Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Menorquina

Menorquina

12-11-2020 om 10:33

misschien spijt van vrije opvoeding


Menorquina

Menorquina

17-11-2020 om 11:35

Merel

'(en ik had zoon natuurlijk naar beneden kunnen halen om de vuilnisbak te legen, maar ja, ik sta bij die bak, zou dat andersom ook stom vinden ;-0)'

Hahaha, dat zouden mijn dochters ook heel raar hebben gevonden.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2020 om 23:33

Menorguina

Dat begreep ik ook hoor ☺️, ik denk te zien waarom je dit zegt. Ik bedoelde er vooral mee dat het best kan gebeuren dat ze of nog slordiger worden of juist heel geordend, nog later naar bed of juist niet en dat je je daar maar niet druk om moet maken. Als jullie met jullie opvoeding kunnen constateren dat ze wel tot prettige mensen zijn uitgegroeid, neem dan het verlies van een minder geslaagd stukje in de opvoeding en vertrouw erop dat het goedkomt. Ooit 😊. Nu ben je een beetje te laat voor een inhaalslag.

Genista

Genista

20-11-2020 om 11:22

Kantelpunt

Toen ik weer fulltime ging werken, hebben we onze pubers uitgelegd dat er nu meer van hen verwacht werd. Zo heeft iedereen een vaste dag in de week waarop hij/zij kookt en de vaatwasser inruimt. Mijn jongste was toen 14. Met het veranderen van schoolroosters oid kan natuurlijk die dag wel eens gewisseld worden, maar alle drie koken ze op een doordeweekse dag. Tot mijn verrassing willen ze dit ook graag in vakanties zo houden. Het is blijkbaar toch wel prettig en handig om te kunnen koken en te bepalen wat je eet.
Was die niet in de wasmand ligt, was ik niet. Twee hebben het eens een maand volgehouden om geen was in te leveren. Toen was alles echt op en kwamen ze onderhandelen. Sindsdien gaat het redelijk. Als ik het druk heb, vraag ik er wel eens eentje om een was in de machine te gooien of op te hangen en dat doen ze dan ook. Nooit uit zichzelf, maar zoals ervaren ouders hiervoor al zeiden: dat komt wel als ze op zichzelf wonen.

Samengevat: wij hebben een natuurlijk kantelpunt aangegrepen om ze meer te laten helpen in huis. Inmiddels is het normaler voor ze, maar uit zichzelf iets doen? Neuh, zuchten en steunen, maar daar luister ik wel overheen, zolang het maar gebeurt. En we krijgen af en toe verrassende maaltijden, dat is natuurlijk een leuk bij-effect.

akkemarie

akkemarie

24-11-2020 om 21:15

Jarenlang strijd, sinds 2 jaar niet meer

Ik werk onregelmatig. Eerst vrij weinig z daarna echter 60 uur per week, verdeeld over 3 banen. Nu niet meer hoor maar toen wel. Daarnaast deed ik alles thuis. Dat gaf strijd en verdriet. Ik heb toen aangegeven dat ik zou vertrekken uit het gezin wanneer de situatie niet zou veranderen.
We hebben een gezinsgesprek gepland. Er is een schema gemaakt die precies alles aangeeft, per dag. Tot en met weggooien oud papier aan toe. Gezamenlijk afgesproken en we kunnen elkaar aanspreken op verzaken. Het geeft duidelijkheid en rust.

Verder heb ik 2 wasmanden extra gekocht en die op kamer kid gezet. Ik doe alleen de was van mijn partner en mij. Kinderen doen hun eigen was. Mogen alleen volle wastrommel draaien. Willen ze wassen en is de trommel niet vol dan moeten ze was van ons er bijpakken. Was buiten ophangen bij goed weer. Anders de droger gebruiken.
Of ze de schone was willen opbouwen in hun kast of in een lege wasmand laten zitten regelen ze zelf.

Dit heeft zo ontzettend veel goed gedaan voor de sfeer bij ons.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.