Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Rijbewijs - hoe laat ik het los?


Ik vind dat de vraag app je even als je vertrekt of aan bent gekomen prima kan bij thuiswonende kinderen. Maar ik zou niet vragen om de locatie te delen.

Oudste haalde haar rijbewijs en kocht zelf een auto, was al uit huis en moest naar stage, elke dag 100 km heen en terug. Ik kreeg wel steeds een appje als ze aangekomen was maar ik vond  het best spannend, zeker de winter door. Er was alleen geen alternatief en ze deed wel heel veel ervaring op zodoende. Ik zit er nu vol vertrouwen naast in haar auto, in de mijne nog niet zo.
Sowieso is het hebben van kinderen zenuwslopend, je moet ze voortdurend loslaten en maar hopen dat het goed komt…

ik dacht dat deze vraag ging over het loslaten mbt autorijden. Toen mijn zoon zijn rijbewijs had gehaald heb ik hem in 't begin zoveel mogelijk laten rijden zodat ik een beetje een idee had hoe hij reed. Vond het de 1e paar keer doodeng maar gelukkig ging alles goed en mocht hij daarna mijn auto lenen. Wakker liggen deed ik maar zelden. Inmiddels is dochter 16 en begint de riedel van wakker liggen weer opnieuw 

Ik vind telkens een appje sturen als ze zijn aangekomen ergens best ver gaan, zeker als dat om dagelijkse ritten naar school/werk/stage gaat. Stuur je zelf ook elke dag een appje naar je ouders of bel je ze als je op je werk aangekomen bent? Waarschijnlijk niet.
Ik zou het ook echt categorisch weigeren. Geef je kind gewoon het vertrouwen. En natuurlijk kan het mis gaan, maar daar heb je geen invloed op, dus het is onzinnig om je daar elke dag druk over te maken. Op de fiets naar de middelbare school kan er ook wat mis gaan. 

MamaE schreef op 29-09-2023 om 14:55:

Ik vind telkens een appje sturen als ze zijn aangekomen ergens best ver gaan, zeker als dat om dagelijkse ritten naar school/werk/stage gaat. Stuur je zelf ook elke dag een appje naar je ouders of bel je ze als je op je werk aangekomen bent? Waarschijnlijk niet.
Ik zou het ook echt categorisch weigeren. Geef je kind gewoon het vertrouwen. En natuurlijk kan het mis gaan, maar daar heb je geen invloed op, dus het is onzinnig om je daar elke dag druk over te maken. Op de fiets naar de middelbare school kan er ook wat mis gaan.


Hier alleen een appje bij aankomst na verre ritten maar dat doe ik zelf ook wel. 

Ik snap je goed. Het kan misschien onzinnig zijn, maar zo rationeel zitten de meeste mensen niet in elkaar. Ik niet in elk geval. En dat je zorgen maakt is ook best te begrijpen. In mijn beleving wordt het steeds drukker op de weg, rijden mensen steeds gehaaster, vaak genoeg met alcohol op, er zijn schrikbarend veel verkeersongevallen per jaar. Dus ja, deelnemer in het verkeer zijn, is risicovoller dan per trein naar huis komen. Mijn dochter zal binnenkort ook haar rijbewijs halen, en ik kijk er niet uit. Is dat overbezorgd? Ja wellicht wel. Want ik heb geen invloed op de situatie, als zij naar huis rijdt. 
Ik vraag vaak genoeg of mijn dochter appt als ze vertrekt, (hoe laat dat is daar bemoei ik mij niet mee) ik doe het niet als ze ergens anders blijft slapen. Heel soms vraag ik of ze een locatie deelt, als ze in de nacht alleen naar huis fietst. Schijncontrole? Ja, vast. Ik blijf niet altijd wakker, maar het stelt me toch gerust als ik weet hoe laat ze ongeveer thuis is.

MamaE schreef op 29-09-2023 om 14:55:

Ik vind telkens een appje sturen als ze zijn aangekomen ergens best ver gaan, zeker als dat om dagelijkse ritten naar school/werk/stage gaat. Stuur je zelf ook elke dag een appje naar je ouders of bel je ze als je op je werk aangekomen bent? Waarschijnlijk niet.

Ow ik bedoel trouwens eigenlijk alleen in het donker, na het stappen bijvoorbeeld. Naar het werk overdag zou me niet zo veel uitmaken.  

Poezekat schreef op 29-09-2023 om 16:18:

[..]


Hier alleen een appje bij aankomst na verre ritten maar dat doe ik zelf ook wel.

Mijn moeder wilde in het pre-apptijdperk dat ik zou bellen als ik thuis aangekomen was (was al dik over de 50, maar daarvoor ook al.) Ma wat doe je als ik niet kan bellen, wegens wat voor reden dan ook? Tja buiten de halve familie alarmeren wist ze het eigenlijk ook niet. 

Kennis wilde ook dat ik appte als ik thuis zou zijn. En daar kreeg ik dus ook geen antwoord toen ik vroeg of ze in alle sloten langs de route ging kijken als ik na een uur nog niet geappt had. ook geen antwoord, had ze nog niet over gedacht wat ze dan zou doen

nlies schreef op 30-09-2023 om 10:46:

[..]

Mijn moeder wilde in het pre-apptijdperk dat ik zou bellen als ik thuis aangekomen was (was al dik over de 50, maar daarvoor ook al.) Ma wat doe je als ik niet kan bellen, wegens wat voor reden dan ook? Tja buiten de halve familie alarmeren wist ze het eigenlijk ook niet.

Kennis wilde ook dat ik appte als ik thuis zou zijn. En daar kreeg ik dus ook geen antwoord toen ik vroeg of ze in alle sloten langs de route ging kijken als ik na een uur nog niet geappt had. ook geen antwoord, had ze nog niet over gedacht wat ze dan zou doen

Mijn schoonmoeder wilde vroeger ook dat haar oudste dochter belde als ze op haar kamer (als in: op kamers) was aangekomen. Maar ze had geen telefoon. Dus ze moest naar een telefooncel om te bellen.

Wat als er dan iets gebeurt van de telefooncel op weg terug naar haar kamer, vroeg ik me af. En wat is het verschil tussen de enorme reis (eh... niet dus) van huis naar kamer en van telefooncel naar kamer?

Sorry, ik ben er te rationeel voor. Misschien ook niet goed, maar wel rustig . Dus helaas Freya, ik kan je er niet mee helpen, want ik maak mij totaal geen zorgen hierover. In ieder geval omdat/zolang ik weet dat zoon geen alcohol drinkt als hij nog moet rijden.

Jesse_1 schreef op 01-10-2023 om 13:33:

[..]

Mijn schoonmoeder wilde vroeger ook dat haar oudste dochter belde als ze op haar kamer (als in: op kamers) was aangekomen. Maar ze had geen telefoon. Dus ze moest naar een telefooncel om te bellen.

Wat als er dan iets gebeurt van de telefooncel op weg terug naar haar kamer, vroeg ik me af. En wat is het verschil tussen de enorme reis (eh... niet dus) van huis naar kamer en van telefooncel naar kamer?

Sorry, ik ben er te rationeel voor. Misschien ook niet goed, maar wel rustig . Dus helaas Freya, ik kan je er niet mee helpen, want ik maak mij totaal geen zorgen hierover. In ieder geval omdat/zolang ik weet dat zoon geen alcohol drinkt als hij nog moet rijden.

Zo heb ik een half mensenleven geleden eens in de margriet gelezen, dat vader ook wilde dat er gebeld werd. Pré mobieltijdperk dus. Dus dochter rijdt naar huis. ruim n uur rijden, en thuis blijkt de telefoon er uit te liggen. Dus dochter kon niet bellen, tja dan kun je niets doen. Die werd dus paar uur later wakker gebeld, stond pa aan de deur wat er aan de hand was. Dat verhaal is dus een reden voor mij, om me niet vast te pinnen op bellen of appen. Er kan altijd iets tussenkomen waardoor het niet kan.


Je kunt toch zien via whatsapp hoe laat ze online zijn geweest dus weet je ook dat ze nog leven. 

Ben je bang dat hij onder invloed in de auto stapt? Of vertrouw je zijn rijkunsten niet? Het is niet aan te raden om om zijn locatie te vragen en continu om updates te geven. (dat wilde mijn eigen moeder ook en ik had er altijd een hekel aan vroeger). 

Belangrijkste is dat je hem vertrouwt dat helpt altijd met de zorgen heb ik zelf gemerkt.

redbulletje schreef op 01-10-2023 om 13:51:

Je kunt toch zien via whatsapp hoe laat ze online zijn geweest dus weet je ook dat ze nog leven.

Nee hoor, dat kun je uitzetten. Dus weet je nog niks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.