat om een maandlast van enkele tientallen euro's per maand, terwijl ze onder de huidige regeling voor honderden euro's minder aan hypotheekmaandlast toegerekend krijgen. Dat tikt wel door bij het kopen van een huis.

Enne Lieske, mijn ervaring met Die bank is echt alleen maar gedoe. Jouw verhaal past mooi in dit plaatje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.