Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Nestvlieder wil niet meer naar het oude nest


Auwereel

Auwereel

29-03-2024 om 14:18 Topicstarter

Een droger hebben we niet, dus met enkel het wasprogramma zou dat anderhalf uur geweest zijn. En had hij daar geen tijd voor gehad, prima, maar laat het dan even weten...

Man (= vader) heeft geholpen bij kasten en bed in elkaar zetten, maar daar werd nogal naar hem gegromd. Man dacht, dat dat door de stress van alles regelen kwam. Toen zoon (dus een maand later) maar niet reageerdevop onze vraag wanneer zijn housewarmingsparty voor ons zou beginnen, heeft hij een sms gestuurd ipv een app en daar kwam de reactie op, het gaat niet door. 
Dus zowel man en ik houden ons op het ogenblik koest naar hem toe 

Dus er waren blijkbaar al eerder irritaties bij jullie zoon, dit omdat hij gromde naar zijn vader tijdens het in elkaar zetten van wat meubels. Erg lastig dat het voor jullie niet bekend is wat er hapert. 

Ik zou graag het verhaal van zoon horen. Dat er iets speelt lijkt mij duidelijk. 

Auwereel

Auwereel

29-03-2024 om 17:24 Topicstarter

Pimpelmees67 schreef op 29-03-2024 om 15:06:

Ik zou graag het verhaal van zoon horen. Dat er iets speelt lijkt mij duidelijk.

Ja, ik ook

Heb ik er overheen gelezen dat zoon elke keer zgn ‘verplicht’ moest wachten tijdens het wassen? Of verkeerd begrepen misschien?

Ik las in de openingspost nl dat zoon steeds vaker langskwam tijdens ouder’s afwezigheid om zijn vuile was te brengen en/of schone was te halen. Volgens mij is er ergens in dit topic het misverstand ontstaan dat TO steeds verwachtte dat zoon tijdens het hele wasproces bij haar zou verblijven.

Terugkijkend zat ik in een egoïstische fase, toen ik op kamers ging, mijn jongere broers en zus hebben me dat later wel eens gezegd en ze hadden gelijk. Ik was zo bezig met mezelf losmaken en erbij willen horen in mijn nieuwe omgeving, dat aardig zijn voor mijn familie onderaan mijn prioriteitenlijst bungelde. Ik had ook niet in de gaten hoeveel mijn ouders me hielpen. Is vanzelf weer goedgekomen.

 Misschien is het zoiets? 

Auwereel

Auwereel

29-03-2024 om 17:32 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 29-03-2024 om 17:28:

Heb ik er overheen gelezen dat zoon elke keer zgn ‘verplicht’ moest wachten tijdens het wassen? Of verkeerd begrepen misschien?

Ik las in de openingspost nl dat zoon steeds vaker langskwam tijdens ouder’s afwezigheid om zijn vuile was te brengen en/of schone was te halen. Volgens mij is er ergens in dit topic het misverstand ontstaan dat TO steeds verwachtte dat zoon tijdens het hele wasproces bij haar zou verblijven.

Hij hoefde echt niet de hele tijd erbij te blijven, maar even je neus laten zien en zelf je spullen in de machine droppen, dat was mijn verwachting. En de verwachting dat als we worden uitgenodigd dat we welkom zijn, en als het niet uitkomt, dat je dat laat weten.

Auwereel schreef op 29-03-2024 om 17:32:

[..]

Hij hoefde echt niet de hele tijd erbij te blijven, maar even je neus laten zien en zelf je spullen in de machine droppen, dat was mijn verwachting. En de verwachting dat als we worden uitgenodigd dat we welkom zijn, en als het niet uitkomt, dat je dat laat weten.

Ben het volkomen met je eens hoor, maar wilde het ‘misverstand’ even verhelderen 😉

Auwereel

Auwereel

29-03-2024 om 17:36 Topicstarter

Overigens, dat was toen hij thuiswoonde, een paar onderbroeken stop je in de wasmand, heb je een grote was, dan stop je dat zelf in de machine. 

Ben jij mijn moeder en heb je het over mijn broer? Dat was 15 jaar geleden, maar er gebeurde precies hetzelfde.

Als ik je teruglees en dat vergelijk met wat er bij ons gebeurde,  lijkt het alsof je zoon al langer last had van jullie mening. Vandaar het zuchten en steunen als pa kwam helpen. Vandaar het ontwijken als hij de was bracht, want stel je voor dat moeders weer van alles ergens van vindt. En dan kan zomaar een neutraal bedoelde opmerking over wasmachine, opgepakt worden als passief agressief commentaar. 

Dat er wat van vinden deed mijn moeder ook. En die was zich daar totaal niet van bewust. Ze vitte tenslotte al 35 jaar op ons, dus ze miste echt alle inzicht om te zien dat haar mening echt niet altijd nodig was. Nou laat to hier met een post al meer zelfreflectie zien dan mijn moeder in al die jaren - maar voor haar zoon kan het nog steeds te veel zijn.

Natuurlijk kun je van alles vinden van volwassen communiceren en bespreken ipv negeren, maar dit is blijkbaar de enige manier die zoon nu ziet om echt los te komen. Hoe moeilijk ook, gun hem die ruimte. Want elk verzoek dat je doet, hoe goed bedoeld ook, bevestigt voor hem alleen maar meer dat jij je óveral tegen aan bemoeit en op zijn nek zit. 

Door hem nu te laten zien dat je zijn mening serieus neemt en hem echt even met rust laat, draag je meer bij aan het herstel. Hoe ingewikkeld dat ook is. 

Auwereel

Auwereel

29-03-2024 om 18:06 Topicstarter

Bakblik, kwam vader ook op verzoek helpen bij zoon? Of deed hij dat onder het motto, ik kom wel even langs want je zult wel hulp nodig hebben?

Auwereel schreef op 29-03-2024 om 18:06:

Bakblik, kwam vader ook op verzoek helpen bij zoon? Of deed hij dat onder het motto, ik kom wel even langs want je zult wel hulp nodig hebben?

Naar aanleiding van welke post van mij vraag je dit? Ik heb al vrij lang niet gereageerd in dit topic. Ik snap de vraag niet. 

Auwereel

Auwereel

29-03-2024 om 18:18 Topicstarter

Bakblik, kwam vader ook op verzoek helpen bij zoon? Of deed hij dat onder het motto, ik kom wel even langs want je zult wel hulp nodig hebben?

Bakblik schreef op 29-03-2024 om 18:11:

[..]

Naar aanleiding van welke post van mij vraag je dit? Ik heb al vrij lang niet gereageerd in dit topic. Ik snap de vraag niet.

Sorry, scheel gekeken, ik bedoel Biebel!

Auwereel schreef op 29-03-2024 om 18:18:

Bakblik, kwam vader ook op verzoek helpen bij zoon? Of deed hij dat onder het motto, ik kom wel even langs want je zult wel hulp nodig hebben?

[..]

Sorry, scheel gekeken, ik bedoel Biebel!

Goede vraag. 15 jaar geleden, maar ik denk dat je nu misschien wel de kern raakt. Broer dacht dat pa kwam omdat hij beter wist hoe hij de Muur moest schilderen. Ma dacht dat pa kwam omdat broer erom gevraagd had.
Mijn mening? Broer had gezegd dat hij het best lastig vond om te schilderen. Volgens ma was dat een vraag, volgens mij gewoon een terloopse opmerking. 

En nogmaals, dat je hier om tips vraagt is al veel meer zelfreflectie dan mijn moeder ooit heeft laten zien. 

Auwereel

Auwereel

29-03-2024 om 23:38 Topicstarter

Je werkelijk in een ander verplaatsen valt niet mee. Ook al ben ik ooit zelf uit huis gegaan, dit herken ik niet. Maar anderen hier dus wel en dat is alvast een geruststelling, er is niet persé iets ergs loos. Maakt het nog niet fijn voor mij, maar wel beter behapbaar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.