Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Op vakantie gaan terwijl 18-plusser op school is

Wie heeft er ervaring mee om zelf op vakantie te gaan als de 18-plusser op school is?
We zouden zelf weer graag buiten de schoolvakanties op vakantie gaan nu de kinderen niet meer mee gaan. Hoe lang blijven jullie in de schoolvakantie op vakantie gaan?
Wanneer kiezen jullie weer voor buiten het hoogseizoen (bv juni/september?)
Hoe lang blijven jullie dan weg? Zelf zouden we 2 tot 3 weken weg willen.

Dit is dan natuurlijk nog niet voor dit jaar de bedoeling. In de zomervakantie zijn ze al wel een periode alleen thuis geweest omdat hun vakantie niet overeen kwam met onze vakantie, dus zelfredzaam zijn ze wel.

Zolang ze op VO zitten

Zou ik niet gaan.
Maar een 18 plusser zit wrl op mbo hbo of uni. Daar zou ik niet voor thuisblijven.
Mijn 18 plusser ging op kamers op haar 18e.
Dan blijf je toch ook niet thuis?
Een 18 jarige moet zich toch zelfstandig kunnen redden, zeker voor een paar week.
Menig 18 jarige studeert ver van huis, is op kamers of trekt de wereld in.

Niet zo lang.

Langere vakantie's plan ik tijdens de zomervakantie van mijn zoon. Hij kan dan ook gezellig een logé uitnodigen en relaxen.
Een weekend weg of max. een week tijdens een schoolperiode. Dus 2/3 weken doen wij niet.
Zoon is prima zelfredzaam maar ik vind het zelf niet fijn. Gevoelskwestie, ik ga gewoon niet lekker weg als ik weet dat hij allerlei verplichtingen heeft.

Wat menig ander 10 jarige, 15 jarige of 18 jarige in dezelfde leeftijdsfase doet of aankan interesseert mij niet. Ik kijk waar ik me prettig bij voel.
Als hij over enkele jaren nog thuis woont kijk ik wel verder. We breiden het langzaam uit.
Doe wat je gevoel zegt.

zebra

zebra

15-07-2017 om 08:31

zoals Wil40 aangeeft

doe waar je je goed bij voelt. In feite moet het wel kunnen maar ik kan me voorstellen dat het nog wat raar of onwennig aanvoelt om dan 2 of 3 weken weg te gaan. Misschien kun je in september eens een week weg gaan?

Paasei

Paasei

15-07-2017 om 09:55

hier hetzelfde dilemma

Vorig jaar zomer was zoon bijna 17. Toen ging hij met een organisatie op vakantie en gingen wij precies in de week dat hij weg was. Dit jaar, bijna 18, gaat hij met dezelde organisatie 2 weken. Wij gaan ook 2 weken maar we overlappen niet helemaal. Zoon is een week alleen thuis. Daarom gaan wij ook bewust in de zomervakantie; dan is zoon vrij en kan logeren of vrienden uitnodigen.

Volgend jaar doet hij eindexamen dus is vanaf mei al vrij.. dan zijn we van plan daar geen rekening meer mee te houden en ook in het voorseizoen te gaan. Ik zeg nadrukkelijk 'zijn van plan' want ik vind het ook moeilijk.. zeker omdat zoon nog de enige thuis is. Met broers/zussen samen ligt toch weer anders. Ik ben niet bang dat hij het niet aan kan, maar dat hij zich eenzaam gaat voelen.. Ik weet nog niet wat het hart gaat ingeven...

Hanne

Hanne

15-07-2017 om 15:10

Wij gaan wel

Onze kinderen vier hebben aan onze vakanties terwijl zij naar school gingen goede herinneringen overgehouden.

Nu woont alleen de jongste nog thuis en als wij op vakantie gaan, maken ze er nog steeds fijne weken van. Ze hebben overleg wie voor de honden zorgt en eten regelmatig samen. Ik krijg niet het gevoel dat ze het ooit erg hebben gevonden.

Hanne

Hoe oud waren jou 4 kinderen toen je voor het eerst 2/3 weken, buiten de schoolvakantie's, zelf weg ging?

Wij gaan

Een week of 10 dagen in de winter. Zoon (18) is dan voor t eerst alleen want zus gaat op kamers.

Watta

Watta

16-07-2017 om 09:43

Vroeger

Ik ging net ver weg studeren en op kamer en mijn ouders gingen bijna vier weken op vakantie in september. Alles wat nieuw was kon ik niet delen.
Ik ben een keer naar 'huis' gegaan en mijn twee zussen zeiden alleen maar 'hoi' tegen me. Het was geen leuk weekend en heeft er voor gezorgd dat ik ook daarna amper meer naar het huis van mijn ouders ging.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2017 om 12:20

Das wel bijzonder Watta

Om die zaken aan elkaar te koppelen.
Dat was ook nog het enige wat je ooit daarna met je ouders hebt willen delen?

En bovendien als mijn ouders op vakantie gingen belde mijn moeder om de paar dagen om even haar verhaal te doen en om te horen hoe het met ons ging. Dit was nog ruim voor het WhatsApp tijdperk, dus ze spaarde hier zakjes vol met kleingeld voor.
Tegenwoordig kun je zelfs vanuit China via wifi bellen, dus dat hoeft geen belemmering meer te zijn.

Hanne

Hanne

16-07-2017 om 14:31

Mijn kinderen

De kinderen waren 16, 18, 19 en 22.

We hadden achterwacht geregeld in de vorm van oma, maar die werd vriendelijk gezegd dat ze niet nodig was. En natuurlijk zijn we mobiel in noodgevallen altijd bereikbaar, ook als we aan de andere kant van de wereld zitten.

Op die manier kunnen we geen concrete dingen doen, maar wel advies geven of hulptroepen inschakelen.

Het enige wat ze hebben meegegeven was, zorg voor elkaar en dat het huis er als we terugkomen ongeveer vergelijkbaar uitziet. En dat is altijd prima gegaan.

Het was achteraf altijd leuk om te horen hoe zij de dingen opgelost hebben.

Lou

Lou

16-07-2017 om 15:04

Aantal kinderen

Het aantal kinderen en hoe ze met elkaar omgaan maakt wel veel verschil in mijn ogen. Ik heb één dochter van 16 en die zou het echt héél naar vinden om alleen thuis te blijven, met alle verplichtingen rond school en huis en dieren. Nu snap ik wel dat 16 nog iets anders is dan 18+. Maar toch. Ik zou dus eerst eens vragen wat zoon er zelf van vindt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-07-2017 om 15:16

Hier

Ik heb de kinderen (18 en 12) al voorbereid dat we binnenkort gaan 'oefenen' met alleen thuis blijven. Oudste (18) durft eigenlijk niet goed maar met zijn tweeën moet dat best lukken. Drie weken is wat teveel van het goede, maar een paar dagen zou toch moeten lukken.

Hanne.

Vier broers en zussen waarvan er 3 meerderjarig zijn vind ik toch ook anders dan bijvoorbeeld één die bijna 18 is met jongere broer of zus. Toen jij schreef 4 kinderen dacht ik aan bijvoorbeeld: 13, 15, 16, bijna 18.

leuk dat ze het onderling zo goed samen regelen en voor elkaar zorgen.

Phryne

Je oudste is 18 en wil eigenlijk niet meerdere dagen alleen zijn met je 12 jarige. Ook dan zou ik dus niet gaan.
Je schuift een oudste verantwoording in de schoenen die dat liever niet wil, niet aan durft. Waarom moet dat dan?
Ik zou de 12 jarige gewoon meenemen en dan kan de 18 jarige thuisblijven of gaan logeren.

Kan de jongste niet mee dan zou ik daar zelf een oplossing voor zoeken, logeeradres of oppas.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-07-2017 om 17:37

Wil

Oudste trapt bij alles op de rem. Ik vind dat een 18-jarige wel een nachtje alleen moet kunnen/willen blijven. De verantwoordelijkheid voor jongste is niet het probleem. Haar aanwezigheid maakt het zelfs makkelijker.

Phryne

Zeker, qua leeftijd wel. Mijn zoon is ook 18 en vindt het juist heerlijk om alleen te zijn. Het is dus meer een kwestie dat jou oudste iets moet overwinnen. Bepaalde angst, omdat je schrijft "durft het niet."

Dus vandaar je opmerking dat je wilt gaan "oefenen".

De eerste weken weg zijn als kind net op kamers is

Vind ik ook wel heel hard. Je mist dan toch je thuis.
Maar als je een half jaar verder bent, zou ik en mijn kind er geen moeite mee hebben.

evenzo

evenzo

16-07-2017 om 21:45 Topicstarter

Reactie

Bedankt voor de reacties.
Het gaat er bij ons om zonder kinderen buiten hoogseizoen op vakantie te gaan als de jongste 18 plusser is. De andere 2 zijn dan 20 en 22 jaar. De jongste zit dan ook op HBO (zal thuis blijven wonen)
Wel leuk om zo ervaringen/ denkwijze te lezen.
Triest om verhaal niet kwijt te kunnen bij op kamers te gaan.
Als kinderen op kamers zouden zijn is het ook logisch om niet altijd thuis te blijven maar om bij zo'n nieuwe stap zo lang weg te gaan zou ik niet doen.

Paasei

Paasei

16-07-2017 om 22:25

Daarom voorseizoen

Daarom schreef ik ook dat we gepland hebben om volgend jaar in het voorseizoen op vakantie te gaan. Als zoon eindexamen gedaan heeft en dan maandenlang vrij is voordat hij op kamers gaat en aan zijn studie begint.
Ik zou er echt niet aan denken om bv in september te gaan, als hij nog zo moet wennen aan student zijn en zelfstandig wonen. Dan heeft hij ons nodig!

Ik zou zelf gewoon gaan

Je geeft aan dat hij al 18 is en dan denk ik dat hij zich wel zou moeten redden. Als hij naar school gaat dan heeft hij ook allemaal dingen aan zijn hoofd en lijkt het mij dat het wel goed zal gaan. Hij zal zich vast niet heel alleen voelen en anders dan kan hij altijd zijn beste vriend of eventueel zijn vriend of vriendin uitnodigen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.