Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
danique

danique

10-07-2015 om 16:09

onderhoudsplicht mijn ouders

hoi,

ik zit met een aantal vragen, ik word bijna 18 en woon al heel lang niet meer bij mijn vader of bij mijn moeder. beide hebben ze geen ouderlijke macht meer. ik heb een voogd bij bureau jeugdzorg maar die steekt geen vingertjes uit aan mijn situatie. ik woon nu in een appartement en werk bijna voltijd bij een supermarkt. ik verdien ongeveer 500 euro per maand, en aangezien er op mijn achtiende nog meer kosten bij komen. wil ik gebruik maken van de onderhoudsplicht van mijn ouders.
mijn moeder heeft geen hoog inkomen maar helpt mij wel voor zover ze kan.
mijn vader daar in tegen heeft wel een hoog inkomen maar geeft geen cent aan me uit. ik heb hem net een voorstel gedaan, om hem mijn zorgverzekering te laten betalen. maar ook las ik weer dat ik meer rechten heb qua de hoeveelheid van het geld.

zou iemand mij kunnen helpen, voordat ik na mijn verjaardag zonder centjes zit?

dankjewel
groetjes

Naar de gemeente

Je hebt recht op hulp, aanvullende uitkering en zorgtoeslag. Daarvoor moet je zijn bij de gemeente waar je woont.
Zij moeten ervoor zorgen dat jij van het minimum voorzien wordt.
Dat mag de gemeente wel op je ouders/vader verhalen.

Voor jou heeft het niet zoveel zin om zelf de strijd met je vader aan te gaan.

danique

danique

10-07-2015 om 18:00

bedankt!

oh echtwaar?

ik heb net een mail naar mijn voogd geschreven met een berekening met hoeveel geld ik van mijn vader nodig heb.
als hij dit niet doet span ik een kortgeding aan tegen mijn vader, aangezien hij en mn stiefmoeder een hoog inkomen hebben.. willen ze mischien de rechtzaak niet aan omdat ik niet het maximale bedrag van hem eis.

Danique

Ik denk dat je er wijs aan doet om eerst naar de gemeente te gaan en even goed te kijken of je bijvoorbeeld zorgtoeslag krijgt. Heb je al huurtoeslag? Als je 18 bent gaat je uurloon ook omhoog.

Knap dat je het tot nu toe zo goed hebt gered. Je bent blijkbaar een sterke persoonlijkheid.

Tsjor

danique

danique

10-07-2015 om 22:03

bedankt!

bedankt tsjor,

ik krijg sowieso zorgtoeslag, huurtoeslag volgensmij niet omdat ik te jong ben. en inderdaad, mijn uurloon gaat omhoog maar niet genoeg om daarvan de rest allemaal te kunnen betalen.

maargoed, we houden t koppie omhoog!

danique

Moni

Moni

10-07-2015 om 22:31

huurtoeslag is toch vanaf 18 jaar?

alleen moet je woning daarvoor in aanmerking komen.
Als dat niet zo is, kun je kijken of het voordeliger is om te verhuizen naar een duurder appartement waar je wel huurtoeslag voor krijgt. Ben te totaal goedkoper uit.

four

four

10-07-2015 om 22:42

Huurtoeslag is vanaf 18 jaar, maar daar is wel een maar bij, tot je 23 krijg je alleen huurtoeslag als je huur lager is dan 357 euro per maand. Is je huur hoger dan krijg je niks.

mirreke

mirreke

17-07-2015 om 16:54

Ik zou het wel doen danique

Ik zou als ik jou was wel een kort geding tegen je vader aanspannen, misschien kan dat via je voogd lopen, is die persoon tenminste toch nog ergens goed voor. Is je vader nou helemaal belatafeld, om niet voor jou te willen betalen!

Hier een link:
http://www.alimentatieplicht.com/onderhoudsplicht/meerderjarige-kinderen

Je kunt daarnaast gewoon blijven werken. Ik weet niet of je ook nog naar school gaat, of weer naar school gaat, naast je werkzaamheden bij een supermarkt. Misschien onmogelijk, maar als je nog naar school gaat of weer wilt gaan, voltijds onderwijs, dus niet de VAVO, heb je recht op de tegemoetkoming scholieren. Dat is voor uitwonende kinderen zoals jij, ik meen 250 euro per maand. Als je ouders financieel kunnen bijdragen, wat je vader dus zou kunnen, ook al wil hij nu niet, krijg je helaas niet de aanvulling. Anders zou je 350 euro krijgen.

Verder kun je inderdaad eens bij je gemeente langs gaan en je situatie uitleggen. Ook dit vind ik iets waar een voogd je op zou moeten voorbereiden. Misschien kun je dit samen met je voogd doen, maar je kunt het ook best alleen. Laat je alleen niet afschepen, op het moment zijn er zoveel veranderingen gaande bij de gemeente, dat ze vaak proberen eerst alles wat geld kost weg te wuiven. Heb je niet een goede bekende of een familielid die met je mee kan gaan?

Verder moet je niet vergeten: als je je middelbare school al hebt afgemaakt, kun je ook een opleiding gaan doen. Je bent voor september denk ik al te laat met inschrijven, maar veel opleidingen beginnen ook in januari. Als je een werkleeropleiding gaat doen (BBL? 4 dagen werken, 1 dag school) doe je een opleiding en verdien je ook nog eens. Is misschien een ideetje. En er zijn ook opleidingen waarbij je studiefinanciering krijgt, vaak ook genoeg om van rond te komen. Jammer genoeg bouw je dan wel een schuld op.

Ik wil nog even zeggen dat ik het knap vind dat je je zo weet te redden!

danique

danique

24-07-2015 om 17:22

Bedankt mirreke

Ik heb net een mail gestuurd naar een advocaat die gericht is op familierechten.
Binnenkort word er contact met mij opgenomen.

Mijn voogd heeft zijn pootjes al van me afgetrokken, ik heb zelfs vorige week (3 weken voor mijn 18e verjaardag) al een brief gekregen over mijn eind van hulpverlening bij jeugdzorg.
Dus daar hoef ik niet eens meer op te rekenen!!

Ik ben van plan de gemeente zo even te bellen en te vragen over hoe en wat.

Ik blijf sowieso tot Januari 2016 werken, en misschien dat ik dan weer aan school ga beginnen. Dit is alleen nog niet zeker omdat ik misschien via mijn werk opgeleid ga worden en een vast contract krijg. Dit is nog niet 100% zeker maar, er is over gepraat en mensen zijn best wel enthousiast.

Ik ben benieuwd wat de gemeente zal zeggen en wat de advocaat terug stuurt.

iemand nog ideeen,of tips?

wish me luck!

danique

danique

24-07-2015 om 17:24

NIEUWE WONING!!!

ik moet trouwens in november ook deze woning verlaten, ik mag hier maar een jaar wonen.

heeft iemand nog site's of hulp met het zoeken van een studio of appartement die te betalen zijn?
En waar ik zo snel mogelijk heen zou kunnen zonder in een wachtlijst te staan van 23134 jaar

Zoek een kamer

Vraag ook bij het WMO loket of er in je gemeente initiatieven zijn voor jongerenhuisvesting en wat je daarvoor moet doen. Zoek anders een kamer in onderhuur.
Het is sowieso goed om je bij de gemeente te melden. De gemeente is verantwoordelijk voor hulp aan jongeren. Afgelopen week nog in de krant geweest vanwege jongeren die op straat terecht kwamen na een jeugdzorggeschiedenis of anders.

danique

danique

24-07-2015 om 17:54

de gemeente was al dicht...

Handig, gemeente was al dicht. Maandag opnieuw bellen en dan vragen hoe en wat!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-07-2015 om 10:39

Antikraak?

Dat kan ook best leuk wonen voor weinig zijn.

Voogd

'Mijn voogd heeft zijn pootjes al van me afgetrokken, ik heb zelfs vorige week (3 weken voor mijn 18e verjaardag) al een brief gekregen over mijn eind van hulpverlening bij jeugdzorg. Dus daar hoef ik niet eens meer op te rekenen!!'Formeel heeft de voogd gelijk: het eindigt met 18 jaar. Maar het is uiteraard slecht geregeld als een hoop andere regelingen nog uitgaan van ouders die tot 21, zelfs tot 27 jaar nog verantwoordelijkheid blijven dragen voor kinderen. De beslissing om je ouders uit de ouderlijke macht te zetten is een beslissing van de rechter, dus van de staat, geweest. In principe moet de staat daar dan ook de gevolgen van dragen.

Ik neem aan dat je in de supermarkt minimumloon verdient. Als je 18 bent en fulltime zou werken, zou dat E 686,05 per maand zijn, bruto. Daar gaat een klein beetje vanaf, maar niet zoveel. Netto zou je misschien zo'n 600 overhouden. Geef in elk geval op je werk aan, dat je zoveel mogelijk uren wil draaien.

Ik denk dat je inderdaad moet gaan kijken of je ergens een kamer kunt huren. Gemiddeld kost je dat 350 euro, maar dat is wel inclusief gas, water, licht verzekeringen etc.
Voor de ziektekosten krijg je toeslag, dan moet je nog een beetje zelf betalen, maar dat moet wel te doen zijn.
Waarschijnlijk heb je een telefoonabonnement met internet.

Je hebt verzekeringen nodig, een pakket waar alles bij elkaar zit kost tussen een paar cent, maar dan ben je verzekerd voor aansprakelijkheid en je hebt een inboedelverzekering.

Aan vaste lasten ben je dan ongeveer 450 euro kwijt.

Je houdt nog een klein beetje geld over voor eten en drinken, fietsreparaties, kleding. Niet veel. Maar het is een begin.

Het zou mooi zijn als je ouders bijdragen, het zou nog beter zijn als de overheid haar verantwoordelijkheid neemt wanneer ze ouders uit de ouderlijke macht zet, maar bedenk ondertussen dat je het echt wel zelfstandig kunt doen. Het is zeker niet gemakkelijk, echt niet. Maar je kunt het! Laat ze dat maar allemaal zien.

Tsjor

Vroeger

Vroeger

31-07-2015 om 10:19

krap maar het kan

Ik kreeg op mijn 17e een weglopers-uitkering van de gemeente om mijn middelbare school af te maken. Dat was toen 700 gulden netto per maand. Niet veel, maar genoeg om een kamer te huren (iets van 350 gulden per maand) en mijn eten/drinken en schoolspullen te betalen. En zelfs om er twee huisdieren op na te houden.
Geen tosti of warme chocolademelk in de kantine voor mij, maar brood met pindakaas is ook goed te doen.

Het was krap (!), maar het kan wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.