Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Rente over de rente voorkomen?

Hallo allemaal, voor mijn kinderen en ook voor sommige medestudenten geldt: ze hebben nu te maken met een rente op hun studieschuld, die vanaf januari ook nog weer hoger wordt. Nu heb ik ze aangeraden het rentebedrag per maand zelf aan DUO over te maken, met de gedachte dat ze hiermee 'rente over de rente' voorkomen. Ik zie namelijk dat DUO de rente per maand optelt bij de schuld die er staat. Zo houden ze dan toch dat bedrag dat ze geleend hebben gelijk? Of maak ik ergens een denkfout? Ik hoor graag. Dank alvast. Groet van Herfstlicht.


Los van of dit kan hangt het ervan af welke rente hoger is. Die op de studieschuld of die op een bankrekening. Als je meer rente op een bankrekening krijgt kun je beter geld op een spaarrekening storten.

Vanavond NPO2 20:30 Radar, alles over studielening, DUO en onduidelijkheid 

 Volgens mij maak je een vestzak/broekzak redenering. Ik neem aan dat je kinderen alleen geld lenen dat ze nodig hebben. Dus om nu al terug te betalen aan Duo moeten ze meer lenen. Dus dat helpt helemaal niet.

Alsn

Daglichtlamp schreef op 06-11-2023 om 20:59:

Volgens mij maak je een vestzak/broekzak redenering. Ik neem aan dat je kinderen alleen geld lenen dat ze nodig hebben. Dus om nu al terug te betalen aan Duo moeten ze meer lenen. Dus dat helpt helemaal niet.

Of : "als ze nu geld over hebben om de rente te betalen kunnen ze net zo goed stoppen met lenen". Ik weet in het verleden werd die schuld gebruikt om "te sparen" en rente te trekken.

Je kunt natuurlijk ook zelf een spaarpot aanleggen waarin je de bij aflossing te betalen rente vast stort. 

Weet niet wat omslachtiger is. Beter om te stoppen met lenen als je het geld gebruikt om rente te trekken.

Tja, rente is ook gewoon geld. Hoe minder je leent en hoe sneller je afbetaalt, hoe minder rente je betaalt. Maakt verder niet zoveel uit hoe je het noemt.

Decembermamma schreef op 06-11-2023 om 21:08:

Alsn

[..]

Of : "als ze nu geld over hebben om de rente te betalen kunnen ze net zo goed stoppen met lenen". Ik weet in het verleden werd die schuld gebruikt om "te sparen" en rente te trekken.

De rente die ze terug moeten betalen zal toch echt een stuk lager zijn dan het bedrag dat ze nodig hebben voor studie/levensonderhoud. En ja er zijn enkelingen die een lening gebruiken om te sparen. Maar het merendeel van de studenten heeft het gewoon nodig.

Ik heb mijn dochter maar getroost met het verhaal dat als er blijvend inflatie is, de waarde van haar schuld kleiner wordt (in vergelijking met haar toekomstige salaris, zullen we maar hopen). 

Alkes schreef op 07-11-2023 om 08:03:

[..]

De rente die ze terug moeten betalen zal toch echt een stuk lager zijn dan het bedrag dat ze nodig hebben voor studie/levensonderhoud. En ja er zijn enkelingen die een lening gebruiken om te sparen. Maar het merendeel van de studenten heeft het gewoon nodig.

Ja maar stel dat de rente 20 euro (en die willen ze terugbetalen) is en ze lenen elke maand 500 euro.  Dan komt het toch op hetzelfde neer om elke maand maar 480 te lenen. Of de studieschuld nu stijgt door meer te lenen of rente die in rekening gebracht wordt maakt toch niet uit?

Caroline80 schreef op 07-11-2023 om 10:12:

[..]

Ja maar stel dat de rente 20 euro (en die willen ze terugbetalen) is en ze lenen elke maand 500 euro. Dan komt het toch op hetzelfde neer om elke maand maar 480 te lenen. Of de studieschuld nu stijgt door meer te lenen of rente die in rekening gebracht wordt maakt toch niet uit?

Dan ga ja dus rente betalen over 480 euro. Beter kun je dan de rente op een andere rekening wegzetten.

Herfstlicht

Herfstlicht

07-11-2023 om 10:48 Topicstarter

Dank jullie wel voor (de diversiteit aan) antwoorden. Daar kan ik 'het mijne' uit halen. En ik zal de uitzending van Radar terugkijken. 

Ja, je hebt gelijk. Door zelf de rente aan DUO over te maken, voorkom je rente over rente. De rente wordt namelijk berekend over de totale studieschuld, inclusief de rente die er al bij is gekomen. Als je de rente zelf overmaakt, wordt de rente dus niet berekend over de rente, maar over de basisschuld.

Een stukje minder lenen (wat je dus kan anders zou je ook niet die rente kunnen betalen) komt op hetzelfde neer en is minder omslachtig. 

Herfstlicht

Herfstlicht

12-11-2023 om 11:20 Topicstarter

Voor iedereen die benoemt: minder lenen; dat lenen is al gestopt. Het afbetalen nog niet begonnen. Vandaar mijn vraag over 'rente over rente'. 

Herfstlicht schreef op 12-11-2023 om 11:20:

Voor iedereen die benoemt: minder lenen; dat lenen is al gestopt. Het afbetalen nog niet begonnen. Vandaar mijn vraag over 'rente over rente'.

Ik heb ooit de tip gekregen om meteen te beginnen met afbetalen. Als je net afgestudeerd bent, ben je vaak nog gewend om van weinig geld te leven. Als je twee jaar een redelijk fatsoenlijk salaris ontvangt ga je daar (natuurlijk) ook naar leven en als je dan ineens een paar honderd euro per maand moet gaan aflossen, doet dat veel meer pijn... 

En, hoe eerder alles is afgelost, hoe minder rente er wordt betaald natuurlijk! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.