Kaaskopje
12-11-2009 om 02:36
Pabo in belgië
Misschien heet het in België anders hoor, maar mijn dochter heeft het plan opgevat om in België naar de Pabo te gaan.
Ze heeft geen Frans in haar pakket, heeft geen Engelse talenknobbel, dus dat is lastig bij internationaal onderwijs... Is het dan een realistisch plan?

Klaartje
12-11-2009 om 07:20
Frans
Ik heb geen ervaring met hoger onderwijs in België, alleen met middelbaar. Maar je hebt op alle niveaus frans in België. Ik denk dat dat een hele kluif gaat worden om in te halen, volgens mij onmogelijk zelfs.
Waarom niet in Nederland?

reina
12-11-2009 om 09:56
Ja, waarom
wat is haar motivatie? Als het haar er om gaat naar het buitenland te gaan, zou ik er eerder voor kiezen een jaar in het buitenland te gaan werken of te vragen of ze meerdere PABO-stages in het buitenland kan doen.

neteret mut
12-11-2009 om 10:48
Op de lagere school al
Klas 5 ( groep 7) begint al met frans op de lagere school en frans krijgen ze daarna op alle middelbare schoolnivo's. Engels veel minder en duits al bijna helemaal niet.

Hilde
12-11-2009 om 14:38
Al gevonden
leve Wikipedia.
Het heette vroeger Normaalschool maar nu gewoon Bachelor in het onderwijs.
Ik heb dit zelf vroeger gestudeerd (voor lager onderwijs) en Frans was idd een vak net zoals wiskunde en didactiek. Ik vond persoonlijk dat het Frans niet op een heel hoog niveau stond, maar het is dan ook één van mijn dada's en ik had erg goede leerkrachten gehad in het middelbaar.
Het is wel zo dat je in België vanaf het vijfde leerjaar van de basisschool (10 jaar) Frans moet geven, dus is het logisch dat je als leerkracht het Frans ook beheerst, liefst toch beter dan de kinderen
Ter info een link naar één van de opleidingen in Gent. Je kan er doorklikken naar het opleidingsprogramma.
http://www.arteveldehs.be/emc.asp?pageId=6954

Kaaskopje
12-11-2009 om 18:00
Bedankt voor de reacties
Op mijn vraag wat haar zo aantrekt: ze heeft het gevoel dat ze zich meer thuisvoelt tussen Belgen. Het lijkt haar een uitdaging.

Inge M
12-11-2009 om 22:56
Brabant
Het kan goed zijn dat jouw dochter hetzelfde gevoel van zich thuis voelen ook heeft in Brabant. Bezoek anders eens een open dag van een pabo in Brabant.

Tirza G.
12-11-2009 om 23:14
Offffffff
Zeeland. Vlákbij Vlaanderen, tunneltje door en je bent er. En door de afgelegenheid voor je gevoel aan de andere kant van de wereld.
De Hogeschool Zeeland in Vlissingen heeft een goed aangeschreven PABO. www.hz.nl
Overigens moet ik nu weer enórm nadenken hoe iemand het gevoel kan hebben zich tussen Belgen thuis te voelen. Hoe voelt dat dan? Wat zíjn Belgen eigenlijk?
Tirza

emma43
13-11-2009 om 10:14
In belgie gewoond o.t
Gewoon omdat daar de huizen goedkoper waren en we wonen in grensgebied,dus we dachten ook dat het daar ons thuis wel kon worden.
Pffffff,ik kan maar 1 ding zeggen,Belgen lijken leuke mensen maar zijn het niet.
Ben blij dat ik nu weer thuis ben,in Brabant.
Ik heb 1 ding geleerd van die tijd in Belgie,ik weet nu hoe het voelt om als buitenlander in Nederland te wonen.
Ik weet hoe het komt dat Marokaanse jongeren agressief worden,heb het zelf meegemaakt in Belgie.Ik ben daar naartoe gegaan en dacht dat het niet uit zou maken of je Belg of Nederlander was,maar hoe langer ik daar woonde hoe meer Hollander ik werd.

reina
13-11-2009 om 13:17
Kaaskopje
Waarop is dat 'zich beter thuisvoelen in België" gebaseerd? Ik zou dat wel een heel vaag argument vinden om te kiezen voor een opleiding in het buitenland.

sus-anne
13-11-2009 om 13:52
Vakantie?
is je dochter soms op vakantie geweest in Belgie?komt daar haar verlangen vandaan om in Belgie naar school te gaan?
als dat zo is,zou ik haar waarschuwen,Belgie als toerist is heel anders dan Belgie in je dagelijks leven,het kon haar dan nog wel eens vies tegenvallen.

Tirza G.
13-11-2009 om 17:47
Om nog maar te zwijgen
over de scholen/opleidingen in Belgie. Hier vandaan komt het best vaak voor dat jongelui in Belgie gaan studeren, maar men o men, wat krijgen díe het taai. Het schoolsysteem is, net als de hele maatschappij, héél anders dan hier. Zitten, mond dichthouden en stampen. Niks projectjes, samenwerken en eigen meningen enzo.
Tirza

Maylise
13-11-2009 om 19:43
België
Toen mijn dochter medicijnen wilde studeren zijn we ook in België wezen kijken of ze eventueel daar zou kunnen studeren. Op mij maakte de universiteit daar een goede indruk. Het Belgisch onderwijs systeem lijkt meer op het Franse onderwijs systeem dan het Nederlandse. Aangezien ik 15 jaar in Frankrijk in het onderwijs hebt gewerkt was er voor mij veel herkenning. Het Belgische onderwijs is net als het Franse wat meer gericht op het pure leren. Veel lange hoorcolleges en gewoon alles uit je hoofd leren. Feiten kennis is heel belangrijk. Mij persoonlijk ligt dat wel maar het is wel heel anders dan hoe het onderwijs in Nederland wordt gebracht.
Het Belgische onderwijs is wat competetiever dan het Nederlandse, wat minder gericht op samenwerking en meer op individueel leren.
Van studenten wordt een zeer grote feitenkennis verwacht en tegenspraak wordt minder gewaardeerd dan in Nederland.
Ik zou me er prima thuis voelen maar kan me voorstellen dat het voor iemand die altijd in Nederland onderwijs heet gevolgd best even een omschakeling is.
Nog afgezien van het praktische probleem van het Frans is het echt een ander systeem en het kost dus wel tijd om te wennen.
Ik weet niet welke vooropleiding je dochter heeft maar ik denk dat de gemiddelde Belgische student wel een grotere feitenkennis heeft dus de kans is wel groot dat ze op een achterstand begint wat dat betreft.
Het Nederlandse onderwijs heeft weer andere sterke punten maar daar zal ze tijdens haar studie in België minder gebruik van hoeven te maken.
Overigens vind ik de mensen in België over het algemeen zeer beleefd en netjes in vergelijking met Nederlanders maar kan me voorstellen dat er wonen weer heel anders is dan er af en toe eens komen zoals ik doe.
In elk geval zijn mijn ervaringen wel positief maar het is wel belangrijk om niet te denken dat omdat het hetzelfde taalgebied is de rest ook hetzelfde is want er zijn echt grote verschillen op onderwijsgebied.
Mij ligt het Belgische systeem goed maar dat zal zeker niet voor iedereen gelden.
Maylise

Kaaskopje
13-11-2009 om 20:15
Reactie
Voor alles is ze zich alleen nog maar aan het oriënteren. Het duurt nog even. Ik heb ook op mijn werk bij wat ervaringsdeskundigen de mening gevraagd en men vraagt zich vooral af of ze weet waar ze aan begint. Ik denk het nog niet volledig om eerlijk te zijn.
Competentiegericht onderwijs staat haar wel aan. Dat heeft ze nu ook. Verder heeft ze het gevoel dat ze zich beter zal voelen tussen het wat vormelijke van de Belgen. Ze kan zich aan bepaalde dingen ergeren, zoals ons taalgebruik en dénkt die ergernis in België niet te hebben. Maar ja... Belgen spreken natuurlijk ook niet allemaal ketnetpresentatrice-belgisch. Ik heb de vraag daarom hier neergezet. Denken dat het beter zal voegen in België is iets anders dan de realiteit en op deze manier lezen we de meningen erover. Bedankt daarvoor dus

neteret mut
13-11-2009 om 20:41
Tja
.....het hangt van zoveel dingen af of ze zich thuis zal voelen in Belgie. Ik weet dat van 1 bepaalde opleiding aan de hogeschool in Mechelen een kwart van de studenten uit NL komt, dan zit je ieg in hetzelfde schuitje wat wennen ed betreft. Verschil zit er bv in waarvandaan je komt, van welke plek in NL. De mensen uit het westen/randstad zijn in het algemeen net anders dan die uit het oosten of noorden. Verschil met "de belgen" is denk ik stukken groter met randstedelijkingen dan met bv. noorderlingen. Hoe een pabostudie is weet ik niet, heb alleen ervaring met universiteit Brussel ( zoon studeert biologie) en lagere en secundair onderwijs. Wij hebben wat onderwijs betreft nauwelijks aanpassinsproblemen gehad, wel vinden we het onderwijs ( de verschillende richtingen in het middelbaar=secundair onderwijs) niet gemakkelijk te doorgronden. En je dochter moet er rekening mee houden dat er veel meer verschillen zijn tussen NL en B dan je op het eerste gezicht denkt. Zou het mogelijk zijn om een dag ofzo mee te lopen bij een paborichting? Vakanties lopen toch niet helemaal gelijk, bv in mei. Dan kan ze ook met studenten praten. Vraag info aan voor open dagen, want ook die zijn er vast wel.

reina
13-11-2009 om 21:39
Kaaskopje
Ik weet niet hoe vaak je je hyves checkt, maar ik heb daar een berichtje op gezet dat hiermee te maken heeft.

Merel78
13-11-2009 om 22:15
Mijn broer
Mijn broer heeft in Brugge gestudeerd, nu al weer wat jaren geleden (tien jaar terug gestart zo'n beetje). Dat was overigens aan de hotelschool. Hij heeft een hele leuke studententijd gehad, leuke mensen ontmoet (hij genoot van de belgische bieren), maar daar moet je het natuurlijk niet (alleen)voor doen. Voor hem speelde mee dat 1. de opleiding een stuk goedkoper was 2. goed aangeschreven stond 3. een jaar korter was 4. ze daarnaast ook nog eens een baangarantie binnen zoveel tijd (weet niet meer hoeveel dat was) afgaven. dit laatste was overigens niet van doorslaggevende factor, want dat hangt ook veel van jezelf af. Ook hij gaf aan dat het schoolsysteem heel anders is: 2 of miss. 3 keer per jaar een grote examenperiode en daar moet je het dan mee doen, daar zak of slaag je mee. En als je zakte, dan moest het hele jaar over! Dat is dus heel anders dan in Nederland, waar je korte lesperiodes met afsluitende tentamens hebt en niet altijd een heel jaar over moet doen, maar alleen je vak moet herkansen. Dat moet je wel liggen. Mijn broer was er juist heel blij mee, die hield er wel van om maar 2 keer per jaar te hoeven stampen. Hij leerde dan heel veel in die periode, nachtwerk was het, en haalde het. Mijn keus zou het niet geweest zijn.
succes met overwegen!
Merel

neteret mut
14-11-2009 om 14:13
Gisteren
op TV een itme gezien over studenten van de hoge school Mechelen opleiding voor lager onderwijs. Ze moesten in groepjes lagere schoolleerlingen vierde klas ( =groep 6) bezighouden/ kennis laten maken met multimedia in projectvorm. Dus foto's, film en computer met elkaar vermengen. Dus wel degelijk ook af en toe in groepjes en met projecten. Bovendienhebben de hoge scholen (universiteiten ieg) een bachelor en master structuur, modules dus die per vak afgesloten worden. Bij een enkele onvoldoende mag je wel starten in het volgende jaar maar je moet de niet-gehaalde nog wel doen en met bv wiskundevoor het tweede jaar kan je niet starten als je wiskunde eerste jaar niet hebt.

Kaaskopje
14-11-2009 om 16:04
Is dat nog ergens te zien netere mut?
Dit lijkt me wel interessant voor mijn dochter.

Ilse L
14-11-2009 om 18:11
Vooroordelen over belgen?
Ik ben Belgische, woon in Gent en sta in het onderwijs. Ik geef halftijds les (wiskunde) op een middelbare school en werk halftijds op de Arteveldehogeschool (Gent) die hier eerder in het draadje genoemd werd. Op de hogeschool geef ik wiskunde in de opleiding 'bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs'. Ik heb dus heel veel met onderwijs te maken, ik geef les aan jonge mensen tussen 16 en 21, ik leid jonge mensen op tot leraar wiskunde.
Ik val van m'n stoel bij het leven van de vooroordelen over het Belgisch onderwijssysteem enerzijds en de Belgen in algemeen anderzijds.
Tirza: "Het schoolsysteem is, net als de hele maatschappij, héél anders dan hier. Zitten, mond dichthouden en stampen. Niks projectjes, samenwerken en eigen meningen enzo."
Excuseer? Heb jij hier onderwijs gevolgd in de afgelopen tien jaar? Want deze uitspraak strookt helemaal niet met de werkelijkheid. Ik organiseer wel degelijk projectwerk, zowel in het secundair als op de hogeschool. M'n studenten moeten echt wel samenwerken. En stampen? Ik kan me gerust voorstellen dat wij in ons onderwijssysteem meer kennis aan onze studenten doorgeven, en van hen ook meer verwachten dat ze die kennis kunnen reproduceren dan bij jullie, maar stampen om te stampen is er toch echt niet bij. Geen eigen mening? Ik moet me inhouden, ik word eigenlijk een beetje boos. Het wordt afgeschilderd alsof de leraars/docenten hier vooraan in de klas vanalles staan te orakelen en dat onze studenten geen andere keuze hebben dan alles kritiekloos te aanvaarden.
Kijk, ik geloof gerust dat het onderwijssysteem in Nederland heel anders is. Maar het is behoorlijk kortzichtig om de verschillen in die 3 simpele woordjes neer te zetten.
Cobi: "Je thuis voelen in België? Jeumig, dan moet je wel een heel timide, indirect typeje zijn."
Zal ik het even omkeren? "Je thuisvoelen als Belg in Nederland? Jeumig, dan moet je wel erg arrogant zijn". Nederlands zijn wellicht gemiddeld gezien opener en directer dan Belgen, maar om alle Belgen nu maar meteen als heel timide en indirect te klasseren gaat toch wel heel ver. Ik ken genoeg niet-timide Belgen, ik ben er zelf één.
Emma43: "Belgen lijken leuke mensen, maar zijn het niet?" Komaan zeg, alle Belgen zijn vervelend?
Nog even opmerken dat ik hier al heel lang (meer dan 8 jaar) heel veel lees. Ik schrijf zelf niet zoveel, ik heb die behoefte niet meteen. Maar ik voel me ondertussen wel helemaal 'thuis'. Ik heb veel plezier bij het lezen van alle verhalen, zowel om de herkenning, als om de verwondering bij de verschillen. Ik ben jullie gaandeweg gaan 'liefhebben', ook voor mij zijn Cobi en Tirza (om er maar twee te noemen, er zijn er nog meer dan genoeg op het forum) 'gevestigde waarden'. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom ik me zo aangevallen voel. M'n timide ziel is wellicht een beetje gekwetst
Ilse

rodebeuk
14-11-2009 om 18:28
Ilse: niets is beter. hooguit anders
... dat leren uitwisselingsstudenten als ze met EF een jaar naar het buitenland gaan. Het is zo snel gezegd, een harde vergelijking terwijl je zou kunnen volstaan met de constatering dat zaken anders zijn.
Ik denk dat je wat hier gezegd wordt vooral moet lezen vanuit de NL situatie. Het onderwijs is in NL de afgelopen tien jaar namelijk ook veranderd. Het is nog veel vrijer en chaotischer geworden dan het al was. Er is nog steeds een behoorlijk verschil. Maylise heeft over alle grenzen gekeken, die kan daar vast nog wat over zeggen.
Dussehh.. als je het kan opbrengen...laat die Nederlanders maar even 'anders' zijn ... ze moeten misschien nog meer expliciteren vanuit welke situatie zij zich uiten..

Ilse L
14-11-2009 om 19:20
Ik heb geen probleem de stelling "belgen en nederlanders zijn ve
Rodebeuk,
Inderdaad, zowel de maatschappij als het onderwijssysteem bij ons en bij jullie zijn behoorlijk anders. Ik ben op de hoogte van jullie vernieuwde onderwijssysteem en de bijhorende chaos (vanuit de hogeschool volgen we de onderwijssystemen in de Europese landen wel zo'n beetje, vb. vanuit de resultaten van de pisa-onderzoeken).
Ik heb helemaal geen problemen met het benoemen van die verschillen (zoals je ook al in m'n eerste tekstje kon lezen). Ik heb wel problemen met de niet-gefundeerde kort-door-de-bocht meningen die kortweg neerkomen op: "het hele Belgische onderwijssysteem stamt nog af uit de Middeleeuwen (priester preekt en kerkgangers knikken en slikken) en alle Belgen zijn timide en vervelend)
Als ik zo'n uitspraken over Nederlanders zou doen, zouden jullie daar toch ook over vallen?
Ilse

neteret mut
14-11-2009 om 20:44
Kaaskopje
ik weet niet meer zeker op welke zender ik het gezien heb. Het kan op de VRT geweest zijn ( belgie 1 ) maar het kan ook op de regionale zender geweest zijn en dan is het dacht ik niet meer te zien. Geen idee of de hoge school Mechelen ( www.khm.be) ergens een doorverwijzing heeft. Ze hebben dus wel een website met veel info ook over wanneer open dagen bv.

Kaaskopje
14-11-2009 om 22:04
Ilse
Misschien kun jij dan ook enigzins inschatten hoeveel kans mijn dochter maakt om in het Belgische systeem te slagen. Ze is begonnen bij vmbo basis, vervolgens mbo 2, nu mbo 3 met een redelijke kans dat ze dat volgend jaar al om mag zetten naar mbo 4 (onderwijsassistent) en van daaruit naar de hbo, dus PABO. Ze heeft vanaf de eerste klas vmbo geen Frans gehad.

Tirza G.
14-11-2009 om 22:57
Ilse
Mijn kennis komt van vriendinnen van mijn dochter, die nu in Vlaanderen studeren. Aan universiteiten. En van kennissen en collega's van mijzelf, die Vlaams zijn en dus kinderen in Vlaanderen op school hebben. Het is niet ongebruikelijk dat ik van mijn stoel rol als ik hun verhalen hoor.
Tirza

Rembrand
14-11-2009 om 23:22
Ilse.
Toevallig heb ik recentelijk een opleiding gevolgd op de school waar jij les geeft. De twee voornaamste lesgevers waren Nederlanders, maar als wij les hadden van Belgen merkte ik toch wel degelijk dat er in België heel anders les gegeven word als in Nederland. In mijn klas zaten vier Nederlandse vrouwen ( waaronder ik ) en het viel toch wel erg op dat wij als Nederlanders een stuk minder timide waren als onze Belgische klasgenoten. Ik heb mijn periode op de Belgische school niet als negatief ervaren, maar ik kan me voorstellen dat een Hollandse jongedame er erg aan moet wennen.
M.

Tirza G.
15-11-2009 om 23:03
Ilse
Ik zei niet zozeer iets over Belgen, ik zei iets over het onderwijs. En ja, daar denk ik wat vanaf te weten. Of Belgen leuke mensen zijn (enzo), daar heb ik geen mening over. Of jawel, maar dan een hele algemene. Overal wonen leuke mensen, ik hou niet zo van het rangschikken op land, plaats, provincie, haarkleur of huidskleur.
Tirza

Ilse L
16-11-2009 om 19:59
Reacties
Hallo,
@ Kaaskopje: Hoewel ik het onderwijssysteem van Nederland wel ongeveer ken, blijft het voor mij zeer moeilijk om in te schatten welk niveau een leerling uit mbo4 heeft (in vergelijking met leerlingen uit België). Ik heb net wat gesurfd om uit te vissen hoe je een mbo4-er kan vergelijken met een Belgische leerling. Ik wil de voorzichtige uitspraak doen dat ik denk dat ze het zwaar zal hebben. Enerzijds meen ik af te leiden dat zij vergelijkbaar is met een Belgische TSO/BSO-leerling, voor wie deze studie zeker niet onmogelijk is, maar zij moeten er doorgaans toch grote(re) moeite voor doen. Anderzijds meen ik te begrijpen dat de Nederlandse PABO opleiding een vrij laag niveau heeft in vergelijking met andere hbo-opleidingen. Dat is in België niet het geval, wat me doet vermoeden dat het niveau hier hoger zou kunnen zijn dan bij jullie. Voor alle duidelijkheid: ik verkondig dit niet als waarheid, ik meen dit te mogen besluiten uit enkele internetbronnen. Ik moet daar meteen aan toevoegen dat mijn eigen ervaring met studenten leert dat motivatie, inzet en systematisch werken dikwijls hogere slaagkansen geven dan pure intellectuele capaciteiten. Ben je hier iets mee?
@Tirza: Tot nu toe spraken we over middelbare scholen en hogescholen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat daar heel anders les gegeven wordt dan aan universiteiten (waar blijkbaar kinderen van jouw vriendinnen studeren). Volgens mij is dit ook logisch; in middelbare scholen en hogescholen wordt les gegeven aan kleinere groepen, waardoor persoonlijke interactie met de lesgever en groepswerk makkelijker georganiseerd kunnen worden. Aan universiteiten wordt in sommige richtingen les gegeven aan groepen van 500 of meer studenten, lesgeven is daar onmogelijk als iedereen te pas en te onpas z'n -al dan niet terechte- kritiek geeft. Overigens is volgens mij ook daar ruimte om vragen te stellen, kritiek te geven, feedback te vragen aan de lesgever in kwestie (in de meeste omstandigheden, er zijn overal slechte voorbeelden te vinden). Niet midden in de les, maar ervoor of erna zijn docenten meestal wel beschikbaar. Kleine anekdote uit één van m'n lessen van vorig academiejaar: de studenten deden hun beklag over een aantal situaties die zich in een ander vak hadden voorgedaan. Op basis daarvan hadden we een open, kritisch, maar respectvol gesprek. In de loop van dat gesprek zeggen ze me: "terwijl we bezig zijn, mevrouw, mogen we ook kritiek geven op jouw cursus? Eigenlijk vinden we dit en dat en dat niet zo goed, daarom en daarom en daarom". Ik heb naar hen geluisterd en deze zomer heb ik m'n cursus aangepast. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat die cursus dit jaar een stuk beter draait. Ik denk dat dit een duidelijk bewijs is dat de studenten in België wel degelijk een eigen mening mogen hebben én die ook mogen geven. Ik ben er ook van overtuigd dat ik niet de enige docent in België ben die zo met z'n studenten omgaat.
@Rembrand: Nogmaals, ik weet wel dat er grote verschillen zijn tussen de 'gemiddelde' Nederlandse en de 'gemiddelde' Belgische student, en die verschillen komen soms veralgemeend naar: "Belgen zijn timide en Nederlanders zijn arrogant". Ik mag het dan al wel begrijpen, ik was boos om de 'bekrompen' visie tov Belgen en ik was vooral boos om de onterecht kritiek op ons onderwijssysteem.
nogmaals @Tirza: ik weet dat jij niets over Belgen zei, maar enkel iets over ons onderwijssysteem. Ik blijf erbij dat jouw visie: "Zitten, mond dichthouden en stampen. Niks projectjes, samenwerken en eigen meningen enzo." verkeerd is. Overigens werd dit bevestigd door Neteret mut (aan de hand van de documentaire op TV over een hogeschool in Mechelen)
@cobi: Dank je wel!
Ilse

Ilse L
16-11-2009 om 21:35
Kaaskopje
Ik was nog vergeten zeggen (maar daar hadden jullie wellicht ook zelf al wel aan gedacht): er worden altijd infodagen georganiseerd (ergens in april geloof ik, dat weet ik niet vanbuiten). Vermoedelijk is jouw dochter niet de eerste Nederlandse die dit wil proberen, ik denk dat ze op infodagen wellicht nog beter zicht hebben op de haalbaarheid.
Groetjes,
Ilse