Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Prestatie stress

Mijn jongste kind is net 21 en pas afgestudeerd HBO. Er lopen verschillende sollicitaties inmiddels. Toch merkte ik aan haar dat ze niet lekker in haar vel zit. Uiteraard hebben we er over gepraat. Ze heeft zich enorm ingezet om te slagen. Het vele binnen zitten vanwege corona [ stage online, school online ] heeft haar beslist geen goed gedaan. Laag zelfbeeld gekregen. 
Nu de druk van carriere maken...goede baan zien te vinden. Maar eigenlijk weet ze nog helemaal niet wat ze precies wil. Tijdens haar studie heeft ze 5 maanden in een ver land  gestudeerd. Daar voelde ze zich helemaal vrij en onbevangen en happy. 
Ze is nu zo ongelukkig en verdrietig. En ik heb zo met haar te doen. Ze is nog zo jong.  Ze voelt de druk van te moeten presteren. Ik vind dat ze moet proberen dat gevoel van presteren los te laten. Ga genieten van het leven, ga erop uit...vrijwilligerswerk oid....carriere maken op je 21 ste vind ik echt nog niet nodig. 


Nog even een jaartje iets studeren of een gewone baan en daarna als het covidsgewijs weer kan, een jaartje reizen? Gezien de ontwikkelingen op 't gebied van dure klimaatmaatregelen die we in de komende jaren waarschijnlijk rond onze oren krijgen, kan ze maar beter reizen voor 't te laat is. 

Kan ze niet eerst een jaartje gaan reizen? Wat wil ze zelf het liefste? 

Ik zou fulltime vrijwilligerswerk of een simpel baantje als vakkenvuller of carrière niet per se aanraden als je al afgestudeerd bent. Voor de toekomst brengt het niet zoveel en je hebt dan toch een soort 'gat' op je cv als je ooit relevant werk wil gaan doen. Vrijwilligerswerk is zeker goed trouwens, maar dat hoeft geen volledige baan te zijn. Paar uur per week is ook prima.
Je eerste baan hoeft niet meteen je droombaan te zijn en je hoeft dat ook niet tot je pensioen te doen. Je hoeft het ook nog niet allemaal precies te weten op die leeftijd. 

MamaE schreef op 20-08-2021 om 23:12:

Ik zou fulltime vrijwilligerswerk of een simpel baantje als vakkenvuller of carrière niet per se aanraden als je al afgestudeerd bent. Voor de toekomst brengt het niet zoveel en je hebt dan toch een soort 'gat' op je cv als je ooit relevant werk wil gaan doen. 

Maar dat lijkt me nou juist deel van die druk: dat het allemaal supernuttig moet zijn omdat je anders een gat op je cv hebt en nooit meer aangenomen wordt. 

Voor mij was dat in ieder geval wel zo.

Ik zou haar vragen welk vooruitzicht haar echt blij zou maken. Jaartje reizen? Verder studeren, zodat ze ook nog een keer echt stage kan lopen? Ik kan me voorstellen dat ze zich na anderhalf jaar online niet klaar voelt voor het echte werk. Online stage bereidt je ook niet echt voor op het werkende leven. 
Als ze haar gevoel volgt dan komt de rest vanzelf. 

dan

dan

21-08-2021 om 10:37

misschien vrijwilligerswerk of een cursus in het buitenland? En dan nog tijd over zien te houden om de omgeving te verkennen.

Vrijwilligerswerk in 't buitenland kost geld ipv dat het oplevert. Ze kan beter intensief gaan rondreizen en de wereld zien zodra het weer mag. En nu gewoon een baan aanpakken die geld oplevert om budget te vergaren. 

Kataravrouw

Kataravrouw

21-08-2021 om 13:16 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties!!
Het is idd die druk van ....een gat op mijn cv....de lat hoog leggen voor zich zelf...ik moet nu het echte leven in...kan ik dat wel?  Wil ik dat wel. 
Het liefst zou ze gaan reizen, denk ik zelf.  Vriendinnen vliegen ook uit over Nederland en buitenland.

Ik kan me trouwens bijna niet voorstellen dat een toekomstige werkgever  een jaar heel iets anders gaan doen dan waarvoor ze opgeleid is bezwaarlijk vindt. Zeker op deze leeftijd.

Waarom carrière maken?
Gelukkig en tevreden met wat je doet is zoveel relaxter.
Wat een goede baan is is ook voor iedereen verschillend.  Volgens de ontwikkelingsstandaard binnen het bedrijf waar ik werk zou ik met mijn opleidingsniveau nog minimaal 1 maar zeker 2 management lagen omhoog moeten. Ik moet er niet aan denken! 

dan

dan

21-08-2021 om 13:50

Kataravrouw schreef op 21-08-2021 om 13:16:

Bedankt voor jullie reacties!!
Het is idd die druk van ....een gat op mijn cv....de lat hoog leggen voor zich zelf...ik moet nu het echte leven in...kan ik dat wel? Wil ik dat wel.
Het liefst zou ze gaan reizen, denk ik zelf. Vriendinnen vliegen ook uit over Nederland en buitenland.

Ik kan me trouwens bijna niet voorstellen dat een toekomstige werkgever een jaar heel iets anders gaan doen dan waarvoor ze opgeleid is bezwaarlijk vindt. Zeker op deze leeftijd.

Bij alles wat ze gaat doen, doet ze ervaring op. Ook al is het inderdaad in een heel andere richting dan haar studie, niks verkeerds mee. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-08-2021 om 17:24

Kataravrouw schreef op 21-08-2021 om 13:16:

Bedankt voor jullie reacties!!
Het is idd die druk van ....een gat op mijn cv....de lat hoog leggen voor zich zelf...ik moet nu het echte leven in...kan ik dat wel? Wil ik dat wel.
Het liefst zou ze gaan reizen, denk ik zelf. Vriendinnen vliegen ook uit over Nederland en buitenland.

Ik kan me trouwens bijna niet voorstellen dat een toekomstige werkgever een jaar heel iets anders gaan doen dan waarvoor ze opgeleid is bezwaarlijk vindt. Zeker op deze leeftijd.

Ze is hartstikke jong. Mijn oudste was 21 toen hij begón op het HBO. Nog tijd genoeg om "leuke" dingen te doen, ervaringen op te doen, voordat er aan een CV of carrière moet worden gedekt. Als ze dat al wil. Je kunt ook prima gelukkig worden zonder enorme "carrière".

Nu lijkt me juist de perfecte tijd, een natuurlijk moment, om een tijdje iets heel anders doen. Een tussenjaar. Zichzelf leren kennen. Heel veel jongeren doen dat tussen middelbare school en vervolgstudie. Zij heeft dat gezien haar leeftijd niet gedaan. Waarom dan niet nu?

Ik bedoelde niet dat het erg is om iets heel anders te gaan doen dan je studie. Maar doe wel iets met een doel en enige relevantie. Maar ik ken bijvoorbeeld iemand die afstudeerde op haar 22e, zichzelf te jong vond om echt te gaan werken dus nog een jaar premaster ging doen maar dat was het toch niet. Ze vond zichzelf met 23 nog steeds te jong om te werken dus heeft ze nog twee jaar parttime bij de Starbucks koffie gezet en verder eigenlijk niks gedaan. Dat zou ik niet aanbevelen. Voor bij Starbucks te werken hoef je niet hbo opgeleid te zijn en het is ook totaal niet relevant voor welke baan dan ook later. Een reis maken, cursussen, extra stage etc. Kan zeker wel. Maar goed, ook als een baan niet leuk is leer je ervan. Dan weet je ook wat je niet wil. 

MamaE schreef op 22-08-2021 om 11:06:

Voor bij Starbucks te werken hoef je niet hbo opgeleid te zijn en het is ook totaal niet relevant voor welke baan dan ook later. Een reis maken, cursussen, extra stage etc. Kan zeker wel. Maar goed, ook als een baan niet leuk is leer je ervan. Dan weet je ook wat je niet wil.

Maar soms heb je gewoon geld nodig. Reizen en cursussen kosten alleen maar geld.

Zodra mijn studiefinanciering na mijn afstuderen stopte had ik ook meteen helemaal geen inkomen meer. Relevante cursussen en stages doen is leuk als je kamerhuur en eten door een ander betaald worden.

Dat meisje woont thuis en deed verder geen cursussen en reizen. Als je gewoon geld nodig hebt snap ik het dat je zoiets doet en ondertussen solliciteert naar iets relevants op niveau. Maar dat meisje is pas na twee jaar op haar gemak gaan solliciteren en dan vind ik het wel zonde van de tijd. 
Het is echt niet gek om even rust en tijd te nemen om na te denken en leuke dingen te doen en je verdere interesses te ontdekken. Maar dat doe je niet door twee jaar lang koffie te zetten of vakken te vullen. Een tussenjaar kan nuttig zijn als je er een zinvolle invulling aan geeft. Erbij werken omdat dat geld kost is natuurlijk wel nodig.

Meisje? Dit gaat toch om een afgestudeerde volwassen vrouw? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.