Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Marjon

Marjon

18-09-2015 om 13:12

Liever alleen thuis

Hallo allemaal. Wat denken jullie over het volgende.
Ik ben alleenstaande moeder van een 18-jarige, studerende dochter. Gisteren noemde ik op enig moment dat ik volgende week een dag vrij wilde nemen omdat het weekend daarna erg druk werd. Mijn dochter zei toen dat zij op die dag ook altijd thuis was, dus waarom ik niet een andere dag vrij kon nemen. Zij is dan liever alleen thuis. Op dat moment was ik even uit mijn evenwicht, maar bedacht me dat ik eigenlijk ook liever alleen thuis ben op mijn vrije dag. Lekker mijn eigen ding doen, want onwillekeurig ga je toch rekening met de ander houden. Daar begon ik toen toch over na te denken; is het niet vreemd dat je eigenlijk de aanwezigheid van je moeder/dochter niet echt meer op prijs stelt? Wat zegt dit over de relatie tussen moeder en dochter?

Ik weet wel dat ik vroeger rond die leeftijd erg graag het huis uit wilde en dat wil zij natuurlijk ook wel. Toch hoor ik wel van jongeren die daar helemaal geen behoefte aan hebben. Is de relatie tussen ouders en kinderen daar dan beter? Of heeft het daar niets mee te maken?

Ik merk dat ik er toch een beetje mee zit. Wat vinden jullie?

Marjon

Christel

Christel

18-09-2015 om 13:23

Ik denk

dat het niets te maken heeft met wat voor relatie jullie hebben. Ik vind man en 3 kinderen (18, 15 en 6) heel lief, maar ik ben ook heel graag alleen thuis. Oudste deed vorig jaar eindexamen en was dus vanaf mei thuis. Ik kon hem zo nu en dan wel wegkijken: ik wil even alleen zijn!

Als een vakantie is afgelopen gaat hier de vlag uit hoor, we gaan weer gewoon doen. Dan heb ik weken lang gezellig een paar keer per dag koffie gedronken, ben ik eindeloos gestoord bij wat ik doe: mahammmm, hoe laat gaan we koffie drinken, wat eten we vanavond, mag ik zwemmen, kan ik geld lenen, is mn broek al gewassen en dat gaat maar door en door en door (er zit een adhd'er bij die zichzelf niet kan vermaken). Pfffffff.

Nu doet iedereen weer lekker z'n ding, kan ik overdag mijn ding doen en 's avonds ben ik blij dat iedereen er weer is.

mijk

mijk

18-09-2015 om 13:25

heeft denk ik ook erg met karakter te maken

Je hebt mensen die echt opladen als ze alleen zijn. Ik heb dat ook en het lijkt me best een erfelijk trekje. Dat ze het zo durft te vragen lijkt me ook teken dat de band wel goed zit!

Mijk

Jamie

Jamie

18-09-2015 om 13:37

Heerlijk

Ik ben maandag altijd de hele dag thuis en ik vind het heerlijk. Ik doen dan zelfs met plezier wat huishoudelijke dingetjes maar toen mijn oudste opeens de eerste vier uur vrij was werd ik gek. Hij is nu zeker altijd de eerste twee uur vrij en ik vind dat helemaal niets.

Paddington

Paddington

18-09-2015 om 13:46

Herkenbaar

Ik ben ook graag af en toe alleen. Helaas heb ik daar op dit moment weinig tot geen mogelijkheid voor. Ik woon namelijk met mijn dochter bij mijn gepensioneerde ouders. In de weekenden ben ik bij mijn vriend. Ik mis het verschrikkelijk! Gelukkig heb ik morgenochtend weer even rust, mijn vriend heeft buiten-de-deur-activiteiten.

Noet

Noet

18-09-2015 om 13:51

herkenbaar / goed

ik herken het, ben ook graag alleen. Lekker rustig.
Maar die band zit wel goed als ze dat gewoon uit durft te spreken. Heel volwassen zelfs.

De relatie is gewoon anders niet beter of slechter, er zijn tenslotte ook heel andere personen bij betrokken.

Katniss

Katniss

18-09-2015 om 14:14

Ja hoor

Hier hechten we allemaal waarde aan alleen thuis zijn. Dat is momenteel wel even lastig op de dinsdag. Dat is 'de middag van' oudste, maar ik heb nu voor jongste de BSO opgezegd op dinsdag. Gelukkig voor oudste gaat zij meestal elders spelen of op haar kamer. In schoolvakanties heb ik het er soms wel zwaar mee. Dan ga ik expres naar kantoor omdat ik niet thuis wil werken met de kinderen thuis (die willen dan van alles van me), maar dan kom ik wekenlang van een druk kantoor in een druk huis en moet ik echt zoeken naar momenten alleen.

Hier ook slechte relatie met zoon

Als hij vrij is laat hij duidelijk merken dat hij het prima vindt dat ik moet werken. Als ik toevallig samen met hem vrij ben gaat hij uitjes voor me verzinnen.
Hij pusht me eigenlijk de deur uit.
Onze band is prima, het is gewoon fijn het huis voor je alleen te hebben.
Zelf kijk ik ook iedereen de deur uit als ik vrij ben, zwaai net iets te enthousiast, tot vanavond!

Ely

Ely

19-09-2015 om 00:57

Heerlijk alleen thuis zijn!

Ik vind het af en toe zalig om alleen thuis te zijn. Alleen al daarom moet er gewerkt en gesport worden, dan heeft iedereen regelmatig zijn eigen momentjes haha. Laatst waren oudste en man opeens thuis terwijl ik daar niet op gerekend had. Ik wilde thuis werken en verheugde me op mijn moment aan de keukentafel met bakje cappuccino om even rustig mijn mail te doen. Dan ben ik echt een beetje van de rel dat ze thuis zijn. En ik hou echt heel veel van ze ))

Amare

Amare

19-09-2015 om 09:15

hangt wel van de toon af

op zich vind ik het ook heerlijk om het huis even voor mezelf te hebben, en ik kan me voorstellen dat kinderen/pubers/jongvolwassenen dat ook zo ervaren. Maar het zou wel van de toon afhangen waarop dat 'besproken' wordt. Ik laat me door de kinderen niet vertellen dat ik op (bijvoorbeeld) donderdag niet welkom ben in mijn eigen huis, omdat zij die dag het huis voor zichzelf willen hebben. Zou wat moois zijn.

Hortensia

Hortensia

19-09-2015 om 13:59

herkenbaar wederzijds

Die van mij zijn inmiddels op een leeftijd dat je ze liefdevol maar beslist het nest uit wil wippen, maar door praktische dingen kan dat nog niet bij alle kinderen Ik snák naar de uiterst schaarse momenten dat ik een paar uur ongestoord iets voor mezelf kan doen zonder tijd- en energieclaimend kind, want ze hebben altijd honger en willen stipt op tijd eten, er moet op stel en sprong iets geregeld of gekocht worden voor bijvoorbeeld school, er is weer eens iets kwijt dat ze dringend nodig hebben of uitgerekend op dat moment hebben ze opeens ernstig behoefte aan een diepgaand moederkindgesprek na wekenlang uitsluitend op "je zeurt!"-toon uitgesproken eenlettergreepwoorden geuit te hebben

En dat hebben zij vast ook

Sinds kort ga ik zelf regelmatig op zaterdag op sjouw, en kom soms in de avond thuis, vandaag waarschijnlijk zelfs na middernacht. Zonder schuldgevoel. Een aantal maanden geleden had ik me een erg ontaarde moeder gevoeld, tot mijn kind erg teleurgesteld reageerde toen een uitstapje van me niet door ging Dáág schuldgevoel

Ze worden niet lastig gevallen door een moeder die vraagt of hun huiswerk al klaar is, die vindt dat die pyjama alleen voor in bed is, zeurt over schermpjestijd en geen scherpe jalapeño of sambal pedis van Madam Jeanet door het eten wil verwerken (je mag dan ook drie keer raden wat ze altijd eten als ik op sjouw ben).

En ik heb meteen oppas voor de hond

bieb63

bieb63

19-09-2015 om 15:05

haha Hortensia

Heeeeel herkenbaar

Herkenning

Ik vind het ook heerlijk af en toe alleen thuis te zijn. Lukt jammer genoeg nog maar heel zelden sinds ik full time werk. Ik heb get opgelost om te gaan rennen. Die 30-40 minuten zijn echt voor mij! Ik doe het vaak vlak na huiswerk (laatste beetje maken ze zelf) daarna mogen ze nog even iets voor zichzelf doen, en als ik weer terug ben lees ik met ze en gaan ze naar bed. Werkt prima hier!

Marjon

Marjon

24-09-2015 om 10:31

Fijn

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben dus niet de enige. Ik heb dochter later nog gezegd dat ik het best begreep dat ze liever alleen was op haar vrije dag. Ze zei toen dat ze het ook heel gezellig vond als ik er wel was .
Helemaal goed dus!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.