Anoniem1290
02-08-2025 om 18:02
Moeder drinkt veel, wat te doen?
Geachte forumleden,
Ik ben 18 jaar oud en woon bij mijn moeder. Zij drinkt relatief veel alcohol, niet een complete alcoholist maar ook niet een gewone drinker die elke dag bijvoorbeeld een glaasje bij het eten neemt.
Zij begint te drinken rond het einde van de middag als ze uit werk komt, in het weekend vaak nog wat eerder, maar niet veel eerder. Ze drinkt vooral donker (zwaar) bier en ook wijn. Als ze het donkere bier drinkt drinkt ze enkele flesjes (rond de 3) en dan zie je haar wel echt wat aangeschoten (dit kun je merken aan haar manier van praten, dus langzamer en op een ietwat andere toon). En bij wijn drinkt ze soms wel bijna de hele fles leeg, gisteravond bijvoorbeeld dronk ze binnen ca. een uur bijna een hele fles leeg (en ze had al eerder wijn gehad gisteren).
Hier komt de reden waarom ik mij zorgen maak, naast haar gedragsveranderingen als ze drinkt: ze laat allemaal troep op haar bed, zoals chips of klokhuizen van appels, laatst at ze in bed een ijsje met chocola en zag ik de volgende dag chocola gesmeerd over haar dekbed. En dit lag er dagen erna nog, ze ruimt het maar niet op. Vandaag had ik weer haar troep van gisteravond opgeruimd (uit mezelf). Ik heb er genoeg van en ga ook op mezelf wonen binnenkort, maar ik ben wel van haar afhankelijk voor de kosten dus kan niet no-contact met haar gaan, al is dat wel wat ik soms wil.
Ik weet dus gewoon niet wat ik moet doen, ze zegt steeds dat ze gaat stoppen maar doet het maar gewoon niet, ik begin te denken dat ze alcoholproblemen heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
PS: ze rookt ook, hier is ze wel lange tijd mee gestopt en is weer begonnen maar pogingen om te stoppen willen ook niet baten bij haar weer.
PPS: naast het roken en drinken, sport ze eigenlijk ook helemaal niet en heeft hier ook niet echt behoefte aan (als ik haar tenminste goed begrijp) ondanks dat ze overgewicht heeft. Ze heeft een BMI van 28.

Anoniem1290
08-08-2025 om 15:47
Ysenda schreef op 08-08-2025 om 15:34:
[..]
ja, het niveau is echt hoog. Met Havo ga je het niet redden, met alleen VWO is het al aanpoten omdat ze zich richten op mensen met werkervaring in de studie richting. Die studeren naast het werk, en studeren in het werkveld waar ze al zitten.
Bedankt voor de informatie die je hierover hebt door je eigen ervaring. Wanneer zat jij op de OU? Want wellicht zijn er in de tussentijd dingen veranderd.
Je zei ook al een eerdere opleiding te hebben gevolgd, was dit op HBO-niveau? Zo ja, hoe zie jij een HBO-inleiding (dus een cursus van 3 maanden) dan voor je voor mij (iemand die 2 HAVO-deelcertificaten heeft)?

Schoondochter
08-08-2025 om 16:23
Anoniem1290 schreef op 08-08-2025 om 15:47:
[..]
Bedankt voor de informatie die je hierover hebt door je eigen ervaring. Wanneer zat jij op de OU? Want wellicht zijn er in de tussentijd dingen veranderd.
Je zei ook al een eerdere opleiding te hebben gevolgd, was dit op HBO-niveau? Zo ja, hoe zie jij een HBO-inleiding (dus een cursus van 3 maanden) dan voor je voor mij (iemand die 2 HAVO-deelcertificaten heeft)?
Je vraagt het niet aan mij, maar ik antwoord toch even.
Ik heb hbo-rechten gedaan en werk nu ongeveer tien jaar als jurist. Ben recent begonnen aan de OU en het is pittig. Het niveau is hoog.
De hbo-inleiding die je wilt doen is het punt niet. Het gebrek aan werkervaring en discipline wel. Ik denk ook dat je je daarop verkijkt. Iets interessant vinden is niet genoeg om jezelf aan het werk te zetten als je daar niet goed in bent, echt niet (kijk maar naar je moeder en haar nagels lakken. Kun je nagaan als het gaat om iets waar je tientallen uren per week aan kwijt zult zijn!). En hoe goed jouw voornemens ook zijn, je recente ervaringen uit het verleden geven weinig hoop op een gemotiveerde werkhouding.

Anne1234!
08-08-2025 om 16:47
Anoniem1290 schreef op 08-08-2025 om 11:00:
[..]
Dus, je denkt omdat ik twee maar heb gehaald, ik het niet aan zal kunnen? Je zou ook kunnen denken dat ik juist iets ga doen wat mij mijn hele level al interesseert, en daarin zal slagen.
En hoe ik voor het HBO social work toegelaten zou worden, dat is simpel, de 21+-test.
En de middelbare school interesseerde me nooit (dus ook het eindexamen niet), wilde al in de 1e klas van de middelbare af, klinkt kinderachtig, maar heb me nooit op een middelbare school thuis gevoeld.
Realiseer je wel dat je bij iedere opleiding dingen moet doen die je niet leuk vind? Vakken die minder interessant zijn, opdrachten die je onzinnig vind, werken in groepjes terwijl je daar een hekel aan hebt etc. Het helpt wellicht dat je dan een duidelijk doel voor ogen hebt maar als de weg nog heel lang is dan is het toch moeilijk om door te zetten.

Anoniem1290
08-08-2025 om 16:59
Schoondochter schreef op 08-08-2025 om 16:23:
[..]
Je vraagt het niet aan mij, maar ik antwoord toch even.
Ik heb hbo-rechten gedaan en werk nu ongeveer tien jaar als jurist. Ben recent begonnen aan de OU en het is pittig. Het niveau is hoog.
De hbo-inleiding die je wilt doen is het punt niet. Het gebrek aan werkervaring en discipline wel. Ik denk ook dat je je daarop verkijkt. Iets interessant vinden is niet genoeg om jezelf aan het werk te zetten als je daar niet goed in bent, echt niet (kijk maar naar je moeder en haar nagels lakken. Kun je nagaan als het gaat om iets waar je tientallen uren per week aan kwijt zult zijn!). En hoe goed jouw voornemens ook zijn, je recente ervaringen uit het verleden geven weinig hoop op een gemotiveerde werkhouding.
Wie zegt dat ik de discipline niet heb? Ik merk wel dat mensen me heel erg judgen om mijn 2 HAVO-deelcertificaten en ook niet kijken naar wellicht omgevingsfactoren.

Anoniem1290
08-08-2025 om 16:59
Anne1234! schreef op 08-08-2025 om 16:47:
[..]
Realiseer je wel dat je bij iedere opleiding dingen moet doen die je niet leuk vind? Vakken die minder interessant zijn, opdrachten die je onzinnig vind, werken in groepjes terwijl je daar een hekel aan hebt etc. Het helpt wellicht dat je dan een duidelijk doel voor ogen hebt maar als de weg nog heel lang is dan is het toch moeilijk om door te zetten.
Jazeker, dat realiseer ik me absoluut.

tsjor
08-08-2025 om 17:14
Ik hoop echt dat niemand een certificaat op diploma krijgt op basis van omgevingsfactoren. Je schat jezelf hoog in, resultaten zijn tot nu toe beperkt tot die twee havo-deelcertificaten. Je ambitie is goed, nu nog een beetje realisme.
Ik hoop dat je de komende dagen iets leuks kunt gaan doen met je vader en wellicht je tante en dat je ook met hen erover kunt praten. Bovendien zul je nu toch echt ook werk moeten gaan maken van aanmelden voor een opleiding en/of werk zoeken.
Geniet nog even van je vakantie.

Anoniem1290
08-08-2025 om 17:16
Ik wil dit eigenlijk niet zeggen, maar ga het toch doen: de reden waarom ik jullie adviezen wellicht wat minder serieus neem heeft eigenlijk meer met mijn eigen perspectief te maken. Ik wil eigenlijk ook niet eens naar het HBO, maar doe het toch om een beetje een gevoel van een rechtenstudie te krijgen. Ik was op de HAVO niet gemotiveerd omdat ik altijd naar het VWO wilde en vond mijzelf minderwaardig omdat ik niet het hoogste niveau doe, dus daarom wil ik ook naar het WO. En naar het MBO is nog een stap lager (al is het echt anders dan het VMBO), dus dat is zeker geen optie. Dan ga ik veel liever werken en nooit meer studeren.

Anoniem1290
08-08-2025 om 17:19
tsjor schreef op 08-08-2025 om 17:14:
Ik hoop echt dat niemand een certificaat op diploma krijgt op basis van omgevingsfactoren. Je schat jezelf hoog in, resultaten zijn tot nu toe beperkt tot die twee havo-deelcertificaten. Je ambitie is goed, nu nog een beetje realisme.
Ik hoop dat je de komende dagen iets leuks kunt gaan doen met je vader en wellicht je tante en dat je ook met hen erover kunt praten. Bovendien zul je nu toch echt ook werk moeten gaan maken van aanmelden voor een opleiding en/of werk zoeken.
Geniet nog even van je vakantie.
Bedankt Tsjor. Ik ga me ook snel aanmelden voor de HBO-inleiding maar begin pas in februari met de OU.

IMI-x2
08-08-2025 om 17:24
Anoniem1290 schreef op 08-08-2025 om 17:16:
Ik wil dit eigenlijk niet zeggen, maar ga het toch doen: de reden waarom ik jullie adviezen wellicht wat minder serieus neem heeft eigenlijk meer met mijn eigen perspectief te maken. Ik wil eigenlijk ook niet eens naar het HBO, maar doe het toch om een beetje een gevoel van een rechtenstudie te krijgen. Ik was op de HAVO niet gemotiveerd omdat ik altijd naar het VWO wilde en vond mijzelf minderwaardig omdat ik niet het hoogste niveau doe, dus daarom wil ik ook naar het WO. En naar het MBO is nog een stap lager (al is het echt anders dan het VMBO), dus dat is zeker geen optie. Dan ga ik veel liever werken en nooit meer studeren.
Mag ik zeggen dat dit een heel autistische redenering is, en dat die niet helpend is? Die belemmerde je in het verleden, en dreigt je toekomst nu ook te verpesten. Zo onnodig.
Kun je je coach hier nog eens over spreken?
Heb je al eens iets geleerd over een groei-mindset? Verdiep je daar ook eens in.

Roos57
08-08-2025 om 17:47
Met dat geblaaskalk kom je ook niet aan het werk .

Ysenda
08-08-2025 om 17:51
Dit is de route naar falen.
Juist op op een passend niveau te starten is de kans om op de langere termijn je einddoel te halen groter. Ja, het duurt langer maar dan is je basis voor elke stap optimaal.
Als je springt met een aanloop kom je verder dan uit stand.
Die ingangseisen zijn er niet voor niets, zie het als de limiet bij de olympische dpelen. Die limiet heb je nog niet gehaald. Als jij bij je certificaat examens dacht dat het goed ging maar je bent toch gezakt was het nog niet goed genoeg.

Anoniem1290
08-08-2025 om 17:53
IMI-x2 schreef op 08-08-2025 om 17:24:
[..]
Mag ik zeggen dat dit een heel autistische redenering is, en dat die niet helpend is? Die belemmerde je in het verleden, en dreigt je toekomst nu ook te verpesten. Zo onnodig.
Kun je je coach hier nog eens over spreken?
Heb je al eens iets geleerd over een groei-mindset? Verdiep je daar ook eens in.
Jazeker mag je dat zeggen. Mijn coach heb ik hier al weleens over gesproken, maar begreep het niet echt. Die groei-mindset heb ik wel van gehoord, en ben nu bezig met self-improvement, dus dat lijkt me goed voor mij.

Anoniem1290
08-08-2025 om 17:55
Roos57 schreef op 08-08-2025 om 17:47:
[..]
Met dat geblaaskalk kom je ook niet aan het werk .
Dit bedoel ik dus. Op elk forum eigenlijk waar ik een vraag stel eindigt een discussie waarin mensen mij een soort van bekritiseren op vele dingen en dan weet ik niet wat ik ''fout'' doe. Ik sta graag open voor zelfreflectie want ik wil wel weten waar het eigenlijk tussen mij en andere mensen ''misgaat''. Ook heel handig om te weten want op school en in groepjes vonden mensen me ook altijd iemand waar mensen zich aan ergerden, en dus ook op fora.
Ik ben heel benieuwd hoe ik op anderen overkom, want dan zal ik hoogstwaarschijnlijk ook zo in het echt overkomen en dan kan ik dat gedrag proberen te verbeteren.

Anoniem1290
08-08-2025 om 17:57
Ysenda schreef op 08-08-2025 om 17:51:
[..]
Dit is de route naar falen.
Juist op op een passend niveau te starten is de kans om op de langere termijn je einddoel te halen groter. Ja, het duurt langer maar dan is je basis voor elke stap optimaal.
Als je springt met een aanloop kom je verder dan uit stand.
Die ingangseisen zijn er niet voor niets, zie het als de limiet bij de olympische dpelen. Die limiet heb je nog niet gehaald. Als jij bij je certificaat examens dacht dat het goed ging maar je bent toch gezakt was het nog niet goed genoeg.
Daar heb je echt 100% gelijk in, alleen weet ik dus niet hoe ik dat in mijn hoofd moet krijgen, want mensen hebben al gezegd dat ik me niet minderwaardig moet voelen om alleen dat.

Ysenda
08-08-2025 om 17:58
Anoniem1290 schreef op 08-08-2025 om 15:47:
[..]
Ik volg nog steeds aanvullende cursussen bij de ou.
Ik heb voor ik bij de ou begon een hts opleiding gedaan.
Een inleiding is wat het is, een inleiding, drie maanden is te overzien. Een soort snuffelstage maar zonder echt resultaat.
Een volledige bachelor en master is van een volledig andere orde als je daar volledig alleen voor staat zonder studiegenoten. Zeker als dat op een veel hoger niveau begint is dan waar jij nu op zit.