Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

NOS: student in de war?

Met de overval/gijzeling van de NOS krijg ik heel sterk de indruk dat dit gebeurt is door een student die helemaal in de war is. Een eerstejaars, zo rond de eerste tentamens, bijna een standaardmoment waarbij het wel mis gaat met jonge studenten. En dan ook je ouders net gescheiden. En ook nog eens in de leeftijd dat zoiets als schizofrenie zich kan openbaren.
Maar het is wel wonderlijk dat niemand het heeft zien aankomen, zou hij niemand hebben gehad die zag dat het mis ging? Of heeft de universiteit ook zorgplicht als studenten in juist die periode opeens niet meer naar college komen?
Omdat ik zelf op een universiteit werk en een dochter heb die eerstejaars is, zit ik daar nu wel over na te denken. Voorkomen kan je zulke gebeurtenissen nooit helemaal, maar zijn er tekenen waar je bij jong volwassenen op letten moet?


Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 12:47

mwoah

Ik vind het altijd pijnlijk als mensen het bij dit soort dingen of zelfmoord(pogingen) het gaan hebben over 'aan zien komen'. Net als in dat draadje over die man die zijn vrouw, kind en stiefkind vermoord en zichzelf van het leven beroofde: hoezo aan zien komen? Achteraf kun je van allerlei gekke dingen zien maar dat zie je toch ook bij mensen waar het niet fout gaat of is gegaan?

Moeten we dan bij elke student die slecht staat voor zijn tentamens en het over politiek heeft maar niet extremistisch overkomt (citaat studiegenoot) aan de bel trekken? Dan wordt het een soort 'cry wolf' toestand en gelooft niemand het meer.

Katniss

Katniss

30-01-2015 om 13:04

Sneu

Ik heb de beelden gezien en vond hem eigenlijk vooral heel zielig overkomen. Net of hij toen pas besefte wat hij aan het doen was en uit alle macht controle proberen houden. Ook dat hij die bewaker nog met 'u' aansprak gaf mij niet echt het idee dat het een doorgewinterde terrorist of zelfs maar probleemjongere was.
Hopelijk krijgt hij niet een heel hoge straf en goede begeleiding, want hij blijft natuurlijk altijd 'de jongen die ervoor zorgde dat Wie is de mol niet doorging'.
Ik begrijp overigens ook wel dat het voor de aanwezige NOS-medewerkers een traumatische ervaring is, dat wil ik niet bagatelliseren. Het lijkt me afschuwelijk om zoiets mee te maken.

Nastia

Nastia

30-01-2015 om 13:11

Mwah...

Ik denk niet dat iemand zoiets kan zien aankomen, zeker niet bij de TUDelft... Niemand kent elkaar nog in het eerste jaar, je hebt veel verschillende docenten en groepen, geen leerplicht en de eerste paar maanden verdwijnen er veel studenten naar andere opleidingen...

Ik weet ook niet in hoeverre hij in de war was of wat er precies speelde. Wel wist ik direct dat hij geen hacker of georganiseerde terrorist was, maar iemand die zich iets teveel identificeerde met Michael Scofield of Dominick Cobb. Amateuristisch, geacteerd en kinderlijk. Ik dacht eigenlijk dat hij iemand was die een weddenschap verloren had...

Hij zal in elk geval op zoek moeten naar een nieuwe studie: niemand zal hem nu nog in de buurt van chemicaliën laten en het reactorinstituut is natuurlijk helemaal off limits. Zonde.

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 14:53

Nastia

'Ik dacht eigenlijk dat hij iemand was die een weddenschap verloren had...'

Haha.. goeie. Ik vond hem vooral zielig dat iemand het voor elkaar kreeg hem naar een studio te loodsen waar dus echt GEEN journaal wordt uitgezonden. Heel koelbloedig gedaan!

Lynna

Lynna

30-01-2015 om 15:01

Helemaal eens met Katniss

Ik heb eigenlijk vooral medelijden met hem. Vooral toen hij zo zei dat hij zijn wapen al had laten vallen, had ik met hem te doen. Ik hoop dat hij geholpen gaat worden.

Daarnaast heb ik natuurlijk ook te doen met de NOS medewerkers, voor hen natuurlijk een afschuwelijke ervariing!

rode krullenbol

rode krullenbol

30-01-2015 om 15:19

Complot?

Let op de gelijkenis! Dan moet het wel een complot zijn, niet waar, complotdenkers?


http://youtu.be/-UHOgkDbVqc

Afwezig

Dat deze student de afgelopen week niet op de universiteit aanwezig was hoeft niet vreemd te zijn, mijn dochter die in Leiden studeert had de afgelopen twee weken vakantie, de week ervoor alleen een hertentamen en de weken daarvoor gewone tentamens. Ik geloof dat ze sinds Sinterklaas geen gewone colleges meer heeft gehad. Deze jongen studeerde naar verluid Molecular Science and Technology, dat is de ene helft van de week in Delft, de andere helft van de week in Leiden.

skik

Katniss

Katniss

30-01-2015 om 16:01

Wat ik heel erg vond

Wat ik wel heel schokkend vond, was dat er gewoon niets op NPO 1 te zien was. Ik vond de mededeling 'wegens omstandigheden is er geen journaal' nogal vreemd verdacht, en ik heb echt een tijd moeten googelen en op nieuwssites zoeken voordat ik erachter was wat er aan de hand was. Dat terwijl altijd wordt gezegd dat je bij calamiteiten ramen en deuren moet sluiten en naar Nederland 1 kijken.

Mol

Mol

30-01-2015 om 16:25

Katniss

Hou je er erg in dat Wie is de mol vanavond komt?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-01-2015 om 16:26

Ik lees net op nu.nl dat dat ook de aandacht heeft. De NOS heeft de wettelijke verplichting om altijd uit te kunnen zenden. Dat dit gisteren onmogelijk was is iets wat ze nu gaan bekijken.

Verder vond ik het heel triest. Het optreden van de politie vond ik spannend, mijn dochter van 12 heeft met grote ogen zitten kijken.
Maar die knul was duidelijk niet in orde. Ik hoop echt dat hij geholpen gaat worden.

Katniss

Katniss

30-01-2015 om 16:35

De Mol vanavond?

Ai, dan hoop ik dat ik de kinderen kan overhalen. Die willen altijd (dat vreselijke) dansprogramma kijken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2015 om 17:00

Katniss....

Uitzending gemist?

Nastia

Nastia

30-01-2015 om 17:02

Katniss

Je kan NPO 1, 2 en 3 ook live via internet kijken.

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 17:19

katniss

Wij keken bigbangtheory voor de mol en nog voor de reclame, dus ergens om 20:10 kreeg ik een berichtje van nu.nl via de app.

Mijntje

Mijntje

30-01-2015 om 17:34

liever

Ik hoop ook dat deze jongen goed geholpen wordt, hij moet behandeld en begeleid worden. Celstraf is meer als afschrikwekkend iets voor de samenleving, maar niet voor deze jongen. Er zullen vast wel eerder tekenen zijn geweest, maar niet iedereen herkent deze en misschien deelde hij die ook niet met anderen. Die complottheorieen hoor ik vaak bij schizofrenie.

Ik vond het ook een spannende avond, maar kijk toch liever naar Wie is de Mol

ja sneu

http://www.elsevier.nl/Nederland/achtergrond/2015/1/Slimme-jongen-maar-wel-een-beetje-apart-wat-dreef-Tarik-Z-1695308W/?intcmp=articleslider&pagenr=1#comments

Elsevier, toch geen linkse rakkers als lezers, zijn er zelfs reageerders die hopen dat hij toch nog een goede baan kan krijgen.

Hopelijk is de spanning in Hilversum alweer wat gezakt. Want zielig of niet, je zag aan het gedrag en geschreeuw van de agenten dat er heel wat adrenaline stroomde van de spanning.
Ik vind het dan ook echt heel bewonderenswaardig hoe iedereen zijn hoofd erbij gehouden heeft en er geen slachtoffers zijn gevallen.

En ja, we zijn allemaal kwetsbaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2015 om 18:07

Ja sneu

Typische quote op Elsevier:

"dat ik meer angst voor die schreeuwende politiemensen had als voor die nette meneer met zijn nep wapen en zijn goede manieren"

Dat omschreef mijn gevoel ook wel een beetje na het zien van de complete opname. Ik hoop dat ie nog een beetje goed terecht komt.

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 18:15

Ginny

Dat vind ik toch een beetje een flauwe reactie op Elsevier. Deze mensen zijn hierop getraind, er was een gijzelaar en iemand met een pistool. Ze zijn niet eerst tien minuten naar de beelden gaan kijken om te zien wat voor vlees ze in de kuip hadden en dan nog: er was te kennen gegeven dat er geen politie mocht komen en ze dachten dat het een echt wapen was.
Op zo'n manier vallen ze nu eenmaal binnen.

Katniss

Katniss

30-01-2015 om 18:17

Geen grapje

Die agenten hebben natuurlijk gewoon te maken met protocollen. Een verdachte die gewapend is of lijkt moet zo snel mogelijk ontwapend worden. Dan ga je niet eerst inschatten of iemand misschien angstig uit zijn ogen kijkt. Ik was erg onder de indruk van die goed geoliede machine, stoere mannen ook Heel wat anders dan de doorsnee wijkagent.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2015 om 18:21

Ja nee daar gaat het niet om....

Wat mij betreft.

Tuurlijk kloppen ze niet eerst aan. Maar het contrast was nogal groot. Hij dan weliswaar met een pistool in handen maar heel bleu en voorzichtig aan het praten met de portier over zijn zorgen en dan al dat geweld. Het zag er gewoon heel sneu uit.

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 18:53

tja

Ik denk dat het er altijd OF sneu uitziet (dader is zelf bang) of juist zeer gevaarlijk (dader deinst voor niets terug en iedereen loopt gevaar) en die twee kun je pas achteraf uit elkaar halen.

Ik was wel trots op die mannen, je ziet dit nooit in het echt van zo dichtbij gefilmd natuurlijk en dat is wel heel bijzonder en daarom lijkt het 'eng'. Ik zag er eentje ook echt even een zucht geven toen het veilig was, mooi om te zien. Zij weten ook dat er een paar weken geleden in Parijs een collega zomaar is doodgeschoten. Het zal je werk maar zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2015 om 20:40

Ja klopt Barvaux

Helemaal mee eens.

Ik vond het vrij spectaculair, misschien is dat beter gezegd.

Auwereel

Auwereel

30-01-2015 om 22:13 Topicstarter

Zeker bij de TUDelft niet...

Moeten we er ons bij neerleggen dat als studenten in de war raken tijdens hun studie en rare dingen gaan doen, of wat ook vaak voorkomt, zelfmoord plegen, omdat ze nu eenmaal op de universiteit zitten en niet naar college hoeven te komen? Of is er wat aan te doen, dat vraag ik me af.

Bij de beelden die ik zag moest ik denken hoe ik een jaar of 30 geleden meemaakte, hoe een man binnendrong op een plaats waar ik een meditatiecursus had, waarna we werden bedreigd met een groot mes. De man bleek bekend bij de meditatieleiders. De man wilde graag een gesprek, maar toen de deur niet open werd gedaan (want onze meditatiecursus was bezig) heeft hij maar een ruitje ingeslagen, daardoor naar binnen gekomen en is gaan dreigen met een mes om een gesprek af te dwingen. Geen prettig gevoel als iemand met een mes voor je neus staat te zwaaien. Uiteindelijk wist een van de meditatieleiders hem te kalmeren en weg te leiden. Van mediteren kwam die avond niet veel meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2015 om 00:18

Gewapende overval

Wij waren aan de buis gekluisterd gisteravond. Dat heb ik altijd bij zaken die je als schokkend kunt omschrijven. Zomaar overgaan op de orde van de dag en weer iets gezelligs aanzetten op tv zit er dan even niet in voor mij.

Ik heb ook wel medelijden met Tarik Z., maar tegelijkertijd vind ik nu ook weer niet dat we daarom maar moeten vergeten dat hij mensen serieus angst heeft aangejaagd. Mijn man heeft een gewapende overval overgemaakt en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Achteráf kun je de situatie bij de NOS beredeneren als 'ach wat een sneue jongen', maar op het moment zelf was het echt en bedreigend. Dat gevoel raken de betrokken mensen misschien nooit meer kwijt. Hoe sneu iemand ook mag lijken, vind ik wel dat in dit geval Tarik Z. hiervoor een bepaalde periode van de straat moet. Of dat in de gevangenis moet gebeuren waag ik te betwijfelen. Daar wordt ie niet beter van.

Astrid

Astrid

01-02-2015 om 11:26

Waarom

Waarom zijn die eenheden niet op het hoofd beschermd is wat ik me afvroeg.

De jongen vond ik voornamelijk een klungel op alle fronten.

Even anders

Even anders

01-02-2015 om 13:58

Geen arrestatieteam

De eenheden waren vormden geen arrestatieteam. Bij dit soort calamiteiten worden de beschikbare dienders erop afgestuurd. Deze krijgen wel trainingen hoe te handelen, vandaar dat gebrul. Dat is volgens instructie. Ondanks dat het er wat rommelig uitzag denk ik dat ze de actie volgens instructies hebben uitgevoerd. Petje af.
En de jongen. Ik denk dat een universiteit te massaal is om alle studenten in de gaten te houden. Meestal probeert men wat structuur aan te brengen, maar er houden ook een heleboel studenten op in het eerste half jaar, er zal op een zeker moment wel een brief of email gestuurd worden als er verplichte onderdelen gemist worden, maar er zal niet bovenop gezeten worden. Dat is te veel werk, dus dan mis je heel makkelijk dat een student de weg kwijt raakt. Al helemaal in tentamentijd. En voor de familie heeft het er misschien uitgezien als extra gestresst door de tentamens.
Achteraf praten is altijd een stuk makkelijker.
Bij moordenaars heb ik er nog weleens moeite mee als er voor geplijt wordt om de gevangenisstraf beperkt te houden om zo vlug mogelijk aan een behandeling te beginnen. Bij deze jongen zeg ik: doen.

Theekopje

Theekopje

01-02-2015 om 15:29

Welja

"Of heeft de universiteit ook zorgplicht als studenten in juist die periode opeens niet meer naar college komen?"

Welja. Bij ons gaat het om tientallen (meerdere tientallen dus) studenten die in de periode sept/januari van het eerste jaar afhaken.
Verkeerd gekozen, geen zin meer, algehele lamlendigheid, resultaten vallen tegen, toch te moeilijk, persoonlijke problemen, kan om allerlei redenen zijn.

Wij bieden een decaan aan, een studiebegeleidingscentrum, studiecoaches, studentenpsychologen, vertrouwenspersonen, en als iemand wel een tijd geweest is maar niet meer komt sturen we een mail. Of misschien nog een. Als diegene daar dan niet op reageert houdt het op. Wij bieden een enorm apparaat aan voorzieningen, maar daar hoort niet bij dat we alle meteen afhakende en niet-reagerende studenten allemaal gaan nabellen, ouders informeren (mag niet eens) etc.

Bij ouderejaars zit je er wat langer achteraan, maar juist bij eerstejaars in die eerste maanden zit er zo veel uitval dat er geen beginnen aan is om iedereen persoonlijk te blijven benaderen. Let wel: in de 15 jaar dat ik dit werk doe heb ik nog niet meegemaakt dat een student zulke rare dingen ging doen na het verlaten van de studie. Maar we hadden in die tijd dus wel honderden studenten moeten bellen, opzoeken, instanties alarmeren?

Dat er eens iemand ontspoort is vreselijk en heel jammer, maar niet alles is te voorkomen. "Zorgplicht" klinkt mij in de oren als "ik wil iemand achteraf verantwoordelijk kunnen maken, de universiteit had dit moeten voorkomen".

incident

Op een incident moet je geen beleid maken. Lijkt mij de mantra hier. In plaats van een reflex naar verdergaande maatregelen lijkt het me goed om ook eens te constateren dat zaken met een sisser zijn afgelopen, toch niet te voorkomen waren, en dat er echt niemand een informatietekort had of heeft gekregen dat NPO1, de nationale zender, even niet te bereiken was, de andere zenders hebben zeer collegiaal en flexibel onmiddellijk hun eigen gebouwen en faciliteiten gedeeld en geholpen en dat het ondanks de zeer stressvolle situatie die deze jongen veroorzaakt heeft, men het hoofd koel gehouden heeft en de schade heeft weten te beperken.

Op een incident moet je geen beleid maken. Lijkt me een nuttige mantra in deze tijd waarin van alles gehypet wordt als het om veiligheid gaat en waarmee de angst van mensen alleen maar verder aangejaagd wordt.

gedicht

Een gedicht van Rikkert Zuiderveld voor Dit is de dag.

Wanneer er geen Journaal is in ons land
dan is er blijkbaar echt iets aan de hand.

Ik dacht, toen ik hem zag: ach arme jongen,
onhandig en beleefd, verdwaalde ziel,
wat zocht je, toen je zomaar binnenviel,
welk spook was in je dromen doorgedrongen

dat jij om zendtijd en om aandacht vroeg?
Omdat de wereld eindelijk moest weten
hoe eenzaam je kunt zijn en hoe vergeten,
hoe zwaar de pijn van dreiging die je droeg?

Intussen gaat het al niet meer om jou,
maar om de pasjes en de veiligheid
en niemand weet nog wat je zeggen wou.

Wat doe je met je angst en zelfverwijt?
Wie heb je als je straks gevangen zit?
Je moeder thuis, die stiekem voor je bidt?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-02-2015 om 12:07

Mooi

Vind ik dat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.