Anoniem1290
02-08-2025 om 18:02
Moeder drinkt veel, wat te doen?
Geachte forumleden,
Ik ben 18 jaar oud en woon bij mijn moeder. Zij drinkt relatief veel alcohol, niet een complete alcoholist maar ook niet een gewone drinker die elke dag bijvoorbeeld een glaasje bij het eten neemt.
Zij begint te drinken rond het einde van de middag als ze uit werk komt, in het weekend vaak nog wat eerder, maar niet veel eerder. Ze drinkt vooral donker (zwaar) bier en ook wijn. Als ze het donkere bier drinkt drinkt ze enkele flesjes (rond de 3) en dan zie je haar wel echt wat aangeschoten (dit kun je merken aan haar manier van praten, dus langzamer en op een ietwat andere toon). En bij wijn drinkt ze soms wel bijna de hele fles leeg, gisteravond bijvoorbeeld dronk ze binnen ca. een uur bijna een hele fles leeg (en ze had al eerder wijn gehad gisteren).
Hier komt de reden waarom ik mij zorgen maak, naast haar gedragsveranderingen als ze drinkt: ze laat allemaal troep op haar bed, zoals chips of klokhuizen van appels, laatst at ze in bed een ijsje met chocola en zag ik de volgende dag chocola gesmeerd over haar dekbed. En dit lag er dagen erna nog, ze ruimt het maar niet op. Vandaag had ik weer haar troep van gisteravond opgeruimd (uit mezelf). Ik heb er genoeg van en ga ook op mezelf wonen binnenkort, maar ik ben wel van haar afhankelijk voor de kosten dus kan niet no-contact met haar gaan, al is dat wel wat ik soms wil.
Ik weet dus gewoon niet wat ik moet doen, ze zegt steeds dat ze gaat stoppen maar doet het maar gewoon niet, ik begin te denken dat ze alcoholproblemen heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
PS: ze rookt ook, hier is ze wel lange tijd mee gestopt en is weer begonnen maar pogingen om te stoppen willen ook niet baten bij haar weer.
PPS: naast het roken en drinken, sport ze eigenlijk ook helemaal niet en heeft hier ook niet echt behoefte aan (als ik haar tenminste goed begrijp) ondanks dat ze overgewicht heeft. Ze heeft een BMI van 28.

letterkoekje
07-08-2025 om 12:56
Wat ik wel grappig vind is dat er over moeder nog nauwelijks en over drinken al helemaal niet meer wordt gesproken. Maar dat mag en ik denk dat TO hier al veel heeft opgestoken. En het is zijn topic, dus ....

Anoniem1290
07-08-2025 om 17:24
letterkoekje schreef op 07-08-2025 om 12:56:
Wat ik wel grappig vind is dat er over moeder nog nauwelijks en over drinken al helemaal niet meer wordt gesproken. Maar dat mag en ik denk dat TO hier al veel heeft opgestoken. En het is zijn topic, dus ....
Dat viel mij ook op inderdaad.
Ik zat net met mijn vader in de auto en we waren aan het praten, hij had het over dat hij wel spijt heeft dat ze (mijn ouders) zo vroeg uit elkaar zijn gegaan en zei wel (natuurlijk sarcastisch, althans, dat mag ik hopen) dat als ze echt nog langer samen zouden zijn gebleven (bijvoorbeeld tot mijn 16e) dat mijn vader in een gekkengesticht zou zitten omdat hij het niet met mijn moeder zou aankunnen. En als ik vraag hoe mijn moeder was, geeft hij vaag antwoord, zo denk ik nu wel dat er dingen zijn die ik niet over mijn eigen moeder weet.

Anoniem1290
08-08-2025 om 07:48
Wat ik nu ga vragen klinkt misschien wat apart, omdat het op zichzelf niet direct een teken is van hoe verzorgd je bent en hoe je met jezelf omgaat:
Mijn moeder droeg weleens nagellak tot een aantal jaar geleden, maar doet dat nu ook niet meer. Je zou nagellak kunnen zien als persoonlijke verzorging. Hoe denken jullie hierover? Wel is het zo dat ze het nog weleens koopt, maar dan nooit op doet. Wellicht heeft ze hier dus ook geen puf voor? Want ze zegt veel dingen te willen doen, maar doet het dan niet.

Anoniem1290
08-08-2025 om 07:48
Verder wil ik mijn moeder ook geen knuffel geven, kan dit een signaal van mijn lichaam zijn?

Evaluna
08-08-2025 om 07:54
Anoniem1290 schreef op 07-08-2025 om 10:47:
[..]
Ook een goed idee! Ik wil sowieso zelf aan de Universiteit van Aruba gaan studeren als ik mijn propedeuse via de OU heb behaald.
We hebben op (vrijwel) elk eiland contacten, dus er zal vast iemand zijn bij wie ik terecht kan.
Dit lijkt me best een goed idee. Je relatie met je moeder is ingewikkeld. Als kind / jongere zijnde neem je veel dingen voor normaal aan. Naar mate je ouder wordt zal je steeds meer zien waarvan je gaat bedenken of dat dit eigenlijk wel normaal is.
Door op deze manier afstand de creëren heb je meer tijd voor je eigen ontwikkeling, wat op jouw leeftijd belangrijk is.
Ik zou je wel aanraden om rustig aan te beginnen met je opleiding. Niet te hoog instappen, maar eerst maar eens wennen weer aan het leren / huiswerk / toetsen. Doorleren kan altijd nog, je bent nog heel jong. Beter wat levenservaring opdoen en rustig en stabiel een papiertje halen dan dat het mislukt. Als je 30 bent is er echt niemand meer die vraagt hoe oud je was toen je klaar was met leren.

tsjor
08-08-2025 om 08:01
Als je moeder veel drinkt kan het zijn dat ze andere prioriteiten heeft dan nagellak. Ze zal dan ook niet echt in relatie staan met jou, dus niet knuffelen is begrijpelijk. Jullie verhouding gaat veranderen nu jij ouder wordt. Onvermijdelijk.

Schoondochter
08-08-2025 om 08:22
Anoniem1290 schreef op 08-08-2025 om 07:48:
Wat ik nu ga vragen klinkt misschien wat apart, omdat het op zichzelf niet direct een teken is van hoe verzorgd je bent en hoe je met jezelf omgaat:
Mijn moeder droeg weleens nagellak tot een aantal jaar geleden, maar doet dat nu ook niet meer. Je zou nagellak kunnen zien als persoonlijke verzorging. Hoe denken jullie hierover? Wel is het zo dat ze het nog weleens koopt, maar dan nooit op doet. Wellicht heeft ze hier dus ook geen puf voor? Want ze zegt veel dingen te willen doen, maar doet het dan niet.
Dit is een beetje zoeken naar signalen, ik zou je aanraden hiermee te stoppen. Op zichzelf is dit niks geks. Mensen hebben gewoontes, leren ze weer af. Soms verandert een voorkeur. Dat kan. Er zijn zat mensen die regelmatig verzuchten dat ze vaker naar de sportschool zouden moeten gaan/wandelen/naar de kapper/Vul in. Dat kan ergens een teken van zijn, kan ook niet. Dit heeft geen zin.
Edit: een aanvulling. Uit de gesprekken met je vader weet je nu dat dit geen nieuw probleem is. Het is alleen voor jouzelf wellicht nieuw dat je er zoveel van merkt.

Anoniem1290
08-08-2025 om 09:58
Evaluna schreef op 08-08-2025 om 07:54:
[..]
Dit lijkt me best een goed idee. Je relatie met je moeder is ingewikkeld. Als kind / jongere zijnde neem je veel dingen voor normaal aan. Naar mate je ouder wordt zal je steeds meer zien waarvan je gaat bedenken of dat dit eigenlijk wel normaal is.
Door op deze manier afstand de creëren heb je meer tijd voor je eigen ontwikkeling, wat op jouw leeftijd belangrijk is.
Ik zou je wel aanraden om rustig aan te beginnen met je opleiding. Niet te hoog instappen, maar eerst maar eens wennen weer aan het leren / huiswerk / toetsen. Doorleren kan altijd nog, je bent nog heel jong. Beter wat levenservaring opdoen en rustig en stabiel een papiertje halen dan dat het mislukt. Als je 30 bent is er echt niemand meer die vraagt hoe oud je was toen je klaar was met leren.
Klopt allemaal wat je zegt, wel had ik er over nagedacht of ik mijn moeder mee wil, omdat zij Aruba ook leuk vind/vond. Maar dat lijkt me toch niet zo een goed idee?

Anoniem1290
08-08-2025 om 10:13
tsjor schreef op 08-08-2025 om 08:01:
Als je moeder veel drinkt kan het zijn dat ze andere prioriteiten heeft dan nagellak. Ze zal dan ook niet echt in relatie staan met jou, dus niet knuffelen is begrijpelijk. Jullie verhouding gaat veranderen nu jij ouder wordt. Onvermijdelijk.
Klopt helemaal. Kan zij denk je wel echt met me in relatie gaan staan als ze haar drinken onder controle krijgt?

Anoniem1290
08-08-2025 om 10:15
Schoondochter schreef op 08-08-2025 om 08:22:
[..]
Dit is een beetje zoeken naar signalen, ik zou je aanraden hiermee te stoppen. Op zichzelf is dit niks geks. Mensen hebben gewoontes, leren ze weer af. Soms verandert een voorkeur. Dat kan. Er zijn zat mensen die regelmatig verzuchten dat ze vaker naar de sportschool zouden moeten gaan/wandelen/naar de kapper/Vul in. Dat kan ergens een teken van zijn, kan ook niet. Dit heeft geen zin.
Edit: een aanvulling. Uit de gesprekken met je vader weet je nu dat dit geen nieuw probleem is. Het is alleen voor jouzelf wellicht nieuw dat je er zoveel van merkt.
Klopt, dat moet ik inderdaad niet doen.
Over je aanvulling: klopt. En ik kwam er vorig jaar ook al achter dat mijn opa (van vaders kant) ook niet zo leuk is en blijkbaar in de ca. 60 jaar dat mijn opa en oma zijn getrouwd hij altijd vervelend is geweest (en ook jegens zijn kinderen). En dan krijg ik nu ook nog zulke dingen over mijn moeder te weten...

Joszy
08-08-2025 om 10:44
TO, mijn advies zou zijn, stop met (over)analyseren van je moeder en de rest van de familie, en focus op je eigen problemen.
Want laten we eerlijk zijn, je bent een 18 jarige zonder startkwalificatie. Met een hele hoop grote dromen en plannen. Maar hoe realistisch zijn die?
Denk je echt wel even je propedeuse te halen terwijl je van de 4 vakken op havo niveau het maar bij twee hebt gered?
Een propedeuse universiteit is echt nog wel een stapje moeilijker dan een half havo diploma. Leuk dat je als plan b social work wilt doen op hbo niveau, maar hoe denk je daar toegelaten te worden?
Ik zou je willen adviseren om even met je voeten op de grond te komen. Je hoeft je dromen niet op te geven, maar de manier waarop je je dromen kan bereiken, daar mag je volgens mij nog wel even een realiteitscheck op doen

tsjor
08-08-2025 om 10:54
Je moeder meenemen lijkt mij niet zo'n goed plan, hoe wil je dan je eigen leven opbouwen?
Stop met denken dat jij ervoor kunt zorgen dat zij haar drinken onder controle krijgt.

Schoondochter
08-08-2025 om 10:55
Anoniem1290 schreef op 08-08-2025 om 10:15:
[..]
Klopt, dat moet ik inderdaad niet doen.
Over je aanvulling: klopt. En ik kwam er vorig jaar ook al achter dat mijn opa (van vaders kant) ook niet zo leuk is en blijkbaar in de ca. 60 jaar dat mijn opa en oma zijn getrouwd hij altijd vervelend is geweest (en ook jegens zijn kinderen). En dan krijg ik nu ook nog zulke dingen over mijn moeder te weten...
Ja, dit is niet leuk. Dat is ook een deel van volwassen worden: er achter komen dat de volwassen mensen in je leven het ook niet allemaal voor elkaar hebben. Niemand doet alles goed. Dat is voor jou een nare realisatie. Je dacht waarschijnlijk dat je op de meeste volwassenen kon bouwen en komt er nu achter dat ze niet zo leuk waren als jij dacht.

Anoniem1290
08-08-2025 om 11:00
Joszy schreef op 08-08-2025 om 10:44:
TO, mijn advies zou zijn, stop met (over)analyseren van je moeder en de rest van de familie, en focus op je eigen problemen.
Want laten we eerlijk zijn, je bent een 18 jarige zonder startkwalificatie. Met een hele hoop grote dromen en plannen. Maar hoe realistisch zijn die?
Denk je echt wel even je propedeuse te halen terwijl je van de 4 vakken op havo niveau het maar bij twee hebt gered?
Een propedeuse universiteit is echt nog wel een stapje moeilijker dan een half havo diploma. Leuk dat je als plan b social work wilt doen op hbo niveau, maar hoe denk je daar toegelaten te worden?
Ik zou je willen adviseren om even met je voeten op de grond te komen. Je hoeft je dromen niet op te geven, maar de manier waarop je je dromen kan bereiken, daar mag je volgens mij nog wel even een realiteitscheck op doen
Dus, je denkt omdat ik twee maar heb gehaald, ik het niet aan zal kunnen? Je zou ook kunnen denken dat ik juist iets ga doen wat mij mijn hele level al interesseert, en daarin zal slagen.
En hoe ik voor het HBO social work toegelaten zou worden, dat is simpel, de 21+-test.
En de middelbare school interesseerde me nooit (dus ook het eindexamen niet), wilde al in de 1e klas van de middelbare af, klinkt kinderachtig, maar heb me nooit op een middelbare school thuis gevoeld.

Ysenda
08-08-2025 om 11:03
Open Universiteit is wel echt universitair niveau, als je je havo nog niet afgerond hebt en ook geen werkervaring in de richting die je wil studeren is het op dit moment te hoog gegrepen voor je.
Ik heb mijn universitaire opleiding via de OU gedaan maar wel met een afgeronde HBO vooropleiding en naast deeltijd werk in het veld wat ik studeerde. Ik studeerde gemiddeld 20 uur per week. En sommige vakken liggen je, maar andere niet. En ze gaan uit van minimaal VWO+ kennis bij de inrichting van de vakken. Dus zelfs met mijn achtergrond en kennis van het werkveld was het stevig aanpoten om de tentamens te halen.
Het is een heel eenzaam traject. Het studie materiaal zit goed in elkaar, maar de begeleiding is ook minimaal. Je moet het echt zelf doen. En dan is kunnen sparren met collega's in het veld erg nuttig. Docenten reageren niet altijd even snel op je mails, bellen is vaak geen optie.
Er zijn maar heel weinig contact uren.
Ik raad je aan dat als je echt via de OU rechten wilt studeren, wat heel leuk kan zijn, je toch echt aan eerst VWO niveau te gaan bereiken.
Rond toch die havo af via vavo, of ga via de mbo- route maar op dit moment met jouw achtergrond denk ik dat nu al OU te willen doen echt tot uitval gaat leiden.
Vraag desnoods het studie advies aan. Dan ga je het gesprek aan met de studieadviseur van de OU. Daar heb ik destijds heel veel aan gehad.
Op dit moment denk ik dat je geen realistisch beeld hebt van wat studeren aan de OU inhoud.