Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Ogen laseren

Ik ben op zoek naar informatie over ooglaseren voor mijn dochter van 25 jaar. Zij overweegt al geruime tijd om haar ogen te laten laseren, en onlangs zijn we samen begonnen met het verkennen van de mogelijkheden. Echter, nu we op internet aan het zoeken zijn, lijkt het alsof we door de bomen het bos niet meer zien.

Heeft iemand van jullie persoonlijke ervaring met ooglaseren? Zo ja, welke kliniek heeft een goede reputatie en levert betrouwbare resultaten? We merken dat veel klinieken zichzelf als de beste aanprijzen, maar het is lastig om objectieve informatie te vinden. Mijn dochter heeft een brilsterkte van -1.25 en -5.25, mocht dit relevant zijn.

Zijn jullie bekend met een soort consumentenbond of een website waar we betrouwbare informatie kunnen vinden over de kwaliteit van ooglaserklinieken? We willen er zeker van zijn dat we een weloverwogen beslissing nemen op basis van echte ervaringen en objectieve beoordelingen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!


Ik heb er zelf geen ervaring mee maar twee mensen in mijn omgeving hebben ervaring met Bergman clinics. De ene heeft daadwerkelijk de ogen laten laseren. Bij de andere werd een lensimplantaat aangeraden. Beiden zijn erg tevreden over het resultaat.

ik heb mijn ogen laten laseren in 2002. Toen was het nog vrij nieuw en aftrekbaar van de belastingdienst haha. Ik ben destijds naar België geweest (in Antwerpen) omdat daar destijds de beste kennis en prijs was qua lasik operaties.

Ik ben heel blij dat ik het heb laten doen, het was niet heel prettig, een beetje eng maar het was zo klaar. Ook het herstel was vlot, na een dag kon ik op de wekker kijken (nog wazig) en zien hoe laat het was. Heel gek als je dat al jaren niet meer kunt. 
Ik had -8  en zit nu rond de -1 denk ik. Ik gebruik alleen af en toe een bril achter de pc en met autorijden als ik moe ben.

2 mensen uit mijn directe omgeving hebben het jaren geleden laten doen. Was toen Vision Clinics maar is overgenomen door Bergman Clinics. De een heeft lasik, de ander lasek gedaan, beide geen complicaties oid. Hoe dan ook, laat het iig doen in een periode waarin de zon niet veel en fel schijnt.

Toevoeging: die met lasik had weinig last, maar je moet wel oppassen met het "flapje", die met lasek heeft 2 dagen het gevoel gehad of er zand in de ogen zat. Daarna geen probleem of pijn.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

18-12-2023 om 22:14

Ik lees mee want ik denk er ook over. Mijn vriend heeft het in het verleden toen we elkaar nog niet kenden laten doen.

ik heb de trans PRK met monovision laten doen.  Begin 2019, bij Vision.  Het ene oog dus speciaal voor het lezen. Het andere oog voor veraf.  Bijna 5 jaar geleden.  Ik ben 56 jaar. Ik kan prima lezen zonder leesbril.  Ik red me ook prima zonder vertebril.  Bij autorijden of wanneer ik moe ben gebruik ik soms wel een bril. Totaal geen napijn gehad. 

Ik heb implantaatlenzen. Vond laseren te eng (onomkeerbaar, afhankelijk van de methode pijnlijk herstel, en risico op permanent droge ogen). Ik vond het ook een oerwoud van commerciële ellende, heb uiteindelijk voor het Oogziekenhuis gekozen want die kwamen het meest degelijk en eerlijk over.

Je kunt gewoon op Zorgkaart reviews opzoeken over klinieken. En ja, klinieken zijn over het algemeen retecommercieel, maar ook heel goed in wat ze doen. Er gaat grof geld in om en ze kunnen zich echt niet veroorloven om maar wat aan te rommelen.

Ik heb mijn ogen laten laseren bij Visus in Rotterdam, heel tevreden over. Is nu 13 jaar geleden en ik begin nu weer wat slechter te zien, maar dat heeft niks met de behandeling te maken maar met mijn leeftijd. 

Oh, en achteraf gezien had ik spijt dat ik het niet eerder had laten doen, hoe jonger je laat laseren, hoe langer je er plezier van hebt. Dus ik zou het vooral geen jaren uitstellen, prachtige leeftijd, 25. 

Ik ben geweest bij Bergman Clinics zo'n 11 jaar geleden. Geen idee meer welke methode gebruikt werd maar kon savonds al tv kijken met een dikke zwarte zonnebril op. De eerste uren heel veel tranen en moest ook veel druppelen en 10 dagen slapen met oogkappen op.

De pijn is 100% meegevallen en zou het zo weer doen!

Ik heb het laten doen bij fyeo in Amsterdam maar de site is opeens offline zie ik... Raar, kan er ook niets over vinden. Gaat mn levenslange garantie.  

Wel heel tevreden, heb de smile methode laten doen, zonder flapje. Wel de eerste nacht in mn oog gewreven waardoor ik bang was dat links over moest maar is gelukkig bijgetrokken. Het druppelen in het begin was best intensief maar prima te doen. Ben veel beter gaan zien, links 110%, rechts 155% waardoor ik in het begin hoofdpijn kreeg. Duurde even voor mijn hersen konden compenseren voor de afwijking. Nu geen last meer van en eindelijk verlost van mijn bril. Had - 4,5.

Hier ook bergman clinics zo'n 11 jaar geleden denk ik. 
Zeer tevreden en prettig.  Ik had de behandeling zonder flapje (scheelde €1000), maar dus wel langer herstel. Nou genees ik altijd retesnel dus viel me alles mee en sindsdien goed zicht. Zou het zo opnieuw doen als het moest. En wat Moosey zegt: zeker jong doen, dan kun je er het langste van genieten!

MellowTurkey78

MellowTurkey78

19-12-2023 om 07:08

Om eerlijk te zijn het lijkt mij rete-eng maar volgens vriend is het in een paar seconden gebeurd....

ik heb het laten doen in 2003 (had -5,5). Daarna was het 0. Nu nog, maar wel sinds jaar leesbril nodig mn bj computerwerk (ik ben 46). Ik heb dat destijds bij kliniek van het oogziekenhuis laten doen. Ik kreeg eerst een vooronderzoek waarin gekeken werd of laseren mogelijk was en welke methode het beste paste. Ik kreeg ook allerei info mee om te kunnen beslissen.

Behandeling zelf duurt niet lang (afhankelijk van je sterkte) en was ook niet pijnlijk. Na behandeling werd mijn zicht iedere dag beter, ik had weinig bijwerkingen, duurde kleine week ofzo. Blij dat ik dat gedaan heb.

Peaches schreef op 18-12-2023 om 22:21:

Ik heb implantaatlenzen. Vond laseren te eng (onomkeerbaar, afhankelijk van de methode pijnlijk herstel, en risico op permanent droge ogen). Ik vond het ook een oerwoud van commerciële ellende, heb uiteindelijk voor het Oogziekenhuis gekozen want die kwamen het meest degelijk en eerlijk over.

Wij kennen inderdaad 2 mensen die er droge ogen aan over hebben gehouden. 1 Zo erg dat ze niet meer in het donker kan autorijden en echt de hele dag door aan het druppelen is. Wel 1 van de redenen dat man het niet aan durft helaas.

Mijn vriendin heeft het ook laten doen rond die leeftijd. Haar idee was dat ze daarna geen bril/lenzen meer nodig zou hebben. Wel dus maar dan in lagere sterkte. Ze had het niet gedaan als ze dat van te voren had geweten. Het was toch erg duur en heeft weinig opgeleverd. 

Zelf durf ik het echt niet. In mijn familie zijn erfelijke oogziekten. Ik heb daar tot nu toe gelukkig geen last van gehad, maar ik wil echt niet riskeren dat ik mijn ogen laat laseren en dan daarna in de problemen kom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.