Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Onderhoudsplicht

Hoi, mijn zoon is 18 en ik heb hem na de scheiding niet meer gezien ivm het ouderverstotingssyndroom (meer dan 7 jaar). Ik heb wel gezag. Nu woont hij in soort prive begeleid wonen traject (vader heeft dit geregeld) en nu trekt de gemeente aan de bel omdat ik moet betalen hiervoor. Ik wil best iets bijdragen maar geen honderden euro's voor iets waar ik niet eens iets van af wist en wat ik ook niet op kan brengen. Tevens wil de gemeente de financiƫle gegevens weten van mijn partner ivm de hoogte van het bedrag maar mijn partner kent mijn zoon niet eens maar hij moet er wel voor betalen (hij betaalt al fors voor zijn eigen kinderen die jongvolwassenen zijn en waarvan de moeder weigert te betalen) Iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken. Bedankt.

V@@s

V@@s

08-05-2016 om 19:14

je hebt geen gezag meer

Je zoon is 18. Je bent nog wel onderhoudsplichtig. Je partner trouwens niet, je bent alleen onderhoudsplichtig voor stiefkinderen als ze bij je in huis wonen.

V@@s

Worden de inkomsten niet bij elkaar opgeteld van moeder en partner bij het berekenen van de bijdrage voor zoon?
Fiscaal partners?

V@@s

V@@s

08-05-2016 om 19:24

volgens mij niet

Daar is in elk geval geen grond voor. Het enige waarvoor het inkomen van de partner van belang is, is om te bepalen of hij een deel van de woonlasten kan dragen. Hierdoor neemt de draaglast van de alimentatiebetaler wel toe.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-05-2016 om 19:25

18 jaar

Je bent toch alleen onderhoudsplichtig voor kinderen van 18 jaar en ouder die studeren?

Noet

Noet

08-05-2016 om 19:51

vesper

je bent financieel verantwoordelijk tot hun 21 tenzij ze zelf voldoende inkomsten genereren.

Ze hoeven dus niet perse te studeren, en tot hun 21e mag de gemeente dus op de ouders verhalen indien mogelijk

Nimbo

Nimbo

09-05-2016 om 01:20

je bent niet financiel verantwoordelijk

Maar onderhoudsplichtig tot het kind 21 jaar is.
Het verschil met financiel verantwoordelijk is, dat een 18 jarige leningen kan afsluiten, schulden kan maken en koop/huur overeenkomsten kan afsluiten en voor de gevolgen daarvan ben je niet verantwoordelijk.
Je wordt wel geacht zonodig bij te dragen in het onderhoud: als een kind studeert of zelf niet rond kan komen.

En Vesper Lynd; je bent onderhoudsplichtig voor alle kinderen onder de 21. Niet pas vanaf 18. OOk kinderen die weggelopen zijn van huis kunnen aanspraak maken op de onderhoudsplicht van hun ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.