Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-12-2025 om 21:41
Hoihoi,
Als je denkt dat veiligheid van je kind in gevaar is, dus dat ze wel es "iets geks" zouden kunnen doen...en je ook t gevoel hebt dat er iets niet in de haak is zou je dan veiligheid voor laten gaan of de privacy van kind hoog houden?
Alleenstaande vriendin heeft een wapen gevonden op slaapkamer. Kind weet niet dat ze t gezien heeft. Twijfelt enorm hoe ze het moet aanpakken ivm privacy. Vandaar mijn vraag. Zodat ik wellicht een intelligent antwoord kan geven.
25-12-2025 om 08:33
Onder privacy valt bij mij niet het dagboek of post van je kind lezen en het respecteren dat een kind niet alles vertelt.
Bepaalde zaken vallen bij mij niet onder privacy en dat wisten mijn kinderen ook. Je mag als ouders ook gewoon regels en grenzen stellen dat heet opvoeden.
Drugs en illegaal vuurwerk waren verboden, kleine hoeveelheid legaal vuurwerk niet in huis maar na overleg in de garage.
Een vuurwapen of groot mes waren gewoon verboden in mijn huis en zou ik direct verwijderen en daarna pas tegen kind zeggen. Vuurwapen zou altijd naar de politie gaan.
Veiligheid en de wet gaan voor mij voor de privacy van een kind.
25-12-2025 om 08:36
waarom zou iets vinden op de slaapkamer van je kind onder een speciale privacy vallen? Maakt het kind normaal zelf de eigen kamer schoon? Mijn moeder kwam wekelijks op mijn kamer, op zijn minst om schoon te maken. Ik had geen verwachting van privacy op dat gebied.
25-12-2025 om 10:17
Ik zou toch echt dat wapen niet in huis willen…dus of hij kan het zelf de politie brengen, of ik zou het doen…