Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Mijn vriendin heeft straks geen dak meer boven haar hoofd. Help!

Hallo, ik zit op het moment met mijn handen in m'n haren. Ik probeer mijn vriendin op alle mogelijke manieren te helpen dus vandaar mijn bericht op deze website.

Ik zal de situatie in het kort uitleggen:

Mijn vriendin is 19 jaar en staat volledig op haar eigen benen. Ze heeft een zware jeugd gehad met gescheiden ouders en is in toezicht geweest van jeugdzorg. Op het moment gaat het goed met haar, alleen heeft ze het wel zwaar.
Haar ouders kunnen op het moment geen zorg aanbieden, zij zitten beide in de schuldsanering en kunnen haar financieel niet steunen. Ook hebben ze geen woonruimte voor haar, want daar is geen plek voor.
Ze heeft nooit de studie kunnen doen die ze graag had willen doen vanwege haar persoonlijke situatie.
Op het moment woont ze voor 6 maanden bij haar beste vriendin in huis, maar moet over twee maanden weer geheel op eigen benen staan en heeft een woning nodig.

Ik heb voor haar de belastingdienst opgebeld en haar situatie uitgelegd. Naar mijn mening valt haar situatie onder "bijzonder uitzonderingen" als het gaat om huurtoeslag aanvragen.
Toch werd het direct afgewezen.
Hoe krom is dat? Haar ouders kunnen haar niet helpen, zelf werkt ze heel hard om rond te kunnen komen, ze wil heel graag een studie gaan doen voor een betere toekomst, maar toch kan ze geen toeslag krijgen en dus nergens heen. Ze moet echt alles zelf betalen..

Mijn vraag is: is er een regeling betreft haar situatie?

Ze heeft al geen jeugd gehad, wanneer kan ze de dingen doen die normaal zijn voor haar leeftijd?

Bedankt voor het lezen!

Mej. Griffel

Mej. Griffel

06-03-2015 om 15:24

kamer

Kan ze niet zoeken naar een kamer in een studentenhuis? Daar wonen ook vaak werkende jongeren. Volgens mij kan ze het beter in die hoek zoeken.

Marea

Marea

06-03-2015 om 15:32

Huurtoeslag

Huurtoeslag kun je pas aanvragen als je een huis of kamer hebt. Dan pas kan de belastingdienst kijken of je te veel betaalt voor wat je kunt betalen en subsidieren ze de rest.
Dus je vriendin moet proberen een betaalbare kamer te vinden en informeren of je ook subsidie kunt krijgen als je een kamer bij iemand huurt. Want dat betwijfel ik. Voor zelfstandige kamers zoals studenten die bewonen is wel subsidie beschikbaar.
Staat ze ingeschreven bij een woningbouwvereniging? Of informeer eens bij de gemeente. Ze zullen haar toch niet zomaar op straat laten belanden.
Veel sterkte.
En, studeren kan altijd nog als ze haar leven een beetje op orde heeft. 19 is nog jong.

Just.me

Just.me

06-03-2015 om 15:32 Topicstarter

Kamer

Ze is het zat om steeds een tijdelijke plek te hebben en geen personal space te krijgen. Wat ik heel goed kan begrijpen, want ze heeft al jaren niet haar eigen plekje gehad. Als je op kamers woont moet je ook vaak dingen delen en de huur in Utrecht is ontzettend hoog. Het zou dus een goede optie zijn om een studio te kunnen huren, maar die zijn onbetaalbaar in Utrecht en omstreken.

Angela67

Angela67

06-03-2015 om 15:36

wensen

"ze is het zat om steeds een tijdelijke plek te hebben" > een kamer kun je jaren aanhouden en er is veel variatie in wat je al dan niet deelt. Ik denk niet dat het helpt om daar nog eisen aan te stellen in deze fase. Kan ze niet in een kleinere gemeente rondom Utrecht kijken?
Bunnik bijv?
gr Angela

Just.me

Just.me

06-03-2015 om 15:38 Topicstarter

Ouders

Ik weet dat ouders vanaf je 18e t/ 21e verantwoordelijk zijn en verplicht zijn om je te ondersteunen. Maar wat als ze dit niet kunnen? Zijn er instanties die mensen in deze situatie kunnen helpen?

Pug

Pug

06-03-2015 om 15:57

ze heeft niet veel te willen

Ik denk niet dat er instanties zijn die voor haar een studio willen huren omdat ze niet op kamers wil.

Is ze al 4 maanden bezig met zoeken of begint ze nu pas?

Marea

Marea

06-03-2015 om 16:02

Ze is het zat

Tja, ik ben het ook zat dat ik in een nieuwbouwhuis woon en niet in een zeventiende-eeuws grachtenpand in het centrum. Maar het leven is niet eerlijk en jouw vriendin heeft het niet makkelijk. Maar het heeft geen zin om onhaalbare eisen te stellen.
Er zijn ook zelfstandige kamers met eigen keuken en douche. Meer studio's. En als Utrecht een dure stad is, dan moet ze kijken of ze naar een randgemeente kan of een buitenwijk.

Just.me

Just.me

06-03-2015 om 16:18 Topicstarter

Instantie

We blijven opzoek naar een plek waar ze kan wonen. Ik vroeg mij gewoon af of er hulp aangeboden zou kunnen worden door bepaalde instanties aangezien ze nog zo jong is Jeugdzorg valt ook onder een instantie, maar die heeft haar leven juist op z'n kop gezet waardoor ze nu machteloos er alleen voor staat. Helemaal alleen is ze natuurlijk niet, ze heeft mij! Ik ben gewoon aan het kijken of haar kan helpen.

Theekopje

Theekopje

06-03-2015 om 16:46

Wensen en noodzakelijkheden

" Het zou dus een goede optie zijn om een studio te kunnen huren, maar die zijn onbetaalbaar in Utrecht en omstreken."

Natuurlijk zou dat prettig zijn, maar dat wil iederéén. De meeste mensen hebben liever een eigen studio dan een gedeelde keuken en badkamer in een studentenhuis.

Ik heb door omstandigheden 10 jaar lang op kamers gewoond, vanaf mijn 17e (ik begon op 9 vierkante meter). Ook toen ik al lang en breed werkte deelde ik nog de badkamer met andere werkende jongeren. En dat was echt niet omdat ik het zo vreselijk leuk vond om een huis te delen. Maar soms zijn de omstandigheden niet anders.

Op basis van wat jij vertelt zie ik niet waarom je vriendin in aanmerking zou komen voor speciale regelingen, toeslagen, subsidies of zorg. Tenzij er nog meer aan de hand is dat wij niet weten, kan ze net als andere jongeren gewoon een kamer huren.

Marie

Marie

06-03-2015 om 17:08

waarom Utrecht?

Waarom beslist Utrecht? Wat doet ze nu precies? Werken, leren, thuis omhangen?
Staat ze al ingeschreven voor een woning? Zo nee, waarom niet?
Ze kan ook contact opnemen met het Ping-loket van de gemeente en/of Sociale Zaken van de gemeente:http://www.ping.nl/home.ashx
En als ze niet gebonden is aan Utrecht kijk dan eens heel ergens anders.

Mej. Griffel

Mej. Griffel

06-03-2015 om 17:21

bijstellen

Jongeren van haar leeftijd wonen geregeld eerst op kamers omdat ze geen geld hebben voor zelfstandige woonruimte. In Utrecht is het sowieso moeilijk om woonruimte te vinden. Ze zal haar eisen omlaag bij moeten stellen en bv in de omgeving van Utrecht een kamer zoeken.
Maar als ze ooit zelfstandige woonruimte wil huren in Utrecht is het wel verstandig om zich nu al in te schrijven, de wachttijden zijn lang.

Moni

Moni

06-03-2015 om 23:04

Andere woonplaats?

Wat voor studie wil ze gaan doe?
Ze zou ook naar een goedkopere plaats kunnen uitwijken waar meer mogelijk is qua wonen.
Wil ze studeren op hbo/wo-niveau? Dan kan ze een studielening krijgen.

Een compleet eigen plek is iets wat de meeste studenten niet hebben.
Haar probleem is dat haar thuissituatie ook niet fijn is. Dat maakt het moeilijk.

Kamers te huur

http://www.dub.uu.nl/artikel/nieuws/inschrijving-open-voor-kamers-voormalig-kantoorpand-gemeente.html

Wat is nu het probleem? Heeft ze geen startkwalificatie? Heeft ze geen opleidingsplaats? Komt ze nog niet in aanmerking voor een uitkering? Kan ze voorlopig ergens gaan werken?

Fijn dat ze zo'n goede vriendin heeft. Ik kan me goed voorstellen dat er een lastige puzzel te leggen is voor je vriendin.

charitas

http://emmaus.nl/bij-ons-wonen-enof-werken

Je kunt ook altijd nog een plaatselijke kerk vragen om hulp, die hebben soms ook mogelijkheden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-03-2015 om 08:54

Anti sloop

Ook altijd een leuk alternatief.

Maar eerlijk gezegd vind ik wel dat je vriendin de lat wat hoog legt. Een goeie woonplek regelen kost tijd. Wellicht kan ze beter eerst maar eens zorgen dat ze een gewoon dak boven haar hoofd heeft en dan gaan kijken hoe het beter kan.
Zo zijn wij allemaal begonnen...

Utrecht

is een stad waar betaalbare woonruimte voor jongeren schaars is. Antikraak is een optie, maar dan is dat alweer niet voor langere tijd.

Ik snap dat je het erg te doen hebt met je vriendin, je gunt haar een fijner leven. Maar toveren kun ook jij niet - wij ook niet - en instanties doen anno 2015 eerder minder dan meer (participatiesamenleving). Dus de enige oplossing is samen met een vriend/vriendin ergens iets huren. Iets voor haar alleen met meer persoonlijke ruimte zit er op dit moment niet in. Het is fijn dat ze jou heeft en dat jij haar wilt helpen. Maar een toverstokje heb je niet.
Overleggen met maatschappelijk werk of met het bureau sociale raadslieden of er mogelijkheden zijn die je nu niet ziet. daarnaast volhouden, werken, en inderdaad, zoals de anderen al zeggen: 19 is niet te laat om een studie te gaan volgen. Ze heeft wel haar diplomam voortgezet onderwijs gehaald, ondanks alle tegenspoed?

Sterkte ermee!

Jongerenloket

Ik snap dat de vraag naar woonruimte nu dringend is, je vriendin heeft nog maar twee maanden tijd. Toch is 'woonruimte' niet het begin van haar leven. Het is eerder het gevolg van andere keuzes die ze moet maken, bijvoorbeeld: wil ik een studie gaan doen (heeft ze al een startkwalificatie) of wil ik gaan werken? En waar dan. Als daar keuzes voor gemaakt zijn volgt de vraag waar ze dan moet wonen.
Je vriendin maakt het moeilijk door nu al allerlei wensen toe te voegen aan de woonruimte, wensen die voor een 19-jarige niet reëel zijn.

Ik denk dat je vriendin helaas te oud is voor een vorm van begeleid kamerwonen, dan moet je eigenlijk 17 zijn.

Ik zou je willen adviseren om samen met haar nar het jongerenloket van de gemeente te gaan. Kijk hier eens: https://loket.bunnik.nl/mozard/!suite86.scherm0325?mPag=750&mVrg=1077&mLok=1 Je moet even naar beneden scrollen voor informatie over het jongerenloket. Als ik het goed begrijp gaat dit over Bunnik, Zeist en Utrecht-Zuid. Een andere mogelijkheid is maatschappelijk werk inschakelen.

Om hulp te krijgen moet je een status als 'probleemgeval' hebben. Er zijn een paar mogelijkheden: nare jeugd kan psychologische hulp opleveren; geen woonruimte kan de status van dakloze opleveren en daarmee een heel circuit aan hulpverlening; geen startkwalificatie kan de status van 'voortijdige schoolverlater' opleveren en daarmee ook weer een heel circuit aan hulpverlening; etc. Het klinkt misschien heel hard, maar soms moeten problemen erger worden of beter zichtbaar voor de samenleving om ervoor te zorgen dat bepaalde hulpverlening op gang komt.

Het is een bekend gegeven, dat jongeren die uit de jeugdzorg komen op hun 18e zomaar losgelaten worden, zonder verdere begeleiding. Dat is een groot probleem, maar je vriendin zal daarom extra hard aan het werk moeten gaan om er zelf uit te komen.

Ik vind het heel lief wat je voor haar doet, maar ik denk echt dat 'woonruimte' het sluitstuk moet zijn van een aantal andere beslissingen van je vriendin en dat ze eerst die andere beslissingen moet nemen. Ze kan haar toekomst niet bouwen op haar slechte verleden, ze moet haar toekomst bouwen op reële keuzes die ze nu zelf moet maken. Het is fijn dat je haar daarbij wil helpen, maar ik denk toch dat de belangrijkste hulp die je haar nu kunt geven is: ervoor zorgen dat ze bij de juiste instanties terecht komt, die haar verder kunnen helpen; en dat is breder dan een mooie zelfstandige woonruimte.

Heeft ze nu wel iets van inkomen? Heeft ze een zorgverzekering? Staat ze in een gemeente ingeschreven?

Tsjor

Carla

Carla

07-03-2015 om 10:47

ik zou het ook

Ik zou het ook kleiner zoeken. Mijn dochter is 25 en heeft ook nog geen geld om op die manier op eigen benen te staan.
Rotterdam is al de helft goedkoper wonen, ook goed bereikbaar met trein enz.
Ze is pas 19. Ik snap dat ze rust wil, maar ze zal toch ergens en (dus vaak) onderaan moeten beginnen.
Niemand heeft op die leeftijd de financiele middelen om te krijgen wat zij nu wil.
Er is geen instantie die haar zo zal kunnen supporten dat ze krijgt wat ze wil.
Eerst leren/werken en dan sparen om te krijgen wat je wil is de weg van iedereen.
Verder zijn er misschien wel instanties die haar wat meer op weg kunnen helpen naar zelfstandig wonen.
Maar dat zijn ook geen geldschieters helaas.

Marea

Marea

07-03-2015 om 11:08

Tsjor

Tsjor, wat schrijf je dat toch allemaal weer mooi en gestructureerd op. Ik heb altijd zoveel verschillende gedachtes en punten die over elkaar heen buitelen, dat het bij mij altijd een hapsnap opsomming wordt.
Mijn complimenten

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2015 om 17:24

Sluit me aan bij Marea

Op dit gebied kun je echt bij jou aankloppen Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2015 om 17:31

Just.me

Ik sluit me ook aan bij wat Tsjor zegt. Je vriendin kan niet op haar ouders leunen, dat moet ze dus loslaten. Mijn jongste dochter leunt ook niet op ons en toch redt ze zich. Het enige wat wij betalen is de zorgverzekering (wat er na de zorgtoeslag overblijft), de rest werkt, 'krijgt' en leent ze bij via DUO. Ze moet uitzoeken wat er wel mogelijk is en niet blijven steken in wat niet mogelijk is. Een dure woonruimte kan altijd nog, maar niet nu. De kunst is om van een woonruimte een eigen nest te maken. Dat zit 'm niet persé in de mooie woonruimte maar dat moet je ook willen. Als je vriendin blijft mokken dat ze iets voor zichzelf wil, wordt het moeilijk. Daar heeft ze het geld nog niet voor. Dus moet ze een kamer huren en daar haar 'nest' van maken.

Ik dacht ook gelijk aan het jongerenloket. Ga gezellig met haar mee, meer kun je nu niet doen.

Brianna F

Brianna F

09-03-2015 om 10:36

kamer

Mijn dochter had een kamer in Zeist, stukken goedkoper dan Utrecht en toen (vorig jaar)genoeg kamers. Kamernet.nl

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.