Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Logeren en verantwoordelijkgeid

Het is een beetje een wat als vraag naar aanleiding van een situatie hier.  
Beetje achtergrond: mijn dochter is 18.  Ze heeft op het werk leuke collega's leren kennen en 1 meisje is een echte vriendin geworden.  Ik ken het meisje wel maar haar ouders niet.  Het meisje is 19 of bijna 19. Het wel van mijn dochter is wat verder weg van ons huis dus haar collega's gaan meestal niet stappen in de stad waar mijn dochter gaat.  Nu was er laatst een feestje en mijn dochter had een kaartje over.  De vriendin van haar werk wilde wel mee en daarna zouden ze gaan stappen in onze stad. Daarna zou ze hier blijven slapen omdat ze niet alleen terug wilde naar haar dorp. Helemaal prima.  
De meiden kwamen super laat ( of vroeg) thuis ( zonder sleutel dus ik werd wakker) Het bleek dat de vriendin via snap een jongen had leren kennen die ook in ons dorp woont.  Mijn dochter kent hem omdat zij een vriend van hem goed kent.  Ze hebben dus die avond met elkaar opgetrokken en vriendin en jongen hadden iets gekregen.  Vriendin wilde bij de jongen blijven slapen maar door was zo dronken dat ze uiteindelijk toch bij ons was blijven slapen.  Dit vertelde ze me dus toen ze thuis kwamen.  

Ik moest de volgende dag werken dus ik vertelde tegen collega dat ze me wakker hadden gebeld om 7 uur en dat ik dus naar niet meer naar bed was gegaan.  Mijn collega zei dat ik zeker boos was geworden als het meisje bij die jongen had geslapen want ze was nu toch mijn verantwoordelijkheid.  Ik was een beetje verbaasd want ik voel het helemaal niet als mijn verantwoordelijkheid.  Meisje is volwassen.  Als ze bij die jongen was blijven slapen ( maar niet dochter alleen maar huis had laten gaan) had ik daar niks van gevonden.  Ik vroeg dus af wat het forum ervan vindt.  Ben je verantwoordelijk voor een loge of niet? 

Chips kan de titel niet meer veranderen.  Verantwoordelijkheid uiteraard.  

Nee, is niet jouw verantwoordelijkheid. Ze is 18+ dus helemaal verantwoordelijk voor zichzelf. Of haar ouders zijn verantwoordelijk. 

Verder vond ik wel altijd dat mijn kinderen in beginsel verantwoordelijk waren voor hoe hun gasten zich in ons huis gedroegen. (Zij wezen de gasten op onze huisregels, zeg maar) 

Nee, ze is volwassen. Ze is zelf verantwoordelijk.  Mijn puberkinderen hebben trouwens een eigen sleutel.  Waarom had jouw dochter geen sleutel? 

Kampeerder schreef op 02-04-2026 om 21:22:

Nee, is niet jouw verantwoordelijkheid. Ze is 18+ dus helemaal verantwoordelijk voor zichzelf. Of haar ouders zijn verantwoordelijk.

Verder vond ik wel altijd dat mijn kinderen in beginsel verantwoordelijk waren voor hoe hun gasten zich in ons huis gedroegen. (Zij wezen de gasten op onze huisregels, zeg maar)

Dit inderdaad. Het is geen jong kind meer. Ik zou het overigens niet netjes vinden om te vragen of je ergens mag logeren en dan opeens toch niet komen omdat er wat leukers voorbij komt. Maar je kunt een 19-jarige ook weinig verbieden.

Ik zou de verantwoordelijkheid voor gasten wel bij je dochter neerleggen, net als het mee hebben van een sleutel.

Kimdekim

Kimdekim

02-04-2026 om 21:47 Topicstarter

Soccer-Mom schreef op 02-04-2026 om 21:35:

Nee, ze is volwassen. Ze is zelf verantwoordelijk. Mijn puberkinderen hebben trouwens een eigen sleutel. Waarom had jouw dochter geen sleutel?

Die was ze vergeten.

Kimdekim

Kimdekim

02-04-2026 om 21:48 Topicstarter

Kampeerder schreef op 02-04-2026 om 21:22:

Dat laatste vind ik ook hoor.  Maar gelukkig komen hier altijd hele leuke meiden die rekening houden met anderen dus ik heb nog nooit last van een loge gehad.  

Nee, natuurlijk is het niet jouw verantwoordelijkheid. Maar het is ook weer niet zo dat elke jongere daags na de achttiende verjaardag plots in een verantwoordelijke zelfredzame volwassene verandert. 

Als die twee meiden samen op stap gaan, zijn ze samen verantwoordelijk voor elkaar. Samen uit, samen thuis. En een oogje in het zeil houden dat er niet zoveel alcohol naar binnen gaat, dat er dingen gebeuren waar je later misschien toch niet zo happy mee bent. Zoals met je zatte kop met een jongen mee naar huis die je amper kent.

JOUW verantwoordelijkheid? Het moet niet gekker worden.

Dit gaat om volwassen meiden die gezellig zijn wezen stappen, niet om kleuters die bij de aardappelschilmesjes konden komen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.