Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Niet mee bemoeien of even appen

FruitMoeder schreef op 18-08-2026 om 14:47:

[..]

Blijkbaar niet want metrostation Rotterdam is prioriteit nummer 1 in dit topic.

Wil je nou actief meedoen aan dit langzaam van onderwerp veranderende topic of blijf je malle oneliners droppen om het topic te laten ontsporen?

Ik weet niet hoor, met dat aanspreken. 
Wij hebben een langjarige vete met een gezin om de hoek omdat we soms onze auto voor hun deur parkeren (zijn openbare parkeerplaatsen) en zij vinden dat dat niet mag. Dan komen ze aanbellen dat we hem weg moeten halen of als we daar in de buurt in- of uitstappen staan ze te gebaren of roepen ons boos na vanachter de heg. Zij vinden ongetwijfeld dat ze heel erg terecht bezig zijn maar ik krijg er wel stress van.
Kan me voorstellen dat er ook situaties vrij helder zijn maar er is ook veel schemergebied waarbij de aanspreker vindt in zijn recht te staan en de aangesprokene zich ten onrechte in zijn wiek geschoten voelt en daar ontstaat dan wel gedoe uit.

Ik spreek mensen niet zo graag aan, loopt toch meestal mis omdat de wereld er heel anders uitziet als je die ander bent. Mensen doen toch iets omdat ze vinden dat dat wel kan. En zelf houd ik dus ook niet zo van aangesproken worden. Als ik het fout vond dan deed ik het niet.

Maar AnnaPollewop jouw voorbeeld daar gaat het toch niet over? Openbare parkeerplaatsen dat mag jij gewoon je auto neerzetten. Als je voor hun oprit staat hebben ze een punt daar mag je niet staan, omdat zij er altijd af moeten kunnen als zij dat willen. 
Je kan met de wegenverkeerswet aantonen dat je het recht hebt om daar je auto net te zetten. 
Mensen die discriminerende opmerkingen maken of vrouwonvriendelijk gedrag vertonen doen iets dat niet mag, die kan je aanspreken op iets dat niet mag. Als het erg uit de hand loopt (dat heb ik meegemaakt) kun je handhaving inschakelen of de politie. Hangjeugd in de metro of hangjeugd die hun hangplek in de openbare ruimte claimen terwijl die ruimte is aangewezen om een evenement voor bejaarden te houden. Bejaarden met rolstoelen en andere hulpmiddelen gaan niet goed samen met jongeren op fatbikes en scooters. Toen zelf aanspreken weinig effect had kwam handhaving gewoon. 
Jouw laatste zin: Als ik het fout vond dan deed ik het niet is geen goede houvast voor jezelf. Mensen die met hun telefoon in de hand fietsen vinden niet dat ze iets fout doen maar het mag niet! Als ze dan hier in de smalle straatjes links van de weg rijden, omdat ze hun eigen lijn niet houden met dat scherm voor hun neus roep ik altijd: telefoon in je tas, dit is gevaarlijk!

Bakblik schreef op 19-08-2026 om 06:49:

Maar AnnaPollewop jouw voorbeeld daar gaat het toch niet over? Openbare parkeerplaatsen dat mag jij gewoon je auto neerzetten. Als je voor hun oprit staat hebben ze een punt daar mag je niet staan, omdat zij er altijd af moeten kunnen als zij dat willen.
Je kan met de wegenverkeerswet aantonen dat je het recht hebt om daar je auto net te zetten.

Mijn punt is niet of ik gelijk heb, mijn punt is dat mensen die anderen aanspreken dat doen vanuit de overtuiging dat ZIJ gelijk hebben, ongeacht of dat objectief of juridisch gezien ook zo is. 

En dat ik wel een ander aan kan spreken vanuit mijn gelijk, maar dat dat voor die ander waarschijnlijk net zo vervelend voelt als dat het voor mij zou zijn. En dat die ander waarschijnlijk ook vindt dat hij of zij groot gelijk heeft om dat gedrag te vertonen en dat ik er volkomen naast zit als ik er iets van zeg. Mensen die raar of vervelend doen, doen dat meestal niet in het volle bewustzijn dat ze raar of vervelend bezig zijn, maar omdat ze vinden dat hun gedrag volkomen gerechtvaardigd is. Als een ander daar dan wat van zegt zal dat zelden tot berouwvolle gedragsaanpassing leiden.

Ik vind het ook heel goed dat mensen ergens wat van zeggen hoor, houd me ten goede, maar het kan wel tot conflicten leiden omdat dingen er nou eenmaal anders uitzien vanuit verschillende perspectieven.

Ik gebruikte mijn buren als voorbeeld, omdat ik het lastig vind hun zienswijze te volgen maar ze zijn daar al zeker 15 jaar zo hardnekkig in (inclusief dreigen met weg laten slepen of de wijkagent bellen) dat het ook niet per ongeluk zal zijn. Dan kan ik dat wel afdoen als onzin, dat is het ook gewoon, maar daarmee gaan die mensen nog niet ineens ander gedrag vertonen. Ik ben meer benieuwd naar een manier om mensen wel een beetje inschikkelijk te krijgen als ze blijkbaar de realiteit niet voldoende overtuigend vinden.

Hangjongeren zullen meestal vinden dat ze "niks doen" of dat "het niet zo erg is" en dat is vanuit hun perspectief waarschijnlijk ook wel zo. Dan is "ik moet morgen vroeg op, en ik kan zo niet slapen" waarschijnlijk overtuigender dan "het staat in de APV dat dit niet mag". 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.