Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Moeder probleem met relatie

Hoi allemaal,

Ik ben 18 jaar en ik heb nu 1,5 jaar een relatie met mijn vriend van 20. Mijn ouders en dan vooral mijn moeder doen daar soms lastig over. Normaal zie ik mijn vriend 1x door de weeks, meestal bij ons thuis, dan laat ik gewoon weten dat hij komt (ik hoef het niet eens meer te vragen) en dan zijn er geen problemen.
Gisteren kwam hij echter voor de eerste keer in onze relatie voor de tweede keer door de weeks en dit heeft gelijk voor een grote ruzie thuis gezorgd. Ik weet dat dit deels mijn fout is, omdat ik niet heb gevraagd of hij mocht komen en het pas laat heb laten weten. Mijn moeder begon tijdens echter kritiek te leveren op mijn vriend en onze relatie, het kwam een beetje over alsof ze zich aan hem stoort. Ze legde uit dat ze als hij bij ons is geen privacy meer had, dat ze het vervelend vindt om met de deur dicht te moeten slapen en dat ze niet gewoon door haar huis kan lopen hoe ze wil, dit kan ik nog wel begrijpen. Ze begon echter ook over dat mensen in huis niet meer naar de wc durven als mijn vriend er is (gewoon niet door het huis durven lopen) etc. Ik vind dit persoonlijk best extreem. Als mijn vriend langskomt zitten we bijna altijd gewoon boven op mijn kamer, het is dus niet zo alsof we mensen thuis direct lastigvallen. Mijn ouders zijn sowieso meer op zichzelf dan zijn ouders, bij hem thuis kletsen zijn ouders veel bij mij, zitten we met z’n allen op de bank tv te kijken etc. terwijl bij mij ik het idee heb alsof mijn ouders zich een beetje voor hem afsluiten.

Hiernaast geeft ze dus kritiek op mijn vriend en op onze relatie. Eerst was het over dat hij een tijdje geen baan had (die heeft hij nu wel), nu levert ze kritiek omdat hij niet altijd naar zijn lessen op het HBO gaat (hij haalt overigens alle vakken wel gewoon). Daarnaast beweert zij dat ik hem als god zie en dat ik de grond kus voor hem. Ik weet zelf dat dit niet waar is. Mijn moeder weet niet veel over onze relatie, ik heb het er vrijwel nooit over met haar.

Ik vind het best vervelend dat ze zoveel kritiek levert. Zeker omdat het naar mijn idee deels niet haar zaak is (dat hij soms niet naar school gaat). Ik vind mijn vriend heel erg leuk, ik heb veel problemen met mezelf gehad op de middelbare school waarin ik het niet meer zag zitten en hij is eindelijk iemand waarbij ik gewoon weer zin krijg in het leven. Ik weet niet zo goed hoe ik met haar kritiek moet omgaan, ik weet dat ze het zegt omdat ze het beste voor mij wil maar ik vind het toch wel erg vervelend om iedere keer als ze boos wordt dit soort opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd te krijgen.

Voor de rest gaat alles goed thuis, ik haal goede cijfers op de uni en ik doe gewoon mijn taakjes enz. dus wat dat betreft is er geen probleem.

Ik zelf ben vooral benieuwd hoe andere ouders ermee omgaan als de vriend/ vriendin van hun kinderen langskomt. Ik begrijp wel dat er een soort inbreuk wordt gemaakt op je privacy, maar zeker het ‘afsluiten’ van mijn ouders, niet meer naar de wc durven etc. vind ik nogal heftig. Hiernaast vraag ik me dus af of het ‘normaal’ is van ouders om zulke kritiek te leveren op de relatie van hun kind en hoe ik hier het beste mee om zou moeten gaan.

Mijn excuses voor dit lange verhaal, ik hoop dat iemand er iets mee kan .

Mijntje

Mijntje

12-03-2020 om 11:48

op kamers

Van wat ik lees vind ik je erg begripvol naar je moeder toe. Ik kan wel zeggen wat ik ervan vindt, maar daar heb je niet veel aan. Jij hebt met jouw ouders te dealen tenslotte.
Vlinderdas, je studeert op de universiteit intussen. Is het niet mogelijk om op kamers te gaan? Dan maar bijbaantje/lenen. Voor jou en voor je ouders lijkt me dit tijd worden.

Heftig

Jammer dat het zo gaat. Ik denk dat veel ouders het toch als een inbreuk op hun privacy ervaren. Maar het is vooral ook wennen dat je jongvolwassen kinderen daar eigen besluiten in gaan nemen.

Mijn dochter heeft dat overigens ook, dat ze niet goed de keuken en de gang in durft als er gasten bij mijn zoon blijven slapen, of uberhaupt op bezoek zijn. De een is daar blijkbaar gevoeliger voor dan de ander.

En ja, dat bekritiseren. Ik zou bevestigen dat jij degene bent die je vriend geweldig vind, je ouders hoeven dat niet te vinden, en je begrijpt ook nog wel de bezorgdheid. Maar het commentaar is niet nodig en onaardig.
Als je dat een keer duidelijk hebt gezegd zou ik er niet meer op ingaan. Jammer dat je er zo over denkt, zeg je dan.

Wat je inderdaad beter niet meer kunt doen is je vriend onverwacht langs laten komen.

Sommigen onder ons kunnen daar niet tegen.

Het komt, denk ik, pas goed als ze meer aan hem gewend raken of als je uiteindelijk op jezelf gaat wonen. Dan raakt de kritiek je minder. Want sommigen hebben nou eenmaal altijd overal kritiek over. Daar probeer je zo neutraal en of effectief mee om te gaan zonder er op in te gaan.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-03-2020 om 12:39

Hmm ...

Heeft je moeder misschien last van smetvrees? Dat gaat wel vaker gepaard met xenofobie.

Zie ondertitel bij plaatje aan de rechterzijde van: https://nl.wikipedia.org/wiki/Smetvrees

Rode krullenbol

Onervaren schoonmoeder

Onervaren schoonmoeder

15-03-2020 om 23:08

Elkaar beter leren kennen?

Zou het helpen als je ouders je vriend beter leren kennen? Het lijkt er op dat ze na 1,5 jaar nog nauwelijks contact met hem hebben. Logisch dat ze zich dan ongemakkelijk voelen met hem in huis, hij is nogsteeds 'een vreemde'.
Waarom heb je het nooit met je moeder over je relatie met je vriend? Het zou veel helpen als je dat wel kon doen.
En hoe komt het bij voorbeeld dat je wel met zijn ouders samen op de bank zit tv te kijken en thuis niet? Willen je ouders dat niet, wil jij dat niet, of wil je vriend dat niet, of is de situatie daar al te 'moeilijk' voor?
Kunnen jij en je vriend iets doen om deze situatie te doorbreken? Bij voorbeeld voorstellen om een avond voor hen te koken en samen aan tafel te gaan? Of hen een keer uit eten uitnodigen?
Is je vriend trouwens wel of niet geinteresseerd in een beter contact met jouw ouders, of interesseert hij zich niet voor hen?
Is er een reden waardoor 'mensen' te bang om 's nachts naar de wc te gaan als hij er is? Zijn er nog jonge broertjes/zusjes in huis en bedoel je hen met die 'mensen'?

Vlinderdas

Je schrijft dat je moeder zo doet omdat ze het beste met je voor heeft. Is dat je loyaliteit naar je moeder toe, waardoor je dat zegt? Ik weet het natuurlijk niet, maar zou het makkelijker of moeilijker zijn voor je als je de mogelijkheid openlaat dat ze op dit punt misschien niet het beste met je voor heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.