Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Arnold

Arnold

22-02-2015 om 19:58

Meerderjarige/inkomen

Ik heb een vraag. Bij rechterlijke uitspraak mag ik m'n dochter van 19+ blijven ondersteunen.
Nu ontvangt zij een scholierentegemoetkomen van meer dan € 100,00 per maand. Mag ik een redelijk bedrag in mindering brengen op haar door mij te betalen ondersteuning?

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

22-02-2015 om 20:06

Waarom?

Waarom zou je dat willen? Wat is je motivatie ?

Moni

Moni

22-02-2015 om 20:16

Wie betaalt de rest van haar kosten?

Blijkbaar zit ze nog op school en woont bij haar moeder?
Haar moeder zal heel wat meer kosten hebben dan die 100 euro.
De scholieren tegemoetkoming is algemeen bekend. Ik denk dat de rechter daar al rekening mee gehouden heeft.

four

four

22-02-2015 om 20:30

nee

Je kunt ervan uitgaan dat de rechter rekening gehouden heeft met haar andere inkomsten.

Arnold

Arnold

22-02-2015 om 20:47

Geen commentaar, geen ideeënwisselung, maar hulp of

Ik betaal voor haar vanaf haar 4e levensjaar (en daar ben ik trots op).
Ik heb begrepen dat als zij inkomsten verkreeg, dat de betalende ouder dat inkomen in verhouding/redelijkerwijs mocht minderen.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

22-02-2015 om 20:52

Kortom

Je wil een "ja, dat mag" horen?

Nou, dan bij deze.

Ja dat mag.

Moni

Moni

22-02-2015 om 21:11

Waarom ben je trots dat je voor je dochter betaalt vanaf haar 4e

Dat hoort toch bij het ouder zijn, of je nou gescheiden bent of niet.
Dat doen toch alle ouders?
Of hebben ouders die gescheiden meer reden om trots te zijn?

Arnold

De scholierentegemoetkoming is geen inkomen. Het is een tegemoetkoming voor de extra kosten van het onderwijs. Vanaf je 18e is onderwijs niet meer gratis. Die extra kosten zitten in heel veel dingen, het ligt een beetje aan het soort opleiding die je dochter doet.
Vanaf 18 vervalt de kinderbijslag en de een-ouderkorting (of het kindgebonden budget)en moet het kind (naast de schoolkosten) zelf een ziektekostenverzekering betalen (waar we teruggave van de belastingen voor staat, maar die dekt niet alles en zeker niet het eigen risico, de tandartskosten etc.). De dus de verzorgende ouder en het kind samen gaan al minstens 100 euro achteruit.
Als de verzorgende ouder een bijstandsuitkering heeft en dit is haar jongste kind wordt zij gezien als alleenstaande: het kind moet dan in feite de ontbrekende 200 euro aanvullen als vorm van kostgeld (ondanks dat ze gezien wordt als thuiswonend).

Nu wil jij vanwege die 100 euro het alimentatiebedrag verlagen. Vind je ook dat de verzorgende ouder dan voortaan 100 euro minder hoeft te investeren in het kind? Plus de gemiste kinderbijslag en/of kindgebonden budget? Dat wordt een prettig leven voor je dochter.

Overigens: wat heb je gedaan vanaf 0-4 jaar? Niets bijgedragen?

Je bent blijkbaar al naar de rechter geweest en de rechter gaf je ongelijk. Nu stel je de vraag hier nog een keer. Blijkbaar heb je je nauwelijks verdiept in de financiële situatie van kinderen van 18+. Door naar de rechter te stappen heb je de boel op scherp gezet. Dat is jammer, want de bereidheid van dochter (en moeder) om te zorgen dat jij zo snel mogelijk van de alimentatie af bent (doordat dochter echt inkomen gaat verdienen met werk) zal daardoor zeker niet toegenomen zijn.

Tsjor

Carla

Carla

23-02-2015 om 11:16

tsjor offtopic en ontopic

misschien is hij stiefvader of misschien wist hij de eerste 4 jaar niet van haar bestaan af.

ontopic: het is een tegemoetkoming zoals hierboven al genoemd. Geen inkomen. Het is een bijdrage in de kosten. Als zij zou gaan werken krijgt zij inkomen.
Gewoon nog even die laatste jaren financieel doorvaderen; kinderen kun je niet zomaar in mindering brengen zodra dat jezelf redelijk lijkt of beter uitkomt.

Scholieren tegemoetkoming

https://duo.nl/particulieren/scholier/financiering-voor-scholieren/bedragen.asp

Als de ouders niet meer dan in 2012 € 35.764,- of minder verdienen, dan volgt de scholierentegemoetkoming. Maar de kinderbijslag is vervallen met 18 jaar.

Het is natuurlijk onzin dat je die 100 euro af mag trekken van je eigen bijdrage.
Als je dat doet kan je exvrouw het LBIO vragen jou afgesproken bijdrage te innen voor haar.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2015 om 23:11

Arnold

Van Geld & Recht:

... de financiële verantwoordelijkheid van ouders voor hun kroost. Deze stopt niet bij het 18de jaar. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht ook daarna te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot het 21ste jaar en is opgenomen omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd. Een hbo-opleiding of universitaire studie is niet goedkoop, duurt minimaal vier jaar, bovendien is de tijd die besteed kan worden aan bijbaantjes beperkt.

Kortom, je dochter krijgt de basisbeurs als bijdrage aan haar leven als student en daarnáást ben jij mede verantwoordelijkheid voor haar tot ze 21 jaar is.
Deze basisbeurs krijgen jongeren sinds enige tijd zélf en zijn hiermee niet afhankelijk van wat de ouders met dat geld (kunnen) doen. Ik denk dat dat een verstandige beslissing is, in het licht van jouw vraag bezien. Er zijn vast ouders die zich niet kunnen bedwingen en zich dat geld gewoon toe eigenen, omdat ze vinden dat zij meer recht hebben op dat geld.

Ik zou zeggen: hou je trotse gevoel dat je bijdraagt aan de kosten van je dochter nog een paar jaar vast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.