Anoniem1290
02-08-2025 om 18:02
Moeder drinkt veel, wat te doen?
Geachte forumleden,
Ik ben 18 jaar oud en woon bij mijn moeder. Zij drinkt relatief veel alcohol, niet een complete alcoholist maar ook niet een gewone drinker die elke dag bijvoorbeeld een glaasje bij het eten neemt.
Zij begint te drinken rond het einde van de middag als ze uit werk komt, in het weekend vaak nog wat eerder, maar niet veel eerder. Ze drinkt vooral donker (zwaar) bier en ook wijn. Als ze het donkere bier drinkt drinkt ze enkele flesjes (rond de 3) en dan zie je haar wel echt wat aangeschoten (dit kun je merken aan haar manier van praten, dus langzamer en op een ietwat andere toon). En bij wijn drinkt ze soms wel bijna de hele fles leeg, gisteravond bijvoorbeeld dronk ze binnen ca. een uur bijna een hele fles leeg (en ze had al eerder wijn gehad gisteren).
Hier komt de reden waarom ik mij zorgen maak, naast haar gedragsveranderingen als ze drinkt: ze laat allemaal troep op haar bed, zoals chips of klokhuizen van appels, laatst at ze in bed een ijsje met chocola en zag ik de volgende dag chocola gesmeerd over haar dekbed. En dit lag er dagen erna nog, ze ruimt het maar niet op. Vandaag had ik weer haar troep van gisteravond opgeruimd (uit mezelf). Ik heb er genoeg van en ga ook op mezelf wonen binnenkort, maar ik ben wel van haar afhankelijk voor de kosten dus kan niet no-contact met haar gaan, al is dat wel wat ik soms wil.
Ik weet dus gewoon niet wat ik moet doen, ze zegt steeds dat ze gaat stoppen maar doet het maar gewoon niet, ik begin te denken dat ze alcoholproblemen heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
PS: ze rookt ook, hier is ze wel lange tijd mee gestopt en is weer begonnen maar pogingen om te stoppen willen ook niet baten bij haar weer.
PPS: naast het roken en drinken, sport ze eigenlijk ook helemaal niet en heeft hier ook niet echt behoefte aan (als ik haar tenminste goed begrijp) ondanks dat ze overgewicht heeft. Ze heeft een BMI van 28.
MamaE
29-04-2026 om 20:28
Ik ben verder totaal niet pro-roken, maar tabak is bij uitstek een verslaving die je functioneren niet enorm beïnvloedt, niet voor niks een van de weinige middelen die je mag gebruiken in de pauze op je werk en je mag ook autorijden na gebruik. Los van dat het ontzettend ongezond is zijn er waarschijnlijk weinig laagfunctionerende rokers die de hele dag niks anders doen dan roken. Ja, bejaarde opa's in hun zetel voor de tv misschien.
Op de wc op school/werk kun je natuurlijk masturberen, maar ik ga er toch vanuit dat je daar niet 90% van de tijd doorbrengt. En dat maakt het wel anders dan wanneer je hele dagen thuis bent.
Je kunt overigens ook op een openbare plek gaan studeren, bijvoorbeeld de bibliotheek of zo.
Anoniem1290
29-04-2026 om 20:42
MamaE schreef op 29-04-2026 om 20:28:
Ik ben verder totaal niet pro-roken, maar tabak is bij uitstek een verslaving die je functioneren niet enorm beïnvloedt, niet voor niks een van de weinige middelen die je mag gebruiken in de pauze op je werk en je mag ook autorijden na gebruik. Los van dat het ontzettend ongezond is zijn er waarschijnlijk weinig laagfunctionerende rokers die de hele dag niks anders doen dan roken. Ja, bejaarde opa's in hun zetel voor de tv misschien.
Op de wc op school/werk kun je natuurlijk masturberen, maar ik ga er toch vanuit dat je daar niet 90% van de tijd doorbrengt. En dat maakt het wel anders dan wanneer je hele dagen thuis bent.
Je kunt overigens ook op een openbare plek gaan studeren, bijvoorbeeld de bibliotheek of zo.
Klopt verder. Bij de bibliotheek is zeker een optie, daar had ik al aan gedacht. Ik ga dit allemaal meenemen morgen naar de huisarts.
Kan ik daar ook gewoon hele dag zitten dan? En dan even tussendoor naar huis bijvoorbeeld. Ik studeer zo ca. 6 uur per dag (tenminste, dat moet ik doen, doordat ik verslaafd ben doe ik dat vaak niet).
Ik ging na school (toen ik dus ook al op de WC's masturbeerde) ook weer thuis vaak meerdere malen masturberen en dan ook mijn huiswerk niet doen.
haarklover
30-04-2026 om 07:47
Ik denk dat je in een bibliotheek niemand in de weg zit, al zou je er de hele dag zitten.
En anders vraag je even aan iemand aan de balie of het goed is als je er gaat studeren.
In de bibliotheek van een universiteit is normaal dat studenten er uren zitten te studeren, ik denk dat dat voor een hogeschool ook geldt.
(en meestal kan iedereen naar binnen lopen, ook als je geen student bent).
Anoniem1290
30-04-2026 om 08:41
haarklover schreef op 30-04-2026 om 07:47:
Ik denk dat je in een bibliotheek niemand in de weg zit, al zou je er de hele dag zitten.
En anders vraag je even aan iemand aan de balie of het goed is als je er gaat studeren.
In de bibliotheek van een universiteit is normaal dat studenten er uren zitten te studeren, ik denk dat dat voor een hogeschool ook geldt.
(en meestal kan iedereen naar binnen lopen, ook als je geen student bent).
Ah, dat is dan wel handig. Een bibliotheek zat ik inderdaad al over na te denken, dus dat houd ik zeker in mijn achterhoofd.
Joszy
30-04-2026 om 08:54
Anoniem1290 schreef op 30-04-2026 om 08:41:
[..]
Ah, dat is dan wel handig. Een bibliotheek zat ik inderdaad al over na te denken, dus dat houd ik zeker in mijn achterhoofd.
Waarom neem je dit soort stappen niet, als je het al had bedacht? Als het je niet bevalt omdat het toch veel lawaai is ofzo, vertrek je weer. Het komt over alsof je allerlei plannen hebt maar het blijft bij plannen. Je zult echt zelf aan de bak moeten, en dit is dan een relatief kleine en makkelijke stap.
Ik ken ook mensen trouwens die 'thuiswerken' vanuit de bibliotheek. Zolang je niet hoeft te bellen gaat dat prima, er zijn vaak studie/werkplekken.
Overigens als je echt advocaat wilt worden per direct stoppen met grensoverschrijdend gedrag. Ook als je denkt dat je slachtoffer het niet doorheeft, grote kans namelijk dat ze dat wel heeft maar niks durft te zeggen. Maar een advocaat met een aantekening hiervoor, lijkt me geen optie!
Anoniemvoornu
30-04-2026 om 09:55
Joszy schreef op 30-04-2026 om 08:54:
[..]
Waarom neem je dit soort stappen niet, als je het al had bedacht? Als het je niet bevalt omdat het toch veel lawaai is ofzo, vertrek je weer. Het komt over alsof je allerlei plannen hebt maar het blijft bij plannen. Je zult echt zelf aan de bak moeten, en dit is dan een relatief kleine en makkelijke stap.
Ik ken ook mensen trouwens die 'thuiswerken' vanuit de bibliotheek. Zolang je niet hoeft te bellen gaat dat prima, er zijn vaak studie/werkplekken.
Overigens als je echt advocaat wilt worden per direct stoppen met grensoverschrijdend gedrag. Ook als je denkt dat je slachtoffer het niet doorheeft, grote kans namelijk dat ze dat wel heeft maar niks durft te zeggen. Maar een advocaat met een aantekening hiervoor, lijkt me geen optie!
En voor de klas staan lijkt me ook niet een optie in combinatie met seksueel overschrijdend gedrag..
.
Dorestad
30-04-2026 om 10:14
Anoniem1290 schreef op 29-04-2026 om 20:21:
[..]
Eens kijken, ik zit in Overijssel.
Het maakt niet uit waar je woont. Verschillende locaties, bijvoorbeeld een gezinskliniek in Eelderwolde en een kliniek voor jongeren in de prachtige groene omgeving van Eelde. Je kunt veel hulp krijgen.
Moree
30-04-2026 om 10:15
Succes bij de huisarts.
Je bent goed bezig. Het is ook zo hard ploegen om je dagelijks leven te leven en de problemen te navigeren die spelen.
Good on ye, dat je eerlijk vertelt over je akties op de andere fora. Dat vergt moed. En goed van je dat je eerlijk en open blijft.
Ik heb even bijgelezen en hoop enorm dat je snel therapie kunt gaan krijgen. Met mijn eigen verslavingsverleden weet ik hoe enorm het in de weg staat van…..nou ja, eigenlijk alles wat je in het dagelijkse leven daarnaast doet.
Maar vooral dingen waar je concentratie voor nodig hebt, want verslaving (welke soort verslaving maakt niet zoveel uit, grist alle ruimte en energie weg. Het zorgt dat focus onmogelijk wordt want de ‘drang’ slurpt alles weg. Studeren is lastig, zo niet onmogelijk.
Ik wilde dit even met je delen.
Ik hoop dat je heel snel therapie kunt gaan krijgen.
Joszy
30-04-2026 om 10:47
Anoniemvoornu schreef op 30-04-2026 om 09:55:
[..]
En voor de klas staan lijkt me ook niet een optie in combinatie met seksueel overschrijdend gedrag..
.
Ik snap niet zo goed waar dat voor de klas staan vandaan komt? Ik heb wel gelezen dat TO op Bonaire klassikaal les wil volgen, maar dat is toch echt iets anders dan voor de klas staan
Anoniemvoornu
30-04-2026 om 11:00
Joszy schreef op 30-04-2026 om 10:47:
[..]
Ik snap niet zo goed waar dat voor de klas staan vandaan komt? Ik heb wel gelezen dat TO op Bonaire klassikaal les wil volgen, maar dat is toch echt iets anders dan voor de klas staan
Hij schreef eerder (in dit topic) dat als advocaat worden niet lukt hij als plan B heeft voor de klas staan.
Anoniem1290
30-04-2026 om 16:31
Moree schreef op 30-04-2026 om 10:15:
Succes bij de huisarts.
Je bent goed bezig. Het is ook zo hard ploegen om je dagelijks leven te leven en de problemen te navigeren die spelen.
Good on ye, dat je eerlijk vertelt over je akties op de andere fora. Dat vergt moed. En goed van je dat je eerlijk en open blijft.
Ik heb even bijgelezen en hoop enorm dat je snel therapie kunt gaan krijgen. Met mijn eigen verslavingsverleden weet ik hoe enorm het in de weg staat van…..nou ja, eigenlijk alles wat je in het dagelijkse leven daarnaast doet.
Maar vooral dingen waar je concentratie voor nodig hebt, want verslaving (welke soort verslaving maakt niet zoveel uit, grist alle ruimte en energie weg. Het zorgt dat focus onmogelijk wordt want de ‘drang’ slurpt alles weg. Studeren is lastig, zo niet onmogelijk.
Ik wilde dit even met je delen.
Ik hoop dat je heel snel therapie kunt gaan krijgen.
Heel erg bedankt! Ook heel vervelend dat jij dit hebt meegemaakt.
Anoniem1290
30-04-2026 om 16:32
Joszy schreef op 30-04-2026 om 08:54:
[..]
Omdat ik niet nog meer slechte ervaringen (in de zin van dat het niet lukt) wil krijgen met al de dingen die ik al heb geprobeerd.
Overigens was vandaag wel een lekkere dag waar ik wel goed heb kunnen studeren, en daar ben ik best trots op.
Ik weet zeker dat ik met grensoverschrijdend gedrag moet stoppen...
Moree
30-04-2026 om 21:53
Anoniem1290 schreef op 30-04-2026 om 16:32:
[..]
Overigens was vandaag wel een lekkere dag waar ik wel goed heb kunnen studeren, en daar ben ik best trots op.
Ik weet zeker dat ik met grensoverschrijdend gedrag moet stoppen...
Goeie berichten!
Echt heel goed.
Ysenda
30-04-2026 om 22:22
ik denk dat het verstandig is om te beginnen met dingen te doen op het niveau dat je nu hebt ipv op het niveau dat je wil bereiken.
Met je ASS is boven je kunnen werken de route naar andere problemen. Dat betekend dat je je doelen juist niet haalt. Je ondermijnd jezelf door te hoog te grijpen. Je wil geen mbo doen want je wil advocaat worden. Maar het is als een ultramarathon lopen dat begint met een minuut hardlopen en 2 minuten wandelen. Dan krijg je succes ervaringen en loop je al snel 10 km. En dan ga je een stapje verder. Begin h
Je bij de ultramarathon ga je die zeker niet halen hoe lang je ook probeert.
Begin eerst eens met een goede dag indeling en minderen van het ongewenste gedrag.